Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Enpä sitten olekaan hoitanut tätä äidin hommaa niin hyvin kun olen luullut...

Vierailija
09.05.2010 |

Poika oli kerhossa askarrellut söpöm kortin ja siihen oli saanut keksiä kaikkia asioita mitä tulee omasta äidistä mieleen, ja kerhotäti oli kirjoittanut ne korttiin.

mun kortissa luki näin:

Meidän äiti:

- on anna

- leikkii mun kanssa aika harvoin

- tekee paljon koulutehtäviä

- ei muuta

Kouraisi syvältä ja lujaa, kun aamulla luin. Mutta halasin ja kiitin ihanasta kortista.

ja näköjään nyt kun tätä kirjoitan, niin meinaa itkukin tulla... oon onnistunut niin paljon huonommin kuin olen luullut.

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suhtautuisin tuohon ennemmin kuin johonkin sairauteen, lapsen on pakko käyttäytyä noin ettei murtuisi, vaikka se vaikuttaisikin leuhkalta, pitäisi aikuisen pystyä näkemään sen pinnan taakse. Minusta voisi ennemminkin tarjota itse turvaa ja rakkautta lapselle, sen minkä pystyy. Turhaa ja epäkohteliasta ylpistelyä lasten kesken ei tarvitse tietysti sallia, jos toinen lapsi siitä vaivaantuu tai loukkaantuu, mutta voisihan sitä koittaa puuttua hienotunteisesti ja sen ohessa koittaa kannustaa sitä poikaa niin, ettei hän kokisi tarvetta selitellä vaan uskaltaisi unohtaa ahdistuksensa hetkeksi.

Niin siis ymmärrän sen primitiivireaktion, että jos vieras mukula "toitottaa" jatkuvasti omaa tai perheensä ylemmyyttä jonkun ihan perusteettoman asian johdosta, että tekee mieli sanoa jotain fiksua siihen itse. Mutta silti, on tosi surullista että lapsen pitää takertua tuollaisiin asioihin :( . Tietysti ymmärrän ettei voi aina ryhtyä psykiatriksi kaikille tuttavalapsille, etenkin jos he eivät edes halua apua, mutta olisiko mahdotonta tämän lapsen suhteen korostaa reiluutta, välittämistä ja hyvää käytöstä... Ja vaikka puhua esimerkiksi siitä, että ei kukaan aikuinen saa lyödä lasta. Eli sen sijaan että koittaa saada lapsen "alas pilvilinnasta" näpäyttämällä hänen äitinsä virheistä, voisi koittaa antaa hänelle välineitä joskus myöhemmin ymmärtää, että hänen äitinsä ei ole ihan normaali rakastava äiti. Ja sitä paitsi ko. lapselle varmaan tulee aika vaikeaa ystävyyssuhteissa, moniko lapsi haluaa leikkiä tuollaisen kaverin kanssa. Voisi olla suureksi avuksi, jos hienotunteisesti osoittaisi milloin on tullut liikaa taas jankattua omasta äidistä, ja ohjata keskustelu toisaalle. Lapsillekin voi puhua siitä miten ystävyyssuhteissa kannattaa toimia.

Vierailija
42/62 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

komppaan tuota aikaisempaa kirjoittajaa, että tuskinpa ap on huono äiti!

Mutta nää itse omaa kultaista kehäänsä kiillottavat äidit jaksavat mua ihmetyttää: Kirjoittaaa nyt tällaiseen ketjuun, että minun lapsenipa kirjoittikin sitä tätä ja tota hyvää minusta :-O Voi elämän kevät!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan kerhotädin osaamattomuutta ja ilkeyttä laittaa korttiin kaikkea p***aa.

Muksut nyt sanoo ihan mitä vaan kun aikuinen tenttaa ja suusta tulee muutenkin mieltä askarruttavia asioita silloin ulos ja ihan totena niitä kerrotaan..

Miten, ap, ajattelet olevasi huono äiti, kun kotona hoidat lapsesi ja hän on vaan kerhossa? Mulla on lapset päivähoidossa päivät kun oon itse töissä.

Vierailija
44/62 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti puhuu aamusta puhelimella

Äiti on koko päivän koneella

Nämä A4-kokoiset taulut olivat esillä ilman nimiä äitienpäiväjuhlissa viime viikolla. Kylläpä tuli paha mieli äidin puolesta (muuta tekstiä ei ollut), mutta ehkäpä siinäkin perheessä tulee jokin muutos.... Tai sitten lapsi oli kuvaillut äidin työpäivää. Mistäpä me sen tietäisimme?

Vierailija
45/62 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai tekee kipeää kuulla, ettei ole hyvä mutta ap voi kuitenkin parantaa asioita vast edes, joten hyvä, että lapsen suusta totuus kuului nyt eikä 10 vuoden päästä vasta.

Vierailija
46/62 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin jos äiti opiskelee perheen ohella, on äidin tehtävä koulutehtäviä.

Aikansa kutakin. Kesälomalla ja valmistuttuaan äiti sitten leikkii enemmän. (jos töiltään ehtii. ;o)

Vierailija
47/62 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti keittää paljon kahvia (totuus kaksi kuppia päivässä, enkä keitä ylimääräistä).

Sekä äiti teki yhden kerran tosi hyvää kuhaa (totuus tehty satoja kertaa...)

Vierailija
48/62 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset päästää suustaan mitä tahansa. Ei meidän poika ainakaan koskaan kerro, että sitä viedään uimakouluun, jalkapalloon ja että äiti pelaa jalkapalloa lapsen kanssa.

Kerran kertoi, ettei äitillä ole lenkkareita ja ne katsoo vain telkkaria.

Aivan ihmeellisä juttuja on niiden korteissa ja ei niitä pidä ottaa vakavasti.

Outoja noi toiset, kun eivät tiedä edes lapsen normi kehityksestä mitään.

Lapsi ei ole aikuinen ja jäsentele tarkkaan sanomisiaan.

Vierailija
49/62 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että "äiti tekee töitä".

Sinänsä ihan hyvä, kun päiväkodissa on ilmeisesti tähän asti luultu, että lapsi on virikelapsi.

Vierailija
50/62 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä, millainen äiti olen ja millainen meidän suhde on. Siinä sarjakuvassa oli pelkkiä hyviä asioita. Totuus ei kuitenkaan ole tämä vaan lapsen halua nähdä äitinsä parempana ihmisenä kuin tämä onkaan :(

Sydämestä ja sielusta kouraisi tämä kymmenvuotiaan tytön haavekuva äidistä. Itse olin samanlainen lapsena, halusin nähdä hirviövanhempani ihanina vaikka totuus oli ihan toinen.

Eli ap.on luultavasti oikeinkin hyvä äiti, ei tuollainen lista kerro totuutta tai sitten se totuus ei ole ollenkaan niin paha kuin ap. kuvittelee. Ehkei lapsi pidä esim.äidin koulutehtäviä ollenkaan pahana.

Vierailija
51/62 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden opin omalta äidiltäni sain, että älä koskaan arvostele lapsesi kavereiden äitiä lapsen kuullen.

Jokaiselle lapselle se oma äiti on rakkain. M

Vierailija
52/62 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen täytyy olla kielellisesti hyvin lahjakas ja ajattelu tavoiltaan jo melkein aikuisen tasoa.

Oma 6v. ei pystyisi koskaan sanomaan noin, vaan päästelisi kaikkia sammakoita suustaan.

Eikä se tarkoita sitä, että lapsen kanssa ei tehdä mitään.

Itse tiedän olevani hyvin rakas lapselleni, vaikka vilkas 6v. poikani sanoisi ihan mitä tahansa.

Ei tarvi olla, kuin tunti pois kotoota, niin soitellaan perään ja poika ottaa riemulla äidin vastaan.

Vierailija
53/62 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika kirjoitti, että "iskä hyvin voi, juo ja tupakoi". Joo, isänsä ei tosiaankaan polta tupakkaa ja kaljaakin juo aika maltilla, mutta pikkujätkä on perinyt vanhempien huumorintajun.

Vierailija
54/62 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että

"Äiti on iloinen ja leikkii meidän kanssa ja antaa meille leluja."

Miks mä itkin? Koska toi ei pidä paikkansa. Viimeiset kuuakudet olen ollut ihan poikki ja rikki vauvan ja tulehtuneen parisuhteen takia ja en tosiaan ole leikkinyt ja ollut iloinen. Mutta lapsi tietty toivoo, että olisin tuollainen äiti... =(

Vierailija
55/62 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi 8 kirjoitus on kyllä uskomaton!

Lapsen täytyy olla kielellisesti hyvin lahjakas ja ajattelu tavoiltaan jo melkein aikuisen tasoa.

Oma 6v. ei pystyisi koskaan sanomaan noin, vaan päästelisi kaikkia sammakoita suustaan.

Eikä se tarkoita sitä, että lapsen kanssa ei tehdä mitään.

Itse tiedän olevani hyvin rakas lapselleni, vaikka vilkas 6v. poikani sanoisi ihan mitä tahansa.

Ei tarvi olla, kuin tunti pois kotoota, niin soitellaan perään ja poika ottaa riemulla äidin vastaan.

Vierailija
56/62 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä mekin teemme yhdessä kaikkia noita samoja asioita, paitsi krokettia emme ole pelanneet. :)

Te muut sen sijaan olette aivan ihania tsemppaajia! jaksatte eläytyä mun pieneen äitienpäiväkriisiin, vaikka jokaisella on varmasti omat ja isommat ongelmat ja murheet kannettavana.

ap

Vierailija
57/62 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset sanovat mitä sattuu varsinkin tuossa iässä. Jos tiedät muuten olleesi hyvä äiti niin älä ota kortin tekstiä liian vakavasti. Itsekkin olen saanut vastaavan kortin. En nyt tarkkaan muista mitä siinä luki mutta sen muistan että ihan meni metsään lapsen sanelemat tekstit ja niitä miehen kanssa yhdesä naureskeltiin. Mulla kortissa oli kyllä ihan kivojakin juttuja tyyliin äiti laittaa joka päivä hyvää ruokaa ja äiti leikkii mun kanssa pokemoneilla. Mutta eivät siis pitäneet sinänsä että en laita joka päivä ruokaa kun en tykkää ruuanlaitosta vaan se on yleensä miehen homma ja niillä pokemoneilla olin leikkinyt vain edellisenä iltana viiden minuutin ajan. Mutta poika oli nuo laittanut kun olivat juuri edellisenä päivnä olleita juttuja eli oli ollut pojan lemppari ruokaa (isän tekemää) ja olin hetken katsellut pojan lahjaksi saamia pokemoneja. Muitakin vastaavia juttuja oli pojan kortissa. Että helposti lapsi sanoo sen miyä ekana tulee mieleen tai on lähimpänä tapahtunut. Jos äidillä on ollut kovasti kouluhommia juuri muutaman päivän ajan eikä ole ehtinyt leikkimään niin e tulee ekana mieleen vaikka edellisellä viikolla äiti olisi viettänyt joka päivä paljon aikaa lapsen kanssa.

Vierailija
58/62 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsethan saattaa muistella tuollaista korttia tehdessään esim. juuri edellistä päivää tai jotain muuta päivää, joka on jäänyt mieleen. Ehkä olet jonain päivänä joutunut tekemään enemmän koulutehtäviä etkä ole ehtinyt leikkiä lapsesi kanssa. Yleensä ehkä huomioit lastasi enemmän ja leikitkin hänen kanssaan, minkä vuoksi lapsella on jäänyt juuri tämä pettymys (tai ne muutamat kerrat) mieleen, kun äiti ei olekaan ehtinyt leikkiä koulutehtävien vuoksi. Luulen, että näin on todennäköisesti käynyt, kuulostat kuitenkin empaattiselta ihmiseltä :)

Muista, että lapset tarvitsevat äidin rakkauden ja huomion lisäksi elämässään myös pettymyksiä, muuten he eivät tule pärjäämään tässä maailmassa. Tällaiset turvalliset, pienet pettymykset antavat mahdollisuuksia selvitä suuremmista pettymyksistä, joita väistämättä eteen tulee :)

Olet varmasti hyvä äiti. Sen sijaan kerhotäti olisi tosiaan voinut kysellä lapselta lisää ja jättää jotain kirjoittamatta korttiin. Taitaa olla niin, että kerhotädiltä ja tämän ketjun kasilta puuttuu aika paljon empaattisuutta.

Ps. 8 mieti vastaatko tosielämässäkin ihmisten "avunhuutoihin" tuolla tavalla. Ihan kamalaa :( Tuollainen ei ole tervettä käyttäytymistä.

Vierailija
59/62 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten ja humalaisten suusta se totuus kuullaan...

Vierailija
60/62 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä korttiin oli kerätty asioita, joita tehdään yhdessä äidin kanssa. Mun kortissa oli tasan yksi asia...

Jututin poikaa tästä ja yhtäkkiä muistikin mitä kaikkea muuta teemme yhdessä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi