Kauhea riita luonnonsäästämisestä! Mieheni on juntti, apua!?
Mieheni on syntynyt kultalusikka ahterissa, eikä laisinkaan ymmärrä säästämisen, ekosähkön, luonnontuotteiden tai minkään muunkaan luonnonsuojelun päälle! Hänen mielestään yksittäisen ihmisen on ihan turha alkaa säätämään, kun yksittäisellä ihmisellä on niin vähän mahdollisuuksia vaikuttaa.
Itse olen vasemmistolaisesta ekohippiäsperheestä, ja minut on pienestä saakka pakotettu kantamaan oma vastuuni luonnonsuojelusta.
Miten saan miehelleni selitettyä, että luonnonsuojelu on tärkeää ja jos itse voi kantaa vastuuta, niin pitää myös toimia!
Pimahdan näin tylsään aiheeseen, mutta en vain jaksa enää selittää asiaa uudestaan ja uudestaan. Minulle se on niin tärkeää, että en voi vain antaa olla.
Kommentit (22)
tuo on nimittäin niin suuri näkemys-/elämänkatsomusero, että ihme että olette päätyneet perustamaan perheen yhdessä.
miten kaksi ihmistä, joilla on noin eri arvot, ovat päätyneet yhteen. Mutta kun niin kuitenkin on, niin asia pitää hyväksyäkin sit. Et sä voi alkaa toista muuttamaankaan oikein.
Itse olen samaa mieltä kuin miehesi, ja en ikinä rupeis suhteeseen jonkun hippiäisen kanssa.
kun on ekohippiäisen kanssa päätynyt yhteen. Tsempit hänelle.
jos perustelisit luonnonsäästämistä myös huomattavalla rahansäästöllä? Siihen yleensä lämpeävät nekin, jotka katsovat meitä "viherpiiperöitä" nenänvarttaan pitkin. No, onneksi edes jotakuta kiinnostavat nämä asiat!
mut joo olen miehesi puolella, mitä se yksi ihminen voi tehdä?
pitäisi ihan isoista paikoista aloittaa!
vuoksi et voi hyväksyä ja ymmärtää miestäsi.
Ja onhan se niin, että koska pakko on vielä aika väljästi käytössä ympäristönsuojelussa, yksilöiden vapaaehtoinen moraalinen valinta on ainoa keino edetä luonnonsuojelussa.
Poliittisestihan tuo edustaa kahta erilaista maailmankatsomusta: toinen (miehesi) kanta on eurooppalainen metodi eli että yhteiskunnan on kielloilla ja säännöillä pakotettava koko kansa ympäristöystävällisyyteen, muuten ei tehokasta ympäristönsuojelua tapahdu - itse olen hiukan tätä kantaa, vaikka kierrätänkin ja valitsen liudasta vaihtoehtoja aina sen ympäristöystävällisimmän.
Sinun näkökantasi on amerikkalainen. Yhdysvalloissa panostetaan kuluttajien vapaaehtoisuuteen, esim. tietyt tuoteketjut ja kaupat ilmoittavat jo esim. tuotteiden ilmastovaikutuksen.
Minusta sinun pitäisi kunnioittaa miehesi maailmankatsomusta, samaten kuin hänenkin pitää kunnioittaa sinun haluasi säästää luontoa. Voisitte omat valintanne tehdä oman päätöksenne mukaan ja yhteisissä valinnoissa (vaikkapa nyt auton ostossa) pyrkiä mahdollisimman ympäristöyställisiin valintoihin niin, ettei silti laadussa tingitä. Eli yhteisissä valinnoissa tekisitte kompromisseja.
Miehesi tuskin naputuksesta ja saarnaamisesta mieltään muuttaa. Pikemminkin se ajaa hänet vastarintaan, jossa hän on asenteessaan tiukempi kuin ilman naputustasi.
pitkän koulutuksen aikana? Alavalintakin on ristiriidassa noiden asenteiden kanssa, vai onko kyse plastiikkakirurgiasta?
Mutta oma ekologinen panostukseni ei liity siihen, että uskoisin tekeväni muutoksen, vaan siihen, että koen tekeväni oman osuuteni. Uskon, että teen eettisesti oikein, ja minun on helpompi elää itseni kanssa. Toimintani kuvastaa myös niitä arvoja, joita haluan välittää eteenpäin ja jakaa ympäristööni.
Siitä olen samaa mieltä, että tähän yhteiseen projektiin pitäisi lähteä mukaan hyvin voimakkaasti myös hallinnon, talouselämän ja teollisuuden puolelta.
Mutta oma ekologinen panostukseni ei liity siihen, että uskoisin tekeväni muutoksen, vaan siihen, että koen tekeväni oman osuuteni. Uskon, että teen eettisesti oikein, ja minun on helpompi elää itseni kanssa. Toimintani kuvastaa myös niitä arvoja, joita haluan välittää eteenpäin ja jakaa ympäristööni.
