Onko kukaan katunut (edes vähän) lapselleen antamaansa nimeä?
Me annettiin jostain kumman oikusta esikoiselle 8v sitten nimeksi sellainen prinsessaväännös että joskus ihan pikkuisen nolottaa...
Kommentit (38)
Kun nimeä taivuttaessa tulee ä-kirjain. Siistyyliin JennillÄ, JenniÄ. Äkkiä se meni ohi. Oikeasti en ole katunut kummankaan nimeä.
Joskus tosi mietin, miltä tuntuisi, jos meillä olisikin Pinja ja Niilo. Ne synnärin papereissa olleet vaihtoehdot...
Maailman kauneimmat nimet annettiin. Ja ei lapselle sopisikaan mikään muu nimi.
että vielä silloin ihan tavallisesta, ei millään top-10 listalla keikkuneesta nimestä tuli muutamaa vuotta myöhemmin suosikki, joka on pitänyt pintansa vuosia.
Tytöllemme nimi sopii ja pidän sitä edelleen kauniina. Olin halunnut tuon nimen mahdolliselle tytölleni jo aikaa sitten kun päiväkodissa jossa olin hoitajana oli sen niminen tyttö. Nimi oli silloin jopa tosi harvinainen. Onneksi myös mies tykkäsi tästä ja nimi oli vauvalla jo mahassa, koska tiesimme sukupuolen.
T. 11-vuotiaan, sen eellä alkavan suosikkinimen omistavan tytön äiti
Lähinnä ihmettelen itseäni: miksi keksin antaa pojalle suvusta vanhan nimen, kun se ei yksinkertaisesti sovi sukunimeen eikä poikaan.
pikkuisen harmittaa, koska annettiin tytölle miehen ehdottama nimi, josta mä en pitänyt mitenkään erityisesti. ihan ok se on, mutta mutta.. toinen nimi on sitten mun valitsema ja sopii ensimmäiseen tosi kivasti. tekisi mieli välillä kutsua tyttöä koko nimellään, koska se kokonaisuus on parempi kuin pelkkä etunimi :P
nimet ovat Jenita ja Joni-Petteri. Silloin olivat harvinaisia ja mielestäni kivoja nimiä, mutta nyt eivät enää ole. Oikeen hävettää leikkipuistossa välillä ja olenkin harkinnut nimien vaihtoa. Toisaalta ovat vieläkin ihania nimiä ja kuitenkin ikiomien lasteni nimiä.
hän on nyt 2-vuotias, ja ihan "nimensä näköinen". Eikä taatusti tule kovin montaa tämän nimistä vastaan!
nimet ovat Jenita ja Joni-Petteri. Silloin olivat harvinaisia ja mielestäni kivoja nimiä, mutta nyt eivät enää ole. Oikeen hävettää leikkipuistossa välillä ja olenkin harkinnut nimien vaihtoa. Toisaalta ovat vieläkin ihania nimiä ja kuitenkin ikiomien lasteni nimiä.
Mutta ajattele jos olisit antanut nimeksi Nico-Petteri. Joutuisit varmuudella vaihtamaan nimen, koska se on av:n THE lähiönimi ja WT:n varma tunnusmerkki ;)
Lähinnä harmittaa se että kun lapsi sai tosi kivat ja ekaan nimeen hyvin sointuvat toiset nimet (lapsella siis kolme etunimeä) niin nämä kaksi viimeistä ovat nyt mielestäni kivempia kuin ensimmäinen.
Toisaalta toinen ja kolmas nimi muodostavat mielessäni kokonaisuuden ja kumpikaan ei yksistään ole niin ihana joten lapsella olisi sitten kaksiosainen etunimi. Ja nämä nimet eivät ole sellaisia että niihin voisi oikeastaan laittaa väliviivaa väliin ilman että ne vaikuttavat ihan daijulta.
Öhöm, osaankohan nyt selittää ollenkaan. ;-) Mutta siis esim. kun jossain lapsen nimeä kysytään niin sanomme miehen kanssa tokan ja kolmannen nimen "samaan pötköön" kuin se olisi väliviivalla oleva nimi vaikkei olekaan.
Esikoispoikamme nimittäin on Niko Petteri, ihan oikeasti. Lähiöjunttinimistä pahin(?). En itse yhdistänyt tuollaisiin mielikuviin sitä kun nimen annoimme vuonna 2001. Tyttö on Nea Maria ja siinä harmittaa se, että pitää selitellä lausumista ja kirjoittamista "luaustaanko se Nea vai Neea?" "Kirjoitetaanko yhdellä vai kahdella e:llä?".
päinvastoin, olen ollut entistä tyytyväisempi valintaani.
Ikääkin vauvalla tosin vasta 4kk joten vastahan tässä on ristiäisliinat saanut viikattua takaisin kaappiin.
Esikoispoikamme nimittäin on Niko Petteri, ihan oikeasti. Lähiöjunttinimistä pahin(?). En itse yhdistänyt tuollaisiin mielikuviin sitä kun nimen annoimme vuonna 2001. Tyttö on Nea Maria ja siinä harmittaa se, että pitää selitellä lausumista ja kirjoittamista "luaustaanko se Nea vai Neea?" "Kirjoitetaanko yhdellä vai kahdella e:llä?".
t. 12
Lähinnä harmittaa se että kun lapsi sai tosi kivat ja ekaan nimeen hyvin sointuvat toiset nimet (lapsella siis kolme etunimeä) niin nämä kaksi viimeistä ovat nyt mielestäni kivempia kuin ensimmäinen.
Kun meillä mietittiin lapsen nimeä niin mietimme kokonaisuutta. Myös meillä lapsella on kolme nimeä. Yksistään mikään nimistä ei ole sen ihmeellisempi mutta kokonaisuus on erittäin soljuvan ja (meistä) kauniin kuuloinen. Ja ei, en tarkoita mitään "Meri Tuuli Usva" tyylistä nimeä vaan soljuvuudella tarkoitan intonaatiota jne eli sitä miltä nimet yhdessä kuulostavat.
Emme vaan ajatelleet ehkä silloin loppuun kun nimiä mietimme että eihän lapsen kaikkia etunimiä käytetä kuin erittäin harvoin joten erittäin kaunis (taas meidän mielestä ;)) nimiyhdistelmä ei pääse esiin kuin erittäin harvoin. Ehkä jos tuon olisimme tajunneet niin olisimme miettineet toista etunimeä.
Musta Niko on kiva nimi ja tuo Nico-Petteri on vaan valikoitunut sattumalta tuoksi vitsiksi :) Siis suomalaisen nimen kirjoittaminen c:llä, tyyllin Micco, Calle jne. yhdistettynä yhdysnimenä supisuomalaisen kirjoitusasun omaavaan nimeen. Yhtä hyvin se voisi olla Calle-Johannes.
myötä aloin katumaan nimeä kovasti, aikaa tästä jo 20v, ja silloin ei paljon Lindoja ollut.
Lastemme nimet ovat ihanat edelleen mutta jos esikoinen olisi ollut toista sukupuolta olisin antanut hänelle näin jälkikäteen ajateltuna aivan järkyn nimen, en tajua miten silloin siitä tykkäsin, yök.
tästä on jo vuosia. He antoivat lapsilleen nimet tyyliin Jukka-Pekka ja Juha-Matti tms. Aika pian ristiäisten jälkeen lasten nimet muutettiin: Kristian ja Mikael.
mies ei suostunut haluamaani nimeen, vaikka itse edelleen olen sitä mieltä että se hänelle paremmin sopisi.. Kyllä vaan vituttaa!
harmittaa vain se, että en voi ostaa lapsen nimituotteita esim. mukia lapselle. Nimeä ei löydy normaalivalikoimista tuolla saralla. Muuten pidän edelleen lapsemme nimeä erittäin kauniina ja lapselle sopivana.
tai no esikoisen toista nimeä kaduin hiukan,mutta toisaalta se on ihan nätti kyllä, on vain vähän eri sarjaa kuin muiden lapsien toiset nimet.Muuten en ole katunut, kun olen miettinyt nimiä jo niin varhaiseessa vaiheessa raskautta:D