Yrittäkää nyt ymmärtää, on ALAKOULU, ei ala-astetta enää
Kommentit (45)
Viimeistään 20 vuoden kuluttua taas palataan aste -käsitteisiin.
Siksi ammattikoulutkin voivat olla opistoja ja instituutteja.
No, enpä ole itsekään ennen tuohon sanaan törmännyt.
Mutta hei, eihän nyt tuo vielä mitään, mutta kun oma äiti puhui mun kouluaikoina vielä kansakoulusta...
Täällä on luokat 1-6 eri paikassa kun luokat 1-9. Minusta ainakin täällä ois hölmöä käyttää alakoulu ja yläkoulu nimityksiä kun sijaitsevat eri paikoissa.
Mun eläkkeellä oleva äitini on käynyt ala- ja yläkoulun.
En millään pysty muistamaan, että ollaan palattu taas ajassa taaksepäin. Sanon luontevasti ylä- ja ala-aste yhä.
Ei ole olemassa mitään "alakoulua"! Perusopetuslaki tuntee vain käsitteet vuosiluokat 1-6 (ent. ala-aste) ja vuosiluokat 7-9 ja 10 (ent. yläaste ja lisäopetus). t. alan ammattilainen
Koska on niin hankalaa sanoa "vuosiluokat 1-6", niin voidaan myös puhua alakoulusta. Virallinen termi se ei ole.
kun itse aikanaan kävin ala-asteen ja yläasteen ja omat lapset ei ole edes eskarissa niin ei ole nuo käsitteet täysin selvinneet, mutta ehkä ne muuttuukin siihen mennessä kun lapset kouluun lähtee.
Eli vastaa nykyistä alkuopetusta.
Entisen kansakoulun alakoulu oli luokat 1-2 ja nykyinen alakoulu on luokat 1-6. Hölmöä, että on otettu sama sana eri tarkoitukseen.
Tämä oli mulle uutta. En ole koskaa kuullutkaa. Oon kyllä asunutkin jo reilu 10v ulkomailla. Huomaan kun lomaillaan Suomessa että kieli muutenkin muuttunut (varsinkin nuorisolla). Kielihän muuttuu koko ajan.
ja muut jotka tästä(kin) asiasta valitatte. Mitä se teidän ahterianne kutittaa jos joku sanoo ala- ja yläaste? Tuskin se teidän tai teidän lapsien "sivistyksen" tasoon se millään tavalla vaikuttaa jos joku sanoo eritavalla miten te?
Tämä on samaa luokkaa kuin "se on vasta eikä vihta" tai "leikkele tulee juuston päälle". Jos joku on tottunut puhumaan tai tekemään toisella tavalla kuin mukahienot-modernit-muumimukeista-ryystävät-kestovaippailija-imettäjä-äidit, se ei heidän sivistystasoaan tai ajan mukana elämistään laske.
mistään alakouluista. Kansakoulun ja oppikoulun ne kävi.
jaksaakin vetä herneen nenää. Mitä väliä?
Missään koululaeissa eivät esiinny sanoina alakoulu tai yläkoulu. Peruskoulua koskevassa lainsäädännössä ovat edelleen termit ala-aste ja yläaste. Jos koulun virallisessa nimessä esiintyy alakoulu - esim. Hömpänrannan alakoulu - niin silloin näin puhuttaessa tietynnimisestä koulusta. Tämänkin koulun opettajien pitäisi puhua ala-asteesta, mikäli tarkoittavat peruskoulun luokkia 1-6 ja yläasteesta luokkien 7-9 kohdalla. Mikään koulu tai koulun opettajat eivät voi omin päin muuttaa koululakeja näiden termien käytössä. Eduskunta säätää lait.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2010 klo 10:43"]
[/quote]
Niimpä, mitä väliä? Ihan sama onko se alakoulu vai ala-aste.!!!
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 18:12"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2010 klo 10:43"]
[/quote]
Niimpä, mitä väliä? Ihan sama onko se alakoulu vai ala-aste.!!!
[/quote]
No kyllä minä sanon ala-aste vielä. kyllä se on ala-aste piste. Mitäs muut mammat mieltä?
Kyllä mun lapsi vaan joka arkiaamu tallustelee kouluun, jonka virallinen nimikin on ala-aste.
Alakoulu kuulostaa tyhmältä, niinkuin olisi kuuma peruna suussa, ala-asteessa on enemmän rytmiä :) Noin kielen kauneutta kun ajatellaan.
Tää on tätä politiikkaa kun jatkuvasti pitää nimetä asioita uudestaan ja tyhmät kansalaiset käyttävät vanhoja termejä, jolloin viranomaiset heitä oikaisevat. Näkyy muuallakin kuin opetushallinnossa.
Aste-sana on aivan väärä kuvaamaan koulua.