Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkodin ope sanoi meille: "Osaatte olla hienosti lapsenne kanssa. Se on nykyään harvinaista."

Vierailija
11.05.2010 |

Hämmästyin kommentista. Mielestäni olemme ihan tavallisia vanhempia, jotka välillä toimivat lapsen kanssa hyvin ja välillä huonommin. Välillä hermo kestää, välillä palaa jne.

Onko nykyään sitten todella NIIIN yleistä, että vanhemmuus on hukassa? Ja keitä nämä hukassa olevat vanhemmat oikein ovat? Omassa lähipiirissäni ainakin valtaosa vanhemmista on minusta tavallisia, hyvin osansa hoitavia äitejä ja isiä.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsestäänselvyys tänä päivänä. On kulissiperheitä, "kylmiä" vanhempia, uusavuttomia vanhempia, urakeskeisiä vanhempia,... Joten se on ihan kunnon kohteliaisuus, että vuorovaikutus toimii :)

Ja ei, kaikki lapset eivät osaa leikkiä. Leikin kehitykselle on ihan omat määritelmänsä ja leikin havainnointi on yksi tärkeimmistä havainnoinneista, jota päiväkodissa tarkkaillaan (tai ainakin pitäisi tarkkailla). Se, että lapsi touhuaa ja esim lelut ovat käytössä, ei vielä ole välttämättä leikkiä. Ikätaso tietysti huomioiden. Ja moni lapsi saattaa esim kotona leikkiä ihan kivasti, mutta keskittyneestä leikistä, jossa lapsi käsittelee asioita ja kehittyy, ei ryhmässä tule mitään.

Vierailija
22/40 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska niin minunkin tuttavapiirissäni on pääosin ihan tavallisia, hyvä vanhempia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"osaatte olla hienosti lapsenne kanssa"

Small talkia.

Vierailija
24/40 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on harvinaista, tosin myös alueellisesti on eroja. mutta pk:ssa työskentelevänä tiedän, että se näkyy lapsesta ja lapsen käytöksestä, kuinka kotona toimitaan vuorovaikutuksessa, mikä on vanhempien suhde lapsiin, kenellä puuhastellaan yhdessä lasten kanssa, missä kodissa lapset päättää asioista...yms.

ei sitä tarvi työntekijän eritellä, missä asioissa toimitte hyvin (ei siis ympäripyöreää, kuten joku sanoi, mielestäni kaiken kattavaa, normaaliarjen sisältävää). Ota kohteliaisuutena, ei työntekijä turhaan tuommoista sano!!

Vierailija
25/40 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän, että se näkyy lapsesta ja lapsen käytöksestä, kuinka kotona toimitaan vuorovaikutuksessa, mikä on vanhempien suhde lapsiin,

Vierailija
26/40 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Näkee että olette olleet lasten kanssa.

Lapset olivat, kolme lasta pienilla ikäeroilla, rauhallisia ja kuuntelivat toisia, katsoivat silmiin jne. Mutta ei minusta mitenkään erikoista, kai sanovat kun on hyvä sanoa jotain positiivista.

Vierailija
27/40 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kehui mua tosi paljon. Sanoi että hän on niin onnellinen ja iloinen lapsi. Ja että hänestä näkee että tän lapsen kanssa on tehty kaikenlaista. Ja että lapsella todella hyvä sanavarasto, josta näkee että on luettu ja juteltu.

Kyseessä siis 4-v joka oli yksin tekemässä juttuja tädin kanssa.

Otan sen niin, että he ehkä kehuvat kaikkia vanhempia jostain jos ei mitään syytä puuttuakaan ja haluavat kannustaa.

Vierailija
28/40 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla enemmänkin yleistä se, että vanhempia, vanhemmuutta, vanhempana olemista ja tekemistä tunnutaan syynäävän ihan hirveästi nykypäivän Suomessa. Kaikkien vanhempien pitäisi mahtua vain yhdenlaiseen vanhemman muottiin, tehdä asiat tietyllä tapaa, luonne-eroista viis.

Ihminenhän se päiväkodinkin ope vain on.

Vierailija
29/40 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisaalta itsekin työssäni (en ole neuvolassa) kehun aina ympäripyöreästi kaikkia tapaamiani lapsia, koska se tuntuu mukavalta vanhemmista! Mutta tuo ei ole sellaista ympäripyöreää kehumista mitä minä harrastan, tuo kuulostaa todellisemmalta!

Vierailija
30/40 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettiä onko neuvolan täti, mä vai se 4-v se lapsi...

Vierailija
31/40 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän, että se näkyy lapsesta ja lapsen käytöksestä, kuinka kotona toimitaan vuorovaikutuksessa, mikä on vanhempien suhde lapsiin,

kuinka lapsi hakee aikuisten huomiota, käyttäytyy leikeissä kavereiden kanssa. osaako kunnioittaa toisia, vai onko asenne "minä, minä" aina ykkösenä. lasten luonteissa on eroja, mutta peruskäytöstavat ja turvallisuus opitaan kotona. pelataanko pelejä, jaksaako ikätasoisesti keskittyä, kuunnella satua, osaako leikkiä (niin, kaikki eivät osaa, vaan se "leikki" on sitä tavaroiden heittelyä ja paikasta toiseen juoksemista. ja joo, 1-2v leikkivät näin, mutta esim 4-5v voi olettaa leikkiä, jossa on jonkinnäköinen ajatus.)

Vierailija
32/40 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän jo kirjoitit, että neuvolan täti on se lapsi.

Vierailija
33/40 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sinun lapsiasi ei koskaan kehuta päiväkodissa eikä neuvolassa, ja sitten täytyy katkeruutta purkaa näin.

Sinähän jo kirjoitit, että neuvolan täti on se lapsi.

Vierailija
34/40 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli kun pk-ope sanoi että "*****sta näkee että häntä on rakastettu" :-)

Minä liikutuin tuosta kyllä.

Vierailija
35/40 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli että huomaa, että lasta on rakastettu

Vierailija
36/40 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastavat vanhemmat ja yksi lapsi => aika usein minä, minä -tyyppi. Eikä mielestäni käytöstapoihin liity jollain 4-vuotiaalla, että pelaako pelejä?? Toisilla kiinnostavat toiset asiat ja toisilla toiset. Ja enpä ole muuten ikinä nähnyt yhtään lasta, joka ei osaisi leikkiä. Eri asia sitten, onko se aikuisen mielestä leikkiä vai halutaanko että lapsi leikkii niin kuin aikuisten mielestä pitäisi leikkiä, hmm.

kuinka lapsi hakee aikuisten huomiota, käyttäytyy leikeissä kavereiden kanssa. osaako kunnioittaa toisia, vai onko asenne "minä, minä" aina ykkösenä. lasten luonteissa on eroja, mutta peruskäytöstavat ja turvallisuus opitaan kotona. pelataanko pelejä, jaksaako ikätasoisesti keskittyä, kuunnella satua, osaako leikkiä (niin, kaikki eivät osaa, vaan se "leikki" on sitä tavaroiden heittelyä ja paikasta toiseen juoksemista. ja joo, 1-2v leikkivät näin, mutta esim 4-5v voi olettaa leikkiä, jossa on jonkinnäköinen ajatus.)

Vierailija
37/40 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko minä huono vai hyvä vanhempi, kun joka armas kerta, kun haen lapsen hoidosta, hoitaja sanoo: hyvin on mennyt ja hyvin on syönyt ja vähän nukkunut, ei mitään erityistä.

Minä rakastan lastani, mutta olen ihan satavarma, että jos lapsi on ujo eikä tee itsestään numeroa, niin ei hän juuri huomiotakaan saa. Sinne häviää muiden lasten joukkoon.

Vielä enemmän kuin vanhemmista, on kyse lapsen luonteesta.

Vierailija
38/40 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja suurennuslasin alla olemista.

Vierailija
39/40 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko minä huono vai hyvä vanhempi, kun joka armas kerta, kun haen lapsen hoidosta, hoitaja sanoo: hyvin on mennyt ja hyvin on syönyt ja vähän nukkunut, ei mitään erityistä.

Enemmän kai nuo lausunnot kertovat hoitajan persoonasta. Joku haluaa kuvailla hyvää tunnettaan lapsesta, kasvatuksesta yms., toinen pysyy faktoissa ja puuttuu vain ongelmiin.

Molemmat ovat ok, kunhan ei liikaa nuoleskella eikä toisaalta kaivella ongelmia pikkujutuista.

Vierailija
40/40 |
11.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aina kun joku on kehunut minun kasvatustaitoja, tulkitsen sen, niin että hän arvelee minun tarvitsevan erityistukea. Eli siis esim. LTO näkee että mulla on lapsen kanssa vaikeaa ja olen väsynyt, ja siksi hän kehaisee sitä, miten olen aidosti kiinnostunut lapsen tarhapäivästä. Tai hän epäilee että olen pettynyt lapsen arkuuteen ja kehaisee, että on hienoa nähdä miten lapsi uskaltaa turvata äitiin kun ujostuttaa.

Ehkä tähän vaikuttaa sekin, että mulla on oikeasti aika hyvä itsetuntemus ja -luottamus enkä kaipaa mitään pintakehuja. Tiedän olevani kelvollinen äiti ja ihminen ja pärjääväni ihan hyvin lasten kanssa. Mutta mikään enkeli en ole ja varmaan teen usein virheitä ja puran omaa väsymystä vääriin ihmisiin - ja hyväksyn senkin puolen itsessäni ihan ilman kenenkään päänsilittelyjä.