Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yrittäkää nyt ymmärtää, on ALAKOULU, ei ala-astetta enää

Vierailija
03.05.2010 |

Vastaavasti yläkoulu, ei yläastetta.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aste-sana on aivan väärä kuvaamaan koulua.

ja puhun aina ala-asteesta. Alakoulu on tosi typerän kuullonen sana.

Vierailija
22/45 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeistään 20 vuoden kuluttua taas palataan aste -käsitteisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi ammattikoulutkin voivat olla opistoja ja instituutteja.

Vierailija
24/45 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, enpä ole itsekään ennen tuohon sanaan törmännyt.

Mutta hei, eihän nyt tuo vielä mitään, mutta kun oma äiti puhui mun kouluaikoina vielä kansakoulusta...

Vierailija
25/45 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on luokat 1-6 eri paikassa kun luokat 1-9. Minusta ainakin täällä ois hölmöä käyttää alakoulu ja yläkoulu nimityksiä kun sijaitsevat eri paikoissa.

Vierailija
26/45 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eläkkeellä oleva äitini on käynyt ala- ja yläkoulun.

En millään pysty muistamaan, että ollaan palattu taas ajassa taaksepäin. Sanon luontevasti ylä- ja ala-aste yhä.

Vierailija
27/45 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa mitään "alakoulua"! Perusopetuslaki tuntee vain käsitteet vuosiluokat 1-6 (ent. ala-aste) ja vuosiluokat 7-9 ja 10 (ent. yläaste ja lisäopetus). t. alan ammattilainen

Koska on niin hankalaa sanoa "vuosiluokat 1-6", niin voidaan myös puhua alakoulusta. Virallinen termi se ei ole.

Vierailija
28/45 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun itse aikanaan kävin ala-asteen ja yläasteen ja omat lapset ei ole edes eskarissa niin ei ole nuo käsitteet täysin selvinneet, mutta ehkä ne muuttuukin siihen mennessä kun lapset kouluun lähtee.

Vierailija
29/45 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vastaa nykyistä alkuopetusta.

Entisen kansakoulun alakoulu oli luokat 1-2 ja nykyinen alakoulu on luokat 1-6. Hölmöä, että on otettu sama sana eri tarkoitukseen.

Vierailija
30/45 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli mulle uutta. En ole koskaa kuullutkaa. Oon kyllä asunutkin jo reilu 10v ulkomailla. Huomaan kun lomaillaan Suomessa että kieli muutenkin muuttunut (varsinkin nuorisolla). Kielihän muuttuu koko ajan.

Vierailija
31/45 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muut jotka tästä(kin) asiasta valitatte. Mitä se teidän ahterianne kutittaa jos joku sanoo ala- ja yläaste? Tuskin se teidän tai teidän lapsien "sivistyksen" tasoon se millään tavalla vaikuttaa jos joku sanoo eritavalla miten te?

Tämä on samaa luokkaa kuin "se on vasta eikä vihta" tai "leikkele tulee juuston päälle". Jos joku on tottunut puhumaan tai tekemään toisella tavalla kuin mukahienot-modernit-muumimukeista-ryystävät-kestovaippailija-imettäjä-äidit, se ei heidän sivistystasoaan tai ajan mukana elämistään laske.

Vierailija
32/45 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistään alakouluista. Kansakoulun ja oppikoulun ne kävi.

Vierailija
33/45 |
04.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaksaakin vetä herneen nenää. Mitä väliä?

Vierailija
34/45 |
15.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään koululaeissa eivät esiinny sanoina alakoulu tai yläkoulu. Peruskoulua koskevassa lainsäädännössä ovat edelleen termit ala-aste ja yläaste. Jos koulun virallisessa nimessä esiintyy alakoulu - esim. Hömpänrannan alakoulu - niin silloin näin puhuttaessa tietynnimisestä koulusta. Tämänkin koulun opettajien pitäisi puhua ala-asteesta, mikäli tarkoittavat peruskoulun luokkia 1-6 ja yläasteesta luokkien 7-9 kohdalla. Mikään koulu tai koulun opettajat eivät voi omin päin muuttaa koululakeja näiden termien käytössä. Eduskunta säätää lait.

Vierailija
35/45 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppista

Vierailija
36/45 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2010 klo 10:43"]

[/quote]

Niimpä, mitä väliä? Ihan sama onko se alakoulu vai ala-aste.!!!

Vierailija
37/45 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 18:12"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2010 klo 10:43"]

[/quote]

Niimpä, mitä väliä? Ihan sama onko se alakoulu vai ala-aste.!!!

[/quote]

No kyllä minä sanon ala-aste vielä. kyllä se on ala-aste piste. Mitäs  muut mammat mieltä?

Vierailija
38/45 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun lapsi vaan joka arkiaamu tallustelee kouluun, jonka virallinen nimikin on ala-aste.

Vierailija
39/45 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoulu kuulostaa tyhmältä, niinkuin olisi kuuma peruna suussa, ala-asteessa on enemmän rytmiä :) Noin kielen kauneutta kun ajatellaan.

Vierailija
40/45 |
28.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on tätä politiikkaa kun jatkuvasti pitää nimetä asioita uudestaan ja tyhmät kansalaiset käyttävät vanhoja termejä, jolloin viranomaiset heitä oikaisevat. Näkyy muuallakin kuin opetushallinnossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme