Miksei terveyskeskuksessa määrätä vauvalle kokeita,
vaan mielummin ehdotetaan unikoulua ja annetaan muita esitteitä? Vauva itkeskelee öisin monen monta kertaa ja itse olen niin väsynyt, että olen jopa itkenyt lääkärissä. Miksei siis esimerkiksi lääkäri itse ole voinut ehdottaa testejä kuten allergiaa, tulehduksia tai jotain muuta fyysistä vaivaa! Onko ne laiskoja ja heittää mielummin esitteet kouraan kuin alkaa itse käyttämään omia aivoja ja miettimään mikä voisi olla vialla?!
Kommentit (40)
Jos vauva kasvaa ja kehittyy hyvin eikä ole mitään sairauden merkkejä (yöitkuisuus ei ole sairauden merkki), niin eipä siinä paljon ole kokeita mitä ottaa. Mitä tautia oikein itse epäilit?
allergialääkäri pyysi jättämään viljat pois. Julkisen mukaan kaikki ok, vauva vaan päästä varpaisiin ihottumassa, noin niinku ihan muuten vaan. (Yksityinen) naiskorvalääkäri säälitteli tyttöä ja ehdotti varovaisesti allergialääkäriä.
Lääkärit tekevät varsinaista työtään julkisella puolella (sairaaloissa), siis sitä mistä ovat kiinnostuneita, ja sitten rahastavat sen lisäksi yksityisvastaanottoa pitämällä ja säälittelemällä maireasti typeriä räkäpotilaita hirveällä tuntipalkalla. Samat ihmiset siis julkisella ja yksityisellä. Erona vain, että yksityisvastaanotolle siirtyessä vedetään mairea virne kasvoille ja typerät muorit ovat tyytyväisiä.
No, joka tapauksessa. Terkkarissa ei ehkä lasten allergioista aina tajuta, mutta sairaaloiden poleilla se on niin peruskauraa, että kuka tahansa lastenlääkäri vetää allergiatutkimukset ja diagnoosit haukotellen vasemmalla kädellä läpi, ja hintaa tulee 1/100 siitä mitä sama tyyppi rahastaa yksityisellä.
Itke väsymystäsi ja huolta lapsesta. Huijaa olevasi toimittaja, lakimies tai että suvussasi on sellainen. Näillä saat nopeasti tutkimuksia ja asiat etenevät.
Jos olisin, en luultavasti kyselisi täältä vaan olisin jo tehnyt voitavani. Siksi kyselenkin täältä MITÄ MAHDOLLISIA KOKEITA, SAIRAUKSIA YMS VOISI OLLA! Jos vauva on ollut normaali iloinen, yöt nukkuva lapsi 10 kuiseen asti jonka jälkeen heräilee tunnin välein joka yö itkemään, niin kyllä mä uskon että joku on vialla. Tosiaan vauvalla on ripulia ollut pari päivää. ap
niin, ne samat on julkisella ja yksityisellä puolella, mutta yleensä esim. yksityisten lastenlääkärit on lastenlääkäreitä julkisella puolella ja usein vielä esim. isoissa sairaaloissa asiantuntijatehtävissä. On se hieman eri mennä sellaiselle kuin saada aika terveyskeskukseen rivilääkärille kun ensimmäinen vapaa aika keskuksen ainoalle lastenlääkärille on puolen vuoden päähän, mitä ei tietenkään anneta kun ei niitä voi antaa niin pitkälle etukäteen vaan pitäisi taas osata soittaa just oikeaan aikaan, että sen ajan saa ennen kuin joku toinen nappaa nenän edestä...
Ap:lle, suosittelen myös menemistä yksityiselle lasten allergialääkärille. Meillä 4 lasta, 2 nukkunut tosi huonosti, molemmilla allergiat taustalla. Toisella lähes kaikki, toisella periaatteessa vain maito
Jos lapsi siis nukkui 10kk ikään hyvin niin mitä muutosta silloin tapahtui ? Aloititko tavalliset maitotuotteet esim ? Meillä yksi lapsista maitoallerginn. Kaksi muuta on juoneet kaupan korvikkeita mutta kun on yritetty siirtyä tavis maitoon on tullut ongelmia ja siihen on pystytty siirtymään vasta monen yrityksen jälkeen noin vuoden ja kolmen kuukauden iässä.
Tsemppiä ja jaksamista
Ehkä just toi maito ja sairastelut. Vauva sairastui ensimmäiseen korvatulehdukseen ja aloitettiin normaali maito samaan aikaan. Neuvolassa suosittelivat kokeilemaan erilaisia maitoja, esim soijamaitoa. No tänään ostin sitä ja kun olin jo pari kertaa sitä antanut huomasin ettei se ole tarkoitettu alle 1-vuotiaille. Että näin hyvin neuvolassakin neuvotaan. No oma moka, myönnän, kun en lukenut paketin tekstiä.
Aluksi luulin, että itkut johtuivat sairastelusta, mutta korvatulehdukset on mennyt nyt ohi(toivottavasti)
ap
Kannattaa nyt ensimmäisenä kokeilla maidotonta diettiä. Kyllä sitä kaupan soijamaitoa tohtinee kuitenkin antaa ihan hyvin alle vuoden ikäisellekkin kun ruokavalio ei ole muuten kovin suppea (oletuksena että syöö suhtkoht normaalisti kiinteitä). Käsittääkseni varoitus on sitävarten ettei sitä käytettäisi pienellä vauvalla korvikkeena siis ainoan ruuan tapaan jne. Mutta toki jotkut maidolle allergiset ovat soijallekkin allergisia. Eli jos itkuisuus ei lopu soijamaidolla niin kyllähän sitä voi kokeilla vaikka kaupan kauramaidolla pitää lasta hetken.
