Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Olin tänään toimenpiteessä johon kuului suonensisäinen kipulääkitys & rauhoittava lääkitys.

Toimenpiteeseen jonotti muitakin kuin minä ja kuulin jo etukäteen, että edellisen potilaan kohdalla kanylointi oli mennyt pieleen.

Kun minun vuoroni tuli oli sairaanhoitaja jo valmiiksi sitä mieltä ettei tule onnistumaan ja kertoi sen minulle. Huoneessa oli myös toinen hoitaja ja opiskelija. Toinen hoitaja kannusti kovasti tätä onnistumisestaan valmiiksi epävarmaa hoitajaa kuitenkin laittamaan kanyylin.

Sitä hän sitten yritti. Kättäni näpäyteltiin, lähes hakattiin ja pumppasin nyrkkiä kiinni auki, että suonet nousisivat pintaan. Ei mennyt kanyyli perille, sattui ihan sikana. Tässä vaiheessa hoitaja julisti ääneen, että tänään on maanantai, mikään ei onnistu. Hän kuitenkin yritti uudestaan. Nyt lähelle rannetta. Taas hakattiin, pumpattiin ja väänneltiin kättäni. Ei mennyt taaskaan perille, vaan lääkenesteet lähtivät taas jonnekin ihon alle. Sattui entistäkin enemmän. Tässä vaiheessa aloin itkemään. En todellakaan ole aiemmin pelännyt tipan laittoa, en ollenkaan.

Sitten vaihdettiin hoitajaa ja kättä ja lopulta kanyyli saatiin paikalleen. Huh.

Lopputulos on se, että mun toinen käsi on ihan mustelmilla ja todella kipeä, siis se missä kanyylit meni ohi suonen. Lisäksi jäi semmoinen tunne, että jatkossa tulen jännittämään tipan laittoa ihan sikana. Ihmettelen kovasti, miksi niin suoraan jo etukäteen mun edessä kerrottiin epävarmuutta onnistumisesta.

Ihmisiä hoitajatkin vaan on, mutta mietin, että onko ok tai ammattimaista asiakkaan edessä puhua tuommoisia...

Onko muilla kamalia kanylointikokemuksia?

Olisiko kenelläkään hoitajalla kommenttia tähän?

• ylös 13
  • alas 3

Sivut

Kommentit (23)

Eihän se kyllä oikein ole näyttää asiakkaan edessä epävarmuuttaan. Mutta tiedän just miltä siitä hoitajasta tuntui. Itselläni oli tänään sellainen päivä, että ensimmäinen verinäytteenotto ei onnistunut. Siitä tulee koko päiväksi sellainen fiilis, että ei tulekaan onnistumaan. Mutta en herranjestas sitä asiakkaille toitota.

Se, että kätesi on kipeä ja musta, ei ole onneksi vakavaa.

• ylös 23
  • alas 2

Ei ole vakavaa, että käsi on musta ja kipeä, mutta se että tuon kokemuksen jälkeen tulen varmasti aina jännittämään kanylointia ei ole kiva muisto :/

Mites, onko muut kokeneet vastaavaa?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Osastolla.

Hoitaja vetäisi vahingossa jo joitakin päiviä olleen kanyylin irti (!) puuhatessaan kimpussani. Nauroi (!), ja siitäpä hän sitten laittamaan uutta. Noin kolmen inhottavan kivuliaan yrityksen jälkeen hän totesi, että suoni oli karannut toiselle puolelle kroppaa (no shit) ja kutsui paikalle kiireisen anestesiologin (!).

Suoni oli ja pysyi visusti jossain ihan muualla, joten aika monta kertaa anestesiologikin pisti. Sattui ja taas sattui, itkin mutta yritin tyhmyyttäni peitellä sitä. Anestesiologi suuttui MINULLE (!), haukuskeli (!) ja uhkaili keskuslaskimokatetrilla (!). Minä olin ihan hiljaa ja täysin typertynyt. Lopulta keksittiin lämmittää kättä kuumalla vedellä ja sen jälkeen kanyyli sujahti paikalleen.

Käsi oli kipeä ja mustelmilla parisen viikkoa. Itseä harmitti oma lammasmaisuuteni ja hämmentymiseni tilanteessa. Kanylointia olen minäkin sen jälkeen jännittänyt.

pisti sujuvasti läpi suonesta eikä edes huomannut ennen kuin sanoin, että tähän nousee nyt valtava veripatti ihon alle. sit oli vaan että "hupsis, koita painaa sitä toisella kädellä niin hän yrittää toiseen kohtaan"

laittoin anestesialääkäri (joka siis paras tuossa hommassa) yli viisi kertaa molempiin käsiin ennen kuin sai tipan laitettua :) Mä olisin sinuna juossut jo karkuun ekan yrityksen jälkeen jos olis näyttänyt siltä että neula ei mene oikeaan kohtaan...

Harmi että tollasta tapahtuu...

Ei voi oppia ellei saa tehdä ja harjoitella. Ja kokeneellekin tulee ongelmia, jos suonet on huonosti näkyvissä tms.

• ylös 16
  • alas 4

ja hoitaja oli yksin. Lisäksi kädet tärisivät ihan hirveästi sillä hoitajalla ja epäilen sen olevan humalassa. ONNEKSI toinen hoitaja tuli toimenpidehuoneeseen keskeyttämään tilanteen (aiempi asiakas oli käynyt sanomassa).

• ylös 3
  • alas 11

Mulla oli ekan synnytyksen jälkeen antibioottitippa. Olikohan kolmas pisto, kun hoitsu muka onnistui - no tipat meni ihan muihin kudoksiin ja kämmenselkä turposi. Lopulta päättivät, että voisihan nuo suunkin kautta ottaa...

