Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakettimatkat vs Omatoimimatkat

Vasen kumppari vuotaa
04.05.2022 |

Tuolta "mihin lomalle heinäkuussa" -aiheesta innostuneena tällainen aloitus.
Kumpi teitä viehättää enemmän ulkomaille reissatessa: pakettimatka vai suunnitteletko ja varaatko matkan itsenäisesti? Kerro vähän, että miksi :)

Lapsiperheille tuo pakettimatkailu on varmasti helpoin, mutta onko tästä poikkeuksia? Oletko lasten kanssa tehnyt omatoimimatkan joka on päihittänyt pakettimatkailun jossain paikassa?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on vahva itse tunto? Omatoimi matkat,minä lähtisin! Mutta raha puhuu,matkustan vain haaveissani!

Vierailija
2/43 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se aika helppoa nykyään varailla matkoja ja majoituksia kotisohvalta. Olen Gdanskiin lähdössä huomenna ja hotelleitakin oli helppo vaihtaa Booking.comissa, kun löysi sopivamman...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosin molempia tilanteen mukaan. Jos on tarkoitus tehdä kiertomatka melko lyhyessä ajassa niin pakettimatka on parempi vaihtoehto, omatoimisesti ei siirtymät kohteiden välillä matkatavaroiden kanssa suju niin vaivattomasti kuin pakettimatkan bussilla. On myös kiva kuulla opastusta suomeksi, en jaksa keskittyä englanninkieliseen selostukseen pitkiä aikoja.

Jos on tarkoitus olla samalla paikkakunnalla koko aika ja sinne on suora lento saatavilla valitsen yleensä omatoimiloman jossakin pienessä ja persoonallisessa hotellissa, pakettimatkojen hotellit ovat yleensä liian suuria ja tylsiä makuuni, toki poikkeuksiakin on.

Vierailija
4/43 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omatoimimatka tulee joskus jopa kalliimmaksi kuin pakettimatka ja aikaa se vie. Omatoimimatkalla on enemmän mahdollisuuksia säätää oman maun mukaan.

Vierailija
5/43 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana olen ollut omien vanhempien kanssa lomalla aina pakettimatkoilla. Nyt itse aikuisena pari kesää sitten tein omatoimisesti matkasuunnitelmat ja varaukset niin se oli kyllä todella kivaa. Tänä kesänä meillä on edessä seuraava lomamatka, jonka suunnittelin (miehen toiveita kuunnellen) itse ja odotan sitä jo kovasti. Minun luonteelle sopii erittäin hyvin tämä, että saan itse suunnitella matkojamme. Aina ensin tulee jonkinlainen raakile ja sitä mukaa kun etukäteen perehdyn kohteeseen niin tuo raakile hioutuu todella toimivaksi pohjaksi matkaa varten :) Olen tästä matkojen suunnittelusta niin tohkeissani, että pakettimatkan varaaminen tuntuisi vievän osan hauskuudesta pois jo ennen matkaa :)

Vierailija
6/43 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan mielentilasta. Kun lähden väsyneenä lomalle palautumaan, niin pakettimatka on siihen hyvä vaihtoehto. Ja sitten kun haluan seikkailla ja kokea uutta, on omatoimimatka joustavampi enemmän oman näköinen vaihtoehto.

Vierailija
7/43 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinulla on vahva itse tunto? Omatoimi matkat,minä lähtisin! Mutta raha puhuu,matkustan vain haaveissani!

Totta, raha ratkaisee miten menee vai meneekö ollenkaan. 

En ollut ajatellut että tämä voisi olla myös itsetuntoon liittyvä asia, kokeeko muut että olisi? 

AP

Vierailija
8/43 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sen mukaan mennään mikä on halvin. Pakettimatka tulee monesti halvemmaksi kuin sama hotelli+lennot omatoimisesti.

Vierailija
9/43 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä matkoilla ei ole mitään muuta eroa, kuin että pakettimatkalla on matkaopas. Opas huolehtii, että löytää bussin, pääsee hotelliin ja matkalaukku on tallessa. Paluumatkalla toimittaa aamuherätyksen ja kertoo, että bussilasti odottaa sinua. Moni suomalainen tarvitsee tälläisen perseelle potkijan.

Olen tehnyt monenlaisia matkoja. Filippiineille ei myydä pakettimatkoja. Mutta sinnekin on nettisivuilla, mm. Travellink ja Ebookers sivuilla vaikka mitä matkoja, kunhan suunnittelee itse.

Vierailija
10/43 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein pakettimatkoja (ensin puolison, sitten puolison ja lapsen ja sitten lapsen kanssa) 1985-2000. Silloin omatoimimatkojen järjestäminen olisi ollut paljon haastavampaa kuin nyt (1982 oli omatoimimatkalla, se oli interrailia vastaava junakortti, joka oli voimassa vain Pohjoismaissa ja vain kolme viikkoa, en muista oliko nimeltään Nordic Rail vai Scandic Rail vai jotain muuta). Sen jälkeen en ole tehnyt yhtäkään pakettimatkaa. Rakastan matkojen suunnittelua, majoitusten varaamista, autovuokraamojen etsimistä. Majoitumme lähes aina apartmenteissa, jotta saa itse tehdä aamiaisen ja tarvittaessa muitakin aterioita. Jos syömme ulkona, syömme lähes aina eri paikoissa. Etsin itse myös nähtävyydet, mutta saatamme ostaa paikan päältä retkiä. Ennen koronaa teimme 4-6 ulkomaanmatkaa vuodessa, lyhimmät pidennetyn viikonlopun mittaisia, pisimmät puolitoista viikkoa.

Vierailija
11/43 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain joulupukki tekee pakettimatkoja.

Vierailija
12/43 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mennään taas paketilla kun on ollut näitä epävarmuustekijöitä, ja muutenkin Kreikanreissut on yleensä tehty paketilla. Jotenkin vaan tuntuu helpommalta. Opas-, kuljetus- sun muita palveluja ei käytetä. Kaupunkilomat sit tietty hotellit ja lennot erikseen, enkä kyllä erityisesti ole innoissani siitä useammalla sivustolla pyörimisestä.

Niin ja aikuinen pari kyseessä.

Vierailija
13/43 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset oli tosi pieniä, pakettimatka oli omasta mielestä kätevä, ei tarvitse itse stressata juuri mitään ja hotellikin oli jonkun muun toimesta katsottu ja todettu hyväksi. Leikki-ikäisten kanssa AI oli loistava, juuri lapset jutteli keskenään, että "muistatko sen reissun kun vaan haettiin mehua ja jätskiä sieltä tiskilta aina kun teki mieli!" ko. reissu oli 10v sitten. Nyt, kun ovat teinejä, enemmän tuntuu olevan tarvetta sille omalle vapaudelle, eli nyt vuokrataan joku talo omalla altaalla ja auto. Ei varmaan kaikelle on aikansa ja paikkansa?

Vierailija
14/43 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns. pakettimatkojen hyvä puoli on, että sellaisen voi varata helposti, vaikka huomiselle lähtö, jos niin haluaa. Ei tarvitse perehtyä juuri mihinkään. Ei vaivata päätänsä sillä, miten siirtyy lentokentältä majoitukseen, missä ylipäätänsä majoittuu, ja niin edelleen. Joskus tämä on tosi hyvä juttu.

Huono puoli sitten on, että sitä sitten päätyy johonkin varsin keskivertoon ja geneeriseen hotelliin tms. jossa majoittuminen on ehkä ihan ok, mutta jos kaipaa jotain muuta, vaikka rauhallista mökkiä tms. niin ei.

Vierailija
15/43 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakettimatka on hyvä vaihtoehto silloin, jos matkustaa maahan, jonka kieltä ei osaa. Paikalliset ei välttämättä osaa englantiakaan, joten itse koen tuon hankalaksi, jos tulee ongelmia.

Vierailija
16/43 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paketilla useimmin, suositaan äkkilähtöjä. On kätevää, kun mennään suoralla lennolla vaikka Karpathoksen saarelle.

Vierailija
17/43 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omatoimi ehdottomasti. Aikaisemmin pakettimatkat koska rahaa ei ollut tarpeeksi, mutta huhhuh sitä hälinää. Lennot oli aina ihan järkkyjä, pelkköä huutavaa lasta ja känniörveltäjää.

Vierailija
18/43 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä Gdanskin matkasta vielä, että yritin löytää niin halvan matkan ja majoituksen kahdeksi yöksi kuin mahdollista. No, lennot WizzAirilla vain käsimatkatavaroilla ja ilman mitään vakuutuksia 18 euroa ja halvin hostelli olisi ollut 21 e/2 yötä. Otin kuitenkin vähän paremman majoituksen, eli 37 euroa/ 2 yötä hostellissa/6 hengen salissa.

Katsellaan miten matka sujuu, lähtö huomenna klo 9.40 Turun lentoasemalta.

Vierailija
19/43 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näillä matkoilla ei ole mitään muuta eroa, kuin että pakettimatkalla on matkaopas. Opas huolehtii, että löytää bussin, pääsee hotelliin ja matkalaukku on tallessa. Paluumatkalla toimittaa aamuherätyksen ja kertoo, että bussilasti odottaa sinua. Moni suomalainen tarvitsee tälläisen perseelle potkijan.

Olen tehnyt monenlaisia matkoja. Filippiineille ei myydä pakettimatkoja. Mutta sinnekin on nettisivuilla, mm. Travellink ja Ebookers sivuilla vaikka mitä matkoja, kunhan suunnittelee itse.

Voi olla myös pakettimatka, johon kuuluu ihan vaan lennot ja majoitus. Ja tarvittaessa opaspalvelut. Ei välttämättä ole edes lentokenttäkuljetuksia.

Pakettimatka on josku tosiaan helpoin, sillä saa samalla kertaa lennot kohteeseen sekä majoituksen. Mikään pakko pakettimatkallakaan ei ole kulkea turistilauman mukana samoissa paikoissa, oman lomaohjelmansa voi sitten säätää mielensä mukaan siellä kohteessa.

Vierailija
20/43 |
04.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä omatoimimatka mutta joskus pakettimatkoja on saanut edullisemmin. Vanhempani ovat olleet opastetuilla kiertomatkoilla, joihin on kuulunut laadukas opastus. Jos sellaista haluaa, niin pakettimatka on parempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi