Aika hirveen näköistä tuohua aikuisten pyöräily!
Mulla on vapaapäivä ja vein lapsen poikkeuksellisesti kouluun autolla.
Koulun lähistöllä oli paljon tietysti pikkupyöräilijöitä ja ihan nätisti oli opit menneet perille, ei mitään ongelmaa niiden kanssa, toki tarkkana pitää tietty olla kun lapsia liikenteesssä.
No, sitten aikuisiin. Kellään ei kypärää. Ja suojatielle ajetaan. Oikeestiko pyöräilijä luottaa sokeesti siihen että autoilija on huomannut heidät, tänäänkin kova auringonpaiste. Ja luuleeko ne että auto pysähtyy samantien kun jarrua painaa?
Todella käsittämätöntä touhua, ei varmaan oma henki ole kullankallis sittenkään?!
Kommentit (44)
Jos pyörätie jatkuu suojatien jälkeen kyllä auton pitää väistää. Onkohan sulla noi liikennesäännöt oikein muistissa?
Näin ei todellakaan ole! Kannattaisi lukea tuo yo. viestin linkki ensin ja laukoa totuuksia vasta sitten.
liikennesääntöjä. Jos pyörätie jatkuu suojatien jälkeen kyllä auton pitää väistää. Onkohan sulla noi liikennesäännöt oikein muistissa?
Terveisin ajokortin omaava pyöräilijä : )
kunhan vain nen. En uskaltaisi itse ajaa autolla niin varomattomasti risteyksiin, mita monet fillaroijat tekee. Toki heilla on oikeus painaa taajamassa vaikka tuhatta ja sataa, mutta se ei valttamatta kannata.
Joskus tuntuu silta, etta suomalainen ajaja on juntti, oli mika peli alla tahansa. Pyora tai auto, pitaa hamopaat irvessa ajaa omia oikeuksia vahat valittamatta siita, etta liikenne on yhteispeli, siella pitaa olla tilaa seka isoille etta pienille, kulkivat he jalan, pyoralla, mopolla, autolla tai potkulaudalla.
Mä myös pyöräilen itse. Mutta en mä reikäpäässä aja suojatiellä ja vaan oleta että kun mulla on nyt tämä oikeus niin kyllä toi auto on mut huomannut ja pysähtyy!
liikennesääntöjä. Jos pyörätie jatkuu suojatien jälkeen kyllä auton pitää väistää. Onkohan sulla noi liikennesäännöt oikein muistissa?
Terveisin ajokortin omaava pyöräilijä : )
Esim. suojatien ylitys paikassa, missä pyörätietä ei ole tai se ei jatku tien toisella puolella - useimmat kuvittelevat saavansa ajaa yli.
Tai sitten pyöräily yksisuuntaisilla kaduilla väärään suuntaan tai jalkakäytävällä (ei ole siis kyse kevyen liikenteen väylästä), uskomatonta kuinka monet aikuiset ajavat väärin.
t. autoileva pyöräilijä/pyöräilevä autoilija
Esim. suojatien ylitys paikassa, missä pyörätietä ei ole - useimmat kuvittelevat saavansa ajaa yli.
Jos pyörätietä ei ole niin silloinhan pyöräilijä ajaa ajoradalla. Ja kun pyöräilijä ajaa ajoradalla niin hän saa sitä ajorataa pitkin ylittää sen risteyksen ihan samoin säännöin kuin mikä tahansa ajoneuvo ylittäisi - eli kolmiontakaa tai vasemmalta tuleva väistää. Ei mitenkään välttämättä siis se pyöräilijä. Ja ajaa todellakin saa, väistämissääntöjen mukaan.
liikennesääntöjä. Jos pyörätie jatkuu suojatien jälkeen kyllä auton pitää väistää. Onkohan sulla noi liikennesäännöt oikein muistissa? Terveisin ajokortin omaava pyöräilijä : )
Vikahan on automaattisesti autoilijassa vaikka pyöräilijä tahalleen ajais auton alle!?
Ihan sama. Pakko kai se on päälle ajaa jos joku vatipää ajaa täysillä eteen, mun auto ei pysädy ihan hetkessä ja tuskin ne pyörätkään kun vaihtikin otetaan jo paljon ennen suojatietä ja sinne vaan sitten täysillä.
Mutta pointti meni sitten eräiltä ohi. Toivottavasti nyt ainakin lapsenne opetatte siihen että ei sinne tielle kuitenkaan ihan katsomatta ajeta ja vain oleteta että autoilija pysähtyy.
Huomauttaisin myös siitä että mä kyllä huomasin ne pyöräilijät ja osasin ennakoida sen että ne tulee kovaa ja minä pysähdyn. On myös olemassa autoilijoita jotka ei kaikkea huomio ja eivät välitä antaa tietä.
Jokainen tietty tavallaan, mutta mun mielestä toi ajaminen tielle kovaa vauhtia on kyllä aika riskialtista touhua.
Toivottavasti sä pyöräilet sitten paremmin kuin mä ajan?!
autoilijan on lähestyttävä suojatietä tilanteen vaatimalla tilannenopeudella niin, että pystyy auton pysäyttämään ennen suojatietä.
Eli ap:n pitää nyt vaan opetella lähestymään suojatietä niin, että saa 100% varmuudella autonsa pysäytettä kun se pyöräilijä tulee siihen suojatielle.
autoilijan on lähestyttävä suojatietä tilanteen vaatimalla tilannenopeudella niin, että pystyy auton pysäyttämään ennen suojatietä. Eli ap:n pitää nyt vaan opetella lähestymään suojatietä niin, että saa 100% varmuudella autonsa pysäytettä kun se pyöräilijä tulee siihen suojatielle.
Ja sä oletat että kaikki myös noudattaa sitä lakia? Mä pysähdyin, mutta en yhtään ihmettele että vahinkoja käy jos osa pyöräilee niinkuin pyöräilee!
Ymmärrätkö mitä tarkoitan? Ilmeisesti et. Ei sen puoleen, sinänsä mulle ihan yks ja sama jos sä haluat ehdoitahdoin ajaa tai kävellä auton alle, toivoisin vaan että se auto ei olis mun auto sitten.
Pyörällähän pääsee tosi lujaakin ja se on sekunti pari kun ne suhahtaa jostain mäestä/toiselta puolelta tietä jostain kaukaa siihen eteen ja todellakin usein tullaan täysiä. Vaikka ehtisi pysäyttää ja olisi esim. kääntymässä oikealle ja ajaisi jo valmiiksi hitaasti, niin kyllä nämä seikkailijat aiheuttavat sydämentykytyksiä.
Voisivat tosiaan vähän miettiä niitä TILANNEnopeuksia pyöräilijätkin.
Jos pyörätietä ei ole niin silloinhan pyöräilijä ajaa ajoradalla. Ja kun pyöräilijä ajaa ajoradalla niin hän saa sitä ajorataa pitkin ylittää sen risteyksen ihan samoin säännöin kuin mikä tahansa ajoneuvo ylittäisi - eli kolmiontakaa tai vasemmalta tuleva väistää. Ei mitenkään välttämättä siis se pyöräilijä. Ja ajaa todellakin saa, väistämissääntöjen mukaan.
Usein pyöräilijät ylittävät ajoradan nimenomaan _suojatietä_ pitkin, eivät - kuten kuuluisi - kadulla. Juuri esim. tilanteissa, joissa he muutenkin ajavat esim. jalkakäytävällä.
Kun pyörä ja auto kolahtaa yhteen, pyöräilijä häviää aina, täysin riippumatta siitä, kumman vika kolari on. Liikenteessä ei voi oikein luottaa muihin kuin itseensä (ja kun itsekään ei valitettavasti ole täydellinen), niin minä olen ottanut puhtaasti sen linjan, että varon aina. Jos olen auton ratissa, varon pyöräilijöitä ja jalankulkioita kaikkiin suuntiin ja pyöräillessäni varon aina autoilijoita - väistämissäännöistä riippumatta. En halua olla oikeassa - ja vainaja.
Tulepa Ouluun katsomaan kuinka moni pyöräilijä huomaa mikä on jalkakäytävä ja mikä taasen kevyen liikenteen väylä...
Olin autolla liikenteessä ja mulle paloi vihreä valo, jalankulkijoille punainen. Ihan pokkana eräs vanhempi "herrasmies" jolla oli kaljalava viritetty fillarin tarakalle, astui suojatielle. Mä ajoin sitä risteystä kohti vasta ja olisin kyllä kerennyt pysähtymään, päätin ajaa koska mulle paloi se vihreä. Torvea soitin sille miekkoselle ja se katsoi että parempi perääntyä. Ei siinä mitään, taustapeilistä vaan näin että se näytti mulle keskisormea!
Ei voinut muuta kuin nauraa :D
Esim. suojatien ylitys paikassa, missä pyörätietä ei ole tai se ei jatku tien toisella puolella - useimmat kuvittelevat saavansa ajaa yli.
Tai sitten pyöräily yksisuuntaisilla kaduilla väärään suuntaan tai jalkakäytävällä (ei ole siis kyse kevyen liikenteen väylästä), uskomatonta kuinka monet aikuiset ajavat väärin.
Että täällä jaetaan mustavalkoisia ohjeita. Ei pyöräilijä voi aina tietää mitä suojatientoisella puolella on ja ei voi muuten autoilijakaan. Liikennesääntöjen lisäksi liikenteessä pitää olla aina ns. varuillaan. Pitää olla valpas. Yleisestikin ottaen on aina tietä ylittäessä hyvä ottaa katsekontakti suojatielle pysähtyvään tai pysähtyneeseen autoon. Jos sitä katsekontaktia ei saa mistä tahansa syystä johtuen laskien mukaan huono sää tai häikäisevä valo, niin heikomman on syytä olla varuillaan ja varmuuden vuoksi väistää.
En työntäisi vaunujani autojen eteen ilman, että tiedän, että auto varmasti on huomannut minut.
Raskaana ollessani meinasin jäädä bussin alle, joka ei saanutkaan bussia pysähtymään valoihin. Liukui sen pari metriä suojatielle. En olisi kerennyt tekemään mitään, jos olisin vain muitta mutkitta lähtenyt kävelemään suojatielle. Koska liukkaat kelit eivät tänäkään talvena päässeet yllättämään minua, kuten hkl:n bussikuskin pääsi, niin minä ennakoin tilanteen. Bussi tuli aivan liian kovaa, jäisellä liukkaalla kelillä valoihin. Kuvittelin mielessäni, että mihin bussi päätyy jarrutuksen jälkeen ja arvasin oikein. En lähtenyt ylittämään tietä, vaikka minulle paloivat vihreät. Ja tämä tapahtui lahden väylän varrella, äärimmäisen vilkkaalla liikennepaikalla, missä kukaan ei ajele tahallaan päin punaisia.
samat säännöt kuin autoilijaa eli pyöräilijän on tultava risteyksiin erityistä varovaisuutta noudattaen. Väistettävä oikealta tulevaa jne...Talutettava suojatie jos pyörätie ei jatku.
Nykyään pyöräilijät kuvittelevat, että heillä on etuajo-oikeus joka suunnasta. Pyöräilijä väistää risteyksessä oikealta tulevaa autoa jos pyörätie jatkuu risteyksen yli. PYöräilijällä ei ole etuajo-oikeutta risteyksessä.
suuntamerkkiä kääntyessään. Eli jos käännyt auton eteen näyttämättä suuntamerkkiä, menetät henkesi, mutta olet myös syyllinen onnettomuuteen.
Että täällä jaetaan mustavalkoisia ohjeita. Ei pyöräilijä voi aina tietää mitä suojatientoisella puolella on ja ei voi muuten autoilijakaan. Liikennesääntöjen lisäksi liikenteessä pitää olla aina ns. varuillaan. Pitää olla valpas. Yleisestikin ottaen on aina tietä ylittäessä hyvä ottaa katsekontakti suojatielle pysähtyvään tai pysähtyneeseen autoon. Jos sitä katsekontaktia ei saa mistä tahansa syystä johtuen laskien mukaan huono sää tai häikäisevä valo, niin heikomman on syytä olla varuillaan ja varmuuden vuoksi väistää.
En työntäisi vaunujani autojen eteen ilman, että tiedän, että auto varmasti on huomannut minut.Raskaana ollessani meinasin jäädä bussin alle, joka ei saanutkaan bussia pysähtymään valoihin. Liukui sen pari metriä suojatielle. En olisi kerennyt tekemään mitään, jos olisin vain muitta mutkitta lähtenyt kävelemään suojatielle. Koska liukkaat kelit eivät tänäkään talvena päässeet yllättämään minua, kuten hkl:n bussikuskin pääsi, niin minä ennakoin tilanteen. Bussi tuli aivan liian kovaa, jäisellä liukkaalla kelillä valoihin. Kuvittelin mielessäni, että mihin bussi päätyy jarrutuksen jälkeen ja arvasin oikein. En lähtenyt ylittämään tietä, vaikka minulle paloivat vihreät. Ja tämä tapahtui lahden väylän varrella, äärimmäisen vilkkaalla liikennepaikalla, missä kukaan ei ajele tahallaan päin punaisia.
Itse hyödyin varomisestani eniten. Mutta bussikuski saa kiittää älykkyyttäni siitä, että ei vietä nyt aikaa sellissä kuolemantuottamuksesta ja noin 30 ihmistä ei kärsi tällä hetkellä painajaisesta, kun raskaana oleva nainen rusentui heidän allensa.
samat säännöt kuin autoilijaa eli pyöräilijän on tultava risteyksiin erityistä varovaisuutta noudattaen. Väistettävä oikealta tulevaa jne...Talutettava suojatie jos pyörätie ei jatku.
Nykyään pyöräilijät kuvittelevat, että heillä on etuajo-oikeus joka suunnasta. Pyöräilijä väistää risteyksessä oikealta tulevaa autoa jos pyörätie jatkuu risteyksen yli. PYöräilijällä ei ole etuajo-oikeutta risteyksessä.
Tämäkin riippuu siitä, onko auto itse väistämisvelvollinen risteyksessä. Kyllä pyöräilijä saa päätiensuuntaisen risteyksen yli hurahtaa suoraan, mutta toki omalla vastuulla. Tyhmäksi ei kannata heittäytyä, jos oma henki on kallis.