Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei terveyskeskuksessa määrätä vauvalle kokeita,

Vierailija
10.05.2010 |

vaan mielummin ehdotetaan unikoulua ja annetaan muita esitteitä? Vauva itkeskelee öisin monen monta kertaa ja itse olen niin väsynyt, että olen jopa itkenyt lääkärissä. Miksei siis esimerkiksi lääkäri itse ole voinut ehdottaa testejä kuten allergiaa, tulehduksia tai jotain muuta fyysistä vaivaa! Onko ne laiskoja ja heittää mielummin esitteet kouraan kuin alkaa itse käyttämään omia aivoja ja miettimään mikä voisi olla vialla?!

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne joudut tekemään joka tapauksessa jos lääkäri päättää alka allergioita pois sulkemaan. Katsot ruokien tuoteelosteista että ruoka ei sisällä mitään maitoproteiinin osaa ja mene ekat 2 viikkoa vaikka maidottomalla. Jos ei muutosta sama kokeilu viljojen kanssa. Osassa purkkiruuista on noita allergisoiviakin ruokaianeita joten kannattaa tehdä ruuat itse. Maidon voi korvata riisi, kaura tai soijamaidolla rippuen sitä mitä ruoka-ainetta vältät lapsen ruokavaliossa. Ja jos vielä imetät pitää sinunkin välttää samoja ruoka-aineita kuin vauvankin.

Ruokapäiväkirja syötyine määrineen kannattaa myös tehdä noiden välttämisidettien ajalta.

Miten vauvan vatsa toimii? Pulautteleeko? Onko iho-oireita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse ruuat niin ei ainkaan ole maitoa!

Yksityisellä käyntikään nyt niin kallista ole ettei sitä voisi tehdä arvio 100 -200 €.

Vierailija
4/40 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

allergiat eivät välttämättä näy testeissä. Tietysti allergialääkäri osaa ottaa kantaa jo oireiden perusteella. Mutta välttämisdietti on joka tapauksessa edessä.

Vierailija
5/40 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsesi kunnolliselle lääkärille, ei ne tk-lääkärit osaa hoitaa kunnolla vauva-ikäisiä, kun on niin vähän kokemusta. Useimmat tuon ikäiset hoidetaan neuvolalääkäreiden kautta tai yksityisillä.

Jos ei ole vakuutusta, niin saa siitä yksityislääkäristäkin kelakorvauksen, eikä se muutenkaan niin kallista ole -vertaa siihen univajeeseen, joka sinua jo selvästi vaivaa, siitä eroon pääsystä jo maksaa mielellään!

Ravintoterapeutti auttaa tuossa sopivien ruoka-aineiden löytämisessä ja ruokavaliosta poistettavien korvaamisessa, sinne voi saada lähetteen neuvolastakin, kunhan ensin tiedät onko kyseessä allergia.

Useimmissa yli 8kk purkkisosessa on maitoa (meillä on maitoallergikko, joten tuoteselosteita on tullut luettua), mutta lapsihan voi olla allerginen ihan mille tahansa, vaikka viljoille tai niille hedelmille. Ne pitää ensin kokeilla (siihenkin saa lääkäriltä tarkemmat ohjeet, jos tarvii).

Vierailija
6/40 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksin ja todella todella väsynyt jo. Olen antanut purkkiruokia sen takia, kun me syödään isomman kanssa useimmiten sellaista ruokaa mitä en viitsi pienemmälle antaa. Onko mitään purkkiruokia teillä tiedossa mitä ei missään nimessä kannata antaa jos nyt vaikka testaan sen maidon seuraavat kaksi viikkoa?

JA siis soijamaitoa saa antaa noin pienelle?!

ap

Vierailija
7/40 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyötyä noissa yksityislääkäri käynneissä?ap

Vierailija
8/40 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

allergialääkäri pyysi jättämään viljat pois. Julkisen mukaan kaikki ok, vauva vaan päästä varpaisiin ihottumassa, noin niinku ihan muuten vaan. (Yksityinen) naiskorvalääkäri säälitteli tyttöä ja ehdotti varovaisesti allergialääkäriä.

Maito napattiin pois ja kas ihottuma hävisi.

Yöitku jatkui ja se taas johtui suolistoperäisestä vilja-allergiasta.

Julkisella varmistelivat 1,5v tarkastuksessa neuvolassa, että voimmehan jatkossakin käydä yksityisellä allergioiden takia, kun eivät niistä julkisella niin tiedä kuulemma :(

No, me onneksi voimme, mutta ihme touhua silti.

Vierailija
9/40 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v siirryttiin kalkkitablettiin ja riisijuomaan. Lastenruokapurkeissa on mainittu kaikki aineet, niistä on helppo katsoa mikä käy. Meidän maito/muna/pähkinä/vilja/kala/soija-allergikollekin löytyy useampi purkki. Isoissa purkeissa tosin tasan 1 vaihtoehto. Kauppaan tutkimaan vaan.

Pikkuisten ruoka-allergiat niin yleisiä, että ottavat kai jo huomioon siellä ruokatehtaalla meidätkin ja sen miten raskasta on vääntää itsetehtyä kotiruokaa arkisin 3 pienelle ja huomioida nuo kielletyt aineet.

Vierailija
10/40 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

välttämättä ole paras vaihtoehto. Riisimaito on yleensä aika hyvin siedetty ja sitä voi käyttää ihan tavallisen maidon tapaan. Tosi monet purkkiruoat käyvät. Aika harvoissa on maidon ainesosia. Muista, että valmispuuroissa ja velleissä on melkein poikkeuksetta käytetty maitojauhetta tms.

Vierailija
11/40 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin netistä hyvän ohjeen välttämisdieetille ja aloin noudattamaan sitä. Viikossa yöunet ovat helpottuneet, vaikka vatsa on vielä sekaisin. Meillä alkoivat varsinaiset ongelmat hapanmaitotuotteiden aloituksesta, tosin lievää maitoallergiaa olen epäillyt alusta saakka. Olimme kuukausia sitten maitoaltistuksessa sairaalan kautta, mutta suolisto-oireita alkoi tulla vasta yli seuratun ajan.

Olen antanut kahta lihaa, yhtä viljaa, paria kasvista, paria marjaa ja yhtä hedelmää viikon ajan ruoaksi ja kirjannut kaiken ylös mahdollisten oireiden kera. Maitoa olemme myös välttäneet. Naudanlihasta tuli selvästi iho-oireita, mikä voisi viitata myös siihen maitoon.

Valitettavasti lääkäristä en ole koskaan saanut mitään apuja. Ihan pienenä vauvana saatiin lähete sairaalaan tutkimuksiin, mutta nyt voi olla ihan turha sellaista toivoa, koska silloinkaan ei mitään ollut. Yleensä kohautetaan olkapäitä ja kerrotaan kuinka lapset nyt vaan itkee ja heräilee paljon. Minulla on muita lapsia ja tiedän milloin lapsella on vaivaa.

Vierailija
12/40 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekoittamaan ilman ammattilaisen henkilökohtaisia ohjeita. Noin pienellä se voi olla ihan mikä tahansa ruoka-aine joka ärsyttää vatsaa. Sitten jos on oikeasti joku ruoka-aineallergia, niin olet saattanut toimillasi vaikeuttaa tutkimuksia.

Lapsiko ei valita päivisin lainkaan vatsaansa? Kaikki oireetko ovat vain yöaikaan? Jos niin voi todella olla kyseessä refluksi.

Jos ei ole kyse refluksista, voi olla todellakin kyse esimerkiksi eroahdistuksesta jota vahvistat sillä että reagoit jokaiseen pieneenkin itkuun. Se taas on äidinvaisto, josta on paha mennä ketään syyttämään, joten älä syytä itseäsikään. Mutta jos kyse on eroahdistuksesta (joka sekin voi aiheuttaa aivan karmeat itkukohtaukset) siihen auttaa aika ja kevennetyt unikoulut. Osoitat että olet läsnä ja lapsi on lähinnä "turhaan huolissaan". Minusta olisi parempi asia ettei lapsi olisi allerginen... helpompaa.

Ja kyllä, isäni on terveyskeskuslääkäri. Useamman kerran olen saanut häneltä ohjeen mennä suoraan lastenlääkärille jos ei neuvolalääkärimme ole voinut vastaanottaa omaa lastamme. Perusteluksi hän on sanonut että vaikka omaa vuosikymmenten kokemuksen, tavalliset terveyskeskuslääkärit hoitavat niin vähän pieniä lapsipotilaita ettei heidän tietotaitonsa yleensä ole parhaiten ajan tasalla ellei kyseinen lääkäri ole erityisesti lapsiin perehtynyt.

Jaksamista! Kyllä se helpottaa!

Vierailija
13/40 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergia voi puhjeta vanhemmallakin iällä, se että teitä on tutkittu aiemmin ja mitään ei ole silloin paperehin kirjattu ei ole este uusille tutkimuksille jos jotain lisäoireita ilmenee...

19

Vierailija
14/40 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi on pari viikkoa välttätmisdietillä ei kyse ole mistään "sekoittamisesta". Meillä ainakaan ei allergia ilmennyt mitenkään muuten kuin yöheräilynä. Päivisin ei ollut mitään oireita. Lehmänmaito kun jäi pois niin yöt paranivat. Nyt olen pari kertaa kokeillut antaa tavallista maitoa ja kas- seuraava yö on ollut hirveä, joten kokeilun kautta täälläkin. Ja kävin allergialääkärillä lapsen kanssa, mutta olin jo ennen käyntiä kokeillut diettiä eikä lääkäri mitenkään haukkunut vastuuttomaksi vanhemmaksi...

sekoittamaan ilman ammattilaisen henkilökohtaisia ohjeita. Noin pienellä se voi olla ihan mikä tahansa ruoka-aine joka ärsyttää vatsaa. Sitten jos on oikeasti joku ruoka-aineallergia, niin olet saattanut toimillasi vaikeuttaa tutkimuksia.

