Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naista alentava tapa: isä saattaa alttarille?

Vierailija
20.05.2010 |

Kirkko kritisoi tätä tapaa Ruotsissa. Mitä mieltä?

http://www.iltalehti.fi/victorianhaat/2010052011698392_vh.shtml

Kommentit (151)

Vierailija
1/151 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on aikuinen ihminen ja ajat sitten lapsuudenkodista pois muuttanut. Mutta en kai sitä hänelle näytä. Aika usein nuo saatettavat ovat kyllä aika nuoria ja kouluttamattomia, joiden perinnetiedot ovat lähinnä jostain tv-siirapeista noukittuja.

Aina sitä tekee jonkun mielestä jotain väärin.

Onneksi mulle se ei ole niin tarkkaa, en naura salaa enkä julkisesti kenenkään häissä. Jos pari on onnellinen niin se on todellakin pääasia, ihan sama mulle vaikka kävelisivät käsillään sinne alttarille. :-)

Vierailija
2/151 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta on melkein pelottavaa, että isän puuttuessa luovuttajaksi on toimivaltainen vaikka morsiamen oma alakouluikäinen poika. Nainenhan tarvitsee edusmiehen, lähin miespuolinen sukulainen iästä riippumatta käy.

Me käveltiin alttarille ja sieltä pois yhdessä, kuten ollaan viimeiset vuodet muutenkin kuljettu. Olin asunut 6 vuotta pois lapsuudenkodistani ja vanhempani tulivat hääjuhlaan kuten muutkin vieraat, koska eivät halunneet osallistua järjestelyihin eivätkä eritysiroolia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/151 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempani tulivat hääjuhlaan kuten muutkin vieraat, koska eivät halunneet osallistua järjestelyihin eivätkä eritysiroolia.

Heillä oli oikeus olla (kunnia)vieraina ja vain nauttia olostaan ilman yhtään mitään velvotteita. Hienoa!

Vierailija
4/151 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei luovutettu, vaan saatettiin ja saattaja oli veljeni.

Veljeni piti pienen puheen tulevalle miehelleni. Jossa painotti, että minua ei luovuteta kenellekkään, vaan olen tasavertainen kumppani tulevalle puolisolleni ja kertoi, että vaikka olen aikuinen nainen tulen aina olemaan hänen rakas pikkusiskonsa. jne. Parin min puhe.

Isäni eiedes ollut kutsuttuna häihimme.

Vierailija
5/151 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

luovuttamisen suhteen kuin Ruotsin kirkko.

Vierailija
6/151 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tässä nyt on huomattu, Suomessa on jo ihmisiä, jotka pitävät tätä tapaa vanhana suomalaisena perinteenä. Huh hellettä. Saisi kirkko olla vähän aktiivisempi tässä asiassa.

Vierailija
7/151 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että naiset haluavat ehdoin tahdoin siirtyä isän omistuksesta miehensä omistukseen.

Minulla tekee aina pahaa kun olen häissä, missä isä saattaa tyttönsä alttarille. En kyllä sitä näytä, mutta pahaa tekee silti.

Olen luullut, että suomalaiset naiset ovat itsenäisiä ja kunnioittaisivat sitä, että saivat äänioikeuden ensimäisinä. Mutta kun itse halutaan olla söpöä omaisuutta ja miesten vallan alla niin pahaa tekee.

Mutta sitä saa, mitä tilaa. On turha kitistä jos mies ei kunnioita avioliitossa, koska nainehan on osoittanut olevansa miesten omaisuutta, kenellä ei ole päätäntävaltaa asioissaan.

minusta on melkein pelottavaa, että isän puuttuessa luovuttajaksi on toimivaltainen vaikka morsiamen oma alakouluikäinen poika. Nainenhan tarvitsee edusmiehen, lähin miespuolinen sukulainen iästä riippumatta käy.

