Naista alentava tapa: isä saattaa alttarille?
Kirkko kritisoi tätä tapaa Ruotsissa. Mitä mieltä?
http://www.iltalehti.fi/victorianhaat/2010052011698392_vh.shtml
Kommentit (151)
Olishan se aika mauttomuuden huippu jo vuosia avoliitossa asuneen morsiamen luovuttaisi isä :D
Esim. kammottavat "häähitaat" perinteisen häävalssin sijaan. Hääautoissakin näkee usein "just married", vaikka pari täysin suomenkielinen :D
Näin tehtiin meilläkin ja isä olikin todella otettu. Enkä nähnyt kenenkään naureskelevan, vaikka olenkin jo yhden lapsen äiti ja asunut vuosia poissa vanhempien helmoista. Huntua en kuitenkaan käyttänyt ;-)
Mun mielestä isän luovuttaminen ei ole laisinkaan alentavaa.Kaunis perinne mielestäni :-)
perinne vaan uusi tapa. Perinteeseen ei siis voi vedota, jos tätä haluaa käyttää.
Nuorempi sukupolvi, joka on nähnyt vain näitä isän taluttamia nuoria morsiamia, tietysti voi tätä perinteenä pitää.
Suomessa on perinteisesti mies ja nainen astelleet ovelta asti yhdessä alttarille, tasa-arvoisina. Luovutukset tulivat kuvaan mukaan joskus 80-luvulla.
Eli minusta moinen tapa joutaisi vallan hyvin pois, se ei alenna vain naista vaan myös miestä.
miten morsiamen oma poika luovuttaa huntupäisen äitinsä tämä uudelle puolisolle. Ei kiva.
kuvitella omiin häihiini moista.
Useimmissa häissä joissa olen ollut vieraana isä on kyllä luovuttanut tyttärensä, mikä minusta on vähän ihmeellistä, mutta ei nyt kuitenkaan kovin merkittävä asia. Ääneen en ole tätä paheksunut, kukin tehköön tyylillään.
Nainen on isän omaisuutta, jonka isä luovuttaa siinä sitten aviomiehen suvulle.
Mitä väliä, tehköön jokainen miten itse haluaa
jos on aikuinen ihminen ja ajat sitten lapsuudenkodista pois muuttanut.
Mutta en kai sitä hänelle näytä.
Aika usein nuo saatettavat ovat kyllä aika nuoria ja kouluttamattomia, joiden perinnetiedot ovat lähinnä jostain tv-siirapeista noukittuja.
on totta että on paljon pahempiakin naista alentavia tapoja, mutta tämä on naurettavimpia. Varsinkin jos morsian ei ole aikoihin asunut vanhempiensa luona ja/tai on jo omaakin jälkikasvua - kuten hyvin usein nykyään on.
Kai tällaisten parien sulhaset ovat myös käyneet pyytämässä morsiamen kättä tämän isältä?