Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinityttö voi tulla myös tosi halvaksi! Ei meillä mene paljoa rahaa...

Vierailija
01.05.2010 |

Varmasti osansa on sillä, että tyttö on pienestä saakka tottunut siihen, että raha ei kasva puussa. Jos pienestä saakka antaa kaiken, ja vähän enemmänki,n mitä lapsi hoksaa haluta, niin ei ihme jos teini-iässä rahaa palaa!

Meillä tyttö (tänä vuonna 16v) itse sanoi, että on oikeasti tosi onnellinen meidän perheestä ja sanoi ettei se haittaa yhtään vaikka kavereilla on enemmän rahaa käytettävänä. Tytön itsensäkin mielestä sellainen on tosi pinnallista.

Meillä esim.

- leikkaan itse tytön hiukset, aina kun olen leikannut niin olen harjaantunut oikein taitavaksi eri malleissa, vaikkei kampajaakoulutusta olekaan

- lähiaikoina tyttö on saanut väriäkin päähän jos on tahtonut ja ollaan kestovärjätty kulmat ja ripset (edullisilla kotiväreillä)

- vaatteet ostetaan paljolti huuto.netistä paketteina (saa tosi kivoja ja vain vähän käytettyjä vaatteita 0,50 euroa/kpl tai merkkivaatteita noin 2 euroa/kpl) ja muutenkin kirppareilta

- pyörä on ostettu käytettynä

- tyttö harrastaa paikallisen nuorisoseuran jumppia: jäsenmaksu alle 18v on 50 euroa vuodessa kaikkineen ja saa käydä vaikka joka arki-ilta jumppaamassa tuolla hinnalla! Lisäksi lukee paljon kirjaston kirjoja, pyöräilee, ym.

- saa viikkorahaa 2 euroa viikossa ja säästää niitä huolella, jotta pääsee silloin tällöin kavereiden kanssa leffaan tai koulun diskoon tms.

Pientä luksusta saa lahjojen muodossa: Isän puolelta on suht varakkaat isovanhemmat, joilla on 5 lapsenlasta. Joka vuosi ottavat 1 lapsenlapsen ulkomaille (ihan esim. Thaimaa) mukaansa. Teinityttömme on päässyt jo 5 kertaa, koska alkuun lapsenlapsia oli vähemmän heillä (nuorempi serkku nyt 4v), viimeksi kävi syksyllä -09. Joulu/synttärilahjaksi on tullut lahjakortteja esim. Lindexille ja Seppälään (tyttö on näistä kovasti iloissaan, vaikka varmasti osa palstamammoista pitää tuon merkkisiä vaatteita "kaameina retkuina", mistä jokainen voi sitten olla mitä mieltä tahansa..).

Tyttö on iloinen, tunnollinen ja kiltti tyttö! Keskiarvo on yli 9 koulussa ja on tervehenkinen, vastuuntuntoinen ja kuitenkin iloista elämää puhkuva. Ei juo eikä polta tms. kuten osa tuon ikäisistä.

Syksyllä menee läheiseen lukioon ja opintotukihan sitten kattaa kirjakuluja. Kirjoja ostamme varmasti käytettynä kaikki mitä vaan pystyy ja jos ei pysty niin sitten lainausta kirjastosta tms ;)

Pikkusisaret ovat 12v poika ja 5v täyttävä tyttö ja kyllä tästä katraasta tuo 5-vuotias tulee kalleimmaksi, kuukausittaisten hoitomaksujen (alennettu mutta on se silti 100e/kk) ja nopeasti pieniksi jäävien vaatteiden vuoksi.

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalla ei voi ostaa sydämen sivistystä. Muistathan kuitenkin, ettei sitä voi ostaa myöskään rahanpuutteella.

Vierailija
62/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elätkö dollarinkuvat silmälapuissasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalla ei voi ostaa sydämen sivistystä. Muistathan kuitenkin, ettei sitä voi ostaa myöskään rahanpuutteella.

En tiedä mistä johtuu, mutta usein olen huomannut, että ne jotka eniten materialla koreilee, heiltä eniten sitä sydämen sivistystä puuttuu. En tiedä mistä johtuu. Ehkei sitten ehdi? keskittyä henkiseen puoleen kun keskittyy pinnallisiin asioihin? EOS. Varmasti poikkeuksia löytyy ja paljon. Ehkä myös ne henkiset sisimmästä lähtevät arvot on materialisilla jo alkujaan ihan erilaiset kuin niillä, jotka tulee pienellä toimeen ja ovat onnellisia ihan tavallisista ulkoisista puitteista?