Me käveltiin alttarille ja sieltä pois yhdessä, kuten ollaan viimeiset vuodet muutenkin kuljettu. Olin asunut 6 vuotta pois lapsuudenkodistani ja vanhempani tulivat hääjuhlaan kuten muutkin vieraat, koska eivät halunneet osallistua järjestelyihin eivätkä eritysiroolia.

Vierailija
8/151 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla aina miespuolinen saattaja, jota pidetään naista ylempänä. Eli sinulla oli veli kun ei isä päässyt. Et voinut itsenäisesti päättää avioliitostasi vaan tarvitsit miespuolisen perheenjäsenen luovuttamaan sinut miehellesi.

Islaminusko valtaa Suomen pikkuhiljaa. Kohta naiset tarvitsevat kauppareissuillekin pikkuveljensä vahtimaan, ettei omaisuus vain tuhraannu kauppareissulla ja saata sukua häpeään.

Mua ei luovutettu, vaan saatettiin ja saattaja oli veljeni.

Veljeni piti pienen puheen tulevalle miehelleni. Jossa painotti, että minua ei luovuteta kenellekkään, vaan olen tasavertainen kumppani tulevalle puolisolleni ja kertoi, että vaikka olen aikuinen nainen tulen aina olemaan hänen rakas pikkusiskonsa. jne. Parin min puhe.

Isäni eiedes ollut kutsuttuna häihimme.

Vierailija
9/151 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta, että joka asiasta halutaan tehdä täällä feministisessä pohjolassa "naista alentava"... :o))

Jos haluatte ottaa kantaa joihinkin OIKEASTI naisia tai tyttöjä alentaviin tapoihin, muistakaa mieleen ne miljoonat kolmansien maiden naiset jotka "pakkonaitetaan", eivät saa ikinä valita puolisoaan. :(

Sekä ns. laillistetun pedofilian, jossa vaikka 12-v. tyttö voidaan naittaa 50-vuotiaalle miehelle. :'(

Vierailija
10/151 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjimmiltasi olet siis sillä kannalla, että nainen on isän luovutettavissa jonnekin muualle, tässä tapauksessa tulevalle aviomiehelle.

Mikä siinä on niin kaunista?

Vierailija
11/151 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tyttönsä on neitsyt, ennen kuin se luovutetaan miehelle.

Moni nainehan suosii tapaa nykyään, että mies kysyy isältä naisen kättä.

Minusta tuo on aivan sairasta taantumusta. Mutta ehkä jotkut naiset haluavat olla isin pikkutyttöjä ja isin vallan alla ja sen jälkeen siirtyä miehen vallan alle. Eipä tarvitse ajatella omilla aivoillaan kun miehet päättävät kaiken hänen elämästään.

Vierailija
12/151 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että muslimimaissa tuo "mies saattaa naista" perustuu usein enemmän tai vähemmän pakkoon.

Länsimaissa vapaaehtoisuuteen.

Länsimainen nainen valitsee ITSE jos hän haluaa esim. isänsä tai veljensä alttarille saattajaksi.

Ja kyseessä on sentään vain omiin häihin alttarille saatto.. ;) Pohjoismaiset tyttäret eivät tarvitse sentään isää tai veljeä saattajiksi kauppareissuille! ;) thank God.

Vierailija
13/151 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttövauvan syntyessä isä ottaa Pohjolan uuden gynekologintarkastusvakuutuksen, joka on avioliiton solmimista edeltäviin riitteihin asti voimassa. Isin tyttö pääsee sitten tarkastuttamaan alapäänsä ihan virallisella taholla. Mutta tarkastuksia suorittamaan voidaan hyväksyä vain valtuutettuja, riippumattomia gynekologeja.

Vierailija
14/151 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ex-miehen pitäisi saattaa morsian sitten seuraavissa häissä uudelle sulhaselle.

Vierailija
15/151 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että muslimimaissa tuo "mies saattaa naista" perustuu usein enemmän tai vähemmän pakkoon.

Länsimainen nainen valitsee ITSE jos hän haluaa esim. isänsä tai veljensä alttarille saattajaksi.

Ja kyseessä on sentään vain omiin häihin alttarille saatto.. ;) Pohjoismaiset tyttäret eivät tarvitse sentään isää tai veljeä saattajiksi kauppareissuille! ;) thank God.

Suomessa naiset oikein vapaaehtoisesti haluavat olla isin omia pikkutyttöjä eivätkä löydä alttarille ilman saattajaa. Juhlan paikka, jee!!!

Vierailija
16/151 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

historianopiskelija olen kirjoistani lukenut. Tule sanomaan kirjan kirjoittaneelle proffallekin, että höpö höpö. Ehkä asia korjataan seuraavaan painokseen. :)

onko avioliitto ensisijaisesti miehen ja naisen asia vai sukujen välinen asia. Jos luovutetaan, siinä sukujen osuus on epäpohjoismainen.

Nimenomaan oli paljon sukuavioliittoja, muualta euroopasta ne elivät keskiajalla aikansa, mutta katosivat ja antiikin roomassa ne olivat kiellettyjä.

Vierailija
17/151 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tiedä muslimimaiden häätavoista paljon mitään. Sinä ilmeisesti tiedät paljonkin. Voisitko valaista minullekin oikein tarkasti, että miten muslimit menevät naimisiin? Mielellään maakohtaisesti. Ja erittele myös, mikä kuuluu tällöin itse uskontoon ja mikä paikallisiin tapoihin. Voi tulla aika pitkä ketju, 1,5 miljardia muslimia maailmassa nääs.

Lisäksi haluan tietää tarkasti, missä maissa nainen ei voi käydä kaupassa ilman miespuolista saattajaa. Itse en tiedä kuin Saudi-Arabian. Kohta onneksi tiedän paljon enemmän, ihanaa!

Vierailija
18/151 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä saattaminen on todella naurettava "perinne", itse en todellakaan tarvitse ketään saattamaan minua, jos naimisiin mennään, niin eiköhän me osata mieheni kanssa kävellä sinne alttarille / maistraattiin ihan ite :) Mutta ehkä tosiaan tätä "perinnettä" sitten harrastavat ne naiset, joilla on todella läheiset välit isiinsä, tai ovat niitä "isin tyttöjä". Vaikka sellainen olisin itse(mitä en kyllä todellakaan ole), niin huhhuh, en kuunapäivänä pyytäisi häntä minua saattamaan.

Mutta tosiaan, jokainen taaplaa tyylillään! :D

Vierailija
19/151 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

heidän asioihinsa ja miesten päättää heistä kuin omaisuudesta.

No, kehitys on ollut aina epätasaista. Taaksepäin mennään ja taannutaan, kunnes taas kehitys menee eteen päin. En vain tosiaan itse ymmärrä, että naiset itse haluavat alentaa itsensä. Mutta jokainen tavallaan.

En vain voi olla muodostamatta isänsä alttarille saattamasta naisesta vähän lapsellista ja naivia mielikuvaa. Elämä on hänestä helpompaa kun ISO MIES päättää hänen asioistaan.

Onneksi miehenikin on isänä edistyksellinen ja haluaa kasvattaa tytöistämme itsenäisiä. Hän on myös ihmetellyt tätä tapaa. Tytöt saavat mennä alttarille miehensä kanssa, koska he eivät ole isänsä omaisuutta.

Suomessa naiset oikein vapaaehtoisesti haluavat olla isin omia pikkutyttöjä eivätkä löydä alttarille ilman saattajaa. Juhlan paikka, jee!!!

Vierailija
20/151 |
20.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittämätöntä, että kolmikymppinen, jo vuosia avoliitossa asunut nainen haluaa isänsä saattamaan alttarille. Usein naisella on jo lapsia. Sitten heittäydytään niin perinteiseksi, huntu neitsyyden merkkinä ja kaikkea.

Iso REPS.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme