Oletko koskaan selvittänyt kenenkään nettipersoonan henkilöllisyyttä?
Esim. keskustelupalstalla joku nimimerkki antaa itsestään paljon tietoa, niin oletko huviksesi selvittänyt hänen henkilöllisyytensä?
Itse olen parin nimimerkin henkilöllisyyden yllättävän helpostikin selvittänyt.
Kommentit (55)
kuten "kuten" tai niinku "niinku", niin kyllä niistä alkaa tunnistaa! Ja jos lauserakenteet aina samanlaiset niin varmasti tunnistaa.
kuin muutkin. Eikös vaan sekoita kivasti? Vastailen kuin olisin se ylempänä kirjoittanut ja vedän sitten omaa tuubaa siihen perään. Että jos sellaisen jostain löydät niin ihme on.
munat vai vittu? Se on jo alkuun kiva tietää. Kurkkaan sitten pöksyihini, että mikä siellä möllöttää?
kanssa mistä kirjoitan täällä ettei osata yhdistää.
ainakin yhden, toista yritin mutta en saanut selville. Pääsin lähelle, tiedän työpaikan jne.
en usko kenenkään tunnistavan...
Terveisiä Oulusta :D
kun nyt osuin niin ihmettelen että miten ihmeessä joku voi 11cm miehen kirjoituksistaan tunnistaa? Missä se kertoo itsestään noin helposti tunnistettavia asioita?
Ja vaikka tämä on nyt jo täysin ikivanhaa asiaa niin mielelläni kuulisin mitä Dharmalle kuuluu, oli sen verran värikäs hahmo silloin joskus aikanaan. Tietääkö kukaan miten hänet googlaamalla löytäisi?
Joskus on ollut niin tylsää, että olen alkanut googlailla tuttujen nimimerkkien kertomia asioita. Yhden kerran en lopultakaan saanut selville, kuka kirjoittaja oli, mutta useimmiten olen onnistunut valitsemaan sellaisen henkilön, joka on kertonut itsestään liikaa.
Yhdelle tällaiselle äidille kerroin, että hänet pystyy tunnistamaan. Koska hän oli kertonut perheväkivallasta ja puolison jatkuvasta kyttäämisestä, ajattelin, että hänen puolisonsakin saa hänet helposti tunnistettua. Tämä kirjoittaja poisti sitten joitain viestejään palstalta, jolla kirjoittelimme.
Muille en ole kertonut, koska he eivät ole minun arvioni mukaan ole olleet vaarassa tunnistamisen jälkeenkään.
Onlinen puolelta moniakin vakkareita, kuten tv.
Sit hauska kun jotkut käyttävät kaikissa yhteyksissä samaa nikkiä, jostain kun bongaat sen ja tunnistat niin löydätkin ties mitä kaikkea "kivaa" samasta ihmisestä... Tai samaa kuvaa FB:ssä ja jossain jonninjoutavalla palstalla, yhden online-nikin tunnistin sitä kautta.
heidän kanssaan on muutenkin ollut ihan avoimesti puhetta siitä, että käymme täällä. Ei ole mitään salattavaa. En muutele itsekään totuuksia, ei haittaa vaikka tunnistetaan helposti.
Työn kautta. Pyysin operaattorilta tiedot koska oikeesti teksti oli häiriintyneen naisen suusta. Mutta provoksi paljastui ja tänä päivänäkin ihmettelen miksi se saa kiksit noin sairaasta tekstistä.
Miksi asiat tehdään anonyymisti?
Miksi ei omalla nimellä ja identiteetillä?
Miksi ei oteta vastuuta omista tekemisistä ja kirjoittamisista?
Mikä siinä ottaa vastaan?
Miksi se olisi väärin?
Miksi se on jotenkin pelottavaa?
Sen nyt ymmärrän, että ei netissä kannata kertoa, mitä esim. tavaraa on talossa ja koska on pari viikkoa lomalla. Mutta mitä järkeä on tommosta jonnekin nettiin tuutata!
Minä uskon nyt avoimuuteen. Kaikki salassapitäminen, ihan melkein missä asiassa tahansa, on paljon vaarallisempaa kuin asioista avoimesti puhuminen. Ehdottaisin viranomaisillekin avoimuutta ja salassapitämisen lopettamista. Kuka uskaltaa levittää toisista mitään virheellistä tietoa, jos se tuutataan tänne jonnekin ja sitten selvitetään, että mikä on oikeaa ja mikä väärää. Paljon parempi kuin se, että se väärä tieto saa muhia siellä jossakin ihan pimennossa ja aiheuttaa ihmiselle vaikka mitä harmia.
Ja tunnistiko joku nyt sitten, että kuka se tämänkin kirjoitti? Päädyitkö oikeaan henkilöön vai pantiinko kirjoitukseni jonkun toisen piikkiin?
Työn kautta. Pyysin operaattorilta tiedot koska oikeesti teksti oli häiriintyneen naisen suusta. Mutta provoksi paljastui ja tänä päivänäkin ihmettelen miksi se saa kiksit noin sairaasta tekstistä.
kuin muutkin. Eikös vaan sekoita kivasti? Vastailen kuin olisin se ylempänä kirjoittanut ja vedän sitten omaa tuubaa siihen perään. Että jos sellaisen jostain löydät niin ihme on.
Ja osaan sen hyvin, kun olen asiassa ammattilainen.
Mä olen välillä aggressiivinen, yksin kertainen jankkaaja, ja välillä taas akateeminen sivistyssanoja viljelevä älykkö.
Käytän usein termiä "juurikin", huvittavaa jos joku tuollaisen perusteella voi kuvitella jonkun tunnistavansa.
Niin ja minä myös aina kirjoittaessani jostain tosielämän tapahtumasta muutan asioita niin, että asianomaiset eivät varmasti tunnista. Siis jos kirjoitan naapurin asioista, kirjoitan niistä ominani, muutan henkilöiden ikiä, sukupuolia, sukulaisuussuhteita jne.
Että sinne meni nekin kymmenientuhansien unelmahäät.
Ohoh, ai onko Dharmis eronnut? Ovatko Cathi ja Lara vielä naimisissa? Entä se yksi, joka oli todella kiinnostunut sormuksista?
Moni naikkari on siirtynyt varmaan palstalta pois. Sinäänsä sääli, koska moni kirjoitti siellä todella avoimesti.
jos muistan Laran oikein, niin on naimisissa vielä. Eikö ollutkin sellainen vähän pullea?
Sitä en Larasta muista, mutta ihan aina oli hiukset kiinni tiukasti vedettynä.
Hämmästyin osuttuani ennen joulua sattumalta Norpan kirjoituksiin verkossa. Hän oli perustanut julkisen blogin, vielä ihan samalla nimelläkin ja jututkin olivat yhä ihan samanlaisia kuin foorumilla. Henkilöllisyyskin selvisi siitä hyvin nopeasti.
Niitä samoja fraaseja käyttäviä on paljon, Sherlock.