Nyt on ihan oikeasti mentävä! :) Rauhaa ja rakkautta teidän vappuun!

t. ap

Vierailija
64/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai päättääkö äiti minkälainen tukka nyt leikataan, minkälaisia vaatteita ostetaan huutiksesta jne?

Jotenkin kuulostaa, että kirjoittaisit jostain 6-vuotiaasta etkä teini-ikäisestä...

Vierailija
65/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole vastauksia valmiina? Onko sut aivopesty?

Vierailija
66/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai päättääkö äiti minkälainen tukka nyt leikataan, minkälaisia vaatteita ostetaan huutiksesta jne? Jotenkin kuulostaa, että kirjoittaisit jostain 6-vuotiaasta etkä teini-ikäisestä...

Tietysti valitsee huutiksesta ja kirpparilta itse. On selvä oma tyyli hänellä. Hiusten mallin ja pituuden ja värinkin valitsee itse! :)

Olen kyllä mielestäni vastannut kaikkiaan asiallisiin kysymyksiin.

t. ap

Vierailija
67/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elätkö dollarinkuvat silmälapuissasi?

Meillä muut asiat ovat tärkeämpiä. Mitä olen huomannut ja seurannut, monella materia ja raha, mammona ja kunnia ovat todella tärkeitä.

Olen kyllä mielestäni kypsä ja aikuinen, moni nykynainen taitaa jäädä teinin tasolle henkisesti? (nyt tiedän että tämä oli provosti kirjoitettu, mutta vähän kärjistetysti näin ajattelen kyllä, minulla on vahvat omat mielipiteet ja arvot joiden mukaan elän ja lapseni olen kasvattanut).

ap

Vierailija
68/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ap

Vierailija
69/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 15-v. tyttö saa kuukausirahaa 30e, sen voi käyttää mihin haluaa. Kännykälasku, harrastukset (n. 1800e/v), satunnaiset leffaliput ja mäkkärikäynnit, meikit ja vaatteet maksan huoltajana muutenkin, samoin yksityiskoulun lukukausimaksut. Vaatteet ovat linjalla "merkkivaatteet", just ostin 108e maksavan paidan 136e shortsien pariksi.

Pystyn kustantamaan tämän elintason asuntovelkaisena yksinhuoltajana minimielareilla molemmille lapsilleni ilman sädekehää.

Vierailija
70/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos olette molemmat töissä niin aika nihkee se opintotuki lukiolaiselle.. ESim. mun sisko joskus 1990-luvun lopussa sai opintotukea 52 mk 3 pikkusiskoa ja molemmat vanhemmat töissä, äiti puolipäivää. itse menin lukioon 2000-luvulla ja en enää saanut opintotukea koska äiti oli mennyt kokoaika töihin... pikkusisko meni lukioon 2005 eikä saanut opintotukea. nyt toinen pikkusisko lukiossa ei saa opintotukea ja äiti osa-aika eläkkeellä.. Isi on kans ihan normi duunari ja äiti kans aikoinaan ihan normi duunari, eli ei kuukausi palkka euroissa kummallakaan kun alle 2000 euroo/kk.

Tiedän yhden joka on saanut täyden opintotuen lukiossa ja asuu yksin (vanhemmat juoppoja).. eli älä nyt niiden opintotukien varaan laske niitä kirjaostokisa.. yks kappale kuitenkin yli 10e

Vierailija
71/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ap:n perheessä on onnistuttu asiat järjestämään niin että vähälläkin rahalla pärjää ja ap:n tyttö ei koe jäävänsä mistään paitsi.

Tuli tuossa kuitenkin yleisempänä juttuna mieleen, mitä olen aiemminkin ajatellut, että tuo ap:n ja kaltaisiensa asenne on todella outo. Jos on vähän rahaa, niin on hyvä että on tarjolla halpoja ja ilmaisia vaihtoehtoja. Mutta jokuhan kaiken kuitenkin maksaa. Ei olisi huutiksessa mitään ostettavaa, jos joku ei olisi joskus sitä uutena kaupasta ostanut. Kirjastot on rakennettu ja uimarannat kunnostettu verovaroin, nuorisoseurakin saanee jonkinlaista tukea yhteiskunnalta (esim. jonkun koulun tilat käyttöönsä tmv). Kampaajalle maksettu rahakin menee takaisin kiertoon. Verojahan maksamme kaikki, mutta veikkaan ap:n perheen jäävän nettosaajien eikä -maksajien puolelle.

