Miten auttaa alkoholisti-äitiä :(
Ystävälläni on taas putki päällä ja lapset lastenkodissa..
Oli viikon katkolla, mutta lähti omille teilleen, nyt kotonaan, putki päällä.
Mitkä ovat keinot auttaa?
Kommentit (15)
en kysynyt millä pelastan hänet alkoholilta vaan keinoja saada hänelle apu..
he pääsevät heti pois kotoaan, kun ämmä aloittaa kännäämisen. Sano heille, että sinulle voi aina soittaa, kun lehmän juominen alkaa taas.
mutta ajattelin että jos täällä kokemuksia vastaavasta, mitä olette tehneet..
ap
huolta sen verran kun pystyt! Muista, kirjoita kirjeitä tms.
Se juoppo ämmä ei ansaitsisi kuin turpaansa.
Kaiken on lähdettävä hänestä itsestään. Tällä hetkellä se viina näyttää menevän hänellä kaiken muun edelle, lastenkin. Alkoholistin sanaan ei voi luottaa. Älä missään nimessä tarjoa ruoka- tai rahallista apua. Ole tukena, jos hän sitä joskus pyytää.
Vanhin oli meillä viikonlopun ja nuorinta käytiin la katsomassa. Kolmannen kanssa pyrin juttelemaan puhelimessa mahd paljon. Mulla vaan henkinen voima loppuu kohta..
mutta lapsia kylläkin. Olisiko sinulla kiinnostusta alkaa heille tukiperheeksi? Lapset voisivat olla luonanne tutussa perheessä viikonloppuisin, vaikka sitten lastenkodista käsin.
se on ainoa oleellinen. Jos ei juoppumutsi ole nytkään lapsistaan huolimatta motivoitunut lopettamaan dokaamistaan, niin et voi asialle yhtään mitään.
Auta lapsia, jos mitenkään jaksat. Jos et jaksa, ilmaise se selkeästi sosiaaliviranomaisille, jotta nämä katsovat, että joku muu huolehtii lapsista. Toivottavasti siihen on kunnalla resursseja.
Paras keino auttaa alkoholistia on se, että lakkaa kaikintavoin ymmärtämästä ja auttamasta. Ei anna minkäänlaista aineellista apua, ei kuljeta paikasta toiseen, ei vastaa kännipuheluihin, ei kuuntele turhia lupailuja.
Sitten vasta on tukena, jos alkoholisti itse todella haluaa parantua ja oikeasti tekee asian eteen jotakin.
vai mitä? Ota siellä puheeksi tuo tukiperhe-asia jos sinua kiinnostaa. Sillä tavoin voisit oikeasti auttaa lapsia. Toisaalta saisitte ikäänkuin "virallisen" tukiperheen aseman lapsiin nähden ja hyvin minimaalisen kulukorvauksenkin.
t.11
onnesi nojaan. Kaikenlaisella auttamisella vain osoitat hyväksyntäsi hänen elämäntyylilleen. Kun ihmiset hylkäävät, alkkis saattaa herätä. Tai sitten ei, mutta sillehän nyt ei sitten voi yhtikäs mitään.
Eli puhu sosiaaliviranomaisille tuosta tukiperheasiasta ja jätä juoppo oman onnensa nojaan.
juoppoämmätuttuni lapsia niin paljon kuin oon jaksanut. Valitettavasti nyt oon tosi vähän jaksanut kun oma elämä on täynnä kriisejä. Mutta yritän ajatella, että pienikin apu on apu, pieni halaus ja rakkaudenosoitus on parempi kuin ei yhtäkään.
Eli auta mitä jaksat, ja älä soimaa itseäsi siitä mitä et jaksa vaan kiitä itseäsi siitä mitä jaksat.
Tuttavapiirissä tämä yksi alkkis ja lisäksi siskoni on alkkis (mutta lapseton) joten jos jonkin asian olen oppinut, niin muiden elämää et voi muuttaa (paitsi niiden lasten elämää parempaan ja turvallisempaan suuntaan, yksikin välittävä aikuinen on tärkeä!!)
Kiitos vinkeistä, on niin vaikea olla kova vaikka en voi ymmärtää että äitinä voi noin lapsilleen tehdä.
En hyysää sitä enkä rahaa anna, mutta olemme ystävystyneet kun hän ei ole vielä tuolla tiellä ollut...
ap
Se, kenellä olisi tähän toimiva vastaus, olisi Nobel-palkittu sekä monimiljonääri.