Enpä sitten olekaan hoitanut tätä äidin hommaa niin hyvin kun olen luullut...
Poika oli kerhossa askarrellut söpöm kortin ja siihen oli saanut keksiä kaikkia asioita mitä tulee omasta äidistä mieleen, ja kerhotäti oli kirjoittanut ne korttiin.
mun kortissa luki näin:
Meidän äiti:
- on anna
- leikkii mun kanssa aika harvoin
- tekee paljon koulutehtäviä
- ei muuta
Kouraisi syvältä ja lujaa, kun aamulla luin. Mutta halasin ja kiitin ihanasta kortista.
ja näköjään nyt kun tätä kirjoitan, niin meinaa itkukin tulla... oon onnistunut niin paljon huonommin kuin olen luullut.
Kommentit (62)
Meillä myös oli kerholaisten kortissa lauseella kerrottu miksi tykkää äidistä. Meidän likan kortissa luki "äiti on kiva kun se tekee pyykkiä mun kanssa". Oltiin juuri edellisenä iltana yhdessä pesty pyykkiä. Kerhokaverin kortissa luki "kun se tekee joskus hyvää ruokaa".
Mutta lapsellasi voi olla vaikea tuottaa tuollaista tekstiä eikä hoitaja ole häntä tarpeeksi kehoittanut tai ohjannut sen tuottamiseen. Ehkä hänellä oli kiire leikkimään. Minkä ikäinen lapsesi on?
Etköhän sinä kuitenkin ole mitä parhain äiti lapsillesi.
"Äiti aina herättää meitä yöllä ja kyselee, milloin mennään Muumimaailmaan." Juu, niinhän mä juuri teen. Eli ei se välttämättä ihan noin oo. Mut tietty sellaset asiat sattuu, mitkä osuu. Äidit saa huonon omatunnon niiiiin pienestä! Varmasti olet hyvä äiti kaikesta huolimatta ja tuon kortin jälkeen varmaan vielä himpun parempi!
Olet loistava äiti, senhän halusit varmaan kuullakin. Ja tosi empaattinenkin vielä kanssaihmisille lisäisin tuohon lapsen kirjoittamaan listaan.
En pidä tuollaisista haastattelukorteista. Mulle tuli paha mieli, kun kortissa luki minun ja mieheni välisestä suhteesta. Lause oli vielä ihan puppua, mutta lapsen suusta nyt tulee mitä tulee. Miksi tuollaisia loukkaavia juttuja tehdään päiväkodissa?
äiti sanoin ihan samaa, kun tekin. Juu-u, mun piti soittaa illalla mun omalle ihanalla äitsykälle kun mua niin vaivasi tämä kortti-juttu.
Ja ehkä mä olisin kerhotädin asemassa jättänyt pois ainakin tuon viimeisen "ei muuta"- kohdan. se kyllä oli aika tarpeeton...
Mies sanoi epäilevänsä, että poika (nyt4,5v) saattaa kuvitella, että muissa perheissä äidit leikkivät jatkuvasti lastensa kanssa, eivätkä tee muuta. siis ilmeisesti poika ei edes ymmärrä sitä asiaa, että muissakin perheissä äidit tekee työtä ja opiskelee ja sen ajan lapset on päiväkodissa. Meillä kun poika on tosiaan ollut kotona koko ikänsä.
ennen tosiaan leikittiin paljon ja joka päivä. nyt viime aikoina on ollut opiskelussa oikea tenttisuma, vauva sairastellut ja tehnyt hampaita ja mies ollut jatkuvasti töissä. ei tosiaan olla leikitty, ei...
Mennään nyt sitten yhdessä ensi viikolla sirkukseen. Ja pitää yrittää sitä leikkiäkin järjestää.
Vaan kylläpä silti kouraisi hiton syvältä.
ap
ratkeaa sillä kun mietit, leikitkö tai oletko lapsesi kanssa usein vai harvoin ja teetkö paljon koulutehtäviä lapsen kanssa käytetyn ajan kustannuksella. Itsehän sen tiedät parhaiten. Jos lapsi olisi kirjoituttanut korttiin "äidillä on viisi aviomiestä" niin tuskin olisit itkenyt.
ja luottavaisen ihmisenalun, onnea!
Poikani paras ystävä kehuu joka välissä äitiään, joka on tehokkain ja tekopyhin ihminen, jonka tunnen.
