Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajattelet, jos jonkun palstailijan oikeinkirjoitus on pahasti hakusessa?

Vierailija
20.05.2010 |

Millainen mielikuva sinulle tulee kirjoittajasta?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa on oppivelvollisuus, joku ei ole oppinut äidinkielen perussääntöjä. Itselläkin aivan varmasti tulee kielioppivirheitä, mutta kyllä kirjoituksen pitäisi olla virheistä huolimatta ymmärrettävää. Itse harvemmin toisten kirjoitustapaa kommentoin, mutta jos en asiaa ymmärrä, en pysty myöskään itse asiaa kommentoimaan.

Vierailija
2/14 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielikuva on, ettei ole kiinnostunut kielestä, lukemisesta ja kirjoittamisesta. Henkilöllä voi myös olla lukihäiriö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsilauman/jääkiekon tms. älämölön keskeltä kuten minä.

Vierailija
4/14 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee mieleen, että kirjoittajalla on vain kiire, eikä ole oikolukenut viestiään. (En itsekään ikinä oikolue)

Sitten jos on toistuvaa virhettä, juuri tyylin välilyönti ennen pistettä ja pilkkua, tai sitten paljon yhdyssanavirheitä, ajattelen, että ihminen on yksinkertainen tai todella paha lukihäiriö. Lisäksi mietin, että toivottavasti ei nyt ainakaan ole missään johtotehtävissä tuollaisen kirjoituksen suoltaja.

Kuten kakkonenkin jo kirjoittikin, yleensä mietin minäkin, miten on mahdollista Suomessa, ettei osata ihan peruskielioppisääntöjä tai edes yhtään kirjoituksen jaksotusta.

Toisaalta olen kyllä huomannut myös sen, että kouluissa on todella erilaiset tyylit opettaa äidinkieltä. Mieheni on todella hutera kielellisissä jutuissa, tosin heillä ei käsittääkseni yläasteellakaan ollut kovin suuria vaatimuksia äidinkielentunnilla. Minä taas olen hyvin tarkka kirjoitusasusta ja ihmettelen, kun se on joillekin kovin hankalaa. (Esim. Miten kirjoitetaan pingviini? Kysyjänä 40+ nainen).

Vierailija
5/14 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ärsyttävää kun on paljon kirjoitusvirheitä! Ajattelen että kirjoittaja on ehkä humalassa tai ruotsinkielinen eikä toinen kotimainen ole hallussa.

Vierailija
6/14 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee ekana mieleen.

Vierailija
7/14 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla on lukihäiriö, ja sanat pätkii välillä miten sattuu. Toisinaan ehdin painamaan enteriä ennen kuin olen oikolukenut viestin. Voi voi, jos siitä joku ottaa kauheasti päänvaivaa itselleen ja ärsyyntyy.

Ja tuohon koulunkäyntiasiaan... olen YO, ja AMK tutkinto takana, joten ei kirjoitusvirheet ainakaan koulutuksen puutteesta johdu.

Vierailija
8/14 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kai suht selvä asia, että suomen kieli on vielä hakusessa. Siitä vaan treenaamaan :)

Vierailija
9/14 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka mua kiinnostaa ihan tieteelliseltäkin kannalta, olen nimittäin kielitieteilijä. Syitä on varmasti monia, mutta joillakin varmasti johtuu jonkinlaisesta hahmotushäiriöstä.

Voihan norminmukaista yleiskieltä oppia sillä tavalla, että opettelee sääntöjä, mutta luulenpa, että suurin osa oppimisesta tapahtuu ihan tiedostamatta, jäljittelemällä. Esim. mulle luettiin aina lapsena paljon, ja aloin sitten kun opin lukemaan, aloin lukea itse. Tavallaan se ero puhutun ja kirjoitetun kielen välillä tulee siinä niin selkeäksi.

Esim. välimerkkien käyttöä ja tiettyjä, osittain täysin perusteettomia oppitekoisia sääntöjä, joutuu tietenkin opetella. Samoin yhdyssanojen oikeinkirjoitukseen on olemassa kaikenlaisia knoppeja.

Mutta voin sanoa, että vaikka kieli onkin mulle suuri rakkaus ja kiinnonstuksenkohde, sen normatiivinen puoli - siis nää oikeinkirjoitussäännöt - ei ole musta yhtään kiinnostava puoli siinä. Mä kapinoin monia typeriä normeja vastaan, koska mun mielestä niissä ei ole mitään järkeä ymmärrettävyyden ja selkeyden kannalta. Kirjakielen tärkein tehtävä on kuitenkin olla kaikille ymmärrettävää, ei joku knoppiviidakko, jolla asiansa osaavat voivat brassailla.

Vierailija
10/14 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aluksi en ajatellut mitään, mutta vittuunnuin noihin pilkun nussioihin ja olen alannut tahallani kirijoottamahan väärin. Suvussani paljon lukivikaa(ittellänikin lievä) joten ymmärrän hyvin väärinkirjoitusta.

Mun ei tarvi päteä sillä, että osaan kirjottaa oikeen .

Vierailija
11/14 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytölläni on paha lukihäiriö niin en arvostele IKINÄ kenenkään oikeinkirjoituksia.

Vierailija
12/14 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

haittaa yhtään. terv. toDella PalJon virheItä KirjoittaVa. pilkunnussijat sucks :P

Vierailija
13/14 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikein kankeasti kirjoitettu teksti minua vakuuta. Jos ei ole sen vertaa nähnyt vaivaa, että kirjoittaisi osapuilleen asiallista suomea, niin ajattelen että ei hän ole edes ajatellut asiaa monelta kannalta. Eikä pysty siihen, ainakaan kirjoittaessaan. Satunnaiset virheet eivät juurikaan liikuta, ja lisäksi kielioppisäännöt eivät ole laki. Kyllä niistä voi minun mielestäni poiketa oman harkintansa perusteella, kunhan muistaa, että se saattaa vaikuttaa siihen, kuinka muut tulkitsevat tekstin.

Vierailija
14/14 |
21.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikein kankeasti kirjoitettu teksti minua vakuuta. Jos ei ole sen vertaa nähnyt vaivaa, että kirjoittaisi osapuilleen asiallista suomea, niin ajattelen että ei hän ole edes ajatellut asiaa monelta kannalta. Eikä pysty siihen, ainakaan kirjoittaessaan. Satunnaiset virheet eivät juurikaan liikuta, ja lisäksi kielioppisäännöt eivät ole laki. Kyllä niistä voi minun mielestäni poiketa oman harkintansa perusteella, kunhan muistaa, että se saattaa vaikuttaa siihen, kuinka muut tulkitsevat tekstin.

Etenkään anonyymiys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän