Teinityttö voi tulla myös tosi halvaksi! Ei meillä mene paljoa rahaa...
Varmasti osansa on sillä, että tyttö on pienestä saakka tottunut siihen, että raha ei kasva puussa. Jos pienestä saakka antaa kaiken, ja vähän enemmänki,n mitä lapsi hoksaa haluta, niin ei ihme jos teini-iässä rahaa palaa!
Meillä tyttö (tänä vuonna 16v) itse sanoi, että on oikeasti tosi onnellinen meidän perheestä ja sanoi ettei se haittaa yhtään vaikka kavereilla on enemmän rahaa käytettävänä. Tytön itsensäkin mielestä sellainen on tosi pinnallista.
Meillä esim.
- leikkaan itse tytön hiukset, aina kun olen leikannut niin olen harjaantunut oikein taitavaksi eri malleissa, vaikkei kampajaakoulutusta olekaan
- lähiaikoina tyttö on saanut väriäkin päähän jos on tahtonut ja ollaan kestovärjätty kulmat ja ripset (edullisilla kotiväreillä)
- vaatteet ostetaan paljolti huuto.netistä paketteina (saa tosi kivoja ja vain vähän käytettyjä vaatteita 0,50 euroa/kpl tai merkkivaatteita noin 2 euroa/kpl) ja muutenkin kirppareilta
- pyörä on ostettu käytettynä
- tyttö harrastaa paikallisen nuorisoseuran jumppia: jäsenmaksu alle 18v on 50 euroa vuodessa kaikkineen ja saa käydä vaikka joka arki-ilta jumppaamassa tuolla hinnalla! Lisäksi lukee paljon kirjaston kirjoja, pyöräilee, ym.
- saa viikkorahaa 2 euroa viikossa ja säästää niitä huolella, jotta pääsee silloin tällöin kavereiden kanssa leffaan tai koulun diskoon tms.
Pientä luksusta saa lahjojen muodossa: Isän puolelta on suht varakkaat isovanhemmat, joilla on 5 lapsenlasta. Joka vuosi ottavat 1 lapsenlapsen ulkomaille (ihan esim. Thaimaa) mukaansa. Teinityttömme on päässyt jo 5 kertaa, koska alkuun lapsenlapsia oli vähemmän heillä (nuorempi serkku nyt 4v), viimeksi kävi syksyllä -09. Joulu/synttärilahjaksi on tullut lahjakortteja esim. Lindexille ja Seppälään (tyttö on näistä kovasti iloissaan, vaikka varmasti osa palstamammoista pitää tuon merkkisiä vaatteita "kaameina retkuina", mistä jokainen voi sitten olla mitä mieltä tahansa..).
Tyttö on iloinen, tunnollinen ja kiltti tyttö! Keskiarvo on yli 9 koulussa ja on tervehenkinen, vastuuntuntoinen ja kuitenkin iloista elämää puhkuva. Ei juo eikä polta tms. kuten osa tuon ikäisistä.
Syksyllä menee läheiseen lukioon ja opintotukihan sitten kattaa kirjakuluja. Kirjoja ostamme varmasti käytettynä kaikki mitä vaan pystyy ja jos ei pysty niin sitten lainausta kirjastosta tms ;)
Pikkusisaret ovat 12v poika ja 5v täyttävä tyttö ja kyllä tästä katraasta tuo 5-vuotias tulee kalleimmaksi, kuukausittaisten hoitomaksujen (alennettu mutta on se silti 100e/kk) ja nopeasti pieniksi jäävien vaatteiden vuoksi.
Kommentit (88)
te köyhät ette näe mitään muuta kuin ääripäät?
Kyllä minulla on henkiset arvot kohdallaan, onnellisuutta, terveyttä ja ihania läheisiä. Ja jokaisesta näistä muistan olla kiitollinen joka päivä. Siitäkin huolimatta, että vietin varakkaan lapsuuden ja tarjoan sitä samaa myös omille lapsilleni. Jotkut saavat kaiken, jotkut puolet ja jotkut murusia. Niin se menee, mutta onnellisuus ei pitäisi olla kiinni siitä.
kuulostaa kyllä noine saarnoineen siltä, että on oikeasti kateellinen varakkaammille tuttavilleen, ja niitä pitää sitten halveksia ja opettaa lapsetkin halveksimaan, kun itsellä ei ole varaa. Jos voittaisitte lotossa kuusi miljoonaa euroa, niin varmaan pistäisitte kaiken saman tien hyväntekeväisyyteen?
Meillä on myös teinityttö, on hyvä koulussa, suosittua seuraa ja ihana isosisko veljelleen.
Silti mua ei haittaa yhtään vaikka rahaa saan kulumaan häneen aika reippaasti.
Musta on ihana katsoa ja seurata vierestä nuorten elämää. Shoppailu-päivä kampissa ja päivittäiset mäkkäri-kahvittelut jne. Ei tulis mieleenkään ruveta säästämään nuoren kohdalla, toki joku raja on mutta ei olla käyty vielä sen lähellä.
vaikka töitä? Mäkkäristä,lastenhoitajana etc.
vaikka töitä? Mäkkäristä,lastenhoitajana etc.
Mutta mäkkäriin pääsee vasta 16-vuotiaana ja lastehoitoakaan ei välttämättä ole tarjolla.
Meidän tyttö on ollut kesäisin isänsä firmassa tekemässä sitä sun tätä. Mutta ei ne kesätienestit koko loppuvuodeksi riitä, viime kesän ansioilla osti skootterin.
ap ilmoittaa nuorimmaisensa olevan se kaikista kallein...
Jos kerran raha-asioita ei mietitä ja ne eivät ole tärkeitä ja olette onnellisia, niin miksi tuo nuorin nyt leimataan kalleimmaksi?
Mulla ei ole liikaa rahaa, mutta sen verran, että pärjään. Välillä raha-asiat mietityttävät öisin, mutta... en mä koskaan ole miettinyt, kuka lapsistani sen rahan vie...
meille rahaa. Ei ole mennyt euroakaan muutamaan vuoteen sen jälkeen, kun keksittiin laittaa hänet sihteeriopiston sivuille. Sen jälkeen tyttö on antanut meille rahaa säännöllisesti, ja mikä vielä kivempaa niin oppii tekemään työtä ja käyttämään rahaa nuorella iällä.
osoitella sormella varakkaiden elämää ja rahoja. Jokainen tavallaan. Mutta, muistakaahan rakkaat siskot
"Money can't buy happiness." Sure it can! That's just a lie we tell poor people to keep them from rioting.