Pojalleni lapsi on kertonut, että äiti joskus lyö. Poika on 7v., mutta pissa silti karkaa housuun ja lapsi alkaa itkemään, koska vanhemmat suuttuvat.
Viimeksi kun oltiin uimassa, poika toitotti, kuinka fiksu äiti hänellä on, kun tajusi laittaa puhtaat varavaatteet mukaan. Totesin vaan lakonisesti, ettei tarpeeksi fiksu, että olisi laittanut myös pyyhkeen.
Lapset tietävät, mitä on turvallista sanoa ja tehdä. Sinun lapsesi kohdalla perusturvallisuus on ainakin kunnossa. Hyvä äiti olet.
Poikani paras ystävä kehuu joka välissä äitiään, joka on tehokkain ja tekopyhin ihminen, jonka tunnen.
Pojalleni lapsi on kertonut, että äiti joskus lyö. Poika on 7v., mutta pissa silti karkaa housuun ja lapsi alkaa itkemään, koska vanhemmat suuttuvat.
Viimeksi kun oltiin uimassa, poika toitotti, kuinka fiksu äiti hänellä on, kun tajusi laittaa puhtaat varavaatteet mukaan. Totesin vaan lakonisesti, ettei tarpeeksi fiksu, että olisi laittanut myös pyyhkeen.
Lapset tietävät, mitä on turvallista sanoa ja tehdä. Sinun lapsesi kohdalla perusturvallisuus on ainakin kunnossa. Hyvä äiti olet.
jos kortin teksti olisi ollut puppua, ei tässä tarvitsisi vetistellä. Ihan täyttä totta se oli.
Mutta ainoa asia, joka tämän pysyvästi korjaisi, olisi lasten laittaminen päivähoitoon ensi syksynä, enkä todellakaan sitä tahdo.
opiskelussa pahin on jo takana, huhtikuu on aivan tappava kun kaikki on saatava tehtyä ennen kuun vaihdetta. ensi syksynä miehen ei tarvitse olla enää raksalla töiden jälkeen, joten mulle jää enemmän aikaa. eikä ole enää vauvaa, vaan taapero...
Hyvää äitienpäivää kaikille! :)
ap
lapseni tekivät ihanat yllätykset.
Pitäiskö sun mennä jo nukkumaan?
Olet huolehtiva ja hyvä äiti. Uskalsit ainakin katsoa peiliin, kun kalikka kalahti. Huonoa äitiä olisi vähät kiinnostanut :) Niin kuin joku kirjoittikin, lapsi kertoo monesti näissä jutuissa ne edellisillan ja päivän tapahtumia... Joten jos olet juuri silloin esim. mennyt suuttumaan niin voi minkä kortin olisit saanut :) Mukavia äitienpäivän viimeisiä minuutteja!
Siinä luki harakan varpailla kirjoitetuna, Raakastan siinua äiti , toivoo oma poikasi J---o.
MULKERO!
Minkälainen ihminen arvostelee 7-vuotiaalle lapselle tämän äitiä???? Ehkä lapsi just kokee, että äiti ei ole niin hyvä, ja häntä hävettää, tai hän kokee että vika on hänessä itsessään, ja sä IDIOOTTI heität vettä lisää myllyyn???
Vittu mikä urpo!
kyllä maailman hienoimman kangaskassin, jossa oli aivan upea kuva musta ja luki "äiti" ja pojan oma nimi. ihan itse kirjoitettu. :)
Ja illalla viimeikseksi poika kertoi rakastavansa mua niin paljon kun rekat ajaa. Ja se on muuten aika paljon se :)
ap
mieluummin lätistään vaippakerho-juttuja kuin leikitään lasten kanssa. 'Kyllä ne lapset keskenään leikkii'
ja luottavaisen ihmisenalun, onnea! Poikani paras ystävä kehuu joka välissä äitiään, joka on tehokkain ja tekopyhin ihminen, jonka tunnen. Pojalleni lapsi on kertonut, että äiti joskus lyö. Poika on 7v., mutta pissa silti karkaa housuun ja lapsi alkaa itkemään, koska vanhemmat suuttuvat. Viimeksi kun oltiin uimassa, poika toitotti, kuinka fiksu äiti hänellä on, kun tajusi laittaa puhtaat varavaatteet mukaan. Totesin vaan lakonisesti, ettei tarpeeksi fiksu, että olisi laittanut myös pyyhkeen. Lapset tietävät, mitä on turvallista sanoa ja tehdä. Sinun lapsesi kohdalla perusturvallisuus on ainakin kunnossa. Hyvä äiti olet.
MULKERO! Minkälainen ihminen arvostelee 7-vuotiaalle lapselle tämän äitiä???? Ehkä lapsi just kokee, että äiti ei ole niin hyvä, ja häntä hävettää, tai hän kokee että vika on hänessä itsessään, ja sä IDIOOTTI heität vettä lisää myllyyn??? Vittu mikä urpo!
"Isillä on iso ja lihava selkä"
Miehellä alkoi sinä päivänä elämäntaparemontti :-)
Meillä oli lapsi ottanut kortin vitsin kannalta ja oli halunnut kirjoittaa kaikenlaista "ilkeää" ja vitsikästä mutta tarhanopettaja ei antanut.
Lapsi ei saanut kirjoitaa: äiti on ruma vaan piti laittaa äiti on kaunis jne...
ala-asteikäisenä isänpäiväkorttiin ("Millainen on meidän isä?") että meidän isä on vanha.
Jooh, no tosiaan ap, mitäs jos juttelisit pojan kanssa myöhemmin tästä, että kokeeko hän että hän on jäänyt liian vähälle huomiolle viime aikoina. Ja selittää että ole todella pahoillasi siitä että et ole ollut pojan kanssa niin paljon kuin haluaisitte molemmat, mutta tämä on väliaikaista, nyt on vaan sellainen tilanne että äidillä ja isällä on paljon töitä, vaikka he mieluiten leikkisi lasten kanssa paljon enemmän (vaikka ei lapsi sitä varmasti sillä tavalla ymmärrä että joskus ikuisuuden päästä "tilanne" muuttuu, mutta jospa keskustelu jäisi mieleen ja lapsi myöhemmin muistaisi että niin se oli vaan väliaikaista... Tai jos uskaltaa, niin voihan lapselle luvata jonkun ajan, jonka jälkeen tämä väliaikaisuus päättyy, jotta hän voi itse sitten aikanaan havahtua siihen, että tosiaan tilanne on muuttunut.).
Varmasti sinä olet erinomainen äiti, mutta pojalla vaan on luonnollisesti ollut päällimmäisenä mielessä lähiaikojen tapahtumat. Kyllä se siitä.
Ja tuohon toiseen tapaukseen, jossa 7-vuotias poika ylisti äitiään... Niin, vaikka ei osu omaan nilkkaan minulla, on vähän outoa miksi pitää selvästi kärsivää lasta lähteä aikuisena lakonisestikaan ampumaan alas, jos hänellä joku henkinen turvapaikka on siinä oman äidin ylistämisessä. Vai onko oma itsetunto niin koetuksella siinä, että täytyy päästä sanomaan takaisin. Jotenkin voisin ymmärtää, että aikuisten kesken joku itseään katteettomasti korottava tyyppi nolataan kahvipöydässä, koska ei jakseta kuunnella sen juttuja eikä välitetä sen traumoista, mutta on se silti aika raukkamaista, varsinkin lapselle. Minä suhtautuisin tuohon ennemmin kuin johonkin sairauteen, lapsen on pakko käyttäytyä noin ettei murtuisi, vaikka se vaikuttaisikin leuhkalta, pitäisi aikuisen pystyä näkemään sen pinnan taakse. Minusta voisi ennemminkin tarjota itse turvaa ja rakkautta lapselle, sen minkä pystyy. Turhaa ja epäkohteliasta ylpistelyä lasten kesken ei tarvitse tietysti sallia, jos toinen lapsi siitä vaivaantuu tai loukkaantuu, mutta voisihan sitä koittaa puuttua hienotunteisesti ja sen ohessa koittaa kannustaa sitä poikaa niin, ettei hän kokisi tarvetta selitellä vaan uskaltaisi unohtaa ahdistuksensa hetkeksi.
Itse työn puolesta lypsän näitä ajoittain lapsilta eikä ne totuutta kerro läheskään. Lapsi ei ehkä ole siinä stressaavassa "tenttaus"tilanteessa saanut muuta mieleensä. Toiset lapset ovat sanavalmiimpia ja saavat pyydettäessäkin kerrottua vivahteikkaita ja mielikuvitusrikkaita seikkoja. Toisilta taas saa sen "sillä on punainen paita" ja "se tiskaa" -tarinan :)