Siitä olen samaa mieltä, että tähän yhteiseen projektiin pitäisi lähteä mukaan hyvin voimakkaasti myös hallinnon, talouselämän ja teollisuuden puolelta.
mitä ilmeisimmin kokee, että ihmiset ovat niin raadollisia, itsekkäitä ja ahneita, että jos hän jotain säästää, joku audi-kalle kuitenkin kuluttaa kaksin verroin.
Eli ei kannata uhrautua, koska sillä ei ole vaikutusta.
Näin uskon hänen ajattelevan ja itsekin tosiaan olen vähän samaa mieltä (vaikka pyrinkin ympäristöystävällisyyteen kohtuumittakaavassa).
Asumme ulkomailla, jossa kierratysjate kerataan erikseen samanlailla kuin normaalijatekin. Eli siis tietenkin on helpomaa olla ekologinen maassa jossa siihen nain satsataan, mutta kylla se onnistuu Suomessakin jos vain viitsii yrittaa.
Esimerkkina yksilon vaikutuksesta on se, etta me kierratamme muovit, paperit, pahvit, lasin, tolkit yms. Se saastaa huimasti tilaa roskiksesta. Me olemme 6-henkinen perhe, ja viikossa roskiksemme ei tayty edes puolivaliin. 3-henkiset naapurimme, jotka eivat viitsi kierrattaa siita huolimatta etta kunta hoitaa oven edesta viikottaisen kerayksen, valittavat kuinka heidan roskissaan ei ole tilaa, ja kyselevat sitten naapureiltaan saavatko heittaa roskapussinsa heidan roskiksiina jos niissa on tilaa. Itse vain totean heille etta kierrattakaa kun se kerran on niin helppoa, saastyy roskiksessakin tilaa !
Jo me yksikin perhe olemme saastaneet paljon roskaa kaatikselta. Suomessakin se onnistuu kun vaan ottaa asenteen etta tama ja tama roska ei mene roskikseen vaan keraykseen. Niita kerayspistetia on aika tiheassa eli keraysjatetta on helppo vieda vaikka kauppareissun yhteydessa.
En henkilökohtaisesti ole kovin ekologinen mutta noin periaatteessa kannatan ajatusta että kuluttajilla on päävastuu ympäristönsuojelussa, ei viranomaisilla tai yrityksillä.
Yritykset tekevät niitä tuotteita ja palveluita joille on kysyntää. Jos kuluttajat päättäisivät että joku juttu (esim. älyttömästi bensaa syövät autot) olisivat kertakaikkiaan out niin kyllä niiden valmistus loppuisi välittömästi ja yritykset alkaisvat tekemään sellaisia juttuja jotka menevät kaupaksi.
Jos joku firma päättäisi alkaa tosi ekologiseksi ja keksisi jonkun omasta mielestään kivan ja ympäristön kannalta hienon jutun, eikä sille löytyisi kysyntää niin seurauksena olisi konkurssi. Kilpailija jatkaisivat porskuttamista ympäristölle haitallisilla jutuillaan.
Tänään oli uutisissa, että EU pohtii syanidin käytön kieltämistä kullan rikastamisessa. Koko kysymys olisi tarpeeton jos kuluttajat päättäisivät että kultakoruja ei enää käytetä.
Asumme ulkomailla, jossa kierratysjate kerataan erikseen samanlailla kuin normaalijatekin. Eli siis tietenkin on helpomaa olla ekologinen maassa jossa siihen nain satsataan, mutta kylla se onnistuu Suomessakin jos vain viitsii yrittaa. Esimerkkina yksilon vaikutuksesta on se, etta me kierratamme muovit, paperit, pahvit, lasin, tolkit yms. Se saastaa huimasti tilaa roskiksesta. Me olemme 6-henkinen perhe, ja viikossa roskiksemme ei tayty edes puolivaliin. 3-henkiset naapurimme, jotka eivat viitsi kierrattaa siita huolimatta etta kunta hoitaa oven edesta viikottaisen kerayksen, valittavat kuinka heidan roskissaan ei ole tilaa, ja kyselevat sitten naapureiltaan saavatko heittaa roskapussinsa heidan roskiksiina jos niissa on tilaa. Itse vain totean heille etta kierrattakaa kun se kerran on niin helppoa, saastyy roskiksessakin tilaa ! Jo me yksikin perhe olemme saastaneet paljon roskaa kaatikselta. Suomessakin se onnistuu kun vaan ottaa asenteen etta tama ja tama roska ei mene roskikseen vaan keraykseen. Niita kerayspistetia on aika tiheassa eli keraysjatetta on helppo vieda vaikka kauppareissun yhteydessa.
En oikeastaan usko, että ap:n mies kieltäytyisi kierrättämisestä ja muusta helposta toimesta.
Yleensä kovapäisinkin yksilö puuhastelee helppoja tekoja!
Enemmänkin se rajalinja YLEENSÄ menee siinä, ostetaanko autoa ollenkaan tai asutaanko ahtaasti vanhassa kerrostaloasunnossa vai satsataanko uuteen omakotitaloon. Pysytäänkö kotimaassa lomalla vai lennetäänkö Thaimaahan.
Eli kulutuksen kokonaismäärästä, ja isommista valinnoista!
Tuskaa lisää sekin tieto, että aika moni ns. ympäristöteko on vähän niin ja näin vaikutukseltaan. Jos kierrätetyt jätteet kuitenkin jäävät käsittelemättä ja päätyvät samalle kaatikselle, niin ihan sama, kierrätätkö vai et. Hyvä vaihtoehto voisi olla jätteenpoltto, JOS polttolaitoksen kaasunkäsittely on huippulaatuista.
10/14
En henkilökohtaisesti ole kovin ekologinen mutta noin periaatteessa kannatan ajatusta että kuluttajilla on päävastuu ympäristönsuojelussa, ei viranomaisilla tai yrityksillä. Yritykset tekevät niitä tuotteita ja palveluita joille on kysyntää. Jos kuluttajat päättäisivät että joku juttu (esim. älyttömästi bensaa syövät autot) olisivat kertakaikkiaan out niin kyllä niiden valmistus loppuisi välittömästi ja yritykset alkaisvat tekemään sellaisia juttuja jotka menevät kaupaksi. Jos joku firma päättäisi alkaa tosi ekologiseksi ja keksisi jonkun omasta mielestään kivan ja ympäristön kannalta hienon jutun, eikä sille löytyisi kysyntää niin seurauksena olisi konkurssi. Kilpailija jatkaisivat porskuttamista ympäristölle haitallisilla jutuillaan. Tänään oli uutisissa, että EU pohtii syanidin käytön kieltämistä kullan rikastamisessa. Koko kysymys olisi tarpeeton jos kuluttajat päättäisivät että kultakoruja ei enää käytetä.
lopputulokseen päädytään tehokkaammin ja varmemmin, jos valistuneet poliitikot tekevät tuollaisen päätöksen kuin jos odotetaan, kunnes miljoonat tavikset lopettavat kultakorujen oston...
10/14
eli poltin päreitäni ja "revin hiuksiani" ensimmäiset vuodet, kun mieheni mielestä esim. biojätteiden lajittelu on ihan turhaa jne.
No, sitten tein oivalluksen, jonka jälkeen on ollut helpompaa...
Eli mikäli olisin päätynyt yhteen toisen yhtä "vihreästi" ajattelevan kanssa, niin mitäpä hyötyä siitä olisi ollut, paitsi että hermojani olisi säästynyt? Nyt taas kun mieheni on tuollainen kerskakuluttaja ja luonnosta piittaamaton, mulla on TEHTÄVÄ, ja saan kuin saankin pikkuhiljaa käännytettyä tuota miestäni vihreämpään suuntaan. Ilman minua hän todennäköisesti jatkaisi piittaamattomana hamaan loppuun saakka. Ja kyllä muutosta on jo tapahtunutkin, hyvin hitaasti, mutta esim. nykyään mies viskaa kuin viskaakin banaaninkuorensa sinne biojäteastiaan :D
Ja kyllä, yhdenkin ihmisen teoilla on merkitystä. Itse ajattelen esimerkiksi niin, että meillä kaksi lastamme kasvaa jo pienestä pitäen tähän kierrätysajatteluun jne, toteuttavat sitä todennäköisesti sitten aikuisenakin. Asenteisiin vaikutamme siis ainakin.
Kyllä te vasemmistolaiset viherpiipertäjät olette sitten hauskoja.
Talomme on paksuseinäinen matalaenergiatalo ihan kustannussyistä ja jätteet lajitellaan mutta muuten koen koko aiheen vastenmieliseksi.
Mietin juuri auton vaihtamista uudempaan ja eipä taida mihinkään mopokonella varustettuun pikkuautoon vaihtua.
koitko, että sinulla on jotain annettavaa tähän ketjuun, kun tulit kommentoimaan?
En minäkään auo päätäni näissä citymaasturin ylistysketjuissa :D
sinne ei pääseä ihan koska vaan, mutta jätelaitokset järjestää avoimien ovien päiviä silloin tällöin. Soita ja kysy koska teidän paikkakunnalla on. Ne ekskut on aika valaisevia kokemuksia.