Kokemuksia pienten lasten hoidosta
Nyt ihan ensimmäiseksi toivon saavani asiallisia vastauksia enkä mitään arvosteluja ja kommentteja kuinka lapsi pitäisi hoitaa kotona ainakin 3-vuotiaaksi saakka.
Te joiden lapset on menneet pienenä hoitoon joko tarhaan tai perhepäivähoitajalle:
1) Minkä ikäisenä lapsesi meni hoitoon?
2) päiväkoti vai perhepäivähoitaja?
3) Kuinka monet päiväunet lapsesi nukkui tuolloin? Miten unet järjestettiin jos lapsi nukkui enemmän kuin yhdet unet?
4)Söikö itse? Kävikö potalla? Kävelikö? Puhuiko?
Kommentit (18)
Nostan, josko jollakin olisi kokemusta...
kenelläkään todellakaan ole kokemuksia???
meillä tyttö aloittaa elokuun lopussa pph:lla. On silloin 1v 2kk
Nukkui alkuun kahdet unet. Isommat ulkoilivat puistossa ja mun tyttö nukkui sillä välin rattaissa tunnin. Hoitaja herätti, kun tulivat sisään syömään ja hetki vapaata leikkiä. Sitten kaikki lapset nukkuivat pari tuntia. Unien suhteen ei koskaan ollut ongelmia.
1 2 v, 4 kk
2 pk
3 yhdet
4 kyllä, kävi (pk:ssa huippumageet minipöntöt), kyllä, kyllä
hyvä hoitaja voi olla parempi kun oma äiti, lapsia on laidasta laitaan, eikä niitä voi pakolla pitää hereillä, eli yks ei nuku ollenkaan ja toinen nukkuis vaikka kuin.
Jos kasvatus asioita pohdit, kannattaa lukeä A.Wahlgrenin Lapsi- kirja se on edelleen kattavin opus 0-15 vuotiaisiin, ihan vuosittain mennään osa kirjaa.
olen pph. Ja yleensä noin vuoden vanhat nukkuu kahdet päiväunet hoitopäivän aikana. Lyhkäset aamulla ja pitemmät iltapäivällä. Mutta sehän riippuu hoitajasta ja perheestä ja tietenkin lapsesta itsestään. Eli nehän täytyy yhdessä sopia, kuten muutkin toiveet ja tarpeet.
Päiväkodissa pitää yleensä pärjätä niillä yksillä unilla.
Ensimmäinen meni 1-vuotiaana päiväkotiin ja nukkui vain yhdet unet, opetteli pottailua ja itse syömistä. Olin silloin vuorotyössä joten hoitopäivät olivat monesti lyhyitä. Toinen lapsi meni yksityiselle perhepäivähoitajalle 11kk ikäisenä ja isosisko on samassa hoidossa. Nukkui alkuun kahdet unet mutta kevään aikana siirtyi yksiin. Ei osannut syödä itse eikä pottaile vieläkään muuta kun vain istuskelee. Lapsi nyt 1v 3kk. Kummankin kanssa on mennyt hoitoon lähtö todella hyvin.
aamupäiväunet muiden ulkoillessa. Sitten syöminen ja muiden kanssa nukkumaan...
Muistaakseni nukkui tuolloin yhdet päiväunet. Söi itse jotenkuten. Ei käynyt kotona potalla, pph opetti päiväkuivaksi. Lapsi kyllä käveli ja oli kova puhumaan, puhui 1 v 8 kk ikäisenä jo pitkiä lauseita. Viihtyi pph:lla mainiosti aina eskariin saakka.
Elikkäs pph:na voisin vastata kysymyksiisi, omat lapset olen hoitanut/hoidan kotona.
1. Minulle nuorimmat hoitoon tulijat ovat olleet 10kk ja siitä sitten ylöspäin.
2. Itse koen pph:na pystyväni tarjoamaan pienille leppoisamman, ja rauhallisemman ympäristön hoidon aloittamiselle, kuin päiväkoti, mutta tämä nyt on vain minun mielipiteeni. Moni on kyllä ollut tyytyväinen työhöni.
