Onko muiden tokaluokkalaisilla loputon nälkä?
Meillä tokaluokkalainen syö esim. iltapalaksi sämpylän, mutta valittaa että jää nälkä. Illallisestakaan ei ole edes kolmea tuntia. Haluaisi toisen sämpylän mutta onneksi usein tyytyy hedelmään.
En olisi niin huolissani mutta isoveljellä oli samanlainen kausi saman ikäisenä ja silloin annoin syödä sen toisenkin sämpylän/lautasellisen jne. kun ajattelin että poika on kasvavassa iässä. No niinhän siinä kävi että hän alkoikin huomaamatta lihoamaan. Poskiin ja vatsaan kertyi rasvaa niin että koulukaveritkin alkoi huomauttelemaan mikä tietty pahoitti pojan mielen. Itellekin tuli kurja olo etenkin kun myöhemmin luin että juuri tässä varhaisteiniässä kun rasvasolut täyttyy, niin muodotuu täysin uusia rasvasoluja ja kasvaneet rasvasolut tulevat hankaloittamaan lapsen painon hallintaa loppuiän sillä niitä ei enää saa pois kuin kirurgisesti rasvaimulla. Rasvasolut myös kasvavat ja keräävät rasvaa enemmän ja nopeammin ja ihminen lihoo paljon helpommin kuin ihminen jolla ei ole paljoa rasvasoluja.
Nyt tuntuu ihan kauhealta vahtia 9 vuotiaan syömisiä :(. Masu on tällä nuoremmallakin alkanut tulemaan jo kalsareiden päälle. Lapsi kuitenkin valittaa että maha on ihan tyhjä ja on kova nälkä. Tosi kurja laittaa sellaista lasta nukkumaan, jos hedelmä tai porkkana tms. ei kelpaa :(.
Mitä te tekisitte? Antaisitteko vain syödä?
Kommentit (11)
..on koko ajan nälkä.Usein teenki iltapalaksi puuroa joka on täyttävämpää kuin leipä, muuten hän söisi varmaan puoli leipä pakettia jos antaisin.
Tuo meidän poika on pelkkää luuta ja nahkaa, kylkiluut loistaa läpi syö kuinka paljon vaan.Tosin, hän harrastaa jalkapalloa, 3krt vkossa reenit + pyöräilee, ulkoilee ja muutenkin liikkuu päivittäin monta tuntia.Joten kyllähän tuo kuluttaakin.
annan kyllä syödäkin, yhdestä leivästä saisi varmaan raivarit :D
Itse olen juuri tokan ja kolmannen luokan kuvissa selkeästi pyöreä. Sitten vaihdoin koulua jonka jälkeen minulle tuli koulumatkoiksi 2 x 3km ja varmaankin niiden takia kasvoin ulos pyöreydestäni. Peruskoulun jälkeen huomasin että minun on paljon vaikeampi pitää painoa kurissa kuin kavereideni. Olen siis tarkkaillut painoani jo 16 vuotiaasta :(. Tuntuu että rasvasolut huutavat minua koko ajan syömään että saisivat täytettä ja ruokahalu on kauhea ja välillä tuntuu että elämä on pelkkää kieltäytymistä...
Minulla samankaltainen kokemus: kun lapsi tulee koulusta, hän suorastaan itkee nälkäänsä, vaikka kouluruokailusta olisi kulunut pari-kolme tuntia. Kun katselin koulun ruokalistaa, tajusin että proteiinien määrä on vedetty kouluruoassa ihan minimiin. Lapsi saa enimmäkseen hiilihydraatteja, jotka eivät pidä nälkää poissa vaan heittelevät verensokeria.
Ratkaisin asian niin että aloin tietoisesti antaa lapselle kotona proteiinipitoisia ruokia ja välipaloja ja jätin lautaselle lähinnä vain ne hitaammat hiilihydraatit. Mitään valkoista sämpylää tms. en anna, se vain lihottaa eikä pidä nälkää.
Proteiinipiroinen aamupala on ollut hankala ideoitava. Hyvin on kelvannut marja/hedelmärahka, jossa ei ole sokeria. Lisäksi yleensä täysjyväruisleipää päällystettynä kolmella paksulla juustosiivulla, usealla kinkkuviipaleella, kurkulla ja paprikalla. Juomana teetä.
Reppuun olen pakannut välillä pähkinöitä yms.
Sokerit olen koettanut saada aivan minimiin. Lapsella on myös ehdoton energiajuomakielto, vaikka ne näyttävätkin olevan jo alakoululaisten parissa muodissa.
Nyt lapsi jaksaa hyvin, on hoikka ja energinen. Koulu ja harrastukset sujuvat hyvin.
kauheeta lasta on nälässä pitää.
Omalla tokaluokkalaisella tytöllä on myös kova ruokahalu tällä hetkellä, kun kasvaa pituutta.
Eipä tuo syöminen tunnu missään näkyvän, laiha on kuin tikku:) liikkuu kuitenkin sen verran paljon
Onko tää provo?
Pelottaa ihan kysyä!
Jos ei ole, niin SUN pitää mennä johonkin ravintoterapeutille koska et selvästi ymmärrä mitä ihminen SYÖ!
Sun lapset ei ainakaan sitä meinaan tee. Ei se tuijottamalla ja vihjailulla parane. Ihan kamala olet.
