***KOTILOIDEN TOUKOKUU***
Kommentit (41)
Jes, että alkoi tapahtua. On tää jännää, kun meitä alkaa pikkuhiljaa valua tuonne synnärin puolelle. Ei oo Mammatuksellakaan enää pitkä aika. Ja Eveys ja Äitykkäinen: Aika menee loppujen lopuksi tosi nopeasti, varsinkin, kun kesä tulee ja on niin paljon puuhaa. Kohta huomaatte, että ootte jo yli puolen välin :)
Onnittelut Jes Os:lle hyvistä ultrakuulumisista ja tsemppiä Magdaliinalle ultran odotteluun!
Ja Äipätys: Tuo ummetus on tosi inhottavaa. Mua kans vaivaa aika ajoin, vaikka kuinka syön kuitupitoista ja juon paljon sekä yritän liikkua. Samoin nuo ärsyttävät suonikohjut on tullu kiusaamaan. Äklöjä!
ON: Sokerirasituksen tulokset sain tänään ja kaikki arvot oli kunnossa. Eivät olleet edes lähellä raja-arvoja. Jes! Pikkukolmonen on melkoinen myllertäjä ja potkut on viimeisen viikon aikana voimistunu tosi paljon. Tänäänkin potki koko Suomen lätkäpelin ajan. Taitaa tulla äitinsä tavoin lätkäfani :)
Mulla on ollu pari vapaapäivää ja ilmat on helliny aika kivasti. Menetin kyllä ääneni tässä siitepölyn keskellä, mutta onneksi alkaa jo palautumaan.
Nautitaanpa vielä muutamasta lämpimästä päivästä ja odotellaan Sonterin kuulumisia :)
kinuski 22+0
Pitkästä aikaa tervehdys mammat!
kylmät väreet kävivät läpi, kun lukaisin Sonterin viestin! Nyt on varmaankin jo vauva maailmassa...ja ei ole tosiaan mammatuksellakaan pitältä enää. perästä tullaan.........
Suonikohjuista...toisesta raskaudesta jäi inhottavat möllykät oikeaan sääreen ja nythän ne pullistelee koko ajan. Ei vielä onneksi ole särje. Mutta rumathan ne on, kun sinipunaisena möllöttää. Sit mulle on tullu sellaisia "luudanvarpuja" eli pieniä verisuonenpurkauksia suonikohjujen lähelle. Toisessa jalassajan mulla ei ole mitään. Kaikki vaan tuossa oikeassa. Mutta ehkä mä tuon ulokonäön kestän, kunhan eivät särje.
Ihanaa hellettä. Mä olen siitä omituinen, että mua ei helteet haittaa yhtään. Kyllähän se hiki virtaa, mutta mä RAKASTAN tätä lämpöä. Viikon päästä lennetään Sunny Beachille saamaan lisää lämpöä!!! On tämä kevät ollutkin sellaista pyöritystä töissä, etten ihmettelis, vaikka olis verenpaineet koholla reippaastikin.
Viuhti potkii aina silloin tällöin, mutta vähän mulla on sellainen olo, että on siskojaan rauhallisempi tyyppi. Tai sitten mulla ei ole aikaa kuulostella kaveria tarpeeksi...puoliväli on ihan just ja ultrakin ensi viikolla.
Oikein ihanata viikon loppua toivotellen
minnis 19+1
... ja mun sydämeni suli.
Kiirehän se meinas tulla. Sairaalalla oltiin 21 aikaan ja neiti maailmassa 21:25. Synnytys jäi vähän hämärän peittoon ku meni sen verran rytinällä. Kokonaiskesto 2h5min. Käytiin keskiviikko illan saunassa ja sen jälkeenhän (19:30) ne supparit heti villiinty ja tuli tiheesti. Mummo hälytettiin hakee mukulat sinne yöks. Automatka oli aika paha taas kerran ja salissa olin auki sen 7-8cm. Kohdunkaulanpuudute laitettiin ja kalvot puhkastiin. Mut puudute ei tällä kertaa tainnu tehota. Minnuu ei kerinny ees alkaa ponnistuttaa ku kätilö jo kehotti ponnistaa. Taas mentiin puoli-istuvassa asennossa, jossa on miusta tosi hankala olla. Mut ponnistusvaihe kesti 5min. Pää teki tiukkaa ja tuntu aika pahalta. Ensimmäisen asteen repeämä tuli. Istukka tuli nätisti, mut kalvot jäi jumiin ja niitä se joutu painelee ja irrottelee. Tuskat vaan jatku. Sit ku rupes ompelee repeämää niin spray-puudute ei miula kyllä tehonnu ja sattu taas aikaslailla. Lisäks jälkisupistukset on ollu yhtä uutta synnytystuskaa. Mutta se kaikki on taas tältä erää ohi. Eilen tultiin kotiin n.23:30 kun ruinasin päivystävälääkärin tarkastaa neidin, et pääsin omaan sänkyyn nukkuu kahden valvotun yön jälkeen.
Neidin mitat siis.... pituus 52,5cm, paino 4660g ja pipo 37,5cm. Jämäkkä emäntä :o) Sokeriseurannat oli taas päällä vauvan painon takia ja lisämaitoo on siks saikulla torpattu. Nyt mennään ihan omalla tuotannolla. Lähinnähän tuo tuntuu nukkuvan vaan.
Nyt neidin viereen unille ku miesväki asioilla.
Sonteri ja rinsessa 2,5vrk
Ikävän kivuliaalta kuulostaa synnytys mut hienosti selvisit siitä ja nyt ihana palkinto sylissä:)
kukas muu olikaan loppumetreillä?
toivottavasti saataisi uusia tähän pinoon tuolta kuumeilu puolelta etten mä oo yksin täällä kun te olette jo synnyttäny:) Jotain kirjoittelin joulukuisten puolelle mut siellä on niin hirveästi porukkaa ettei millään saa edes kaikkien kuulumisia luettua.
Kovin pahoinvointi on nyt toivottavasti takanapäin. Iltaisin ainoastaan tulee huono olo ja kyllä välillä päivälläkin mut pientä se on verrattuna pari viikkoa sitten. Nyt on hirvee ummetus päällä, ei tarvii paljoa päivän aikana syödä ja vatsa on todella täynnä ja turpea. Tukalaa! Ultra mulla on 2.5, ei kauaa enää siihen onneksi.
äitykkäinen ja pikku3 10+1 (la 17.12)
Onnittelut Sonterille ja koko perheelle! Aika rivakasti tuli, hui! Ihan pakko kysyä jälkisupistuksista, oliko nyt pahempia kun edellisillä kerroilla?
Toisesta muistan olleen pahempia kun ensimmäisestä ja olen kuullut että pahenee useamman lapsen kohdalla ja jännitän niitä valmiiksi synnytyksen lisäksi:) Onneksi tosiaan sinulta nyt jo nuo ohi ja pääsette nauttimaan vauva-ajasta!
Mammatus rv 36+4
Onnea Sonterille! Kävipä se nopeasti! Voi kun itselläkin sit aikanaan kävis vaikka tiedän kyllä että sattuu enemmän mitä nopeammin tapahtuu...
Hyvä, että äitykkäisen pahoinvointi rupeaa hellittämään. Muutama viikko vielä niin olet (toivottavasti) elämäsi kunnossa :)
Mulle ei ole aiemmista raskauksista tullut suonikohjuja, mut nyt enteilevästi oikeassa jalassa suonet vähän pullottelee uhkaavasti. Käytän kyllä töissä ja muutenkin mahd paljon tukisukkia, mut näin helteiden aikaan eivät ole kaikkein mukavimmat ja käytännöllisimmät...
Vauveli melskaa mukavasti ja osa liikkeistä näkyy päällepäin. Nukkumisavuksi olen joutunut ottamaan pitkän tyynyn kun on jo vaikeaa löytää hyvä asento, mahallaan kun normaalisti tykkään nukkua.
Eilen olin työpaikan juhlissa ja sain paljon kommentteja kauniista vauvamahastani :)Mua ei mahan kommentoiti ole koskaan haitannut, päin vastoin. Kävin sit pyörähtämässä baarin puolella jatkoillakin ja tilasin elämäni ensimmäisen mocktailin. Hyvää oli, mut alkoholin osuus oli ilmeiseti korvattu sokerilla :)
Maanantaina olis neuvola ja siitä viikko vielä eteenpäin ni päästään ultraan!
Magdaliina rv 19+2
onnitteluista.
Pikku-neiti on rauhallinen tapaus. Syö, nukkuu ja turauttelee. Öisin on vielä vähän ollu levoton, mutta eiköhän se siitä.
Mammatus: Joo, jälkisupistukset on kyllä todellakin pahentuneet kerta kerralta. Viimeks jo teki kipeetä, mut onneks joku lääke ees helpotti oloo. Tällä kertaa kokeilin saikulla neljää eri lääkettä ja mikään ei helpottanu. Ihan ku ois menossa uudestaan synnyttää. Ja imetyksen aikaan vasta kipeetä tekeeki. Huh, huh... vieläki tulee imettäessä, mut toivottavasti kohta loppusivat kokonaan.