Ymmärrän että harmittaa ja on kipeää touhua, mutta yleensä jonkin syyn takia sitä sairaalassa ollaan ja pitää saada hoitoa, jos luulee ite sen paremmin sinne saavansa nii laittakaa itse. Missä hoitajat muka kanylointia harjoittelisi? Ja tosiaan sairaana harvoin suonet on terveen ihmisen suonet, paksut ja hyvät, eli vaikeempaa se sairaalle ihmiselle on laittaa ja joillakin tosiaan ääreisverenkierto tosi olematon niin suonet ei edes juuri täyty hyvin verestä. Se että hoitaja tuo epävarmuutensa niin selvästi esiin ei tietenkään ole ammattimaista ja voisi jättää sen tekemättä. Ja aina pitää miettiä onko muut tavat mahdollisia, ennen kuin kanyyloi.. Jotenkin harmittaa vaan että harvoin onkistumisista tai hyvin menneistä hoidoista puhutaan mitään, mutta virheet muistetaan aina.

• ylös 27
  • alas 4

Tökeröä käytöstä hoitajalta, mutta kanyylinlaitto ei aina onnistu. Olen ollut 18v sh ja silti välillä tulee huteja. Mutta en hakkaa enkä laita nesteitä rikkonaiseen suoneen.

• ylös 10
  • alas 0

Onpas vanha ketju nostettu. Mä olin 4vkoa iv-antibiootissa ja kanyyli vaihdettiin 2pvän välein. Vieläkin kylmää ajatus kanyyleista ja kuinka monta suonea katkeili

Kipua ei tarvitse sietää

Ennen nukutusta yritettiin kanyloida kämmenselkään tuloksetta jonkin aikaa, kunnes huusin AAAARRGGHH! Sattui todella paljon. Sitten siirryttiinkin laittamaan kanyyli kyynärtaipeeseen, johon se sujahti ongelmitta ja lähes kivutta. Miksihän kyynärtaivetta ei käytetä enemmän? Ja miksei aikuisilla käytetä puudutevoidetta?

Jos sattuu liikaa, se kannattaa ilmoittaa nopeasti ja selkeästi, ei peitellä.

Vierailija

Ei se ole hoitajan vika jos potilaan suonet nyt vaan sattuvat olemaan vaikeammin löydettävissä! Ihme ajattelua että hoitajan olisi aina kerralla onnistuttava kanyloinnissa. Ja sitten nämä potilaat jotka ovat itse niin kaikkitietäviä ja varmoja kaikesta, etteivät edes anna opiskelijoiden harjoitella niin turha sitten pohtia sitä miksi valmiskaan hoitaja ei aina onnistu.

Ikävää että sinulle aloittaja sattui kohdalle tällainen sattumus jota kuvailit. Tuossa kohtaa hoitaja olisi voinut kyllä paremmin asiansa esiin tuoda tai jättää tuomatta, yrittää ensin itse ja sitten kohteliaasti pyytää toiselta hoitajalta apua.

• ylös 14
  • alas 2
gfgg

[quote=Ja miksei aikuisilla käytetä puudutevoidetta?[/quote]

Koska se tekee suonista vielä huonommat ja hankaloittaa kanylointia ennestään.

Vierailija

Kauheaa! :( Mä en ole ikinä pelännyt kanyylejä tai verikokeita, koska mulla on niin isot ja pinnalla olevat verisuonet, mutta olen kuullut kauhujuttuja.

Mulla saisi opiskelijat harjoitella ihan vapaasti. Olisi varmaankin hyvä aloittaa tällaisella helpolla ja pelottomalla tapauksella, jolla on vielä korkea kipukynnys. Kaipa tuolta "vaikeampiakin" suonia löytyisi. Voisinkohan ilmoittautua jonnekin vapaaehtoiseksi?

Harjoittelevatko opiskelijat muuten toisillaan?

Vierailija

Joo, koulussa harjoitellaam kerran laittamaan toiselle opiskelijalle kanyyli, toistot ja lisää harjoittelu jääkin työharjoitteluihin.

Vierailija

Kipua ei tarvitse sietää kirjoitti:
Ennen nukutusta yritettiin kanyloida kämmenselkään tuloksetta jonkin aikaa, kunnes huusin AAAARRGGHH! Sattui todella paljon. Sitten siirryttiinkin laittamaan kanyyli kyynärtaipeeseen, johon se sujahti ongelmitta ja lähes kivutta. Miksihän kyynärtaivetta ei käytetä enemmän? Ja miksei aikuisilla käytetä puudutevoidetta?

Jos sattuu liikaa, se kannattaa ilmoittaa nopeasti ja selkeästi, ei peitellä.

minullakaan kanylointi kämmenselkään ei onnistunut ja kanyyli laitettiin kyynärtaipeeseen. Neula heilui taipeessa aina kun taivutin kättä ja rikkoi suonta. Lopulta olin ihan veressä. Seuraavaksiko kaulaan?

tuttu tarina

NO VOI ETTÄ. MULLA IHAN MYÖNTEINEN KOKEMUS TIPAN SAAMISESTA. JOUDUIN PEIJAKSEEN KAUAN SITTEN. LÄHIHOITAJA KOULUSSA VAIKEINTA OLI LÄÄKELASKUT. yKS MUN SILLOINEN YSTÄVÄTÄR YRITTI OPETTAA, MUTTEI MENNYT PERILLE. JOUDUIN MYÖHEMMIN LOPETTAMAAN KOKO KOULUN.

Sivut