3. Pääasiassa pienetkin hoitolapset nukkuvat 1 unet, mutta kyllä nämä 10kk iässä tulleet, ovat nukkuneet kaksiakin unia. Kyllä se järjestyy, kun nukuttaa vaunuun silloin kun muutenkin aamupäivällä ulkoillaan. Toki parempi olisi jos pärjäisi jo yksillä unilla.
4. Eihän ne useimmat alle 1v:t vielä syö itse, heidät toki syötän, ja opetellaan itse syömään kun kiinnostusta ja valmiuksia alkaa näkyä.
Pottailua harjoitellaan kun alkaa olla valmiuksia siihen. Toiset ennemmin, toiset vähän myöhemmin. Ei ole kävellyt kaikki tulijat, jokainen oppii ajallaan. Ei ole myöskään kaikki puhuneet, mutta kyllähän niitä sanojakin alkaa kaikilta tulemaan ajan mittaan, ja niitä yhdessä harjoitellaan, niinkuin muitakin taitoja :)
En tiedä oliko vastauksista apua, mutta toivottavasti!
äiti/pph
Nukkuu 2-3 päiväunet. Nukutetaan välillä ulkona välillä sisällä. On lähes aina jonkun aikuisen sylissä ja sopeutunut parissa viikossa hienosti. Ihana vauva meidän kaikkien työntekijöiden mielestä.
kahdet päikyt, vaipat oli ja syötettiin.
Eli jos lasta väsyttää tarhassa niin väität ettei lapsi saa nukkua?
Ihme kukkua joku heittää!
Kyllä meillä lapsi sai nukkua aina tarhassa kun nukutti, ikää 10 kk.
Ei puhunut, ei syönyt itse, potalla harjotteli.
Ihan tavallinen lapsi ja hyvin pärjäsi.
1. 3,5v, 1,5 v ja 2v
2. Lastentarhanopettajana päädyin perhepäivähoitajaan
3. Yhdet
4. Söivät. Pottailua harjoiteltu kotona ja hoidossa noiden nuorimpien kanssa. Käveli ja juuri alkoivat/oppivat puhumaan. Eli ei vielä paljoa puhuneet.
Täytyy muuten sanoa, että on huima ero laittaa hoitoon 1,5 v kuin 2v. Lapsi kasvaa huikeasti tuossa puolessa vuodessa. Odotan neljättä ja hoitoon laitan vasta 2v tai yli. Kyllä 1,5v on aika vauva verrattuna 2v. Meidän 1,5v takertui muhun todella paljon iltaisin, onneksi nyt 2 vuotiaana osaa jo puhua. Aion laittaa tulokkaani pph:lle. Onneksi meille on löytynyt hyvä, ne kun ovat sattuman kauppaa. Toiv. saadaan samalle.
1) Minkä ikäisenä lapsesi meni hoitoon?
1v 4kk
2) päiväkoti vai perhepäivähoitaja?
Ryhmäperhepäivähoitopaikka. Eli 2 hoitajaa ja 8 lasta yhteensä.
1v 8kk ikäisenä siirtyi käytännön syistä perhepäivähoitajalle. Viihtyi täällä paremmin, vaikkei ensimmäisessäkään hoitopaikassa varsinaisesti mitään pahaa ollut.
3) Kuinka monet päiväunet lapsesi nukkui tuolloin?
Yhdet
4)Söikö itse? Kävikö potalla? Kävelikö? Puhuiko?
Söi itse, mutta se oli opettelua vielä, myös syötettiin. Alkoi käydä potalla vasta perhepäivähoitajalla. Käveli jo 10 kk ikäisenä. Puhui muutamia sanoja 1v 4kk ikäisenä.
vastata pph:na, vai vaan vanhempana?
Omani ovat olleet aina kotona, mutta hoitajana kyllä voisin kokemuksia kertoa :)