Koetteko että olette rv3 jo raskaana?
itse odotan menkkoja alkavaksi n.ensiviikon loppuun, eli jos eivät ala ja olenkin raskaana silloinhan nyt olen 3 viikolla.mutta eihän tätä voi tietää?
mulla aivan järkyttävä siitepölyallergia, viime yönkin vavoin kun olin niin tukossa, silmiä kutitti ja vuoti. en kestä tät oloa enää. uskaltaako ottaa allergialääkettä jota ei kuitenkaa saa ottaa raskauden aikana? en siis ottasi jos tietäsin et olen mutta turhaan en haluis kärsii.
kyllähän monet juo alkoholiakin viikkoja ennen menkkojen alkamista ja sit selviikin et on raskaana ja aina sanotaan et mitää haittaa ei vauvalle koska sitä ei voinur vielä tietää..
Kommentit (15)
edes henkisesti terveellistä tehdä testiä liian aikaisin, odotettais nyt ensin että kiinnittyykö kunnolla vai ei. Kiinnittyminen tapahtuu vasta n viikon hedelmöittymisen jälkeen. Suurin osa raskauksista kun menee "kesken" ennenkuin edes on kunnolla todettu.
t mamma 4/8
kenellekään, ainoastaan pahaa, jollet ota.
3 lasta.
Olet raskaana kun kuukautiset ovat myöhässä ja testi näyttää plussaa. Antihistamiinia saa sita paitsi ottaa raskauden aikanakin, ainakin Zyrtec on turvalliseksi todettu.
muitakaan antihistamiineja EI SAA ottaa raskauden alussa eikä mielellään muutenkaan. Miksi laitatte väärää infoa?
Itse tiesin olevani raskaana jo viikolal 3 koska mulla raskaushormonit nousee taivaisiin. Testi on 4 kertaa näyttänyt selvän plussan ja laatta lentänyt kaaressa.
Zyrtec on vanha ja paljon käytetty lääke ja turvalliseksi todettu. Tämä tieto on teratologisesta tietopalvelusta peräisin eikä mitään mutua!
muitakaan antihistamiineja EI SAA ottaa raskauden alussa eikä mielellään muutenkaan. Miksi laitatte väärää infoa?
Itse tiesin olevani raskaana jo viikolal 3 koska mulla raskaushormonit nousee taivaisiin. Testi on 4 kertaa näyttänyt selvän plussan ja laatta lentänyt kaaressa.
edes tiedä onko vai ei??!! Miten te nykyajan nuoret mammat olisitte selvinneet silloin kun piti odottaa 2 vkoa menkkojen myöhästyessä ennenkuin voitiin edes testata??
Kyllähän herkimmät raskaustestit näyttää plussaa noin viikko ovulaation jälkeen eli siinä vaiheessa, kun hedelmöittynyt munasolu on juuri kiinnittynyt kohtuun ja raskaushormonia alkaa erittyä. Itselläni oli erikoista "kohdun kuumotusta" noihin aikoihin. Koin kaksi keskenmenoa ( viikoilla 6+ ja 8+) ennen kolmatta normaalisti sujunutta raskautta, joten kolmannessa raskaudessa koin olevani raskaana ehkä joskus raskausviikoilla 20...
Yleensähän raskaus sujuu ilman keskenmenoa, mutta on ehkä hyvä muistaa, että niinkin voi käydä. Ne ovat tosi ikäviä kokemuksia ja omalla kohdallani aiheuttivat paljon huolta onnistuneen raskauden alkuvaiheessa, valitettavasti.
Teratologiseen tietopalveluun voi kuka tahansa soittaa ja saada asiallista tietoa vaikkapa allergialääkkeiden käytöstä raskauden aikana.
kyllä apteekissa pari tuntia sitten ja sanoivat että mitään allergialääkettä ei anna mulle jos olen raskaana. vain silmätippoja josta ei ole mitään hyötyä. sanoi että soita neuvolaan ja sitä kautta lääkäriin jos oireet pahenee mutta apteekista ei lupaa antanut edes zyrtekkiin.
kyllä apteekissa pari tuntia sitten ja sanoivat että mitään allergialääkettä ei anna mulle jos olen raskaana. vain silmätippoja josta ei ole mitään hyötyä. sanoi että soita neuvolaan ja sitä kautta lääkäriin jos oireet pahenee mutta apteekista ei lupaa antanut edes zyrtekkiin.
Menkat pitäisi alkaa samoihin aikoihin kuin sinulla, haaveissa olisi, että tästä kierrosta olisin raskautunut.
Itselläni on kauhea yskä, välillä tuntuu että tukehdun. Olen ottanut huoletta kolmioyskänlääkettä, reseptilääkettä, jos olen raskaana, lopetan sitten. Eihän sitä voi elää koko ajan ajatellen, että jos olen raskaana.... Eihän tässä voisi tehdä yhtään mitään. Tätä kolmatta raskautta on yritetty puoli vuotta, pakko yrittää elää ihan normaalisti
ja niinkin pitkällä kuin viikolla 3+jotain? Kukaan vauvapalstojen ulkopuolella ei tuossa vaiheessa edes mieti olevansa raskaana, vaan elää ihan normaalia elämää lääkkeineen, alkoholeineen ja ruokineen ja alkaa ajatella raskauden mahdollisuutta vasta sitten, jos menkat ovat myöhässä. Ja silti syntyy terveitä lapsia...
ja olo on aivan kamala, kun yritän tulla toimeen ilman allergialääkkeitä. :( Käväisin siis jo yritysaikana lääkärissä asiaa kyselemässä ja antoi luvan käyttää ainoastaan silmätippoja ja nenäsuihketta, joista ei ole mitään apua. Eka neuvola ensi viikolla, täytyy sieltä kysyä uudestaan, josko jotain apua tähän saisi.
Mitä allergialääkkeitä raskauden ja imetyksen aikana voi käyttää? Voiko antihistamiineja käyttää turvallisesti?
Allergian hoitoon raskauden ja imetyksen aikana suositellaan ensisijaisesti paikallishoitolääkkeitä (nenäsumutteet, silmätipat). Nämä ovat paikallisten oireiden hoidossa yleensä yhtä tehokkaita kuin suun kautta otetut allergialääkkeet. Lisäksi paikallisesti annosteltuna lääkkeestä imeytyy vain vähäinen määrä verenkiertoon, jolloin sikiön altistus jää vähäiseksi, ja vastaavasti imetyksen aikana lääkemäärä maidossa jää mitättömän pieneksi.
Antihistamiinit eivät lääkeryhmänä näytä olevan selkeästi vahingollisia sikiön kehityksen kannalta. Jos antihistamiinia tarvitaan, eniten kokemusta on kertynyt loratadiinista ja setiritsiinistä. Molemmat lääkkeet ovat käyttökelpoisia myös imetyksen aikana. Pseudoefedriiniä sisältäviä valmisteita ei suositella ainakaan toistuvaan käyttöön.
olevani raskaana jo heti viikosta 1 alkaen. Ihanaa aikaa on kaikki raskaudet olleet.