Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia rinnasta kieltäytyvästä vauvasta? ov

Vierailija
02.05.2010 |

Mun 3kk vauva on nyt kuukauden ajan välillä kieltäytynyt rinnasta. Raivoaa vain kun yrittää tarjota, kääntää päätään poispäin. Homma on mennyt pahemmaksi koko ajan ja mua stressaa hirveästi ja tuntuu pahalta. :(

Onko sun lapsi raivonnut rinnalla tai kieltäytynyt kokonaan? Oletko saanut imetyksen silti vielä jatkumaan vai onko pitänyt luovuttaa? Kertokaa mulle kokemuksia, kiitos!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitten vain lopetan tarjoamisen. Kylla se sitten hetken paasta maistuu. Joskus vauvalla on vatsanpuruja, joskus han on liian vasynyt ja pitaa torkahtaa hetki ennen tissittelya.

Vauva ei tosin mitaan muuta saa kuin rintaa, eika suostu pullosta juomaan, joten luotan aina siihen, etta luonto tikanpojan puuhun vetaa. Onhan silla vauvallakin oikeus jotenkin kertoa, etta ei nyt kiitos - ja sehan tapahtuu huutamalla.

Vauva on 2,5kk.

Vierailija
2/21 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etta jos stressaan, vauva kieltaytyy suuremmalla todennakoisyydella. Samoin joskus hanella on liian kuuma/liian kylma tai ymparilla on liikaa metelia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetä vauvaa unessa, unisena, juuri heränneenä, liikkeessä, sylissä, liinassa, olkaa paljon nakuna lähekkäin ilman että tarjoat rintaa, anna vauvan päättää milloin tarttuu siihen jne. Näillä mä olen raivot taltuttanut jo kolmelta. Aina joku litaniasta on tepsinyt. Ja se, että en ole antanut periksi ja antanut pullosta koska se on kaikilla tutuillani johtanut imetyksen loppumiseen kokonaan. Tsemppiä!

Vierailija
4/21 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pumppasin kuukauden maitoa pulloon ja yritin tarjota rintaa. Ei syönyt, huusi vain. 4 kk aloitettiin neuvolan suosituksesta soseet. Jostain syystä rinta alkoi kelvata, pulloista päästiin eroon 5kk. Nyt 1.4 v & lopetellaan imetystä.

Pumppaus oli rankkaa, enkä todennäköisesti tekisi samaa uudestaan vaikka imetys ihanaksi osoittautuikin. Meni turhan suorittamiseksi ja millien vahtaamiseksi koko homma. Esikoinen oli kyseessä. Tsemppiä jokatapauksessa.

Vierailija
5/21 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnes tilanne meni niin mahdottomaksi, että imetyksestä ei tullut enää mitään. Syitä kieltäytymiseen ja raivareihin tuli niin hampaista, mahavaivoista jne. Oltiin neuvolan kans ihan toivottomia, vaikka sain imetettyä täysillä 4kk ja sitten vielä 3,5kk eli yht. 7,5kk. Mut töitä se teki. Nuo kieltäytymiset alkoi kans jotain 3kk hujakoilla. Myöhemmin (1,5v.) ilmeni maitoallergia eli vauva varmaan vastusteli maitoa vaistomaisesti. Kannattaa pyytää varulta verikokeet, kun tuon ikäiseltä ne on vielä suht helppo ottaa.

Vierailija
6/21 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri heränneenä (tai nukahtaneena) vauva syö yleensä ihan hyvin. Olen kokeillut imettämistä istuallaan, makuullaan, jumppapallon päällä hytkytellen ja ympyrää kävellen. Välillä onnistuu, välillä ei. Liinassa en osaa imettää.

Pumppaamalla mulla ei maitoa heru juurikaan. Yhden kerran on kokeiltu antaa pullosta pumpattua maitoa, söi vähän nihkeästi mutta söi kuitenkin. Hetken kuluttua söi vielä molemmat rinnat tyhjiksi hyvällä halulla. Mutta ehkä on tosiaan parempi vielä yrittää välttää pullon antamista kun haluaisin saada tän imetyksen kuitenkin jatkumaan.

Tuntuu vain jotenkin niin pahalta kun en kelpaa vauvalleni. :(

ap

Vierailija
7/21 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhemmin (1,5v.) ilmeni maitoallergia eli vauva varmaan vastusteli maitoa vaistomaisesti. Kannattaa pyytää varulta verikokeet, kun tuon ikäiseltä ne on vielä suht helppo ottaa.

Tuotakin olen miettinyt, että pitäisiköhän mun alkaa maidottomalle dieetille pariksi viikoksi ja katsoa auttaisiko se...

ap

Vierailija
8/21 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhemmin (1,5v.) ilmeni maitoallergia eli vauva varmaan vastusteli maitoa vaistomaisesti. Kannattaa pyytää varulta verikokeet, kun tuon ikäiseltä ne on vielä suht helppo ottaa.

Tuotakin olen miettinyt, että pitäisiköhän mun alkaa maidottomalle dieetille pariksi viikoksi ja katsoa auttaisiko se... ap

Se on juuri se maidon proteiinin koe, samalla otettiin viljat, omena ja jotain muita kokeita. Juuri tuo maitoproteiini oli koholla, eli näkyi verestä. Kokeet oli tosi hankala ottaa 1,5-vuotiaalta, kun 7 putkea verta otettiin. Nykytietämyksen mukaan noita omadieettejä ei pitäisi tehdä, vaan sopia asiasta lääkärin tai neuvolan kanssa. Eli lääkärille vain ja sitten kokeisiin.

Vierailija
9/21 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikon imulakon yhtä aikaa. Pelkkä imetysasentoon ottaminen aiheutti huudon. Imetystukilistalta luin sitten hyviä ja huojentavia tietoja lakosta. Juuri puoliunisena sain vauvat syömään, muuten imetys jäi tosi vähälle. Pullokin aiheutti saman reaktion.

Meillä oli tosiaan vain tuo yksi intensiivinen lakkoviikko, sitten palattiin normaaliin :)

Vierailija
10/21 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kieltäytyjä söi rintakumin kanssa.

Vierailija
11/21 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tilanne helpotti, kun lypsin eka pahimmat pois pulloon ja annoin siitä, sit tissikin taas toimi normaalisti.. :)

Vierailija
12/21 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alkoi rintaraivoaminen yhtä äkkiä, ja syyksi paljastui korvatulehdus. Vauva nukkui ihan kohtuullisesti yms, ja tämä syömisongelma oli isoimpia oireita.

Syy ei ole missään nimessä sinussa, ettet kelpaisi vauvalle, vaan hänellä voi olla joku ongelma, että se syöminen ja etenkin imeminen sattuu tms. Kannattaa käydä lääkärillä näytillä, niin tietää että ainakaan mistään sellaisesta ei olisi kyse.

Särkylääkkeen kanssa se imeminen sitten alkoi taas sujua ja korvan parannuttua homma jatkui entisellään. Olen kyllä kuullut tapauksesta, jossa korvakipu olisi lopettanut imetyksen, kun lapsi ei enää suostu takaisin rinnalle koska on ottanut niin kovin kipeää ennen kuin korvatulehdus on huomattu. Tuttipullolla ja pumpaten sitten on vielä edetty vähän aikaa.

Vierailija
13/21 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vauva raivoaa rinnalla? Etta terve vauva kuolee yhtakkia ja kuivuu ruoan aarelle? Kyllahan vauva pystyy olemaan hyvin 4-5h syomatta. Yolla jopa 6 tai 8.

Vierailija
14/21 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli vaikea uskoa että monta lasta imettäneenä voisi olla ongelmia imetyksessä. en suostunut uskomaan mutta imetys vaan oli ihan erilaista kuin ennen ja vaati hikeä ja itkua aivan eri tavoin kuin ennen. sitten selvisi mahdollinen aiheuttaja: vauvan kireääkin kireämpi kielijänne. se napsaistiin poikki. arvaa ihmettelinkö miten mahdollista kun sairaalassa sitä ei oltu huomattu ja itelle ei ollut tullut ees mieleen.

Vierailija
15/21 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vauva raivoaa rinnalla? Etta terve vauva kuolee yhtakkia ja kuivuu ruoan aarelle? Kyllahan vauva pystyy olemaan hyvin 4-5h syomatta. Yolla jopa 6 tai 8.