Itellä on vielä aikaslailla univajetta, joten jos tästä lähtis aamupäiväunille neitosen kanssa ku miesväki on ulkona.
Sonteri ja "ruusunen"
Nopean toiminnan nainen olit :) Ihanaa, että kaikki meni kaiken kaikkiaan hyvin ja maailman parhaan palkinnon sait. Tuli elävästi mun viimeisin synnytys mieleen. Varsinkin ajallisesti meni samallalailla.
Nuo jälkisupparit on inhottavia !!! Esikoisesta ei ollu mulla yhtään, mut kuopuksesta oli parina päivänä synnytyksen jälkeen, varsinkin imettäessä. Piti oikein pinnistellä, ettei vahingossa työntäny vauvaa lattialla, kun niin sattu :( No onneksi ne ei kestä viikkoja...
Sonterille mukavia tutustumishetkiä prinsessan kanssa ja meille muille masun kasvattelua :)
kinuski 22+3
Nopeastipa meni synnytys ja lopputuloksena mitä ilmeisimmin ihanainen ruusunnuppunen!! Onnea!!
Sitten tulee vähän omanapaista marinaa...meidän päiväkodissa on parvorokkoa. EI YHTÄÄN MUKAVAA! En laisinkaan tiedä olenko sitä sairastanut, mutta vaikka mulla ei vaaraa olisikaan, niin yhtään ei houkuta ajatus sairastumisesta, kun viikon päästä meidän pitäisi istua lentokoneessa. Voihan vessanovenkahva. Yritän olla googlaamatta koko asiaa, etten kohta ole ihan oireissa. Neuvolaan soitin ja terveydenhoitaja sanoi, että todennäköisesti vauvan kohalla ei mitään syytä huoleen, kun viikkoja alkaa olla ihan hyvin kasassa. mutta ajatuskin inhottaa. Taidan huudella mummit ja kummit hätiin, ettei tartte viedä tytsejä päiväkotiin. Ehkä hätävarjelun liioittelua, mutta halpa hinta ainakin näennäisestä sielunrauhasta...
näihin kuviin, näihin tunnelmiin...
minnis 19+4 kait?!?!
Kolmatta siis odotellaan :) LA olisi 27.1.2011 menkoista laskettuna, mut varmistunee sitten ensimmäisen ultran myötä.
Ennestään poika-05 ja tyttö-06.
manssu 4+5
Joko minnis on käynyt ultrassa?
Mua jännittää ihan hirmuisesti meidän viiden päivän päästä oleva ultra :) Ja puolivälikin tulee täyteen ylihuomenna. Ihania etappeja!
Mulla on tänään vapaapäivä ja olen viettänyt koko päivän hyvän ystäväni kanssa kaupungilla. Kävin eka kampaajalla ja sit kierreltiin kauppoja ja syötiin hyvin. Mukaan tarttui täydellinen juhla-asukokonaisuus koruineen ja kenkineen koko kesän juhliin (aina eri sukulaiset niin voi käyttää samaa asua). Olen kyllä tosi tyytyväinen kun löysin kauniin mekon ihan normaalinaisten (siis ei äitiys) puolelta. Voi käyttää vaikka sit synnytyksen jälkeenkin :)
Nyt taidan mennä hetkeks lepäilee ennen kun lähden koirien kanssa ulos.
Magdaliina rv 19+5
Niin ne vaan viikot vierähtää, mullakaan ois enää ens viikko töitä ja sit alkaa pitkä vapailu =) Tänään ois yhdet valmistujaiset ja siksi vp:llä.
Tiistaina neuvolassa vain hyvää. Mulla kun lähtöpainoa olikin pikkuisen reilummin, niin edellisestä kerrasta paino olikin tippunut, ei paljoa, mutta oleellista ettei kovasti tule lisää. Verenpainen alkaa olla myös lasku suunnassa, lieneekö se ollut joku stressi joka alkaa nyt töiden päätyttyä hellittää.
Yhdessä sokerirasituksessa ois viel pistäydyttävä. Mulla kun ekassa oli bd niin seuraavat nyt hyvin tarkkaan. Eihän se auta kun mennä, litkun juonti ei vain oikein innostaisi. Kakkosen aikaan oli hapotonta cokista, mutta ihan sokerivettä ja se on kauheeta.
Muutoinpa tässä vain odotellaan lämpöisiä säitä.