Mutta lisää tietoa ja vertaistukea allergioista löytyy histamiini.com sivustolta.
t. kolmen allergisen lapsen äitä
Korvatulehdus voi olla merkkinä maitoallergiasta. Siinä tuppaa kertymään limaa joka edesauttaa korvatulehduksien kehittymistä. Mutta, lapsihan voi olla tokikin monelle muullekin asialle allerginen. Tai olla olemattakin. Niistä on kuitenkin helpompi aloittaa kokeileminen. Riisimaitoa ja kauramaitoakin voit kokeilla tavallisen maidon tilalla, soijamaitoa ei tosiaan suositella noin pienelle. Vältä tuotteita joissa lukee maito, hera, kaseiini. Kokeile pari viikkoa ja katso onko apua. Jos helpottaa vähän, muttei kokonaan niin voisit lisäksi kokeilla viljojen poisjättämistä (vehnä, ohra, ruis). Enempää en jättäisi pois konsultoimatta lääkäriä.
Sanoisin myös, että lapsella on mahdollista olla refluksiaa vaikka olisitkin nukuttanut pää kohotettuna.
Ikävä masentaa näin, mutta me ollaan koettu kaikenlaista. Missäpäin asut? Voisit myös ottaa yhteyden Allergia ja astmaliiton neuvontaan
Allergianeuvonta
Puh. 0600 14419
Ma, ti, ke ja pe klo 9-13 sekä to klo 13-17
tai http://www.allergia.com/
lisää myös, että jos olet tyytymätön Tk-toimintaan, tee reklamaatio tk:n ylilääkärille. (jos teet kirjallisesti niin sinun tulee saada myös kirjallinen vastinen eikä sitä voi sivuuttaa noin vain) Voit myös vaihtaa omalääkäriänne kun perustelet hyvin. Suosittelen lämpimästi, tätäkin olen kokeillut!
Meidän omalääkäri on todella pätevä, muista(4 eri lääkäriä) ei ole ollut minkäänlaista apua. Omalääkärille ei vain saa aina sitä päivystysaikaa.
ap
mutta jos mitään ilmeistä allergiaa ei ole, korvat on puhtaat eikä ole lämpöä on aika epätodennäköistä että kokeista löytyisi mitään.
Minkäikäinen vauva on? Onko itku kipuitkua, seuraitkua vai nälkää?
Itseni mielestä kipuitkua, vauva oli viime yön hoidossa ja hoitajakin sanoi, että joku nyt vaivaa selvästi. Joudun TAAS varata ajan lääkäriin.
yksityiseltä lasten(allergia)lääkäriltä, jos kerran tk:ssa ei tapahdu mitään.
Oletko kokeillut välttämisdiettejä allergioiden osalta? Maito ja kotimaiset viljat ovat yleensä ensimmäisenä listalla. Kokeilepa pari viikkoa.
Tai ala tehdä lapsen ruokapäiväkirjaa ja vertaile öitä päivällä käytettyyn ruokavalioon.
Voisiko olla refluksia? Nosta sängynpäätyä ylös ja älä syötä vauvaa ihan juuri ennen nukkumaanmenoa.
Ihan tosi montaa juttua voi kokeilla ihan itsekin.
Tuo meillä käytössä koko ajan. Ap on sen verran tumpelo, etten tiedä miten tollaseen alkuun lähdetään. Noi kokeilut siis. Mitä VOIN antaa jos esim koitan maidon pois kokonaan. Purkkiruuissa onko maitoa? Hedelmäsoseita annan aika paljon. Mitä maidon tilalle?
Paljon maksaa yksityisellä käynti? Sitä olen harkinnut että otan lainaa ja käydään siellä!
maidon ainesosia. Tuoteselosteissa on aina mainittu jos jotain. Tosi paljon löytyy eri vaihtoehtoja. Jos imetät niin jätä itseltäsikin maidot pois.
että kun alat noita ruokavalioita rajaamaan, teet sen yksi ruoka-aine kerrallaan ja noin viikon ajan per ruoka-aine. Näin vaikutukset ehtivät paljastua ja tiedät mikä ruoka-aine oli kyseessä.
Mene nyt ihmeessä yksityiselle, jos menet lastenlääkärille jää sinulle maksettavaksi n 50e (kela korvauksen jälkeen), erikoislääkäri hiukan kalliimpi. Osaavat ainakin neuvoa kannattaako jotain testejä ottaa, kannattaako mennä ravintoneuvojalle, onko jonkin itkuisuutta aiheuttava kehitysvaihe menossa jne. Ja menet nimenomaan jonnekin lastenlääkäriasemalle, jossa osataan suhtautua myös väsyneisiin äiteihin :)
Mun pitää nimittäin ottaa lainaa tuohon tarkoitukseen :)
Voisiko joku suositella hyvää lastenlääkäriä Helsingissä?
ap
Ruutaan ruiskulla varovaisesti korvaan. Tai siis tiputtelen tippoja niin että korvakäytävä on ihan täynnä. Välillä liikuttelen korvalehteä niin että ilmakuplat tulee pois. Sitten pumpulia päälle ja kypärämyssy että tupot pysyvät. Vähintään tunnin pumpulit paikallaan lastenlääkärin ohjeistuksesta mutta meillä monesti tyttö nukkuu koko yön ja aamulla vasta otetaan pumpulit pois.
Meillä auttaa tosi hyvin.