Miksi jotkut vanhemmat tuovat lapsen päiväkotiin yövaipassa??
Lapsilla on aivan selvästi yövaippa päällä usein kun tulevat hoitoon. Klo 8 lapsi saapuu ja klo 9 vaihdamme vaippoja, siinä vaiheessa vaippa roikkuu jo alhaalla ja on niin täynnä pissaa ja haisee..
yök! ei voi olla niin kiire ettei aamulla kerkeä yhtä vaippaa vaihtamaan!
Kommentit (50)
Vaihdetaanko oikeasti päiväkodeissa vaipat 2 tunnin välein??? EIhän sinne ole siinä ajassa välttämättä menny kuin yhdet, kahdet pissat! Tuhlaustahan tuo on!
Eiköhän tarkoitus ole että lapsi saa olla kuivassa vaipassa??? Eli vaippa vaihdetaan aina kun huomataan sen olevan pissainen!
Meillä vaipat muuten vaihdetaan pk:ssa ennen uloslähtöä, lounaan jälkeen ennen päikkäreitä, päikkäreiden jälkeen ja sitten taas ennen uloslähtöä. Eli 4 vaippaa/pvä jos ei ylimääräisiä katastrofeja tule.
t. lto
En kyllä itse vienyt koskaan lasta yövaipassa. Ois hävettäny ja aika hemmetin paljon..
Kiirettä on pukannu meilläki, mutta kyllä siinä vaipan kerenny vaihtaa..=) Ja minä olen todella aamu-uninen itse, joten kiire kiire on..
Mulla on aina aamuisin tosi kiire ja lapsi hirmu väsynyt, mutta silti olen koko vuoden pessyt lapsen pepun JOKA aamu ja yövaippa lentää tietenkin roskiin. Lapsi on jo päiväkuiva.
yöpuvunkin päivävaatteisiin. Ei se vaipanvaihto sitä lähtemisruljanssia mitenkään merkittävästi pidennä.
vaihtaa joka pissan jälkeen! Eli vaikka sinne pissa tuleekin niin vaippa ei ole epämukava. Ihan järjetöntä vaippavuorten tuottamista tuollainen joka pissan jälkeen vaihto!
Eiköhän tarkoitus ole että lapsi saa olla kuivassa vaipassa??? Eli vaippa vaihdetaan aina kun huomataan sen olevan pissainen!
Illalla vaihdetaan vaippa, ja aamulla vaippa on aina puhdas. Sitten istutetaan tyttö potalle. Joskus pottaan ei tule aamullakaan mitään, sitten viedään tyttö hoitoon niin että rakossa on 12 tunnin pissat. Ja luultavasti pissaa vaippaan samalla kun heiluttaa äidille. Ja hoitajat pääsee mollaamaan. Niin mitäs mä tein väärin, olisiko pitänyt istuttaa potalla väkisin puoli tunita ja myöhästyä töistä??
Meilläkin on aika hektiset aamut kolmen lapsen kanssa, mutta ei tulisi mieleenkään viedä taaperoa yövaipassa päiväkotiin, ei edes pienempänä. Nykyisin alkaa yövaippa olemaan välillä kuiva, mutta joka aamu käydään pissalla ja pestään pylly ja laitetaan sen jälkeen pikkuhousut ja muut vaatteet.
Olen monessa asiassa suurpiirteinen, mutta hygienia on yksi josta en tingi edes kiireessä.
tietää päiväkodin arjen pienten puolella?
On nimittäin niin että oikeasti päivähoidon kasvatustavoitteiden mukaan on siisteysksvatusta.
Lapset laitetaan potalle kuivaksi oppimaan ennen kuin osaavat itse puhua tai ehkä jonkun näyttäessä vessan suuntaan jolloin voi olla että lirahti jo.
Potalle laitetaan oikeasti vaikka joku LTO kertoi että:
1. "ennen uloslähtöä" mutta silloinhan lapsi on ollut samassa vaipassa kolmatta tuntiakin riippuen tuloajasta. Tuossa välissä pitäisi olla klo.8.30 maissa siisteyskasvatuksen mukainen pottahetki tai kuivaksi opettelevien pisuhetki ennen kuin lirahtaa. Ja puhdas kuiva vaippa jos on lirahtanut.
Kuivaksi opettelevalle vessakäynti on liian pitkällä välillä jos vasta ennen ulosmenoa...
Kun lapsi käy potalla tai pikkupöntössä pisulla, niin vaippa saattaa olla pissattu ja tietysti se vaihdetaan uuteen, vaikka onkin valmistettu hyvällä tekniikalla...
2. "lounaan jälkeen ennen päikkäreitä" joka on väärä aika. Mihin jäi se kun tullaan ulkoa?
Kannattaisi laittaa potalle pottaikäiset ja pisuttaa kuivaksi opettelevat heti ulkoa tultua, sillä ulkona on oltu toista tuntia.
3. "päikkäreiden jälkeen" on ihan OK.
4. "ennen uloslähtöä" joka taas on takapakkia kuivaksi opetteleville ja potalla totutteleville. Pitäisi välipalan ja uloslähdön välillä pisuttaa vähän isommat ja mahdollisesti potalle muut että oppisivat kuivaksi. Taas jos vaippa on märkä, ei ole kivaa laittaa sitä takaisin vaan uusi puhdas vaippa.
meillä oli kanssa joitain aamuja kun lasta ei kerta kaikkiaan saanut hereille ja vaihdoin vaipan sängyssä hänen yrittäen jatkaa uniaan vaikka vastaan yritti laittaa. yleensä onneksi sai hereille ajoissa ja vaipan vaihto onnistui joten tulee tosiaan mieleen että yritetään säästää kun niitä vaippoja kuluu. vaikka pitäisi ajatella sitä hajua ja myös tulee punoitusta kun pissasella vaipalla joutuu olemaan.
Kyllä mä olen sanonu mun lapsen hoitajalle että ei todellakaan tarttee vaihtaa vaippaa kovin usein! Tyttö nyt 1v9kk ja kotipäivinä menee ehkä kolme vaippaa. Kahden tunnin välein on aivan liian usein! Törkeetä roskausta.
Meillä ainakin pojilla on aamulla usein tullut iso pissa heräämisen jälkeen. Joskus se on tullut vasta matkalla kerhoon (vaippaikäisiä en ole pk:iin vienyt, mutta sama asia tämäkin on).
Sitten kun on kerhoon päässyt niin se aamulla vaihdettu vaippa on ollut aivan täynnä pissaa .. ihan kuin yövaippa olisi ollut päällä.
Päiväkodissa olisivat varmasti leimanneet huonoksi äidiksi märän vaipan takia 0.o
osa on niitä jotka ei tajua, miksi vaippa pitäisi vaihtaa jos imua vielä riittää, onhan ne pintakuiviakin...Tosi ällöä minusta, ja ikävää lapselle. Minusta vaippa kuuluu vaihtaa heti kun huomaa että se on märkä tai on kakka- ja ei sitä tarvitse neuroottisesti koko ajan tarkistaa, mutta kuitenkin säännöllisesti tyyliin herättyä, ennen unia, ennen ruokaa, ennen ulos menoa, kun aikaa on kulunut niin paljon että varmaan on märkä. Ja suurin osa ihmisistä toimii näin (ja käyttää potalla isompaa vaippaikäistä), mutta joillain on todella oudot käsitykset vaipanvaihdosta. Täälläkin yhdessä ketjussa jotkut kertoivat etteivät vaihtaneet koskaan pikkuvauvan kakkavaippoja öisin- siis nukuttivat lasta kakka housussa! Samat varmaan tuo yövaipassa päiväkotiin.
Mutta luulen,että osa on niitä, joilla on aamu-uniset lapset ja kiire aamulla- lapsi ei pissaa paljon yöllä mutta paljon herättyään- eikä herää kunnolla vielä kotona yrityksistä huolimatta. Esimerkiksi sisareni nukkui vielä nelivuotiaana kaikki matkat päiväkotiin aamulla- kotona kyllä herätettiin ja puettiin mutta ei se kunnolla herännyt kuin päiväkodissa vasta (toki ei silloin nelivuotiaana enää käyttänyt vaippoja eikä pissinyt unissaan)
Kyllä vaihdan vaipan aina heti, kun kakka tulee, mutta en kyllä todellakaan mitään pissavaippaa ole koko aika vaihtamassa! Järjetöntä tuhlausta! ja ei lapsellani ei ole ollut ikinä minkäänlaista vaippaihottumaa tmv. Kun lapseni oli ihan vauva, että kakkasi yölläkin, niin vaihdoin silloinkin vaipan, vaikka NEUVOLASTA neuvottiin, että turhaa vaihtaa kakkavaippaa yöllä, jos lapsi nukkuu, ettei turhaan häiritse lapsen unta, sillä kakka on siinä vaiheessa koostumukseltaan sellaista ettei ärsytä ihoa..
Sen takia minä ostan kalliimpia ja laadukkaampia liberon vaippoja ennemmin kuin halpismerkkejä, ettei niitä vaippoja tarvitse vaihtaa heti yhden pissan jälkeen!
nehän on kanssa tosi imukykyisiä ja mukavan pintakuivia. Kuinkas usein niitä sitten itsellenne vaihdatte jos ei lapselle vaippaakaan vaihdeta turhan usein ettei tuhlata..?
ja se "yöpissa" tulee vasta matkan aikana?
Meillä nimittäin kävi joskus niin, että yövaippa oli kuiva mutta kun tultiin päiväkodille vaippa oli aivan täynnä. se "yöpissa" haiseekin pahemmalle kun on varsin konsentroitunutta.
Illalla vaihdetaan vaippa, ja aamulla vaippa on aina puhdas. Sitten istutetaan tyttö potalle. Joskus pottaan ei tule aamullakaan mitään, sitten viedään tyttö hoitoon niin että rakossa on 12 tunnin pissat. Ja luultavasti pissaa vaippaan samalla kun heiluttaa äidille. Ja hoitajat pääsee mollaamaan. Niin mitäs mä tein väärin, olisiko pitänyt istuttaa potalla väkisin puoli tunita ja myöhästyä töistä??
vai onko se lapsi just pissannut.Jos lapsi on pesty ja puettu puhtaisiin niin se ei haise samalle kuin lapsi joka on aamulla jätetty pesemättä ja yö vaippapissaisena päälle!!!
eikä sen jälkeen ole tullut pissaa, vaan iltapesun jälkeen laitettu vaippa on kuiva aamulla niin miksi silloin tarvitsisi taas aamulla pestä..?
Useimmat lapset tulevat myös päivähoitoon ilman minkäänlaista aamupalaa.
J'ärjetöntä tuhlausta mielestäni. Kestovaippoja varmaan pitääkin vaihtaa noin usein muttei kyllä nykyaikaisia kertiksiä jotka ovat mielettömän imukykyisiä ja pintakuivia.
Veikkaan että joskus muinoin kun vaippojen laatu on ollut ihan jotain muuta kuin nykyään, on päiväkodeissa ohjeistettu vaihtamaan vaipat vähintään 2h välein ja sama tapa on voimassa vieläkin vaikka ajat (vaipat) ovat muuttuneet.