Näkyykö ms-tauti aivojen magneettikuvassa
vai pitäisikö kuvata myös muualta esim. selkää?
Minulla tutkittu outoja silmäoireita useamman vuoden, magneetissa olen viimevuonna käynyt 2 kertaa mutta molemmilla kerroilla kuvattiin vain pää, ei selkärankaa..
Olen huolissani jos ms-tauti ei näy sen takia kun kuvasivat liian suppeasti?
Kommentit (10)
MS-tauti voi näkyä jossain ja olla näkymättä jossain toisaalla ja oleellista on täyttää ne diagnostiset kriteerit, että saa sen lääkityksen sitten. Kokemusta on siitä, että diagnoosit viivästyy, vaikka jopa plakkeja näkyisi - tuosta on tullut käytyä kädenvääntöä sairaalan neurologin kanssa, että mitä muuta plakit selkärangassa voi olla kuin MS:ää. Siihen ei vastausta tullut, mutta kuulema ei MS:ää ollut. Yksi käynti yksityisellä pätevällä neurologilla aiheutti sen, että diagnoosi oli kourassa ja menolippu toisen sairaalan neurologiselle puolelle ja sillä kertaa kuvattiin myös se toinen osa, joka oli jäänyt kuvaamatta (josta ei kuitenkaan löytynyt mitään merkkejä, mutta pitihän se kuvata, kun nämä toiset plakit eivät riittäneet mukamas diagnoosiin tai siis riittivät).
Suosittelen, että etsit käsiisi jonkun MS-tautiin erikoistuneen neurologin. Jos tämmöinen ihminen sanoo, että ei voi olla MS:ää, niin sitten tuskin on. Jos taas hän katsoo, että voi olla MS:ää, niin hän tietää, että miten pitää jatkaa. Mielestäni tärkeintä nyt on sinun päästä lääkärille, jota uskot. Onhan se hyvä, että joku saadaan varmistettua tai poissuljettua ja jos poissuljettua, niin sitten on syytä miettiä, että mikä muu voi oireesi aiheuttaa.
Tsemppiä!
Selkäydinpunktio on varmin keino.
Ei selkärangan kuvaaminen mitään auta...
myeliinikatoa, mikä on nähtävissä magneettikuvassa. Mutta en kyllä osaa sanoa varmaksi voiko se poissulkea ms-taudin, jollei sitä aivoissa ole?
Minutkin kuvattiin kolmesti. Vasta punktiosta selvisi sitten.
Saanko vielä kysyä että millaisia oireita teillä jo diagnoosin saaneilla on?
Ap
Hyvin usein lääkärit vain eivät tätä asiaa hallitse, eikä asiaa tutkita kunnolla.
Minullakin diagnoosi viivästyi 2,5 vuotta.
ensisijaisesti etenevä (PPMS) on sellainen että näkyisi ensisijaisesti selkäytimen kuvauksessa. Eli plakkeja olisi nimenomaan siellä.
Vaikka MRI-kuvissa ei näkyisi mitään päässä eikä selässä, sinulla voi silti olla ms. Mutta silloin vasta alkava ts. vielä diagnosointikynnyksen alapuolella (vaikka oireita jo olisi paljonkin).
Silmäoireet tulevat aivojen tulehduksista, ei selkäytimen.
t. ms-tautia sairastava
voi näkyä aivoissa tai selkäytimessä. Jos sinulla on silmäoireita, niin ne todennäköisesti näkyisivät magneettikuvissa. Selkäytimen plakit yleensä ovat merkki raajojen oireista, motoriikkaan yms. vaikuttavista.
Toisaalta plakkien määrä ei kerro mitään taudin vaikeudesta tai asteesta. Voi olla vain pari palkkia ja voimakkaat oireet tai kymmenen plakkia aivoissa ja lievät oireet.
Lannepunktio ei ole varma keino koska se on toisilla ms-potilailla puhdas.
pitäisi kyllä näkyä pään magneettikuvassa.
Silloinhan plakkeja olisi näköhermon alueella ja ne näkyisivät kuvissa.
Se kuitenkin on totta ettei ms-tauti aina näy pään magneettikuvissa, joissakin plakit voivat olla pelkästään selkärangan alueella. Sinun oireillasi plakkien kuitenkin pitäisi näkyä pään magneettikuvissa jos sinulla olisi ms-tauti.
Selkäydinpunktiostakaan ei saa varmaa vastausta.
Minä olen saantu ms-diagnoosin oireiden ja magneettikuvien perusteella. Likvornäyte oli puhdas.
mutta ei sieltäkään tunnu apua saavan :(
Olen todella stressaantunut tilanteestani, koska en saa diagnoosia oireisiini enkä sen vuoksi myöskään hoitoa.
Ap