Lapsiko ei valita päivisin lainkaan vatsaansa? Kaikki oireetko ovat vain yöaikaan? Jos niin voi todella olla kyseessä refluksi.

Jos ei ole kyse refluksista, voi olla todellakin kyse esimerkiksi eroahdistuksesta jota vahvistat sillä että reagoit jokaiseen pieneenkin itkuun. Se taas on äidinvaisto, josta on paha mennä ketään syyttämään, joten älä syytä itseäsikään. Mutta jos kyse on eroahdistuksesta (joka sekin voi aiheuttaa aivan karmeat itkukohtaukset) siihen auttaa aika ja kevennetyt unikoulut. Osoitat että olet läsnä ja lapsi on lähinnä "turhaan huolissaan". Minusta olisi parempi asia ettei lapsi olisi allerginen... helpompaa.

Ja kyllä, isäni on terveyskeskuslääkäri. Useamman kerran olen saanut häneltä ohjeen mennä suoraan lastenlääkärille jos ei neuvolalääkärimme ole voinut vastaanottaa omaa lastamme. Perusteluksi hän on sanonut että vaikka omaa vuosikymmenten kokemuksen, tavalliset terveyskeskuslääkärit hoitavat niin vähän pieniä lapsipotilaita ettei heidän tietotaitonsa yleensä ole parhaiten ajan tasalla ellei kyseinen lääkäri ole erityisesti lapsiin perehtynyt.

Jaksamista! Kyllä se helpottaa!

Vierailija
15/40 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap oli jo kokeillut refluksihoitoa, joka ei ollut auttanut.

Vierailija
16/40 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoinen huusi 2 v 6 kk joka yö tunnin välein.

Allergioita oli ja ruokapäiväkirjaa pidettiin ja ruokavalio saatiin kuntoon. Lasta käytettiin yksityisellä ja julkisella lääkärillä, mutta yöksi ei saatu tutkimuksiin vaikka lähete oli ,sairaalaan ei suostuttu ottamaan, koska kuulemma 25 % alle 3 vuotiaista huutavat yöt läpensä (lääkäri kertoi) ilman syytä ja ovat terveitä.

Meillä koetettiin nukuttaa ulkona ja autossa sisällä sängyssä, sylissä ja rattaissa nukuttamisen lisäksi, ilman apua. Vyöhyketerapiaa, hierontaa, matolääkkeitä, erilaisia rasvoja ja voiteita, erilaisia pesuaineita ja vaatemateriaaleja yms. mistään ei ollut apua, lapsi vain huusi.

Lääkärit eivät suostuneet tutkimaan refluksia, koska mitään oireita ei ollut. Unilääkkeitä ei suostuttu antamaan, ei mitään.

Unikouluun lasta ei otettu, itse yritimme pitää sitkeästi sekä tassu- että huudatusunikoulua, apua ei ollut.

Yllättäen 2 v 6 kk iässä lapsi sitten nukkui ensimmäisen kerran 3 tuntia, sitten 4 tuntia ja lopulta koko yön 7-8 tuntia.

Aina vaivoihin ei löydy syytä ja on vain kestettävä.

Vierailija
17/40 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidänkin tyttömme on huutanut tosi kova äänisesti ihan vauvasta asti omassa sängyssään, niinpä hän sai ison oman sängyn (2,2 x 1,8 m) johon mahtuvat myös isä ja äiti. Niinpä loppui meidän tytön huutamis vaivat. Tyttäremme on nyt 1,5 vee ja hyvin nukkuu,( vaan ei omassaan).

Vierailija
18/40 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut pitämään yöt vieressä, vielä ei ole tuottanut tulosta.

Kyselin täältä kun alan tosiaan olemaan todella väsynyt. Välillä en tiedä olenko hereillä ja unessa. Kotipalvelusta saan kyllä apua, mutta koska aamuyöstä saan nukuttua yleensä sen muutaman tunnin putkeen niin aamusta olenkin sitten pirteä, eli siitäkään ei pahemmin ole hyötyä.

Viimeiseksi vaihtoehdoksi jää se, että annan vaan sitten olla ja odottelen että lapsi on sen muutaman vuoden jolloin huutojen luulisi loppuvan.

ap

Vierailija
19/40 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsille yöheräilyjä on aiheuttanut:

- ruoka-aineallergiat (kahdelle lapselle)

- vaikun kertyminen korviin (kuopukselle joudutaa edelleen laittamaan ceridal öljyä korviin kerran viikossa tai muuten rupeaa heräilemään öisin näin on ollut 6kk - 2v6kk)

- refluksi (yhdelle lapselle)

- lisäaineherkkydet/allergiat esikoiselle esim. pepsodent kids hammastahna ja jotkut fluoritabletit

- korvien ilmastointiongelma (yhdellä lapsella- parhaiten on auttanut korvien putkitus)

- siitepölyallergiat (kolmelle lapselle)

- astma (yhdelle lapselle)

Tsemppiä ja jaksamista. Toivottavasti pian helpottaa.

Vierailija
20/40 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille sitä myös määrättiin kun on kovasti vaikkua korvissa. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän