Miksi juuri Lada? Siinä on jotain aitoutta, mitä ei löydy länsimaisista autoista. Olipa kerran aika, jolloin au
Miksi juuri Lada?
Siinä on jotain aitoutta, mitä ei löydy länsimaisista autoista.
Olipa kerran aika, jolloin automerkeillä on omat autonsuunnittelijat, jotka myös nostettiin kuuluisuuteen myynnin edistämiseksi.
Olennaista oli, että auto suunniteltiin ihmisvoimin. Jokaisessa autossa näkyi IHMISEN KÄDEN JÄLKI.
Sitten tulivat TIETOKONEET, tehokkuus, optimointi ja tuulitunnelit.
Johtavat ohjelmistovalmistajat möivät samaa ohjelmistoa KAIKILLE autonvalmistajille.
Seurauksena oli, että kaikista autoista, merkistä riippumatta, tuli toistensa näköisiä. Ainoa erottava tekijä saattoi olla enää etusäleikön logo, joka rumalla tavalla on puoliväkisin laitettu siihen, koska merkki vaatii.
Seurauksena suunnittelun siirtämisestä tietokoneille oli,
että ihmisen kädenjälki poistui autoista. Autoista tuli toistensa klooneja, vain etusäleikössä oleva, siihen sopimaton ja ruma logo, erottaa ne toisistaan.
Vaikka Ladakin on suunniteltu tietokoneella,
suunnitteluun on käytetty lähtökohtaisesti eri ohjelmistoa. Länsiautoihin tottuneelle silmälle auto on kuitenkin erilainen.
Erilaisuus taas sopii lännen yksilölliseen maailmankuvaan: Jos haluat että sinut huomataan tien päällä, osta Lada!
Nykyauton ostaja useissa tapauksissa valitsee autoonsa lisävarusteita ja erilaisia komponentteja jo tilausvaiheessa.
Hän siis ostotilanteessa tilaa auton jota ei ole vielä olemassakaan ostohetkellä. Eri komponentit valmistetaan vasta tilauksen jälkeen asiakkaan toivomusten mukaisesti.
Onko toimituslogistiikan seuraava vaihe se, että tilaaja voi itse suunnitella myös tulevan autonsa ulkokuoren aivan mielensä mukaan. Robottiohjatut tuotantolinjat sitten valmistavat osat samalla kustannuksella kuin normaalitkin osat. Eiväthän auton ulkomuodon muodostavat MUOVIosat nytkään ole kantavia rakenteita, joten omille ratkaisuille kyllä löytyy pelivaraa.
Kommentit (19)
Taattua russakka-laatua. Leviää Suomen teille.
Adolf on venäläinen nimi tiedä tämä.
Lada 1200L perustui Fiat 124:ään. Sitä muokattiin joiltakin osin sopimaan paremmin Neukkulan huonoille teille.
Meillä oli ladoja kun olin pentu. Laatu vaihteli hirveästi. Itsekin pääsin yhden meidän ladan ratin taakse kun olin jo hiukan varttunut. Ohjaus ja varsinkin kytkin oli järkyttävän jäykkä.
Ja sitten meillä oli skodia, niitä takamoottorisia muutama vähän aikaa. Ne oli järkkyjä
Vierailija kirjoitti:
Taattua russakka-laatua. Leviää Suomen teille.
Höpö höpö. Jos Ladat jotain olivat, ne olivat luotettavia.
Paitsi että Ladan suosittu malli on Fiat 124sen lisenssillä valmistettu.
Kevyt ja perusrakenteeltaan yksinkertainen Fiat 124 katsottiin autoksi, joka selviytyisi Venäjän toisinaan haastavista olosuhteista.
Idän ihme, lännen kauhu, perästä nousee kauhia sauhu.
Tällä kertaa sitten palstan putinisti-AIn rönsyilevä avautuminen Ladasta.
Tätä ei varmaan kukaan ihminen edes tarkistanut, kun tekoäly pääsi noin rönsyilemään aiheesta.
Sen pystyy korjaamaan sukkahousuilla mikäli jättää välille.
N-Liitossa sukkahousuja ei tosin ollut laillisesti saatavilla.
Kjäh kjäh.
Vierailija kirjoitti:
Idän ihme, lännen kauhu, perästä nousee kauhia sauhu.
Kyljessä lukee Väinö Paunu
Lada kiihtyi todella hyvin.
Noin kuusi sekuntia nollasta sataan neljällä vaihteella.
Ongelmana oli vain että kyseessä olikin sitten maksiminopeus.
Vierailija kirjoitti:
Lada kiihtyi todella hyvin.
Noin kuusi sekuntia nollasta sataan neljällä vaihteella.
Ongelmana oli vain että kyseessä olikin sitten maksiminopeus.
20 sekunttia on 1200 Ladalla.
heidän tekniikka on ollut aina aikansa edellä
Olihan vanhemmissa 1200 Ladoissa se hyvä että sen sai veivattua käyntiin kammella jos akku kuoli.
Olen kerran ollutkin pyörittämässä käyntiin.
Aikansa perusauto.
Talvella ajo-ominaisuudet järkyttävimmästä päästä. Luisuun lähtiessä piti olla erittäin nopea oikaisemaan kun kääntövaraa ei juuri ollut eikä ohjaus palauttanut luisun oietessa. Eli ei pystynyt luistattamaan oikeastaan yhtään kun spinnasi jo ojaan.
Tehoon nähden myös isoruokainen: 7l ylöspäin ja keskikulutus 10-11l tienoilla
Vierailija kirjoitti:
Idän ihme, lännen kauhu, perästä nousee kauhia sauhu.
Oli wartburgin tunnuslause
Ei tainnut enää 80-luvulla löytyä kuin yksi uusi auto, jossa oli käynnistyskampi mukana, eli Lada 1200L. Mallissa on jotakin nostalgista. Myöhemmät Samarat ym. ovat jo liian persoonattomia.