Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mites Suomessa täysi-ikäisten kotona asuminen?

Vierailija
02.05.2010 |

Eli 18 v täyttäneet?

Ei ole opiskelupaikkaa eikä töitä.

Useammalla kaverillani majailee tämänikäisiä vanhempiensa luona, ja tekemättä yhtään mitään. Siis saavat ilamisen ylläpidon, lapsilisiäkään ei enää tietenkään tule. Eivätkä tee yhtään mitään kotitöitä.

Viimeksi sanoin kaverilleni suoraan, kun kämppänsä oli kuin myrskyn merkki, että sulla on täällä kaksi aikuista lasta. Niille pitää jakaa tiski-, siivous- ja pyykkivuorot. Tai muuttakoot omaan kämppään.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonkun välivuoden ehkä voisivat asua kotona, mutta kyllä lähes 20 v pitäisi jo muuttaa omilleen.

Vierailija
2/9 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan siitä syystä, että opiskelee, ja on tullut edullisimmaksi asua kotona. En katsoisi mitään sellaista lorvimista, että ei tehdä töitä eikä opiskella, eikä kotonakaan mitään. Tosin tuntuu meillä vieraalta ajatukseltakin, niin paljon lapset ovat tottuneet osallistumaan kotitöihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hakee opiskelemaan ja säästää rahaa.

4/9 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä meidän vanhempien luona. Periaatteena on että aikuinen tekee aikuisten työt. Mun vanhemmat tarjoaa vielä katon ja ruuat, mutta ei muuta elämää. Ja tän vuoden se on ollut vuoden kestävässä opistokoulutuksessa, jossa on asunut viikot. Toivotaan että pääsee kouluun.

Vierailija
5/9 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eika ole mihinkaan tarvis menna. Molemmat kayvat yliopistoa, ovat puolipaiva toissa ja auttavat kaikissa kotitoissa. Eivat maksa vuokraa tai ruokaa, mutta maksavat kaikki omat kulut.

Molemmilla on opintovelkaa, asumme ulkomailla ja yliopisto on kallista. Saastavat rahaa myos etta voivat sitten aikoinaan itse maksaa opintovelat pois.

Haluamme etta he asuvat kotona niin pitkaan ainakin kun koulut on kayty loppuun, en ymmarra miksi pitaisi potkia pois, vanhempien velvollisuus on tehda mika on parasta lapsille, eika se velvollisuus lopu siihen etta tayttavat 18v.

Vierailija
6/9 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap halusi ensinnäkin tietää täysi-ikäisten kotona asumisesta SUOMESSA. Suomessa ei opiskelijan pääsääntöisesti tarvitse rahasyistä kotona asua, koska koulutus on ilmaista/halpaa, ja opiskeluajan asumista tuetaan. Eli täällä aika usein (ei tietenkään aina) parikymppisten kotona asujien motiivi on just se, että ei vaan viitsitä lähteä mamman lihapatojen äärestä!

Kyllä mun mielestä tekee lapselleen karhunpalveluksen, jos ei opeta omillaan pärjäämään. Vanhemmat eivät ole iankaikkisesti ruokkimassa ja laskuja maksamassa.

Vierailija
7/9 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmilla oli periaate, jota aion soveltaa itsekin eli mikäli lapset eivät opiskele (siis vaikka viettäisivät välivuotta työtä tehden) niin kotona asuessaan maksavat vuokraa. Se ajaa kyllä sitten töihin ettei tarvitse tyhjänpanttina olla. Ja vielä enemmän ajaa opiskelemaan, jota lämpimästi kannatan.

Vierailija
8/9 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on ihan järkevää asua kotona, kun opiskelupaikka on n. viiden kilometrin päässä. Ei mulla ole mitään tarvetta potkia lasta pois. Hän saa asua kotona niin kauan kuin haluaa. Itse muutin pois kotoa juuri 22-vuotiaana.

Vierailija
9/9 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiolaisethan yleensä/usenkin asuvat kotonaan, kunnes ovat ylioppilaita.

ITse olin lukion aikana vaihto-oppilaana ja koska olen alkuvuodesta syntynyt, olin 20-v., kun minusta tuli ylioppilas. Saman vuoden syksyllä muutin vuokrakämppään, vaikka olin vain työmarkkinatuella työllistettynä. Vanhempani olisivat halunneet minun jäävän vielä kotiin, kunnes pääsisin opiskelemaan. Taloudellisesti hommassa ei ollut mitään järkeä.

Itellä vain ei pää antanut periksi, että olisi vanhempien nurkissa asunut, vaikka kotitöitä teinkin lähes ulkopuolisen siivoojan verran.

Myöhemmin sitten olen useammankin kesän asunut kesätöiden vuoksi kotona. Siinä vaiheessa oli jo järkeä sen verran päässä, että osasi ottaa taloudellisen ehdotuksen vastaan.