Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tuntumaa: kuinka moni ekaluokkalainen osaa nykyään lukea aloittaessaan koulun?

Vierailija
19.05.2010 |

Ihan uteliaisuuttani kysyn, koska lähipiirissä kaikki lapset tuntuvat oppineen lukemaan jo eskarivuoden aikana ainakin jollain tavoin.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
19.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaita oli 11, ja heistä 4 osasi lukea aloittaessaan koulun, kaikki lukivat marraskuuhun mennessä.

Vierailija
2/12 |
19.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekös lastani harmitti, ja harmittaa varmaan vieläkin, eli lapsi on jo 9v, eikä lue sujuvasti vieläkään... :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
19.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurja tilanne mielestäni...poikani itsetunto meni lokaan jo heti syksystä ja samoin mielenkiinto harjoittelua kohtaan.



Nyt vasta lukee jotenkuten...kesällä toivottavasti lukutaito kehittyy...

Vierailija
4/12 |
19.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin varmaan 95% osaa jo lukea.

Vierailija
5/12 |
19.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin osa on lukenut 4v:na.

Vierailija
6/12 |
19.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin osa on lukenut 4v:na.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/12 |
19.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulunaloittavista n. 1/3 - 1/2 osaa lukea vähintään sanatasolla.

Vierailija
8/12 |
19.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut kaksi ekaluokkalaista ja kolmas on menossa nyt eskariin. Koulunsa jo aloittaneiden luokilla ovat kyllä melkein kaikki lukeneet joten kuten.

Eskariinmenijä lukee meillä jo, mutta tiettävästi vain yksi toinen hänen ryhmästään. Uskon tämän muuttuvat ensi vuoden kuluessa ja melkein kaikkien lukevan koulun alkaessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/12 |
19.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi vain oppi lukemaan tuossa joulun jälkeen. En todellakaan opettanut, olen liian laiska moiseen :D Eskarissa kävi samalla tavalla läpi eskarijuttuja kuin muutkin. Minkäs sille voi, että toiset hoksaa asian ennen muita!

Kurja tilanne mielestäni...poikani itsetunto meni lokaan jo heti syksystä ja samoin mielenkiinto harjoittelua kohtaan.

Nyt vasta lukee jotenkuten...kesällä toivottavasti lukutaito kehittyy...

Vierailija
10/12 |
19.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siinä sanottiin, että reilu kolmannes koulutulokkaista osaa lukea.



https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/22687/URN_NBN_fi_j…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/12 |
19.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on 50 % osannut lukea kouluun mentäessä. Ja nämä loput 50 % oppivat kahden kuukauden kuluttua ekaluokan alkamisesta.



Eskarista varmaan riippuu aika paljon, millä tavalla ja millä tasolla noita kirjaimia käydään läpi. Osa oppii niistä, osa ei - meillä ei ainakaan kotona ole lainkaan opetettu ketään.

Vierailija
12/12 |
19.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on selkeästi sanottu nuo määrät ja todettu se, että isoista tasoeroista huolimatta ero tasoittuu alkuopetuksen aikana.



Jospa tämä juupas-eipäs ja mutukeskustelu loppuisi osaltaan tähän, kun on jotain faktaakin pelissä noin niinkuin muutenkin kuin Jennaa ja naapurin Juusoa materiaalina käyttäen ;)