Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi sairas, työnantaja ei maksa palkkaa niiltä päiviltä

Vierailija
29.04.2010 |

jotka vanhempi on kotona sairaan lapsen kanssa. Eli saako Kelelta siis lapsen sairausajalta korvausta vai miten se menee?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuvoi hoitaa lapsta. esim. isä, mummo, jne.?

Vierailija
2/11 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsopimuslain mukaan palkkaa ei tarvitse maksaa, vaikka vapaata saa 4 vrk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka vanhempi on kotona sairaan lapsen kanssa. Eli saako Kelelta siis lapsen sairausajalta korvausta vai miten se menee?


Ja niistä ei saa mitään mistään.

Vierailija
4/11 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin ne 3 päivää, omalla ilmoituksella.



Rikkooko työnantajasi sopimusta, vai onko sulla vain huono työehtosoppari? Jos työantaja toimii oikein, niin silloin olet vain palkattomalla hoitovapaalla, etkä kyllä saa Kelaltakaan mitään.

Vierailija
5/11 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis tarkotatko että työnantaja rikkoo lakia vai ylimenevältä ajalta?

mutta monessa työehtosopimuksessa maksetaan 3-4 päivästä palkka.

Vierailija
6/11 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun alalla voin olla sen kolme päivää pois omalla ilmoituksella. Hänen työpaikalla ei ole omaa työehtosopimusta joten se sitten on niin että jos hän on pois, niin ne on palkattomia päiviä?

Täytyykö silti vanhempien vuorotella ollakseen sairaan lapsen kanssa kotona vai voinko minä olla kotona useammin kuin mieheni?



Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/11 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuorokautta saa siihen, että järjestät sinä aikana hoidon lapsellesi esim mummon, ukin, lastenhoitajan tai muun vastaavan.

Vierailija
8/11 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun alalla voin olla sen kolme päivää pois omalla ilmoituksella. Hänen työpaikalla ei ole omaa työehtosopimusta joten se sitten on niin että jos hän on pois, niin ne on palkattomia päiviä?

Täytyykö silti vanhempien vuorotella ollakseen sairaan lapsen kanssa kotona vai voinko minä olla kotona useammin kuin mieheni?

Ap

Jos ei ole työehtosopimusta, tai paikallisesti ei ole sovittu palkanmaksusta, niin miehelläsi nuo lapsen sairauden takia töistä poissaolopäivät (=tilapäinen hoitovapaa) ovat palkattomia. On ihan vanhempien oma asia päättää, kumpi vanhemmista hoitaa sairasta lasta milloinkin, kunhan pysytään tuossa kolmessa päivässä. Voitte esim. tehdä niin, että sinä aina jäät kotiin. Tosin ei taida olla fiksu veto työpaikan suuntaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/11 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyykö silti vanhempien vuorotella ollakseen sairaan lapsen kanssa kotona vai voinko minä olla kotona useammin kuin mieheni? Ap

Vierailija
10/11 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vaikka sinä saat palkkaa hoitopäiviltä ja mies ei, olisi silti ihan reilua, että kumpikin joustaa ja hoidatte mahdollisimman tasapuolisesti lapsianne. Ei pelkästään työnantajan vuoksi vaan myös oman työntekonne vuoksi. Minulla saikku tms. poissaolo katkaisee työnteon tehokkaasti ja tekee hallaa työlleni. Siksi en lähtisi sellaiseen järjestelyyn, että vain minä olisin tarvittaessa pois töistä, jos kerta mieskin siihen kykenee.



Lekuri voi myös kirjoittaa saikkupaperit niin, että esim. 3 päivän sairaslomalle merkitään eri hoitaja ekalle päivälle ja eri hoitaja seuraavalle kahdelle päivälle. Sitä pitää erikseen pyytää, mutta se kyllä onnistuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/11 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselen vaan etukäteen, toivottavasti ei lapset paljon sairastele kun molemmat vanhemmat töissä..



Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme