Miksi joillekin perheen sisäinen vaalisalaisuus on outo?
Meillä lapsuudenkodissa oli ja sama on jatkunut omassa perheessä. Joillekin tämä tuntuu olevan kamalaa. Miksi?
Kommentit (241)
Tykätään keskustella ja kyllä siinä ehdokaskin selviää. Toki en siellä kopissa ole, joten eihän sitä varmasti voi tietää.
Jotkut nyt tuntuvat jakavan kaiken lähellään oleville ihmisille, oli kyse peräpukamaongelmista, naapurin Lissulta bongatuista rasvaisista hiuksista tai poliittisista näkemyksistään.
Ei meilläkään puhuta omista ehdokasvalinnoista. Henkilökohtainen asia kuitenkin. Joskus on jälkikäteen saatettu mainita vaalien kohdalla kun homma on jo ns. "ohi", tyyliin pääsikö se oma ehdokas läpi vai ei.
Meidän äiti on sellainen, etten pysty edes veikkaamaan ketä se on äänestänyt. Edes puolueen arvaaminen on vaikeaa, se ei sitä koskaan avaa. Sanoo vaan että vaalisalaisuus eikä siinä mitään, mutta se että minä en äidistäni tämmöstä tiedä niin joskus tuntuu etten tunne sitä ollenkaan
Meillä parisuhde perustuu rehellisyyteen ja avoimmuuteen. Emmekä keksi yhtään syytä, miksi tämä ei voisi koskea myös äänestämistä.
Mikä siinä ehdokkassa hävetää niin paljon, ettei edes omalle puolisolle voi kertoa, ketä äänesti?
Jokainen perheessä on Judas (eli ei ole saman puolueen kannattaja) ja äänestää pettävää Judas Iscariotia (edustajaa, joka vaaleissa). Soppa on valmis.
Käytännössähän se tarkoittaa, ettei politiikasta puhuta perheessä yhtään, mutta kuitenkin ollaan niin aktiivisia, että äänestetään. On se erikoinen kombo.
No miksi sinulle on outoa ja kamalaa, että ihmiset ovat erilaisia?
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä ehdokkassa hävetää niin paljon, ettei edes omalle puolisolle voi kertoa, ketä äänesti?
Ei kyse ole siitä, että hävettäisi. Mutta en minä näytä puhelimeeni saapuneita henkilökohtaisia viestejä tai luettua kirjeitäni, kerro ihan kaikkia normaalien ruumiintimintojen ongelmia, ei meillä tiedetä toisen tarkkaa palkkaa, emme puhu työasioista. Se, että vielä kahdenkymmenen vuoden jälkeenkin parisuhteesta huolimatta voi olla edelleen omia juttuja, on mielestäni ihan tervettäkin ylläpitämään suhteen mielenkiintoa.
Mua nyt ei kiinnosta pätkääkään ketä vaikka puolisoni äänesti (tuli kyllä puheeksi/kertoi itse) mutta tuntuu että tuo "vaalisalaisuus" on vanhemmille ihmisille jokin juttu. Onko peruja jopa jostain sisällissodasta mikä oli pitkään kansallinen trauma.
Meillä perheessä puhutaan paljon politiikkaa, eikä kenenkään puoluekanta ole epäselvä. Kunta- ja eduskuntavaaleissa ei yleensä ole tullut puhetta ehdokkaasta, vain sen verran että pääsikö läpi.
Ei minulle ole mitään merkitystä sillä, miten muissa perheissä toimitaan. Omassa perheessäni keskustellaan avoimesti kaikista asioista eikä koeta tarvetta salailla äänestyskäyttäytymistäkin. Itse en pidä sitä niin yksityisenä asiana, että se pitäisi salata kaikilta.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen perheessä on Judas (eli ei ole saman puolueen kannattaja) ja äänestää pettävää Judas Iscariotia (edustajaa, joka vaaleissa). Soppa on valmis.
Eli ei pystytä hyväksymään, että ihmiset ajattelevat eri tavalla ja painottavat eri asioita? Avoimempi keskustelu voisi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole siitä, että hävettäisi. Mutta en minä näytä puhelimeeni saapuneita henkilökohtaisia viestejä tai luettua kirjeitäni, kerro ihan kaikkia normaalien ruumiintimintojen ongelmia, ei meillä tiedetä toisen tarkkaa palkkaa, emme puhu työasioista. Se, että vielä kahdenkymmenen vuoden jälkeenkin parisuhteesta huolimatta voi olla edelleen omia juttuja, on mielestäni ihan tervettäkin ylläpitämään suhteen mielenkiintoa.
Sinulle siis äänestäminen on verrattavissa ummetukseen? Tämä selvä.
Perheen sisällä jokainen katsoo itse parhaakseen, että kertooko toiselle omaa ehdokastaan vai ei. Vaalisalaisuus on kuitenkin määritelty yksilön suojaksi, jota demokraattisessa valtiossa suojellaan ja siten sitä on useimpien perheissä opetettu kunnioittamaan.
Kun ajatellaan taas henkilötietosuojalain näkökulmasta, poliittisten mielipiteiden rekisteröinti kuuluu erityisiin henkilöryhmiin. Näitä tietoja on suojeltava erityisen tarkasti, koska niiden käsittely voi aiheuttaa huomattavia riskejä henkilön perusoikeuksille ja -vapauksille. Siten vain mainitakseni, että poliittisten mielipiteiden kertominen demokraattisessa Suomessa on turvallista tänään, mutta katsoen jo naapuriin niin voidaan todeta, mikä voisi olla seuraus yleisestä ehdokkaan mainitsemisesta sellaisessa ilmapiirissä myös heidän kuullen, keiden ajattelee olevan luotettuja. Ihan siten vain näkökulmaa antaakseni. Harvapa meistä rekisteriä puolison poliittisista mielipiteistä pitää ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa huolestuttavalta, jos terveystietoja ei jaeta. Joskushan voi olla tilanne, ettet itse pysty kertomaan asioitasi ja olisi hoidollisesti tärkeää tietää, onko sinulla esim. ärtynyt paksusuoli vai ei. Noin muutenkin on melko erikoista, jos suhteen mielenkiinto pysyy yllä sillä, ettei kerro paljonko saa palkkaa. Mutta kukin tavallaan.
Mun isä oli tyranninaisuuteen taipuva ja mua ärsyttää ihan suunnattomasti, kun hän kertoi, ketä he äitini kanssa kulloinkin äänestivät. Isä oli siis päättänyt asian äitini puolesta. Äidin silmistä joskus näin, että hän äänesti niin kuin itse halusi, antoi vain ukon horista omiaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei minulle ole mitään merkitystä sillä, miten muissa perheissä toimitaan. Omassa perheessäni keskustellaan avoimesti kaikista asioista eikä koeta tarvetta salailla äänestyskäyttäytymistäkin. Itse en pidä sitä niin yksityisenä asiana, että se pitäisi salata kaikilta.
No tämä. Eri puolueita ollaan monestikin äänestetty ja asia kuitataan että ok. Riidanhaastamiseen politiikkaan liittyen olen törmännyt vain tällä hurupalstalla.
Meillä ei vaadita puolisoa tai aikuistuneita lapsia kertomaan, ketä äänesti tai aikoo äänestää. Toki vaalisalaisuus on yksi asia, jota kunnioitamme, mutta se ei ehkä ole kuitenkaan se merkittävin syy.
Ajattelen, että jokaisella saa olla vaikka minkätasoisia asioita, joita ei tarvitse jakaa kenenkään kanssa ellei tahdo. Jos joku alkaisi tivata minulta ehdokastani, saattaisin hyvinkin jättää kertomatta. Toisaalta voisin sen paljastaakin, jos jossakin keskustelussa se tuntuisi luontevalta. Mutta mitään tarvetta minulla ei ole udella kenenkään omia äänestyspäätöksiä.
Ehkä aloittajana ajattelisin tätä asiaa näin päin: Miksi ihmeessä sinun pitäisi tietää, ketä perheenjäsenesi äänestävät? Mihin tarvitset sitä tietoa?
No onhan se nyt todella outoa jos ei lähimmilleen voi kertoa ketä äänesti. Miksi?