Itselläni on kolme poikaa ja mitä enempi monipuolista ruokaa syövät, sitä parempi.
Liikkuu päivittäin myös paljon. Omasi?
että kannattaisi katsoa ennemminkin MITÄ lapsi syö kuin miten paljon. Jos on saanut oikeanlaista ruokaa päivällisellä, ei kolmen tunnin päästä pitäisi olla noin kova nälkä.
Ja toinen yhtä tärkeä kysymys on: liikkuuko lapsi tarpeeksi? Tokaluokkalaisen pitäisi ehdottomasti saada päivän mittaan paljon liikuntaa. Se on tärkeää paitsi terveyden, myös itsetunnon kannalta ja auttaa myös menestymään koulussa.
Syökö lapsesi paljon sokeria, valkoista leipää, pullaa tms? Juoko limsaa, energiajuomia, mehuja? Saako tarpeeksi proteiinia ruoasta?
On ihan normaalia, että tokaluokkalaisella on jatkuvasti nälkä. Kolme tuntia on ihan maksimiaika, minkä jaksaa olla syömättä. Sämpylä ei todellakaan vie nälän tunnetta! Kananmuna on hyvä ja terveellinen proteiinin lähde ja siitä loihtii helposti vaikka mitä herkullista. Lisäksi kunnon siivu ruisleipää, jonka päällä voita, juustoa, leikkelettä, paprikaa, kurkkua... Juomaksi maitoa tai piimää.
Olisit kiitollinen, että lapselle ruoka maistuu. Turhat hiilihydraatit pois ja proteiinia tilalle, niin ei tarvi painonnoususta olla huolissaan.
Ja poika on pyöristynyt kyllä kuluneen vuoden aikana. Nälkä tuntuu olevan koko ajan.
Mutta nyt kun tämän ketjun myötä ajattelen, moni poikani luokkakaveri on hieman tanakoitunut nyt lyhyen ajan sisällä. Ei kaikki, mutta monet. Itsekin olin tukevimmassa kunnossa nimenomaan 2.luokalla, sitten hoikistuin nopeassa tahdissa.
En silti laskisi tämän varaan. Toki painoa on tarkkailtava ja huolehdittava mistä ja millaista energiaa saa.
"Syökö lapsesi paljon sokeria, valkoista leipää, pullaa tms? Juoko limsaa, energiajuomia, mehuja? Saako tarpeeksi proteiinia ruoasta?"
Kukaan perhestä ei syö valkoista leipää, juo limsaa yms. Itse syön hyvinkin hiilihydraattitietoisesti ja pitkälle samaa ruokaa syö myös perhe, heille lisänä täysjyväpastaa, perunaa, täysjyväleipää jne. Ruisleipä ei kauheasti maistu, mutta nykyisin saa täysjyväleipääkin ruisleivän kuitupitoisuuksilla. Parina päivänä viikossa syödään keittoa että menisi niitä vihanneksiakin jossain määrin. Paljon myös kanaa ja kanaa, punaista lihaa välttelen, toki sitäkin välillä on. Ruokien proteiinipitoisuuksia lisään mm. raejuustolla ja soijarouheella jne. En ole kuitenkaan tiukkapipo ruokien suhteen vaan kerran kaksi pojat saattaa syödä hampurilaiset ja synttäreillä saavat tietty syödä mitä haluavat.
Aamuisin lapset syö yleensä voikkarin tai puuroa ja aamupalan määrää en kauheasti rajoita kunhan katson mitä syö. Myös meillä on koulurepussa aina juuri pähkinöitä, tosin hyvin harvoin niitä tarvitsee lisätä. Välipalaksi usein rahkaa tai luomujogurttia joihin sekoitan marjoja. Sokeria jos käytetään se on hedelmäsokeria. Kerran viikossa on kyllä herkkupäivä, mutta ei sekään tarkoita mitään megamix-pussia ja pellillistä pullaa. En siis koe että ongelma olisi se mitä lapset syö vaan se ihan tavallisen arkiruuan määrä. Nälkä vain tuntuu olevan pohjaton. Kouluruuasta en osaa sanoa mitään, tiedän ettei se ole hääppöistä ravintoarvoltaan.
Niin, eikä tämä tosiaan ole mikään provo.
ap
Isoveli on nyt viidennellä. Olen hänen syömisiään vahtinut viimeisen vuoden niin että paino on pysynyt samassa, mutta pituuskasvun myötä hän on hieman hoikistunut vaikka paino ei olekaan laskenut. En tiedä haluaisinkokaan että se laskisi vaan parempi näin että hoikistuu pikkuhiljaa pituuskasvun myötä. Hän onneksi pitää kasviksista ja hedelmistä, mutta nuoremmalle ne ei maistuisi millään jälkkäriksi.
Kyllä isoveli vieläkin söisi mielummin enemmän kuin saa, mutta osaa jonkin verran itsekin jo ottaa kohtuudella. Pelkään tosin että hänelle saattaa puhjeta jokin syömishäiriö kun olen varovasti hänelle silloin tällöin sanonut esim. kouluruokailusta ettei siellä kannata montaa lautasellista syödä, jos ottaa lisää niin puolikas lautasellinen kyllä varmasti riittää jne. Olen huomannut että hän itse tosiaan miettii niitä asioita etenkin sen painosta kiusaamisen takia ja toivon ettei miettisi kuitenkaan liikaa.
ap