Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset ovat ivallisia, vahingoniloisia ja kateellisia

Vierailija
14.05.2010 |

Pääsisinpä täältä joskus pois! Tosin myöhäistä taitaa olla minun kohdallani, kun olen jo melkein 30. Tuskin sopeutuisin kunnolla enää mihinkään muuallekaan. Olen vain niin kyllästynyt tähän kaikkeen. Koko suomalainen elämänasenne tuntuu olevan se, että "minä olen huono, mutta niin on tuo toinenkin ja se on minun ainoa ilonaiheeni. Oho, nyt tuo yksi vaikuttaa onnelliselta! No, onneksi voin muistuttaa häntä siitä miten paska hän on oikeasti, niin ei enää kuvittele turhia. Nyt on taas kaikki hyvin ja voin jatkaa itsesäälissä rypemistä".

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan selvä, että eri kansojen välillä on keskimääräisiä persoonallisuuseroja. Suomessa on kireämpi ilmapiiri kuin monessa muussa maassa, mihin vaikuttaa kenties maan historia suurvaltojen puristuksessa ja kolea ilmasto. Historia on muokannut kansasta herranpelolla hallittun lammaslauman, joka ottaa vastaan kaikki iskut vaisusti mäkättäten. Lähes jatkuva pimeys ja kylmyys antavat viimeisen silauksen perussynkkään kansanluonteeseen. Tietysti iloisiakin suomalaisia löytyy, koska jotkut saavat geeneissään ja kasvatuksen kautta sisäistä kanttia pysyä myönteisinä kaikissa oloissa.

Vierailija
2/26 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kun on iloinen ja avoin, niin kohta joku vittunaama ottaa asiakseen sanoa jotain loukkaavaa ja ilkeää ettei kellään vaan ikinä, koskaan olisi kivaa. Miehet pahimpia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä itsetuntoinen pystyy iloitsemaan toisenkin onnesta, tutkimusten mukaan 2000-luvun suomalaiset nuoret ovat hyväitsetuntoisia. nuorissa on tulevaisuus

Vierailija
4/26 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 12:16"]

hyvä itsetuntoinen pystyy iloitsemaan toisenkin onnesta, tutkimusten mukaan 2000-luvun suomalaiset nuoret ovat hyväitsetuntoisia. nuorissa on tulevaisuus

[/quote]

Näinpä, minä kyllä myös luotan siihen että näillä sukupolvilla jotka nyt ovat nuoria, ei ole samoja menneisyyden taakkoja kannettavanaan kuin vanhemmilla sukupolvilla. Kyllä meihin (sanotaan nyt 30v) on vaikuttanut hyvin paljon isovanhempiemme käymät sodat, ja vanhempiemme kestämät kasvatukset sodan jälkeisinä lapsina. Toivottavasti me voimme lapsiemme kohdalla katkaista kierrettä vielä enemmän!

Vierailija
5/26 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 12:09"]

Minusta on ihan selvä, että eri kansojen välillä on keskimääräisiä persoonallisuuseroja. Suomessa on kireämpi ilmapiiri kuin monessa muussa maassa, mihin vaikuttaa kenties maan historia suurvaltojen puristuksessa ja kolea ilmasto. Historia on muokannut kansasta herranpelolla hallittun lammaslauman, joka ottaa vastaan kaikki iskut vaisusti mäkättäten. Lähes jatkuva pimeys ja kylmyys antavat viimeisen silauksen perussynkkään kansanluonteeseen. Tietysti iloisiakin suomalaisia löytyy, koska jotkut saavat geeneissään ja kasvatuksen kautta sisäistä kanttia pysyä myönteisinä kaikissa oloissa.

[/quote]

Ei historia ole muokannua kansasta herranpelkoisia lampaita vaan sen ovat tehneet viranomaiset ja poliittinen sekä taloudellinen eliittt. Suomen hallintokulttuuri periytyy suoraan tsaarien ajan Venäjältä. Suomessa on yhäkin asenteena että kansa on olemassa vain valtiota varten eikä toisinpäin. Tuo näkyy hyvin keskustelussa sosiaalietuuksista eli siitä "kuinka valtio joutuu maksamaan". Ei valtio mitään maksa vaan kansalaiset veroisssaa. Poliitikoilta sekä viranomaisilta unohtuu että valtiolla eli tuon poliittisen eliitin olemassa olo ei ole kansalle mikään itsetarkoitus vaan valtion ainoa tehtävä on tuottaa etuja kansalaisille.

Vierailija
6/26 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ivallisuus, vahingoniloisuus ja perikateellisuus ovat näkyvästi esillä suomalaisessa elämässä. Joskus tuntuu, että vaikkapa työpaikoilla sankareita ovat sellaiset, jotka pystyvät mahdollisimman pahasti vittuilemaan ja nälvimään. Suomessa kenelläkään ei saisi olla mikään asia paremmin kun itsellään, eikä kukaan saisi edes omistaa minkäänkaisia keskivertaista parempia erikoistaitoja koulussa, työelämässä tai taiteiden parissa tai muuten alkaa sataa paskaa niskaan ovista ja ikkunoista, horisontaalisesti ja vertikaalisesti.

"No nyt se naapuri Kari osti uuden auton. Millähän rahalla sekin on hommattu? Kyllä vituttaa tuollainen elvistely!"

"Kuulitteko, että Sirpasta tulee uusi toimistopäällikkö osastollemme? Sitä se reittä pitkin kiipeäminen teettää!"

"Että on naapurin poika oikein yliopistoon päässyt. Taitaa olla nykyään helppoja ne pääsykokeet, toisin kuin ennen vanhaan, jolloin vain parhaat kuten meidän Petri-Kalevi valittiin."

Itse veikkaan, että yllämainitut piirteet ovat juurtuneet kansanluonteeseemme ajan saatossa monista eri syistä. Karu ilmasto, jossa on saanut todella rataa saadakseen maan tuottamaan yleensäkään mitään syömäkelpoista (Suomen ollessa maanviljely-yhteiskunta), satojen vuosien historia kahden maan alaisuudessa alamaistöissä, Suomen pieni koko ja siihen liittyen rajalliset mahdollisuudet menestyä..."Herraviha" ja siihen liittyvä ikuinen kauna ovat ainakin satoja vuosia vanha ilmiö Suomessa. Sitä on esiintynyt jo keskiajalla, kenties pidempäänkin.

Toisaalta, kateellisuutta esiintyy toki jokaisessa maassa ja kulttuurissa. Suomalaiset vaan eivät osaa pitää naamaansa kiinni vaan suoltavat asioita suoraan, mikä on toisaalta avoimempaa ja tietyllä tavalla toki rohkeampaa ja rehellisempää. Kivaltahan se jatkuva kyräily ja vittuilu ei tietenkään tunnu.

Vierailija
7/26 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2010 klo 12:41"]

Pääsisinpä täältä joskus pois! Tosin myöhäistä taitaa olla minun kohdallani, kun olen jo melkein 30. Tuskin sopeutuisin kunnolla enää mihinkään muuallekaan. Olen vain niin kyllästynyt tähän kaikkeen. Koko suomalainen elämänasenne tuntuu olevan se, että "minä olen huono, mutta niin on tuo toinenkin ja se on minun ainoa ilonaiheeni. Oho, nyt tuo yksi vaikuttaa onnelliselta! No, onneksi voin muistuttaa häntä siitä miten paska hän on oikeasti, niin ei enää kuvittele turhia. Nyt on taas kaikki hyvin ja voin jatkaa itsesäälissä rypemistä".

[/quote]

Suosittelen ap:tä kokeilemaan ulkomailla asumista, ihan missä tahansa maassa. Suomalaisia arvostetaan työntekijöinä ympäri maailmaa, etkä todellakaan ole "liian vanha" tuossa iässä. Rohkeutta vaan ja työpaikkahakemuksia väkertämään. Itse lähdin maailmalle joskus 35- vuotiaana ja olen nyt 44 ja takana on monenlaista työkokemusta ulkomailla yksityisellä ja julkisella sektorilla.

Vierailija
8/26 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi on kiinnostunut niistä asioista joista kotona jutellaan. Jos isä ja äiti koko ajan puhuvat rahasta ja sen puutteesta ja miten naapurilla voi olla varaa  uuteen autoonniin lapsi paukauttaa nämä asiat esille omassa elämässään ykkösenä. Hän tulee aina vertailemaan omia rahoja ja muiden rahoja. Sama on esimerkiksi vaatteiden ja ulkonäön kanssa. Lopetetaan me toisista pahaa puhuminen ja vertailu niin kenekään ei sen takia tarvitse muuttaa ulkomaille.

Vierailija
9/26 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2010 klo 12:50"]

lietsonta muistuttaa läheisesti 30 luvun juutalaisvihaa.

[/quote]

Piiloasenteet istuvat tiukasti;-)

Vierailija
10/26 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta tunnen pari ihmistä, jotka suorastaan huokuvat rauhaa, onnellisuutta ja ystävällisyyttä, eivätkä he ikinä valita siitä millaisia muut ihmiset ovat, asia ei tunnu heitä edes koskettavan... Eli se minkä heittäisin tässä kehään on se, että onko tuo keskustelun aloittajankaan asenne nyt välttämättä sieltä positiivisimmasta päästä. :D

Vierailija
11/26 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on eräälainen Catch-22... "Suomalaiset ovat ivallisia, vahingoniloisia ja kateellisia, toisin kuin minä, joka olen aina positiivinen ja näen kaikissa ihmisissä pelkkää hyvää."

Vierailija
12/26 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannanpa omankin korteni nyt sitten tähän kekoon: ap, haista vittu.

Vierailija
13/26 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattekin haistattaa ja ohjeistaa kovasti yli 3 vuotta vanhaan ketjuun :D

Vierailija
14/26 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2013 klo 16:33"]

Saattekin haistattaa ja ohjeistaa kovasti yli 3 vuotta vanhaan ketjuun :D

[/quote]

Joo, listasta on unohtunut että suomalaiset kaivelevat vanhoja asioita!

Vierailija
15/26 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kosovolaiset voittaa suomalaiset kateellisuudessa 10-0.

Vierailija
16/26 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketkä sitten on ihania, reiluja ja ystävällisiä ap?

Vierailija
17/26 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2010 klo 12:44"]

Ulkomaillakin asuneena tiedän, että monet suomalaisiksi luullut asiat ovat täyttä totta muuallakin.

[/quote]

tämä on niin totta! Suomalaiset tuntuvat "omineen" itselleen monia ihan yleismaailmallisia ongelmia. Esim. rasismi, huono itsetunto, alkoholilla läträäminen, syrjäytyminen ja kateus eivät todellakaan rajoitu Suomen rajojen sisään. Ihan samanlaista on meno Ranskassa, Saksassa, Italiassa, Ruotsissa.

Vierailija
18/26 |
10.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2010 klo 12:41"]

[/quote]

Niin ovat, ja sen huomaa täällä Vauva-palstalla!!!!

teot puhuvat puolestaan: eilen kerroin, että nuorin lapseni sairastaa syöpää, niin SITÄ PEUKUTETTIIN ALASPÄIN USEITA KERTOJA!

Että kiitos kiitos kiitos oikein paljon tuesta ja ymmärryksetä mitä teiltä kaikilta idiooteilta täällä sain! Ja nyt poistun, enkä todellakaan palaa lukemaan idioottimaisia naljailujanne ja peukutuksianne.

Vierailija
19/26 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä, että omalla lapsella on mahdollisimman korkea koulutus. Kuitenkin työelämässä asenne on se että koulutettu "luulee olevansa jotain", eikä koulutusta välttämättä edes hyödynnetä rekrytoinnissa mitenkään. Koulutusta suurempi saavutus on olla sukua jollekin vanhalle työntekijälle, ja olla hyvä jätkä.

Puuh.

Vierailija
20/26 |
14.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaillakin asuneena tiedän, että monet suomalaisiksi luullut asiat ovat täyttä totta muuallakin.