En mä nyt sitä pelkää että se yhtäkkiä kuolee nälkään. Mutta mua ainakin ahdistaa se, että kun vauva itkee niin en saa häntä rauhoittumaan rinnalle. Esikoista pystyin aina lohduttamaan tissillä, kolhujen tai esim. rokotuksen jälkeen. Tää kakkonen vain karjuu. :( Ja kun itsestä tuntuu että täytyyhän sillä olla nälkä kun edellisestä syönnistä on aikaa vaikka tuon 6h, ja vauva huutaa eikä viihdy sylissäkään. Mutta karjuminen vain yltyy kun yrittää tissiä tarjota. (Vaan onhan täällä av:lla niitäkin äitejä, joista on ihan ok antaa vauvan huutaa vaikka auton takapenkillä yksinään...)

Mut joo, kiitos taas vinkeistä. Soitankin huomenna neuvolaan ja pyydän korvatarkistusajan. Ei mitään flunssaa ole ollut mut kai se korvatulehdus voi olla ilman muita oireitakin. Ja noita allergioita olen tosiaan epäillyt itsekin, kun vauvalla on ihottumaa, karheita läiskiä siellä täällä.

ap

Vierailija
16/21 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varmaankaan liian kovasta maidontulosta ainakaan kyse, ennemminkin päinvastoin. Välillä tuntuu että vauva hermostuu siihen, kun ei heruminen alakaan heti eka imaisulla vaan saattaa vaatia puolikin minuuttia imuttelua ennenkuin maito alkaa kunnolla virrata. Täydestä tissistä syö ehkä helpommin kun maitoa tulee nopeammin (tai sit syy on se että edellisestä syönnistä on jo niin kauan että on iso nälkä.)

ap

Vierailija
17/21 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsesi saa rintaraivareita. just tuohon ikään sopii, eli en tiedä miksi..tuleeko liikaa liian vähän. itse piilottelin tissiä ennekuin salakavalasti hyökkäsi suuhun. siis oikeasti jos näki tissin alkoi huutaa!! ja muuten toinen lapsi sai myös pulloraivareita eli ihan sama show, mut kummatkin tokenivat siitä pikku hiljaa. sitten sai vaunuraivareitakin..nekin meni ohi..

Vierailija
18/21 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käypä Imetystukilistan sivuilla lukemassa rintalakosta. Ei mikään tavaton ilmiö, ja siellä on konsteja, joilla selvitä tilanteen yli.

Hienoa, että haluat imettää vaikeuksista huolimatta!

Vierailija
19/21 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etta vauvaa ei aina rinnalla saa rauhoittumaan. Kylla terve vauva syo - eri asia, jos pelkaa lapsen olevan sairas tai etta imetys ei koskaan ole sujunut.

Mutta jos taysimetyksella oleva vauva huutaa rinnalla, niin itse en sita varten ala ostaa korvikkeita tai tarjoamaan pulloa. Ellei sitten tilanne ole sellainen, etta syomattomyydesta olisi valitonta terveydellista vaaraa.

Vauvat itkevat joka tapauksessa, eika aina syy selvia. Se kun on ainoa keino protestoida. Joskus rinnalla, joskus sylissa, joskus rattaissa, sangyssa tai autossa.

Vierailija
20/21 |
02.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei kyl näkyneet veritestissä eikä ihon prick-testeissä. Vain välttämisellä tuli diagnoosi, että maito, kananmuna ja viljat. Veriarvot näyttivät kaiken olevan ok, prickissä näkyi ainoastaan kananmuna.

Mutta syöminen oli yhtä tuskaa niin imetys kuin pullosta pumpattu maito ja myös korvikekin. Kunnes saatiin allergiselle sopiva korvike, niin johan alkoi vauva syömään. Ja minä kun epätoivoisena yritin kolme kuukautta imetystä ja pumppasin maitoa, seuraavan kohdalla en anna "hyvän imettävän äidin" leimaa enää painostaa itseäni.

Naureskelin kavereille, et meillä vauva oppi kääntymään ennätysaikaisin, kun oli niin iso tarve päästä pois rinnalta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi