Lapsiperheet, miksi vietätte joulun kotona keskenään, ettekä mene mummolaan?
Kommentit (60)
ovat mummot ja ukit käyneet meillä. Jokainen eri aikaan - sopii meille mainiosti.
Yksi on allerginen kissalle ja kuuselle (mummolassa on jouluna molemmat), sekä maidolle.
Toinen lapsi on allerginen kananmunalle.
Miehelläkin on astma.
Kotona kun tekee itse ruoat, tietää ainakin, mitä niissä on. Ja tekokuusi.
Me käydään vuodesta toiseen miehen vanhemmilla.
Mun vanhemmilla käydään kääntymässä nopeempaa esim. Juolupäivänä, syödään, istutaan aikaa.. Normaalia vierailua pidempi aika tosin.
Mitä joku tässä ketjussa muistutti siitä toisesta isovanhempi- ketjusta niin oletan että tarkoitat sitä "onko isovanhemmat velvotettu hoitaan lastasi kun sormia napsautat"; Jos minä pyydän että vahtii lapsia niin haluan myös että isovanhemmat saa nauttia seurastamme myös Jouluna eikä niitä käytetä vaan hyväksi kun tarvitaan.. :D Mutta jokanen taplaa tyylillään.
Helpompi niin, kuin lapsiperheen lähteä tavaroineen matkaan ja meillä enemmän tilaa!
Mä tahtoisin viettää joulua omien vanhempieni luona n. 200 kilometrin päässä jonne menee myös siskoni ja kummipoikani. Jos valinta olisi minun joulut vietettäisiin aina "kotona" siis mun lapsuuden kodissani. Mutta asiat eivät koskaan ole noin yksiselitteisiä. Myös miehen äiti haluaa meidät aina jouluksi sinne. Anoppi alkaa kyselemään asiasta jo joskus kesäkuun tietämillä ja mulla alkaa hiljaksiin katkeilla päästä verisuonia jo pelkkää joulua ajattelemalla. Vuorottelu jouluisin ei ole hyvä vaihtoehto ja se kamala kiire mikä jouluna on kun paikkaa vaihdetaan kesken aaton tai joulupäivän on kamalaa. Meni miten meni jollain on aina paha mieli. Mä rakastan perinteistä joulua ja ikävöin omiani jos ollaan sieltä pois. Joten ilmeisesti ainoa vaihtoehto on, ettei mennä kumpaankaan paikkaan ja toivotetaan kaikki tervetulleiksi meille. Tosin anoppihan ei taas sinne asti jouluna lähde ja sama hiton valitusvirsi kuitenkin edessä... Joskus olisi ihan paeta koko rumbaa jonnekin kauas pohjoiseen hankien keskelle...
Joulut mummoloissa ovat ihan jees mutta nyt odotan todella kovasti rauhallista kotijoulua.
Toissa vuonna olimme koko miehen lähisuku anoppilassa javiime vuonna olimme koko minun lähisuku minun äidilläni. Molemmat joulut olivat mukavia mutta kieltämättä rentoutuminen jäi vähälle ja tunnelmasta nauttiminen. Koko ajan höslättiin keittiössä ja odotettiin jotain...
Nyt iloitsen kun voimme olla aaton omassa kodissa, omalla tahdilla ja omalla ohjelmalla. Muutenkin kun meille syntyi vasta äskettäin 3 lapsi niin ei yhtää houkuttaisi lähteä hötkyilemään lahjojen kanssa muille.
Menisin perheeni kanssa todella mielelläni jos se ikinä olisi mahdollista. Vanhempani ovat kuolleet. Että ihan tasan ei tässä elämässä mene nämäkään asiat. Toiset haluaa, toiset ei, mutta ihan kaikki ei voi syystä tai toisesta.
toinen mummola
- 400 km:n päässä, eli koko joulu menisi sillä reissulla, päivää tai kahta varten ei kannata edes lähteä
- isovanhemat asuvat nykyisin kaksiossa. Jouluksi tulee myös sisaruksia, tilaa ei kerta kaikkiaan ole ja hankalaa pienten lasten kanssa, joiden pitäisi mennä aiemmin nukkumaan
toinen mummola
- isovanhemmat ovat eronneet, molemmat asuvat yksiössä, tilaa joulunviettoon ei ole ja lapset hyppivät seinille pienissä tiloissa
- molemmat seurustelevat tahoillaan ja viettävät omaa jouluaan
lisäksi
- saadaan omassa kotona juuri ne jouluperinteet mitä halutaankin lapsiystävällisessä ympäristössä
- joulu on niitä harvoja aikoja vuodessa, jolloin on oikeasti aikaa rauhoittua ja olla perheen kesken
Mieluiten olisin ollut ihan vain perheen kesken, mutta anoppiin voin vielä myöntyä. Äitipuoleni veti herneet nenään kun emme kutsuneet häntä, mutta siinähän raivoaa; hän on muuttunut niin rasittavaksi valittajaksi että ei jaksa ja viimeinen naula arkkuun tuli tuossa viime viikolla, kun hän alkoi haukkumaan suunniteltua kuusen paikkaa(!) ja tuputtaa omaa ideaansa...anoppi sentään pitää suunsa kiinni.
Voisiko joskus tehdä niinpäin että kutsuisitte mummon ja papan teille sen sijaan että menette aina valmkseen pöytään.
Olemme järjestäneet meidän huushollissa joulun nyt 41 kertaa, tänne on tulleet niin appikset kuin nuoretkin perheineen.
Sama vuoden mittaan, heistä on ihanaa tulla meille kerran kk syömään mutta kukaan ei muista kutsua meitä vastavuoroisesti. Ihan tavallinen arkinen makaonilaatikkokin kelpaisi, emme kaipaa mitään erityistä - vain sen ettei kerrankin tarvitse itse tehdä.
Tämä on aika kummallista sillä meillä on tosi ihanat välit kaikkiin ja olemme läheisiä. Ja olemme asiasta maininneetkin.
Mummolaan matkaa 600km ja ollaan köyhiä, ei varaa matkustaa. Ja tänä vuonna meillä on koronatartunta.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joskus tehdä niinpäin että kutsuisitte mummon ja papan teille sen sijaan että menette aina valmkseen pöytään.
Olemme järjestäneet meidän huushollissa joulun nyt 41 kertaa, tänne on tulleet niin appikset kuin nuoretkin perheineen.
Sama vuoden mittaan, heistä on ihanaa tulla meille kerran kk syömään mutta kukaan ei muista kutsua meitä vastavuoroisesti. Ihan tavallinen arkinen makaonilaatikkokin kelpaisi, emme kaipaa mitään erityistä - vain sen ettei kerrankin tarvitse itse tehdä.
Tämä on aika kummallista sillä meillä on tosi ihanat välit kaikkiin ja olemme läheisiä. Ja olemme asiasta maininneetkin.
Jos lapsiasi ei ruoanlaitto kiinnosta. Todennäköisesti tulevat luoksesi syömään velvollisuudesta. He luulevat että sinä pidät siitä.
Näemmä.vuonna 2008 aloitettu ketju..ajankohtainen joka joulu ?
Meillä on ollut perinteenä jo 12 vuotta viettää omaa perhejoulua. Isovanhemmat tulee meille jos haluavat.
Omaa äitiä ei kiinnosta, miehen äiti kuollut.