Kuinka paljon vauvaa tulee pitää SYLISSÄ päivässä?
Mulla vauva (3kk) on tyytyväinen yleensä itsekseenkin sitterissä/mobilen alla/leikkimatolla ja yleensä pidän sylissä vain kun syötän. Se ei vaadi syliä niin monesti tulee vähemmän sit sylissä pidettyäkin.
Kommentit (20)
voi "opettaa" sylivauvaksi. Vauva joko viihtyy sylissä paljon tai vähän. Esikoinen oli paljon sylissä, itkeskeli jos oli muualla. Toinen lapsi viihtyy hyvin lattialla/sitterissäkin. Kyllä häntäkin kyllä välillä sylissä kannellaan, kun esimerkiksi ilmavaivoja on huutanut tai muuten on ollut paha mieli.
Mä pidän lapsia sylissä niin paljon, kuin tuntuu tarvetta olevan. Joskus tietenkin on pakko laittaa sitteriin tai lattialle, kun jotain on tehtävä, vaikka vauva huutaisikin.
Tekee palapelejä tai konttailee kilpaa koiran kanssa. Kävelee tukia pitkin ja tutkii esineitä.
Tosin nyt me olemme kelliskelleet sohvalla. Kyllä vauva itse tulee syliin, kun haluaa seurustella.
Nuorempia vauvoja tietysti pidellään sylissä vähän enemmän. Vauva ei opi konttaamaan jos sitä pdietään kokoajan sylissä. Lattian painovoima auttaa voimistelemaan siinä kasvaa lihaksisto. Kyllä siinä pitkästyy jos ei kykene kierimään tai ryömimään.
Opettakaa vauvanne ryömimään. Ei ihme jos itkevät ja haluavat syliin, kun eivät osaa liikkua.
ettei äiti HALUA pitää vauvaansa sylissä, vaan pitää kysellä täällä kuinka paljon PITÄÄ pitää sylissä.
4kk tahtoo vain kävellä tukea vasten pitkin päivää. Hän myös touhuaa yllättävän paljon yksikseen. Eikä oikein innostu jos tulen mukaan.
hyvin kehittynyt vauva, kun jo 4kk ikäisenä kävelee
4kk tahtoo vain kävellä tukea vasten pitkin päivää. Hän myös touhuaa yllättävän paljon yksikseen. Eikä oikein innostu jos tulen mukaan.
hyvin kehittynyt vauva, kun jo 4kk ikäisenä kävelee
3kk alkoi ryömimään. 2kk kieri jo.
Nyt oppi nousemaan tukia vasten ja ottaa askelia sivuun. Myös konttaamaan oppi n.2 viikkoa sitten.
Olen aktiivisesti touhunnut vauvani kanssa. Hän pitää toiminnasta.
sen jälkeen lattialla..sitten tulee muut sitterit ym.
suositusta esim. 2h päivän aikana tms? Ja kyllähän sen pitää lattiallakin olla että kehittyy. Mulla on 1v6kk esikoinenki joka vaatii huomiota ja työllistää et ei onnistu iha koko aikaa vauvaa pidellä sylissä.
Meillä kans vauva 3kk ja tykkää olla mieluummin sitterissä, leikkimatolla kuin sylissä.
Alkaa painaa jo sen verran että syötänkin tyynyn päällä pullo suussa. Ei käsi väsy.. Juttelee ja seurustelee toki minun kanssa paljon, mutta niin että istuu sitterissä.
Itse teen koti askareita ja vauva mielellään katselee sivusta touhuja.
Eihän vauvaa tarvi pitää sylissä jos viihtyy hyvin muualla. Eipähän tule sylivauvaa :)
Tuttavallani on kaksoset ja taas kiroaa sitä kun opettanut heidät syliin.. ei pysty itse tekemään taaskaan mitään, kun vauvat yhtäaikaa on aina tulossa syliin eikä heille taas kelpaa sitterit tms.
aikalailla mennään samaan tahtiin kuin isosiskon kanssa. Vastasyntyneenä oli sylissä suunnilleen 95% hereilläoloajasta ja melkein päiväunetkin. Nyt 3kk on sylissä ehkä 4-6 tuntia/päivässä. Torkkuukin siinä välillä, valitettavasti usein havahtuu heti laskiessa alas.
Onhan tuo rajoittavaa, mutta helpottaa tää, kun lähtee liikkumaan ja mitäpä muutakaan tekemistä täällä äitiyslomalla olisi. Vähäiset kotityöt saa tehtyä vauvan ollessa sitterissä tai nukkumassa. Esikoinen on jo koulussa.
eikä sylissä viihdy. Kosketus on kuitenkin ensiarvoisen tärkeää ja syli on pienen lapsen paikka. Maalaisjärjellä. Enemmän kuin vähemmän.
se vauva "pyytää" syliin jos sitä kaipaa. Ei kai siihen mitään tuntimäärää ole, pääasia että vauva on tyytyväinen.
Mutta kateeksi käy! Tuossa iässä meidän vauvaa piti kanniskella jatkuvasti, olin ihan väsynyt siihen. Nukkui pätkiä ja oli vielä koliikkivauva eli illat ihan nonstop-kantamista.
riitti, kun vauva pidettiin kylläisena ja puhtaana. Ajateltiin että "liiasta" hoitamisesta lapsista tulee passiivisia sylikissoja. Vaan kun juttu ei mene noin!
Vähemmän energiset vauvat eivät välttämättä kovin äänekkäitä protesteja anna, vaikka joutuisivat oleilemaan lattialla tai sitterissä. Mutta se ei tarkoita sitä, että he olisivat kovin onnellisia.
http://www.liberovaipat.fi/Pages/General/ArticleWithTable.aspx?id=20700
Meillä kans vauva 3kk ja tykkää olla mieluummin sitterissä, leikkimatolla kuin sylissä.
Alkaa painaa jo sen verran että syötänkin tyynyn päällä pullo suussa. Ei käsi väsy.. Juttelee ja seurustelee toki minun kanssa paljon, mutta niin että istuu sitterissä.
Itse teen koti askareita ja vauva mielellään katselee sivusta touhuja.
Eihän vauvaa tarvi pitää sylissä jos viihtyy hyvin muualla. Eipähän tule sylivauvaa :)
Tuttavallani on kaksoset ja taas kiroaa sitä kun opettanut heidät syliin.. ei pysty itse tekemään taaskaan mitään, kun vauvat yhtäaikaa on aina tulossa syliin eikä heille taas kelpaa sitterit tms.Mulla tuli paha mieli kun luin tätä. Vauvat ovat luonnostaan sylivauvoja, vauva ei selviydy elämässä jos hän ei saa riittävästi syliaikaa häntä hoivaavilta ihmisiltä. Ei vauvaa voi opettaa sylivauvaksi, se on luontainen tarve saada syliä. Toiset lapset sitten on vähempään tyytyväisiä ja pärjäävät pienemmällä sylittelyllä.
Sylissä pitäminen ja vauvan kanssa seurustelu auttaa vauvaa ymmärtämään, että hänestä huolehditaan, hänen tarpeisiinsa vastataan, hän saa huomiota. Hänen itseluottamuksensa kehittyy.
Itkulla ja kitinällä vauva pyrkii varmistamaan, että hän saa riittävästi huomiota. Vauvalla ei muita keinoja ole.
Voisiko ajatella, että jokainen vanhempi lukisi edes sen neuvolasta saatavan vihon. Siinä kerrotaan ihan perusasioita vanhemmuudesta ja vauvan hoidosta. Esimerkiksi se, että vauvaa ei sylissä liikaa voi pitää.
Jos otan vauvan syliin. Viihtyy sen viisi minuuttia ja alkaa heilumaan pois sylistä ja itkee. Kun nostan sitteriin niin katsoo ja alkaa nauramaan. Kyllä vauvan kanssa leikin, pidän käsistä kiinni yms. ja on mielissään tästä, mutta en minä ala vauvaani väkisin pitämään sylissä jos ei siinä halua olla.
Meillä kans vauva 3kk ja tykkää olla mieluummin sitterissä, leikkimatolla kuin sylissä. Alkaa painaa jo sen verran että syötänkin tyynyn päällä pullo suussa. Ei käsi väsy.. Juttelee ja seurustelee toki minun kanssa paljon, mutta niin että istuu sitterissä. Itse teen koti askareita ja vauva mielellään katselee sivusta touhuja. Eihän vauvaa tarvi pitää sylissä jos viihtyy hyvin muualla. Eipähän tule sylivauvaa :) Tuttavallani on kaksoset ja taas kiroaa sitä kun opettanut heidät syliin.. ei pysty itse tekemään taaskaan mitään, kun vauvat yhtäaikaa on aina tulossa syliin eikä heille taas kelpaa sitterit tms.
Mulla tuli paha mieli kun luin tätä. Vauvat ovat luonnostaan sylivauvoja, vauva ei selviydy elämässä jos hän ei saa riittävästi syliaikaa häntä hoivaavilta ihmisiltä. Ei vauvaa voi opettaa sylivauvaksi, se on luontainen tarve saada syliä. Toiset lapset sitten on vähempään tyytyväisiä ja pärjäävät pienemmällä sylittelyllä. Sylissä pitäminen ja vauvan kanssa seurustelu auttaa vauvaa ymmärtämään, että hänestä huolehditaan, hänen tarpeisiinsa vastataan, hän saa huomiota. Hänen itseluottamuksensa kehittyy. Itkulla ja kitinällä vauva pyrkii varmistamaan, että hän saa riittävästi huomiota. Vauvalla ei muita keinoja ole. Voisiko ajatella, että jokainen vanhempi lukisi edes sen neuvolasta saatavan vihon. Siinä kerrotaan ihan perusasioita vanhemmuudesta ja vauvan hoidosta. Esimerkiksi se, että vauvaa ei sylissä liikaa voi pitää.
Meillä vauva ei ainakaan saa seurusteltua YHTÄÄN jos pitää koko ajan sylissä. Sylissä meidän 3kk ikäinen vauva haluaa olla vain niin, että näkee ympärilleen (ei katso silti äitiä tms joka pitää sylissä) ja ihmisten kanssa seurustelu tapahtuu sitten vaikka lattialla. Totta tuo, ettei vauvaa voi liikaa pitää sylissä, mutta itse en pidä montaa tuntia vuorokaudesta, sillä vauvalle tärkeää on myös se katsekontakti ja motorinen kehitys lattialla.
pahaa mieltä en saa kyllä ensimmäisen kirjoittajan jutusta tekemälläkään, sillä osittain myös se on totta, että vauva oppii siihen mitä opetetaan, eikä jatkuva sylissä pito muuta kun pitkitä vauvan kehitystä.
Mä haluun pitää stripparia sylissä
Pidin stripparia sylissä strippari sanoi sano jos mä painan liikaa niin mä menen pois pahoitin mieleni ei noin nainen saa sanoa miehelle.
Meillä kolme alle 5v lasta, kukaan heistä ei ole ollut sylivauva.
Haluavat syliin, haluavat heti pois.
Kukaan heistä ei ole esim koskaan nukahtanut syliin.
M40
Ei lapseni paljon viihtyneet sylissä pieninä. Aina imetysajan pötköllä sängyssä kainalossa. Heillä paljon touhuja. Toki pienet oli aina näköetäisyydellä ensin sitterissä ja joskus sängyssä jossa oli pyörät jalaksissa. Tulivat leikki-ikäisinä aina syliin, kun halusivat. Nyt alakoulussa ollessakin tulevat joskus syliin tai kylkeen nyhjäämään. Isän kanssa on aina ollut paljon painileikkejä. Touhua on riittänyt. Nyt pelaillaan, leikitään, luetaan, urheillaan jne. Siinä tulee seurustelua ja kosketuksia.
viihtyy sylissä ja kantorepussa (ulkona) ja nauttii myös köllötellä kainalossa. Toki leikkii myös lattialla päivittäin monta kertaa, sitterissä hoidetaan vain soseiden syömiset. Näin meillä.