Joskus väsyttää tämä joka aamuinen hirveä homma, että saa itsensä "lähtökuntoon"
Ja siis vaikka olenkin ihan kotiäiti, ei siis ole normaalisti mitään kaupassakäyntiä tai kavereilla/kahvilla käymistä kummempaa ohjelmaa.
Meillä lähdöt aina kestää, osaksi tietysti sen vuoksi, että lasten kanssa kestää aina (perässä juokseminen, syöttämiset, lapset juoksee karkuun kun puetaan tai riisuvat juuri kun toisen on saanut puettua yms. tiedätte varmaan...)
mutta ihan rehellisesti, lähdöt kestää myös MUN takia. En haluaisi lähteä ulos juuri sängystä nousseen, väsyneen äidin näköisenä, joten ensimmäiseksi käyn suihkussa ja pesen hiukset. Sitten rasvaan kroppani kauttaaltaan (atooppinen iho, pakko tehdä!), kuivaan hiukset, ja muotoilen niitä hiukan. Sitten meikkaan, valitsen korvakorut ja muut korut, sitten valitsen päivän vaatteet, kengät yms. Yleensä on aina puolet tavaroista/vaatteista hukassa tai joku vaate kuivumassa kodinhoitohuoneessa jne.
Nämäkin sujuisivat paljon nopeammin, mikäli siinä välissä ei tarvitsisi käydä siivoamassa kaatuneita kukkamultia, pöydälle kaadettuja maitoja tms (pienempi käy oma-aloitteisesti jääkaapilla ja roudaa maitopurkkeja ties minne!) yms. sotkua ja hävityksenkauhistusta tai selvittelemässä lasten riitoja yms.
Tänäänkin mä olen herännyt kahdeksalta, koko aamun olen valmistellut lähtöä kauppaan, nyt tuli nälkä ja tulin siksi aikaa koneelle että syön samalla. Ja vielä menee kuitenkin ainakin tunti ennenkuin päästään oikeasti lähtemään, edessä on vielä vaipanvaihtoa, lasten vaatteiden vaihtoa, lapsille juotavaa, pissatusta, pukemisoperaatio, kauppalistanteko, palautuspullot mukaan... huh huijaa.
Voi sitä aikaa, kun saattoi lähtiessään vaan laittaa itsensä kuntoon, vetää takin päälle ja eikun ulos!
Kommentit (37)
Laitatko itseäsi? Pukevatko ja syövätkö lapset nopeasti ja kiltisti?
ap
Laitatko itseäsi? Pukevatko ja syövätkö lapset nopeasti ja kiltisti? ap
Ihan normaalisti syödään, pestään, nuorin vaipatetaan yms. Mä laitan kyllä illalla paljon asioita valmiiksi, jotta ei tarvitse aamusta enää pähkiä.
Käy suihkussa, meikkaa ja laittaudu ennen kuin edes herätät lapset.
en lähtis jos ois noin pitkässä kuusessa! käy illalla suihkussa ja meillä ei kyllä lapset saa ite mennä jääkaapille eli kyllä on perään sit katsominen
ota lapset vessaan ku meikkaat niin voi hallita niitä paremmin, niin minä teen ku on reilu 1vuotias ja viisvuotiasta nyt ei tarvi niin paimentaa
jos me lähetään jonnekki ni se on nollatilanteesta tunti! (syömiset ymm rulijanssit ja itteni mukaan lukien)
Kyllä minäkin meikkaan, föönaan vähän hiuksia, valitsen kivat vaatteet, puen lapset nätisti.
Sitäpaitsi mielestäni koti pitää olla siistinä kun lähdetään ulos. Kamalinta on tulla nälkäisenä ja väsyneenä kotiin kauppakassien ja kiljuvien kakaroiden kanssa, jos heti pitää alkaa raivaamaan tiskipöytää ja petaamaan sänkyjä :(
Laitan ilman huonoa omaatuntoa aamulla vaikka Titinalle DVD:n pyörimään että saan itseni ja huushollin kuntoon. Sitten laitan lapset valmiiksi ja ovella ollaan lähdössä viim. puoli kymmenen.
Pidän kyllä kotona sellaista järjestystä yllä, että kaikki tavarat ovat omilla paikoillaan, ei tarvitse stressata ja juosta ympäri kämppää niitä etsimässä.
Ainakin minä olen käsittänyt että hässäkkä kuuluu asiaan ja siksi itselleen kannattaa olla armollinen. Esimerkiksi mun aamu (tasan yhdeksältä piti olla menossa): aamulla oli keittiössä ihan hirveä sotku, koska illalla oli asukkaiden yhteiset kekkerit joiden ruokahuollosta me vastattiin. Illalla ei voinut enää siivota ettei lapsi olis herännyt. Mä nousin lapsen kanssa klo 7, aloin siivota keittiötä, laitoin lapselle aamiaista ja tein leipätaikinan. Kahdeksalta eka satsi leipiä oli menossa uuniin, keittiö siivottu 1.kerran, mut sinne jäi kaikki leipomissotku joten ois pitänyt siivota uudelleen, lapsi puettu, lemmikit ruokittu, olin meikannut itseni jne ja juonut kahvia samalla kun leivoin.Aamiaisen unohdin syödä. Koruja en löytänyt koska joku oli käynyt korurasialla, vaatteet olin onneksi todella nokkelasti laittanut odottamaan kaapin ylähyllylle ettei niitä ois kuskattu ympäriinsä. Sinnehän mä ne sitten unohdin ja lähdin kotivaatteilla liikenteeseen. Kun leivät oli paistuneet lähdettiin käyttämään koiraa nopealla lenkillä, sitä ennen pyydystin puolialastoman lapsen kahdesti ennen kuin vaatteet pysyi päällä. Naapurin koira olikin pihallaan irti ja portti auki (!!) ja koirat otti yhteen aidan läpi.Koska kohta koira ois ollut oikeasti meidän kimpussa niin juostiin kirjaimellisesti karkuun. Sit kun mä sain taas happea palleakrampilta ja päästiin kotiin, niin laitoin lapsen pyörän kyytiin, koiran sisälle, käytiin kaupassa ja oltiin sovitussa paikassa klo 9.01 Ja mä olin ihan hikinen, tukka pystyssä, ilman koruja, kotipaita päällä sekä janoinen ja nälkäinen. Jostain täytyy tinkiä että mä olisin ajoissa ja ehtisin tehdä pakolliset hommat, ja valitettavasti se näyttää olevan oma ulkonäkö. Mut mun mielestä meidän aamu oli loistava; en kertaakaan hermostunut lapseen enkä itseeni, kaikki oli tehty ajoissa ja siitä se sit lähti rullaamaan.:)
Mä kyllä ymmärrän sua, mullakin menee itseni laittamisessa kauan aikaa enkä edes meikkaa ja tuperaa tukkaakkaan joka päivä.
Jätä pois joitakin asioita tai tee ne illalla jo.
Itse en tosin voisi lähteä ulos käymätä aamusuihkussa, joten iltasuihkuja en harrasta.
sen verran vaan, että EI meilläkään se pienempi SAA mennä jääkaapille yms. mutta se vaan menee! Aina kun silmä välttää, niin siellähän se on. Eikä ovea saa edes laitettua mitenkään kiinni niin, ettei ipana osaisi avata.
Ja sitä ei voi kyllä vessaan ottaa mukaan, silloin ei meikkaamisesta tule mitään (testattu on). Ipana availee vessanpöntön kantta, heittelee sinne kaikkea mitä ulottuvilla on (vessapaperia jne) ja jos ei ole mitään ulottuvilla, läträä käsiään siellä. Tai sitten kiipeää vessanpytylle ja vetää vessaa koko ajan, tai avaa ja sulkee vesihanaa ja painelee käsisuihkun nappia jolloin saan vedet päälleni (koettu on!) tai heittelee saippuaa tai tunkee sitä omiin silmiinsä.
vähintään mukula koittaa kiskoa meikkipussiani pöydältä tms. ihan täystuho...
ap
Iselläni on vain 1,5 v vilkas poika. Lähtemään päästään 1,5 tunnissa, jos mun täytyy pestä aamulla omat hiukseni. Meillä toimii aamut näin, jos pitää jonnekin lähteä: herätään, pojalle aamupuuro (mikrossa tehdään), pestään molempien hampaat, mä syön aamupalan, mennään aamupesuille, vaippa ja sisävaatteet päälle. Lapsi leikkii hetken, sillä välin mä laitan hiukset ja pakkaan laukkuun eväät jne. Sit haalin molempien ulkovaatteet tuulikaappiin, nostan pojan sinne myös ettei pääse karkuun, ovi kiinni. Sit puen pojan (vastustelee tai ei). Lopulta itseni. Ulkona ollaan 1-1,5 h heräämisestä. :)
hiusten pesemiseen, föönaamiseen, meikkaamiseen ja vaatteiden valintaan + pukemiseen 30-45 minuuttia, vähän riippuen siitä, tarvitseeko silittää vai ei. Tässä ajassa ei tietysti tarvitse lasten perään katsoa, mutta oman itseni saan kyllä laitettua lähtökuntoon tuossa ajassa.
täällä, ja kun vihdoin oltais lähtövalmiina niin on jo ruoka-aika ja sitten päiväuniaika jonka jälkeen välipala. Eli lähtö menee vähintään kolmeen, sitten onkin jo kiire ehtiä virastoihin kun monet menee kiinni jo varttia vaille neljä. Eli välttämättä ehdi ollenkaan. Itse en kyllä pesulla käy tms. mut muuten on koko ajan joku este ettei päästä lähtemään. jokin kadoksissa tai jotain aina. Vähintään jos oltais kerrankin ajoissa menossa niin joku soittaa tärkeän puhelun jne.
Mulla on kaksi lasta(8kk ja 3v). Joka ilta siivoan kämppää ja valmistelen aamua varten(lataan kahvinkeittimen,laitan lasten ja omat vaatteet valmiiksi esille,jos johonkin muualle kun ulos lähdössä niin pakkaan hoitolaukun valmiiksi yms.)
3v.herää klo8 ,8kk.herää 7.30, minä herään 7 ja menen suihkuun,puen,meikkaan ja vauva herää sitten. Syötän hänet,käytän pesulla ja puen vaatteet--> taapero herää. Laitan hänelle aamupalaa,sillä aikaa kun syö laitan ulkovaatteet valmiiksi lattialle,juon kahvini ja syön aamupalani. Taapero kun on syönyt menee vessaan pesulle ja sitten pukee vaatteet.Ulkona olemme klo:9...mikä vaikeeta?
Viihtyykö se teidän lapsi katsellen elokuvia?!?
Mikäli et jaksa herätä aikaisemmin kun lapsi, niin lapselle on keksittävä jotakin sellaista tekemistä, jossa ei sotke kaikkia paikkoja sillä aikaa, kun laitat itseäsi.
Ei mikään ihme, että ette ehdi mihinkään. Kyllä minulle riittää hiustenpesu 2-3 päivän välein...sen teen illalla...muotoilen hiukset illalla tai jos en jaksanut, niin käytän suoristusrautaa aamulla.
Olen töissä ja kaksi lasta...et selviäisi niistä aamulähdöistä mitenkään...me ollaan 45 minuutissa lähdössä ja meikit pitää olla naamassa ja tukka ojennuksessa. 10 minuuttia menee joka aamu siihen, että tasoittelee lasten aamua, ettei tule kiukkuja.
siinä mukana syömiset ja vessassa käymiset ja suihkut + hiusten pesut, vaatteiden valinnat ja kaikki.
Jos pitää huolehtia lapsistakin, menee ainakin puoli tuntia kauemmin.
sen verran vaan, että EI meilläkään se pienempi SAA mennä jääkaapille yms. mutta se vaan menee! Aina kun silmä välttää, niin siellähän se on. Eikä ovea saa edes laitettua mitenkään kiinni niin, ettei ipana osaisi avata.
Ja sitä ei voi kyllä vessaan ottaa mukaan, silloin ei meikkaamisesta tule mitään (testattu on). Ipana availee vessanpöntön kantta, heittelee sinne kaikkea mitä ulottuvilla on (vessapaperia jne) ja jos ei ole mitään ulottuvilla, läträä käsiään siellä. Tai sitten kiipeää vessanpytylle ja vetää vessaa koko ajan, tai avaa ja sulkee vesihanaa ja painelee käsisuihkun nappia jolloin saan vedet päälleni (koettu on!) tai heittelee saippuaa tai tunkee sitä omiin silmiinsä.
vähintään mukula koittaa kiskoa meikkipussiani pöydältä tms. ihan täystuho...
ap
meillä ihan samanlaista. ja toi et pääsis jo kolmelta lähtemään kun on aamusta asti valmistauduttu niin tarkoittaa sitä et kämppä on hyrskyn myrskyn. mitään ei ole ehditty siivoamaan, ei aamupala jälkiä, ruoanteko jälkiä jne. karmeaa..
Ei mikään ihme, että ette ehdi mihinkään. Kyllä minulle riittää hiustenpesu 2-3 päivän välein...sen teen illalla...muotoilen hiukset illalla tai jos en jaksanut, niin käytän suoristusrautaa aamulla.
Olen töissä ja kaksi lasta...et selviäisi niistä aamulähdöistä mitenkään...me ollaan 45 minuutissa lähdössä ja meikit pitää olla naamassa ja tukka ojennuksessa. 10 minuuttia menee joka aamu siihen, että tasoittelee lasten aamua, ettei tule kiukkuja.
koskaan huomannut. Tosin mulla on vain yksi lapsi.
Käyn aamulla suihkussa ja meikkaan ennen kuin lapsi herää. Sitten pakkailen tarvittavia tavaroita laukkuun, vaipat, vaihtopaitaa jne. Herätän lapsen jos ei ole itse herännyt ja vaihdan vaipan ja päivävaatteet. Lapsi pesee hampaansa sillä aikaa kun laitan aamupalaa meille ja sitten syömme ja lähdemme. Saatan laittaa vasta tässä vaiheessa piilarit ja toiset vaatteet mutta lapsen heräämisestä menee alle tunti että pääsemme lähtemään eikä mitään kiirettä ole ollut.
joilla samanlaista sähläystä nämä lähdöt! En olekaan ainoa!
Mutta tiedättekö mitä, me aletaan NYT olla vihdoin ja viimein lähtökunnossa, joten heipat! :D
ap
mitä vetkutusta, en kestäisi minäkään, jos noin tekisin. Jos aamulla herätään klo 8, ulkona tms ollaan kepoisasti viim klo 10