Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lapsi menee oppimisvaikeuksien takia eritysluokalle

Vierailija
07.05.2010 |

niin miten eroaa tavallisesta luokasta kun siinä ollut jo ertyisopetuspäätöksellä?

Saattaa olla, että lapsemme siirtyy ensi syksynä erityisluokkaan.

luokkakoko tietenkin pienempi mutta onko "helpompaa" opiskelua?

Tämä varmaan paras ratkaisu, koska lapsen itsetunto aika nollassa tavallisessa luokassa kun kaikki muut osaa paremmin ja arvostelevat.

Onko teillä kokemuksia näistä erityisluokista oppimisvaikeuksien vuoksi?

Lapsemme menee viidennelle.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisluokilla opiskelu on helpompaa, yksilö saa enemmän ohjausta, kun lapsia on vähemmän. Erityisyyttä suvaitaan tavallista luokkaa paremmin. Lapsille luodaan joka syksy oma henkilökohtainen opetussuunnitelma, jossa otetaan jokaisen omat kyvyt huomioon eli ei kurkoitella kuuta taivaalta ja murskata lasten viimeisenkin itsetunnon rippeitä, vaan tavoitteet asetetaan niin että niihin voi päästä. Erityisluokan toiminnasta minulla on ainostaan hyvää sanottavaa. Lapselle, jolla on oppimisvaikeuksia, on suorastaan onnenpotku päästä erityisluokkaan opiskelemaan.

Vierailija
2/23 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei vaatimustaso ole matalampi, vaan juurikin se että on pienempi ryhmäkoko antaa mahdollisuuden siihen että opettajalla on enemmän aikaa jokaiselle oppilaalle niin että opittava asia tulee selväksi. Ne erityisluokanopettajat joita itse tiedän ottavat myös paremmin huomioon opetuksessa sen, millainen oppimistyyli on oppilaalle paras (kinesteettinen, auditiivinen, visuaalinen).

Tosin olen käsittänyt että kuitenkin erityisluokilla on hitaampi opiskelu tahti ja sen takia jäisi joitakin asioita käsittelemättä, joita ns. tavallisella luokalla ehditään käydä!? tästä en kuitenkaan ole ihan varma...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja opiskelu muutenkin helpompaa.

Mut se on eri asia, että ehtiikö opettaja antamaan erityisempää huomiota yhdelle oppilaalle. Vaikka ryhmä onkin pienempi, sen kaikilla oppilailla on nyt isoja ongelmia - ja voi olla, että yksittäiselle lapselle, varsinki hiljaiselle ja sopuisalle tai vetäytyvälle jaa VIELÄ vähemmän huomiota kuin taviskoulussa. Näin ainakin meidän assin kohdalla kävi, eikä erityisluokka ollut hänelle todellakaan mikään onnenpotku, päinvastoin. Mutta hänellä ei ollut oppimisvaikeuksia ennen tuolle erityisluokalle menoa. Sieltä normaaliluokkaan vuoden päästä palatessa oli kyllä jäänyt taidoissa pahasti jälkeen ja onollut kova homma kiriä takaisin muiden kyytiin. Mut jos oppimisvaikeuksia on eikä tarkoituskaan ole esim päästä lukiokelpoiseksi niin varmaan tuo on hyvä.

Vierailija
4/23 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jännä huomata miten erillaisen tyyliset vastaukset nuo kaksi on. Esimmäinen vastaus on selkeä lapsen vanhemman vastaus ja toinen vaikuttaa enenmmän sellaiselta alan ihmisen vastaukselta :D

Vierailija
5/23 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme kotona todella tyytyväisiä, että lapsi pääsee erityisluokalle eikä joudu.

Lapsemme tietenkin itse pelkää, että joutuu kiusatuksi mutta itsetunnon ja onnistumisen vuoksi tämä on varmasti paras ratkaisu.

Tuleva koulu on vielä auki mutta kuulimme, että olisi mahdollisuus taksikyytiin jos menee pidemmälle, onko näin??

Ap

Vierailija
6/23 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme kotona todella tyytyväisiä, että lapsi pääsee erityisluokalle eikä joudu.

Lapsemme tietenkin itse pelkää, että joutuu kiusatuksi mutta itsetunnon ja onnistumisen vuoksi tämä on varmasti paras ratkaisu.

Tuleva koulu on vielä auki mutta kuulimme, että olisi mahdollisuus taksikyytiin jos menee pidemmälle, onko näin??

Ap

eli ainakin Tamperella pitää 3-luokan jälkeen olla ns vaikeasti vammainen (joksi lasketaan ysfaatikot, kuurot ja sokeat sekä kehitysvammaiset ja ne assit jotka käyvät asperger-luokalla) että saa taksikyydin, muut kulkevat bussilla (jos matkaa on yli 5 kilsaa) Esim nelosen assipoika (joka ei ollut aspergerluokalla vaain yleisellä erityisluokalla) kulki bussilla. Mut se sama 5 kilsan sääntö siis pätee kuin muihinkin koululaisiin.

Vierailija
7/23 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukautettua opetusta, ts. joissakin oppiaineissa eri kirjat ja taso?

Mukautettua opetusohjelmaa voidaan ottaa lausunnon turvin käyttöön normaaliluokassa. Todistuksessa lukee tällöin arvostelun kohdalla tieto mukautuksesta...Oppilas voi saada esim. matematiikasta numeron 8 mutta numero ei ole ihan vertailukelpoinen toisten kanssa johtuen eri tasoisesta oppimispäämäärästä. Toki tärkeät asiat tulee opittua mutta mukauttamalla.

Erityisluokalle mennessään lapsi saa asiantuntijan apua ja ohjausta, jota ei normaaliluokalla opettaja voi antaa koska ei ole koulutusta erityisoppilaista eikä ole aikaakaan perehtyä muun luokan "kustannuksella" erityistä ohjausta tarvitsevaan.

Pienempi oppilasmäärä auttaa keskittymään.

Vierailija
8/23 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole meidän kohdalla oikea.

Ap

Vierailija
9/23 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut kirjat samoja kuin muillakin mutta vaikeaa on.

Lapsemme lahjakkuus on liikunnassa ja laulamisessa.

Ap

Vierailija
10/23 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisluokalle mennessään lapsi saa asiantuntijan apua ja ohjausta, jota ei normaaliluokalla opettaja voi antaa koska ei ole koulutusta erityisoppilaista eikä ole aikaakaan perehtyä muun luokan "kustannuksella" erityistä ohjausta tarvitsevaan.

Pienempi oppilasmäärä auttaa keskittymään.

Mut todellisuus on kyllä toista. Erityisluokka on usein levottomampi ja siksi siellä keskittyminen on mahdotonta - varsinkin sille, jolla siinä muutenkin on vaikeuksia. Ja vaikka ryhmässä olisi vain kahdeksan oppilasta, edes erityisopettaja ei myöskään ehdi opettaa ryhmän hiljaisempia jäseniä ollenkaan yrittäessään pitää aisoissa sitä yhtä väkivaltaista raivokohtauksia saavaa ja niitä kahta, jotka peesaavat tätä kaikessa. Ja vaikka koulussa on nollatoleranssi väkivallan suhteen, puuttuminen tulee aina myöhässä kun se tulee vasta sitten kun se hiljaisempi ja vetäytyvämpi opppimisvaikeuksista kärsivä on jo saanut turpaansa näiltä kolmelta pahemmalta ongelmakimpulta - mitä sattuu noin kerran viikossa. Koska tämä ymmärrettävästi on opettajalle aika raskasta, hän on usein sairaslomalla. Siksi ajaksi ei säästötoimien takia palkata sijaista vaan ryhmää opettaa kokeneen ja asiantuntevan erityisopettajan sijasta lähihoitajakoulutuksen saanut kouluavustaja. Yksin.

Tämä on siis tosi kokemus erityisluokasta, josta kyllä myös paperilla luki yhdeksän hyää ja kymmenen kaunista asiaa - aivan samaan sävyyn kuin lainaamani ilmeisesti opettajakin esitti. Ja moni opettajakin toisissa kouluissa vaikuutti uskovansa niihin. Ehkä he uskoivat, etiväktä todella tienneet, mikä oikea meno oli. Tai sitten he valehtelivat.

Vierailija
11/23 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisluokka missä on oppimisvaikeuksien takia lapset eivät ole samoja lapsia, jotka ovat erityisluokalla käyttäytymisen ja rauhattomuuden takia.

Juuri tuon takia monella on ennakkoluuloja erityisluokkaan.

Vierailija
12/23 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisluokka missä on oppimisvaikeuksien takia lapset eivät ole samoja lapsia, jotka ovat erityisluokalla käyttäytymisen ja rauhattomuuden takia.

Ainakin täällä on emut ja esyt ihan suloisessa (so not) selkamelskassa.

Vierailija
13/23 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin täällä on emut ja esyt ihan suloisessa (so not) selkamelskassa.

Minäkin ensin viattomana uskoin noita kauniita puheita ja papereita. Mutt empiria todisti sitten ihan muuta.

Vierailija
14/23 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nämä luokat ovat olleet todella rauhallisia.

T:Sijaisuuksia tekevä opettaja

Näissä luokissa siis olen ollut ja monia muitakin vastaavia luokkia suomessa on.

Vierailija
15/23 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta lapsellesi voi tulla tosi vaikea kun häntä luullaan vammaiseksi muilla luokilla koska erityisluokilla yleensä on enimmäkseen kehareita. Itse en ole kehitys tai muten vammainen vaan mulla on lukihäiriö ja sen takia olin 6 vuota erityisluokalla ja ei ollut kivaa kun kaikki kaverit hylkäsivät ja kaikki alkoi syrjiä mua. Eipä auttanut kuin muttaa pois kotipaikakunnalta ja muuttaa tänne Hesaan ja nyt olen avioliitossa, sain koulutuksen ja mulla on 2 ihanaa lasta. Mutta kotipaikkakunnallani syrjinnän ja harha luuloje takia tämä ei olisi ehkä totta onneksi muutin 16v pois. Ap muista opetus erityisluokalla voi olla hyvää mutta lieveilmiönä voivat tulla sosiaaliset vaikeudet.

Vierailija
16/23 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös meilläpäin ovat ihan sekaisin erityisluokalla eri syistä olevat lapset. Pojallani joitakin vaikeuksia ja on integroituna erityiopetuspäätöksellä normaaliluokassa (30 lasta).meille koulupsykologi sanoi suoraan ettei suosittele hakua erityisluokalle juuri 11 mainitsemista syistä, sillä poikamme on hiljainen, kiltti ja syrjäänvetäytyvä. Koulupsykologi sanoi juuri näin, että huomiota voi saada enemmän normaaliluokalla, jossa on avustaja, kuin e-luokalla, jossa kaikilla lapsilla on ongelmia. Meille tämä on ollut toimiva ratkaisu ja poika pärjää tosi hyvin koulussa. vain äidinkieli on mukautettu kirjoittamisen hitauden vuoksi. Eli harkitkaa tarkkaan erityisluokkaa, vaikka toki niitäkin varmasti hyviäkin on.

Vierailija
17/23 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta lapsellesi voi tulla tosi vaikea kun häntä luullaan vammaiseksi muilla luokilla koska erityisluokilla yleensä on enimmäkseen kehareita. Itse en ole kehitys tai muten vammainen vaan mulla on lukihäiriö ja sen takia olin 6 vuota erityisluokalla ja ei ollut kivaa kun kaikki kaverit hylkäsivät ja kaikki alkoi syrjiä mua. Eipä auttanut kuin muttaa pois kotipaikakunnalta ja muuttaa tänne Hesaan ja nyt olen avioliitossa, sain koulutuksen ja mulla on 2 ihanaa lasta. Mutta kotipaikkakunnallani syrjinnän ja harha luuloje takia tämä ei olisi ehkä totta onneksi muutin 16v pois. Ap muista opetus erityisluokalla voi olla hyvää mutta lieveilmiönä voivat tulla sosiaaliset vaikeudet.

Lapsesi näyttää myös ihan keharilta.

oikeesti miten tyhmä sä oot???

Viestisi varmasti kannustaa ap:ta, vai mitä luulet??

Vierailija
18/23 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

erityisluokka on helvetti. Siis tarkoitan luokkaa, jossa on lapsia sekä käytöshäiriöillä että oppimisvaikeuksilla. Kehitysvammaisluokat erikseen ja niissä maailma onkin ihan omansa.

Ei kukaan voi haluta lastaan vapaaehtoisesti johonkin pienryhmään enää teini-iässä. Siellä on 5-10 sekopäätä isketty yhteen ja opettaja yrittää saada ne viihtymään päivän jotenkin. Käytös on aivan ala-arvoista, opetellaan ysillä vielä seiskan asioita ja siellä tarttuu viimeistään kaikki huonot tavat. Opetus ei mitenkään vastaa normaalia tasoa kuin paperilla. Vai miten muuten voidaan selittää, että "normaalissa yleisopetuksessa, mutta pienryhmässä" käydään seiskaluokan kirjojen alkupäätä vielä ysillä. Eikö sen järkikin sano, että jos keskittymiskyky on 1 minuutti 15-vuotiaana, niin eihän sitä kauheasti ehdi per tunti käydä asioita, kun pitää jo alkaa katsomaan videoita.

Vierailija
19/23 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi näyttää myös ihan keharilta.

oikeesti miten tyhmä sä oot???

Viestisi varmasti kannustaa ap:ta, vai mitä luulet??

Vierailija
20/23 |
07.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siinä on vielä jopa kaksi vuotta aikaa opetella asioita ennen yläkoulua. Voi onnistua paluu jopa tavisluokalle yläasteella tai ainakin on joka tapauksessa siinä vaiheessa tilaisuus miettiä luokasijoitus uudelleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi