Onko lapsellani norsun muisti, vai onko tämä tavallista?
Minulla on 7,5 vuotias poika. Olemme aina huomanneet, että hänellä on hyvä muisti suhteessa isoon veljeensä.
Eilen hän alkoi puhumaan yhdestä lomamatkasta ja siitä, että oli pelottanut. Sitten hän muisti matkasta sitä ja tätä. Kysyin tarkennuksia ja hän sanoi muistavansa. Yritin kysyä sellaisia, joista emme ole vuosien varrella puhuneet.
Hän oli tuon lomamatkan aikana 1 v 3 kk vanha.
Voiko lapsi todella muistaa noin aikaisia tapahtumia? Muistaako joku vastaavia - jos, niin onko teillä ns. hyvä muisti?
Minun omat muistikuvani alkavat vasta 3-vuotiaasta.
Kommentit (19)
vuosien takaa. Joskus oikein järkyttyy kun pojat puhuvat jostain tapahtumista joiden aikaan ovat olleet parivuotiaita. Muistavat yksityiskohtia, joista ei ole koskaan puhuttu.
Pidättekö heitä hyvimuistisina? Pärjäävätkö hyvin koulussa?
ap
Juuri kertoi tapahtumasta joka tapahtui kun oli 2v
On nyt 13v.
Kaikenkaikkiaan hänellä hyvä muisti. 2 vuotiaana osasi Maija Poppanen-elokuvasta kaikki pertun vuorosanat ulkoa.
Kun kertoo lukemistaan kirjoista tai leffoista muistaa todella tarkkaan asiat ja pitkiä vuorosanoja tai lukuja kirjasta.
Hänen kuulomuistinsa on kutenkin kaikista paras. Lukumuistikin ns. normia parenpi.
Pärjää loistavasti koulussa.
Pidättekö heitä hyvimuistisina? Pärjäävätkö hyvin koulussa? ap
Ikää 8v. Häntä voi hyvin pyytää muistuttamaan asioista, muistaa aina. On oikein hyvä koulussa.
Muistaa myös asioita varhaislapsuudesta, esim. hänen ollessaan 1,5-vuotias olimme käymässä Suomessa, josta vierailusta hänellä on muistoja. Ja myös ajasta ennekuin hän täytti 3v, sillä tuolloin muutimme ja muistot liittyvät edelliseen asuinpaikkaan.
muistetaan sellaiset asiat, joihin liittyy jokin voimakas tunnelataus, joko pelko tai ilo/innostus.
Varmaan keskiarvo taas tuo 3v. Muistan itsekin asioita omasta vauva-ajastani ja olen jo 30v. asiat on siltä ajalta tosin yksinkertaisia ja tiettyjä tilanteita.
Muistan todella kun olen opetellut kävelemään 1v2kk iässä. Muistan myös unen, jonka olen nähnyt n. 1 vuotiaana. Mutta luulen, että muisti on enemmän yksityiskohdissa kuin kokonaisuuksissa. Veljeni ei muista lapsuudestaan juuri mitään.
on muistikuvia varhaislapsuudesta, jo noin 1 v lähtien, yksi muistikuva jonka täytyy olla alle 1. Alle 3 muistikuvia on paljon.Katkelmia, yksittäisiä tilanteita. Muistan myös asuntomme, kaksi joissa olen asunut vain alle kolmevuotiaana.
Lapsena muistin enemmän kuin nyt, 30 lähestyy , ne muistikuvat on nyt haalistuneempia kuin lapsena.
Juttelee usein asioista, jotka ovat tapahtuneet reilusti alle kolmevuotiaana. Nyt on kuusivuotias. Mutta luulen, että nuo muistot haalistuvat iän myötä, sillä lapsi on jo unohtanut joitain varhaisia muistoja, joista puhui vielä puoli vuotta aiemmin. Eli kun merkittäviä muistoja tulee koko ajan roppakaupalla lisää, vanhat jutut unohtuvat.
jonka avulla olen mm. pärjännyt koulussa hyvin, mutta en muista oikeastaan mitään varhaislapsuudesta. Asioita, jotka ovat tapahtuneet joskus 4-vuotiaana, muistan vähän, mutta niistäkin on vaikea erottaa, mitä muistan itse ja mitä siksi, että niistä on valokuvia ja juttuja. Minulle taas aina ihmetellään miten muistan vuosien takaisten ihmisten nimiä.
Muisti voi olla hyvä monella tavalla.
eikä nuo tapahtumat ole mitään erityisen tunnepitoisia.
Poikani muistaa myös tuollaisia asioita alle 2 vuotiaana olostaan, mutta hänellä on epätavallisen hyvä muisti. Hän muistaa esim. kokonaisia näytelmiä tai kirjoja sanasta sanaan ja voi näytellä niitä.
Oma varhaisin muistoni on kun olin noin viisivuotias. Minunkin lapseni muisti asioita, jotka oli tapahtunut kun oli vuoden ikäinen ollessaan viisi-kuusivuotias. On tosin sittemmin unohtanut nämä, että kai ne unohtuu pikkuhiljaa. Olen miettinyt sitä, että säilyvätköähön muistot kuitenkin jossain, koska silloin tällöin muistoja tulee mieleen. Sitä mietin myös, että kun isomummolle tuli alzheimer ja hän eli siellä menneessä, niin tuliko hänelle ns.uudestaan ne lapsuusajat mieleen vai olivatko sellaisia, jotka oli muistanut koko elämänsä.
Mä muistan ekan asian myös 1-vuotiaasta. Ja sellaisen, jota kukaan ei ole kertonut. Olem hyvämuistinen ollut aina. Auttaa aika paljon työssä ja elämässä ylipäänsä.
Lapsi muistaa asiat joilla hänelle on ollut suuri merkitys.
Ikävä kyllä, myös huonot ja pahat asiat.
Vierailija kirjoitti:
Pidättekö heitä hyvimuistisina? Pärjäävätkö hyvin koulussa?
ap
Norsuja?
Lähiasioita ei muista niin hyvin :)
En tajua miksi.