äipätys ja prinsessa? tasan 23
Neuvolassa tänään, siellä kaikki ok. Pikkuisen sydän löi n. 145 ja jotenkin rutiinilla se meni.. kun tuosta edellisestä kuitenkin vielä vähän aikaa.. ei jotenkaan osaa vie ajatella vauvaa tai ei kerkee tai jotain. Lappusen sain synnytyssairaalaa varten ja siinä, kun kysyttiin synnytystä varten toiveita, niin voi vee, mä aattelin, et taasko mä joudun synnyttään.. kääk ;) Siis toi kuopus synt 02/09, et onhan siitä jo aikaa, mut jotenkin vie niin tuoreessa muistissa tuo käynnistys, joka ei kiva!
Vielä lisäys:
En oo kauheesti kirjoitellut, ei oo kerennyt ja jaksanutkaan.. tää äiti on vähän poikki tähän perheen pyöritykseen, mut onneks kesä tulee ja lomat yms.
Rakenneultra kolmisen viikon päästä, joten sitä ootellessa. Hyviä vointeja!
Emmuli rv 16+5
Ja pikkuisella kaikki hyvin. Ja eipä tuo jäänyt sukupuolikaan epäselväksi...ja toisin kun me molemmat olimme ajatelleet, masussani köllii pienen pieni poika. Jotenkin sitä oli ajatellut, että tyttöhän siellä täytyy olla, mitäs muuta täältä massta tulisikaan, mutta yllätys oli ihana ja ajatus pojasta kovin suloinen.
Magdaliina, mistä löysit mekon?!? Mä olen myös yrittänyt metsästää juhlamekkoa kesän juhliin, mutta en ole vielä löytänyt sellaista, jonka olisin kelpuuttanut...mulla oli yhdet suorat pellavahousut, joihin voisi hankkia vetäisevän topin tms. ja täydentää kengillä ja koruilla.
Ultrassa käydessä kylmät väreet kävivät selässä, kun Kätilöopiston ovesta taas sisään astelin...tähän asti olen tietoisesti välttänyt synnytyksen ajattelua, mutta nyt on ajatukset viivähtäneet enemmän ja vähemmän kyseisessä hommassa...
Maanantaina alkaa viikon loma ja lähdetään reissuun. Mukavia vointeja kaikille toivotellen
minnis 20+1
Ihania ultrakuulumisia Minnis!
Mulla oli myös aluks tosi vahva tunne, että odotan tyttöä, mut nyt on ruvennut tuntumaan siltä, että yhtä hyvin voisi olla poikakin. Unia olen nähnyt pojasta ja sykkeetkin viimeksi oli 145. Tytöt meillä toivoo kovasti tyttöä ja minäkin mielelläni vielä mekkoja pukisin, mutta mitä enemmän poikaa miettii sen mukavammalta sekin rupeaa tuntumaan. Toivottavasti mekin saadaan selvyys sukupuoliasiaan maanantaina!! En kestä enää jännitystä!!
Ostin mekon Vilasta. Sellaisen mustan babydoll-tyyppisen ja siihen kapean vyön, että saan rintojen alle "vyötärön" :) Kengät ja korut ostin pinkkinä ja vielä pitäis käydä ostamassa kynsilakka samaan sävyyn niin en näytä liian synkältä mustissani...
Mites te muut jakselette töissä?
Mulla rupee jotenkin olemaan voimat töissä loppu ja motivaatiokin heikentynyt :/ Vointi kyllä hyvä eikä massu liikaa paina tai ole tiellä, mutta välillä meinaa supistella ja jotenkin uuvuttaa. Kesälomakin on vasta elokuussa, huoh...
Magdaliina rv 20+0
Eli ultrakuulumiset lyhyesti:
Kaikki oli oikein hyvin :) Ihanainen pieni meille heti siellä vilkutteli ja jalkovälissä sojotti pippeli eli poika olisi tulossa. Satavarmaksi kätilö ei uskaltanut sanoa enkä vielä aio pojan vaatteita lähteä haalimaan, mutta eiköhän se kuitenkin poika ole :)
Magdaliina ja pikku prinssi rv 20+3
Kaikki oli oikein hyvin :) Ihanainen pieni meille heti siellä vilkutteli ja jalkovälissä sojotti pippeli eli poika olisi tulossa. Satavarmaksi kätilö ei uskaltanut sanoa enkä vielä aio pojan vaatteita lähteä haalimaan, mutta eiköhän se kuitenkin poika ole :)
...Sama viesti lähti useamman kerran kun yritin liittää kuvaa ja ilmoitti aina lähettäessä, että varmenne väärin... Ei sit näköjään kuitenkaan oikeesti ollu :/ Mut tulipahan kuva ja viesti perille :D
Magdis
Tsemmpiä sonterille!! Tulehan kertomaan miten meni kun kotiudutte:)
Mammatus joka odottaa jo tuota tilannetta:) rv 36+1