Savipuoli - onko kenelläkään?
Minulla sh epäili ko. taudin olevan. Ei ole ilmeisistikään vaarallinen eikä tarttuva. Uusiutuu kait usein. Kyselisin vaan millaista elo Savipuolen kanssa on?
Kommentit (21)
Minulle ihotautilääkäri sanoi, että se tarttuu niiden kesken, joilla se sama (oireileva) ominaisuus on! Eli ne, jolla sitä ei ole, eivät sitä saakaan. Itse epäilen saaneeni sitä uimahallista tai ehkä jopa kirppisvaatteista.
joten jää vaaleat läiskät. Joku kertoikin että ennen kesää hoidettava.
Kumpikaan meistä ei ollut aiemmin kuullutkaan koko sienestä, molemmat ajattelimme läiskien olevan maksaläiskiä tms. No, sattumalta erästä lääkärikirjaa selatessa tuli sitten savipuoli vastaan, ja päätimme kokeilla sen hoitoa Nizoral -shampoolla.
Läiskien kohdat erottuvat vielä, mutta se johtuu siitä, että teimme hoidon kesäaikaan - eli läiskien kohdat ovat vaaleampia kuin muu iho, vaikkei mieheni nyt olekaan ollut mikään paidaton auringonpalvoja tänä kesänä (juuri näiden läiskien takia ei liiku julkisesti ilman paitaa). Jonkin verran on aurinko silti tarttunut. No, jatkossa aikomuksena on ennen kesää hoitaa ns. ennaltaehkäisevästi, jottei läiskät uusiudu yllättäen.
hyvällä menestyksellä. Muutamana päivänä peräkkäin kun laittaa, niin ihottuma on hävinnyt. Pitäisi vaan jaksaa rasvata vielä läiskien häviämisen jälkeenkin, jotta pysyisivät kauemmin poissa.
Mulla on sellaisia valkoisia läikkiä yläkropassa, ja lääkäri ehdotti tota Nizoral shampoota 5 päiväksi, annan sen vaikuttaa 10 min ja pesen pois, eikä tulosta oo tullu... onko kellään kokemusta jostain paremmasta lääkkeesta?? vai lähteekö toi valkoinen pois vasta seuraavaksi kun rusketun?? outo juttu!
Itelläni alkoi savipioli ilmeisesti e-pillereiden aloittamisesta. kevättalvella kyynärtaipeissa oli punaista ihottumaa, jonka ajattelin olevan ihan normaalia pakkasihottumaa kun ihoni tuppaa aina kuivumaan talvella.. noh. nyt kesällä nää läikät on siis muuttunu valkoisiksi ja levinny ihan hurjasti olkapäistä ranteisiin saakka ja kävi selville että siskolla sama ongelma! kävin hakemassa nizoralia ja nyt ollu pari päivää vasta testissä! kurja homma, rusketun helposti ja olen viikon päästä lähdössä rantalomalle! että hyvästi vaan kaunis rusketus ja auringossa oleilu. :D turhalta tuntuu.
Ei se sinänsä vaivaa, mutta esteettisistä syistä inhottava olla kävelevä "pakanamaankartta"
Koska mulla on läikkiä selässä hankalassa paikassa, haluaisin kokeilla pillereita. Vaatiiko reseptin? Tulee aika arvokkaiksi, jos pitää yksityiseltä lääkäriltä hakea resepti....
Omia kokemuksia
Resepti vaaditaan ja aion itse hakea sen, kokeilin aiemmin shampoota, mutta koska minulla on herkkä iho, niin meni ihan ruvelle ja oli todella kosketusherkkä jo muutaman yön jälkeen. Lopetin käytön, koska se sattui ja ihoni meni niin huonoon kuntoon. Ihoni on siis herkkä ja kuivahko. Rasvaaminen ei auttanut.
http://www.tohtori.fi/?page=4702652&id=0629001 ja http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00484 kertovat aiheesta lisää
tuli kortisonikuurin myötä. En kummemmin sitä hoitanut, kun en kokenut haittaa. Hävisi itsekseen vajaan vuoden sisällä.
Siis, minulla on kerran esiintynyt selässä savipuoli-ihottumaa, lähti aika pian pois kun kuurin oli syönyt.
Sittemmin ei ole näkynyt. Aikaa tuosta n. vuosi. Apteekista saa ilmeisesti jotain itsehoitotuotteita, saippuaa, ym, kannattaa kokeilla.
Mulla on ollut muistaakseni kahdesti, edellisen kerran noin kymmenen vuotta sitten, että eipä tuo nyt niin usein uusiudu. Ihan helppo se oli hoitaa pois, peseydyin jollain apteekin pesuaineella muutaman kerran ja se oli siinä. Terveydenhoitaja sanoi minulle silloin että se leviää tarttumalla, mistä lie sen sitten olin saanut. Ehkä esim. jostain sovittamastani kirppisvaatteesta?
hilseshampoolla lähtee.. käytetään silloin myös vartalonpesuun ihottumaläiskiin.
Ihottuman aiheuttaa sieni, jota on kaikkien iholla, miksi jollain alkaa "kukkimaan" ei tiedetä. Ei siis kuitenkaan tartu.
"Taudin aiheuttaja on Pityrosporum ovale-niminen sieni, joka kuuluu ihon normaaliin sienikantaan eli kasvaa meidän kaikkien iholla. Tautia ei siis saada tartuntana. Miksi vain jotkut saavat taudin, vaikka sieni esiintyy kaikilla on epäselvää. Mahdollisesti perityllä ihon laadulla on oma vaikutuksensa sairastuvuuteen."
"Taudin aiheuttaja on Pityrosporum ovale-niminen sieni, joka kuuluu ihon normaaliin sienikantaan eli kasvaa meidän kaikkien iholla. Tautia ei siis saada tartuntana. Miksi vain jotkut saavat taudin, vaikka sieni esiintyy kaikilla, on epäselvää. Mahdollisesti perityllä ihon laadulla on oma vaikutuksensa sairastuvuuteen."
Pitää hakea apteekista jotain rasvoja. Osaatteko kertoa minkä hintaisia nämä voiteet ovat?
Ap
kun oikaisitte käsitykseni tuosta tartunta-asiasta.
terv. 5
shampoon tai voiteen tämän päivän hinnat voit katsoa vaikka Yliopiston apteekin nettisivuilta.
Siinä 10-20 € tasolla.
Tänään lääkäri todennut, ettei tartu. Määräsi Nizoral - voidetta, jota saa apteekista reseptivapaasti, hinta 13 € 30 g tuubi.
Olen 40v. nainen ja savipuoli ollut riesana varhaisesta teini-iästä.Lääkäri sanoi silloin että on perinnöllinen.Minun jälkeen se ilmestyi sisarelle ja äidille.Äidiltä hävisi itsekseen,siskolla kesti muutaman vuoden.Ymmärtääkseni useimmiten esiintyy naisilla.Miehillä erilainen iho??
Itsellä on kaksi tytärtä joista toisella runsaasti ihottumaa.Voi tarttua "hetkellisesti" paljon lähellä olevaan ihmiseeen(puoliso).Ex-miehelle tuli kainaloon muutama läiskä jotka hävisivät muutamassa päivässä.
Omat kokemukset:
Sieni kun on niin rakastaa,hikeä,kaikkia hajusteita,suihkusaippuaa ja kloorikin tuntuu olevan mieleen.Ei siis uimahallia minulle:(
Käytän canesten-liuosta hoitoon aina kun tuntuu että ihottumaa alkaa olla liikaa.Saa apteekista ilman reseptiä.Löytyy suihkeena 40ml(kätevä),ns.täyttöpullo 20ml,jonka hinta n.10€.ja voiteena(vaikea levittää).Liuos on erittäin riittoisa ja kuivuu iholle hyvin.Mikä parasta,on myös hajuton:)
Ohjeen mukaan pitäisi laittaa 2xpäivässä.Laiskuuttani laitan vain kerran ja tuloksen näkee jo parissa päivässä.Viikon sisälllä hävinnyt kokonaan.Jos iho on ruskettunut ja tuhoat sienen jää se kohta vaaleaksi,joten hoito ennen kesää.
Lääkärin sanojen mukaan minulla on elimistö täynnä sienirihmastoa,jonka vuoksi melkeinpä mahdotonta päästä lopullisesti eroon.