Eilinen MOT: Vaaralliset lapset
On niin tuttua, niin tuttua. Karua faktaa suoraan koulujen henkilökunnalta. Riittää, että kouluun on tungettu yleisopetukseen muutamakin sellainen lapsi, joka ei ole koulukuntoinen ja ongelmia on luvassa. Koko koulun ilmapiiri voi muuttua näiden yksittäisten, hoitoa tarvitsevien lasten vuoksi, joita väkisin pidetään yleisopetuksen piirissä "sopeuttamisen" nimissä. Erityisluokilla on lapsia, joiden pitäisi olla sairaalakoulussa. Ei ole lapsen etu olla sellaisessa paikassa, joka ei pysty tukemaan lasta ja uhkaavia tilanteita syntyy helposti.
Olen nähnyt näitä lapsia työssäni aivan liikaa. Olen ollut töissä päiväkodissa, koululla ja lasten iltapäivätoiminnassa ja yksikin oireileva, väkivaltainen e-lapsi voi viedä kaikkien aikuisten ajan ja muut jäävät pärjäämään omillaan. Helposti käy niin, että joudutaan huolehtimaan arkipäivien kriisinhallinnasta sen sijaan, että pystyttäisiin järjestämään toimintaa kaikille lapsille ja olemaan läsnä tasapuolisesti.
Pahimmillaan nämä väkivaltaiset, tukea tarvitsevat lapset jätetään aivan yksin. Vanhemmat eivät halua tai voi jäädä kotiin iltapäiväksi, eikä lapselle ole iltapäiväpaikkaa. Lapsi on sitten iltapäivät yksin, täysin ilman aikuisten tukea ja valvontaa. Siitä ei hyvää seuraa, eikä se ole lapsen etu.
Kommentit (22)
Integraatio on päivän sana. Jotenkin vain asioista päättävillä tuntuu olevan arkipäivän työ ja siihen liittyvä realismi täysin hukassa. Myönnän, että on hieno ajatus siitä, että kaikki olisivat samassa koulussa, niin erityisopetusta vaativat, kehitysvammaiset, kun muutoin ylimääräisen tuen tarpeessa olevat oppilaat (tätähän perustellaan kasvamisella suvaitsevaisuuteen ja erilaisuuteen).
Lisäreusursseja ei kuitenkaan ole osoitettu ja työ kouluissa oln välillä yhtä helvettiä. Ns.tavallisessakin luokassa, jossa tosiaan saattaa olla se 30 lasta/nuorta riittää yksi käytöshäiriöinen nuori joka pilaa tunnin kaikilta muilta. Huvittavinta on, että näiden nuorten ympärillä pyörii melkoinen tukiverkko: kuraattorit, koulupsykologit, lastensuojelu, koulun henkilökunta, mahdollisesti lasten psykiatria, ja silti tulokset ovat laihoja: kouluissa on oikeasti paljon lapsia ja nuoria, joiden paikka ei olisi koulussa: hei eivät ole koulukuntoisia.
Koulun keinothan yksittäisen opettajan kohdalla ovat aika vähissä, jo siinä saa olla tarkkana miten menet tappelussa väliin, ettet joudu itse syytetyksi asiassa, jos vaikka liian lujaa pitelet kiinni saksien kanssa riehuvaa lasta.
Itse en näe erityiskouluja, tai vanhastaan: ihan tarkkiksia pahana, ja nimenomaa niin, että ne voisivat olla jopa ihan eripaikassa, kun muu opetus. Näin koululla säilyisi työrauha ja turvallinen ilmapiiri niille lapsille, jotka ovat opsikelukuntoisia ja joiden oikeus on saada olla turvallisessa koulussa, jossa opettaja saisi keskittyä myös opettamiseen.
Päättäjillä ei ole minkäänlaista käsitystä siitä, millainen nykyajan koulumaailma on. Hymistellään vaan ja integroidaan, ja luullaan että kaikki hoituu hienosti. Unohdetaan samalla kuitenkin antaa resursseja kouluille hoitaa tätä ongelmaa...Kaikki voivat huonosti ja eniten juuri ne, joita pitäisi tukea!