Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isän ja vauvan suhde

Vierailija
16.05.2010 |

Eli meillä isä on todella paljon pois kotoa, tekee reissutyötä ja harrastaa. Se on ihan ok, mutta... Kun sitten harvoin ehtii olla vauvan (5 kk) kanssa, lapsi vierastaa. Isällä on edellisestä suhteestaan jo kouluikäisiä lapsia, joten vauvojen hoidon pitäisi olla ihan tuttua.

Esimerkiksi.. Kun ollaan vaan keskenämme ilman isukkia kotona (ja kaupassa ja kylässä jne normaalisti), lapsonen on tyytyväinen hymyilevä itsensä. Sitten tulee isi 6 tai 8 päivän jälkeen kotiin ja haluaa tottakai sylitellä pientä. Ja toinen alkaa huutamaan... eikä lopeta. Isi siinä kantelee ja taputtelee ja pohtii onko masu kipeä ja tilanne on oikeasti aika kauhea. Outoa on sekin, että itkee iskän sylissä aina, ei muiden ellei ole aivan väsynyt.

Olen esittänyt toiveen, että toimisi niinkuin muut hiukan lapselle oudommat, eli että ensin antaisi vauvan katsella ja tutustella vaikka vain puoli tuntia, sitten syliin. Mutta iskän mielestä se on turhaa, koska tunteehan toki hänen lapsensa hänet jne...

Ihan kauheaa katsella kun vauvalla iskee oikein paniikki kun isi kantaa ja kantaa eikä hän pääse pois. Joskus kun sitä huutoa on kestänyt jo liian kauan, käyn varovasti sanomassa että jospa minä nyt vaikka syöttäisin, että saan näin vauvan pois tilanteesta.

Ja en ole mitenkään yliherkkä vauvan suhteen, en pidä 4-seinän sisällä kasvamassa tynnyrissä, mutta joku on enkä käsitä mikä.

Ja kysyjille kyllä, olen poistunut kotoa (kauppaan mm.), olen kokeillut auttaako tilannetta, mutta on silloinkin itkenyt koko ajan.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ei tarvitse vauvan vierastaa omaa isäänsä.

Vierailija
2/4 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos kertoisit tai näyttäisit ihan faktatietoa lapsen kiintymyssuhteiden ja muistin kehittymisestä. Eihän noin pieni lapsi pysty kiintymään ihmiseen, joka näyttäytyy kotona vain silloin tällöin.

Itse en kestäisi lapsen huutoa olkoonkin sitten oman isän sylissä. Lapsella täytyy olla mahdollisuus luoda turvallisesti suhdetta isäänsä rauhallisesti tutustumalla.

Meillä vauva vierasti isäänsä ensimmäiset neljä viisi kuukautta. Itki aina kun mies otti syliin, vaikka mieheni onkin tosi paljon kotona ja hoitaa lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko antaa miehelle luettavaksi jotain materiaalia esim. vauvan kiintymyssuhteen kehittymisestä, kun selvästikään hän ei tiedä ettei vauva voi tuntea häntä jos on niin hirveästi kotona?

Tieto lisäisi sitä ymmärrystä ja sitä kautta varmasti myös kärsivällisyyttä vauvan käsittelyssä ja häneen tutustumisessa.

No vierailija jo yllä sanoinkin. :)

Vierailija
4/4 |
16.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toimit kun vauvasi vierasti isäänsä? Loukkaantuiko mies? Meillä kun isä selvästi loukkaantuu jos puutun isä&vauva kuvioon. En kestä sitä itkua :(

Ovat nähneet viimeksi perjantaina ja seuraavan kerran ens lauantaina ja jo valmiiksi pelkään.

ja ei voi eikä halua muuttaa mitään omassa työssään, on täysin tyytyväinen eikä koe tilantessa mitään outoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän