Mistähän johtuu pupillien koko ero?
Vauvani on aika pelottavan näköinen tällä hetkellä. Toinen pupilli pieni ja toinen tosi laaja. En aikaisemmin tällaista huomannut. Mistähän sellainen voi johtua. Täysi valaistus päällä, mutta toinen pupilli ei reagoi juuri valoon mitenkään.
Kommentit (59)
En minäkään kaikista pahinta tarkoita vaan sitä, että tulee poissulkea se "pahin". Näin 15 vuoden hoitotyökokemuksella ensihoidosta voin sanoa, että pupillin valolle reagoimattomuus on oikeasti ongelma ja voi kertoa myös vakavista asioista.
Mutta jos sinulle on kerran sellainen käsitys että ihottuma ja tämä on sama asia, niin mitä ihmettä sitten kyselet.
Minä en vaarantaisi kenenkään läheiseni terveyttä ihmettelemällä ja vittuilemalla vaan menisin lääkäriin.
En vaan ole ihminen jos lapsi päänsä kopsasee seinään että oivoi nyt varmaan kallo halkesi.
ap
huvittaako sitten, jos syyksi paljastuukin jokin vakava sairaus?
Ilmeisestikään et arvosta lapsesi terveyttä...
En minäkään kaikista pahinta tarkoita vaan sitä, että tulee poissulkea se "pahin". Näin 15 vuoden hoitotyökokemuksella ensihoidosta voin sanoa, että pupillin valolle reagoimattomuus on oikeasti ongelma ja voi kertoa myös vakavista asioista.
Mutta jos sinulle on kerran sellainen käsitys että ihottuma ja tämä on sama asia, niin mitä ihmettä sitten kyselet.
Minä en vaarantaisi kenenkään läheiseni terveyttä ihmettelemällä ja vittuilemalla vaan menisin lääkäriin.
ja täällähän tulikin jo vastaus keskustelu palstasta ettei pupillit välttämättä ole saman kokoiset aina.
ap
Miksi sitten kyselet??? Ei tulisi mieleeni todellakaan oman lapseni kohdalla!
Myös aivopaineen nousu (kasvain tai se aivoverenvuoto) voi vaikuttaa näin. VIE JO LAPSI LÄÄKÄRIIN!!!
On näköjään aivoverenvuotoa tiedossa minun että sinun lapsellasi. :)
ap
miks lääkäriin, mäkin huomasin yks päivä 5v tytöllä saman. Nyt taas näyttää olevan samankokoiset. Mistä johtuu?? Kertokaa te "lääkäriin" huutajat et miks sinne pitää mennä?
-ei ap
se on vaaraton,menee ehkä joskus ohi. Siinä pupilli reagoi laiskasti valoon.
Mutta kaikenkaikkiaan, kun onkyselapsestaniin ehdottomasti lääkäriin.
Tosiasia on, ettäkyseessä saattaa olla jokin vakavakin asia, kuten aivokasvain. Yhden tuttavan tyttö kuoli 11 kk aivokasvaimeen, mitään muuta oiretta ei ollut kuin pupillien kokoero ja 2 päivää ennen kuolemaa kuume.
Kaverin veli, reipas ja terve nuorimies naureskeli outoa ilmiötä: Hänen silmiensä pupillit olivat eriparia. Kukaan ei ollut sitä huomannut aiemmin, eikä kenellekkään tullut mieleen se olevan merkki mistään vakavammasta. Kavereidenkin mielestä se oli vain tosi makean näköistä...
Pari päivää myöhemmin mies löydettiin kotoaan kuolleena- kuolinsyyksi paljastui aneyrysman puhkeaminen aivoissa.
Olen koko ajan puhunut valolle REAGOIMATTOMASTA pupillista. Ja ei se kokoerokaan ihan hyvä asia ole. Varsinkaan pienellä vauvalla.
Pienellä vauvalla myös pieni ravistelu riittää aiheuttamaan aivoverenvuodon....
apmiks lääkäriin, mäkin huomasin yks päivä 5v tytöllä saman. Nyt taas näyttää olevan samankokoiset. Mistä johtuu?? Kertokaa te "lääkäriin" huutajat et miks sinne pitää mennä?
-ei ap
ap ei ole ainoa tietämätön ja välinpitämätön vanhempi.
Kun kyseessä, ap hyvä, on VAUVA, lääkärille on syytä lähteä HETI! Myös tämän 5-vuotiaan äiti ei ole kovinkaan fiksu...
Ja se aivoverenvuoto EI ole se ainoa mahdollisuus. Toki osa väliaikaisista pupillien koon muutoksista on viattomia, mutta itse en vauvani kanssa jäisi kotiin ihmettelemään.
Olen koko ajan puhunut valolle REAGOIMATTOMASTA pupillista. Ja ei se kokoerokaan ihan hyvä asia ole. Varsinkaan pienellä vauvalla.
Pienellä vauvalla myös pieni ravistelu riittää aiheuttamaan aivoverenvuodon....
Pupillit voivat olla ihmisillä synnynnäisesti aavistuksen eriparia, mutta juuri tuo reagoimattomuus tekee asiasta vakavan.
Viet lapses lääkäriin vaikka olis sormessa tikku tai hammas lähtee irti.
Juurihan sanoin että odotan kun poika herää ja katson onko tätä "ilmiötä" enää. Miksi viedä jos silmät ovatkin normaalit?
ap
apmiks lääkäriin, mäkin huomasin yks päivä 5v tytöllä saman. Nyt taas näyttää olevan samankokoiset. Mistä johtuu?? Kertokaa te "lääkäriin" huutajat et miks sinne pitää mennä?
-ei ap
ap ei ole ainoa tietämätön ja välinpitämätön vanhempi.Kun kyseessä, ap hyvä, on VAUVA, lääkärille on syytä lähteä HETI! Myös tämän 5-vuotiaan äiti ei ole kovinkaan fiksu...
Ja se aivoverenvuoto EI ole se ainoa mahdollisuus. Toki osa väliaikaisista pupillien koon muutoksista on viattomia, mutta itse en vauvani kanssa jäisi kotiin ihmettelemään.
Joillakin (esim. minulla) on pysyvästi erikokoiset pupillit, eikä siinä mitään vaarallista ole. Mutta jos pupillit yllättäen muuttuvat eri kokoisiksi niin en näe mitään aihetta viljellä hymiöitä ja naureskella - syy voi aivn hyvin olla aivokasvain tai verisuonen puhkeaminen. Tosi outoa käytöstä vanhemmalta suhtautua noin välinpitämättömästi. Parempi tarttua asiaan nyt ja olla sitten helpottunut jos käy ilmi että kyse ei ollut mistään vakavasta kuin naureskella koko jutulle ja yllättyä sitten ikävästi.
olet porvoosta tai harvinaisen tyhmä... ja huono äiti. Tietämätön olet, se on jo selvää.
Veisin todellakin lapseni lääkäriin jos tällä olisi tikku, jota en itse saisi pois (verenmyrkytykseen voi kuolla). Veisin lapsen myös ehdottomasti hammaslääkäriin, jos tältä tapaturmaisesti lähtee hammas (päivähoidossa tapahtuvissa tapaturmissa ovat velvollisia viemään lapsen myös, vaikka näkyvää vammaa ei edes olisi!).
Valokuvia selailin koneelta ja osassa on oikean puoleinen pupilli suurempi kuin vasemman puoleinen.
ap
Kaksi ammattia on takana ja reilusti työkokemusta ja kokemusta myös lapsista.
Hoidan vauvaani ja reagoin hänen jokaiseen ininään ennen itkua joten en voi myöskään olla huono äiti. :)
ap
olet porvoosta tai harvinaisen tyhmä... ja huono äiti. Tietämätön olet, se on jo selvää.
Veisin todellakin lapseni lääkäriin jos tällä olisi tikku, jota en itse saisi pois (verenmyrkytykseen voi kuolla). Veisin lapsen myös ehdottomasti hammaslääkäriin, jos tältä tapaturmaisesti lähtee hammas (päivähoidossa tapahtuvissa tapaturmissa ovat velvollisia viemään lapsen myös, vaikka näkyvää vammaa ei edes olisi!).
miten teit kun sairaalassa lapsesi synnyttyä ottivat jalasta sen kuva paperiin musteella??
Tuliko vauvallesi verenmyrkytys? MInun vauvalleni ei.
ap
huvittaako sitten, jos syyksi paljastuukin jokin vakava sairaus?
Ilmeisestikään et arvosta lapsesi terveyttä...