Tämähän on toki ok, koska yhteiskuntamme palveluita voivat käyttää kaikki, myös ne, jotka eivät pysty tai halua niiden tuottamiseen osallistua. Pidän vain tosi outona ja ikävänä tuollaista itsensä nostamista ja "materialistien" mollaamista, vaikka juuri nämä ihmiset mahdollistavat ap:n kaltaisen elämäntyylin. Kaikki kun eivät joka tapauksessa voi elää kuten ap, toki kaikki eivät haluakaan.

Vierailija
72/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meni maku siinä vaiheessa kun lähdettiin sinne Thaimaahan isänpuolen rikkaiden sukulaisten kanssa.

Lapset ja teinit tulee halvaksi kun ei ole rikkaita sukulaisia. Leikkaan hiukset kaikilta neljältä lapselta. Vaatteet kierrätetään edelleen, vaikka 2 isointa on teiniä. Osan käytän teinien vaatteista itse kun kasvavat niistä ohi. Hiukset on värjätty aina itse.

Pyörät ja muut on käytettyjä ja vaatteita on aina ostettu kirppareilta ja saatu.

Meillä ei ole rikkaita isosetiä, jotka maksaisivat ulkomaille ja muuta extraa. Eli eivät ole koskaan käyneet ulkomailla (huiiiii, nyt varmaan saavat traumoja kun eivät ole viittä kertaa käyneet thaimaassa).

Se on hyvä leikkiä köyhää kun on rikas sukulainen pelastamassa kuitenkin tilanteen.

Vierailija
73/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo viikkoraha on ihan naurettava!! Siis miksi tehdä ensinnäkään lapsia jos pitää pihdata kaikissa asioissa? Meillä on yksi lapsi(1v3kk) ja kyllä hänelle ostelen ihan kaupoista uusina kaikki vaatteet, vaikken mikään rikas olekaan. Ja miehen kanssa ollaan puhuttu että ruvetaan säästöpossuun laittamaan joku 3-4€ viikossa. Ja sinä annat 16weelle 2euroa/per viikko. Ihan naurettavaa. Leffaliputkin maksaa nykyään 11€, niin siinähän on säästämistä että leffaan pääsee.

Vierailija
74/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas tekee sen halvalla ja tyhmä kalliilla.

Näin se vaan on.

Vierailija
75/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti olet varmaan aivopessyt lapsen pienestä pitäen tuohon "hippiajatteluun". Jutun ongelma on juuri siinä, että ovatko nuo ajatuksen lapsen omia vai sinun häneen iskostamia?

Lapsesi ehkä tahtoisi olla kuten muut nuoret, hän ehkä tahtoisi mennä kavereiden kanssa kaupungille ostoksille ja aikaa viettämään. Hän ehkä tahtoisi kesällä ostaa spontaanisti jäätelön tullessaan uimarannalta, mutta ei luultavasti tee sitä koska siihen menisi hänen koko viikkorahansa!

Kai käsität myös sen, että vaikka tytöllä on rahaa (se 300€ rippilahkaksi saatuna jne.) on myös epänormaalia ettei hän käytä rahaa...! Hän varmaan jemmaa rahojaan koska tietää ettei muuten koskaan rahaa saa ja tietää että joskus voi niitä tarvita. Eli tuo pihiys on jo luonnotonta.

Kannattaa myös miettiä omaa asennettasi, olet selkeästi tuon oman ajattelusi vanki. Vähän samaan tapaan kun joku täysin hurahtanut uskovainen, joka kuvittelee olevansa muita parempi, aina oikeassa jne.

Yleensä se kultainen keskitie on kaikista paras. On kamalaa jos oma äiti tekee säästämisestä ja mahdollisemman pienestä kluttamisestä hyveen, sillä rajansa kaikella. Ei ole olemassa vain kahta tietä --> ap:n elämäntapa tai oravanpyörässä juokseminen ja kerskakulutus.

On olemassa monta välimuotoa, ja minusta elämää on hyvä elää niin että joskus hemmottelee itseään. Se hemmottelu voi olla vaikka hieronta tm. ei siis mikään kolmen tonnin merkkilaukku. Tai se että menee syömän ravintolaan jne.

Lapsesi varmaan vielä mummonakin laskee "kuinka kalliiksi tämä tulee ja ihan turhaan tälläiseen tuhlataan" jos perilleset vievät hänet 75-v juhlien kunniaksi ravintolaan syömään. Elämästä pitää nauttia, ja se ei ole sama asia kun alituinen säästäminen jokaisessa mahdollisessa asiassa.

Jos esim. pyöräilee paljon, on hyvä että pyörä on juuri sellainen mikä on itselle paras (HUOM: ei tarvitse edes olla kallis!) eikä se minkä nyt huutonetistä sattui saamaan.

Ja muista myös se, että monella pihin perheen lapsella menee tuo yli aikuisena, eli kun on tottunut elämään elämää jossa piti kuukausi säästää että pääsi kaverin kanssa leffaan ---> yhtäkkiä onkin töissä ja saa käteen joka kuukausi esim. 1500€ niin johan elämä menee risaiseksi monella, ostetaan ja eletään kuin miljönääri (mitä käytännössä ollaankin siihen 2€ viikkorahaan verrattuna) vert. nuori joka on saanut ja osaa käsitellä ihan oikeasti rahaa.

Vierailija
76/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

selvennät mitä pinnallista on tehdä tuo kaikki sama, mutta vähemmällä vaivalla ja maksaa enemmän?

Vierailija
77/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muista myös se, että monella pihin perheen lapsella menee tuo yli aikuisena, eli kun on tottunut elämään elämää jossa piti kuukausi säästää että pääsi kaverin kanssa leffaan ---> yhtäkkiä onkin töissä ja saa käteen joka kuukausi esim. 1500€ niin johan elämä menee risaiseksi monella, ostetaan ja eletään kuin miljönääri (mitä käytännössä ollaankin siihen 2€ viikkorahaan verrattuna) vert. nuori joka on saanut ja osaa käsitellä ihan oikeasti rahaa.

Tätä juuri tarkoitin,kun puhuin meidän pojasta. Tosin hän kävi jo 14-vuotiaana töissä,joten hänellä oli omaakin rahaa käytettävissä,mutta siltikin nuukuudesta on jäänyt hänelle oikeasti jonkinasteisia traumoja.

Seiska

Vierailija
78/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet avarakatseisen ja suvaitsevaisen tyttösen kasvattanut.. Meillä ei kyllä toisten tekemisiä pinnallisiksi tuomita. Minusta se jos mikä, on sivistystä.

sanoi ettei se haittaa yhtään vaikka kavereilla on enemmän rahaa käytettävänä. Tytön itsensäkin mielestä sellainen on tosi pinnallista.

Vierailija
79/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellänikin on sukulaisina köyhiä/ pihejä ihmisiä muutama. Saan mm. kuulla joka kesäiset saarnat siitä, miten pienten lasten kanssa on ihan turha käydä huvipuistoissa, viettää lomaa jne. Lapsille on turha ostaa mitään uutena, eikä maksullisia harrastuksia tarvitse harrastaa kun ilmaisiakin on tarjolla.

Ymmärrän toki, että jos ei ole rahaa, ei ole rahaa. Mutta jos on varaa niin miksi ei käyttäisi sitä rahaa itseensä ja perheeseensä? Sairasta pihdata rahaa jos sitä kerran on, ja vielä sairaampaa opettaa samanlainen elämäntapa lapsilleen.

Me emme ole rikkaita tai edes hyvätuloisia, mutta käytämme aika paljon rahaa itseemme ja omiin huvituksiin. Turhaa tavaraa emme osta, meillä ei ole uusinta elektroniikkaa tai ylihintaisia merkkivaatteita, emmekä uusi sisustusta tai huonekaluja huvin vuoksi ihan jo ekologisuudenkin takia. Tuhlaamme kuitenkin kahviloihin, ravintoloihin, huvituksiin (huvipuistot, hoplop, elokuviin yms), lomailuun, harrastuksiin jne.

Ja kyllä, pidän erittäin tärkeänä, että jokainen jolla on varaa, ostaa palveluita ja tuotteita, muutenhan tämä yhteiskunta ei pysy pystyssä! Liiallisessa piheydessä ei ole mitään hyvää.

että ap:n perheessä on onnistuttu asiat järjestämään niin että vähälläkin rahalla pärjää ja ap:n tyttö ei koe jäävänsä mistään paitsi.

Tuli tuossa kuitenkin yleisempänä juttuna mieleen, mitä olen aiemminkin ajatellut, että tuo ap:n ja kaltaisiensa asenne on todella outo. Jos on vähän rahaa, niin on hyvä että on tarjolla halpoja ja ilmaisia vaihtoehtoja. Mutta jokuhan kaiken kuitenkin maksaa. Ei olisi huutiksessa mitään ostettavaa, jos joku ei olisi joskus sitä uutena kaupasta ostanut. Kirjastot on rakennettu ja uimarannat kunnostettu verovaroin, nuorisoseurakin saanee jonkinlaista tukea yhteiskunnalta (esim. jonkun koulun tilat käyttöönsä tmv). Kampaajalle maksettu rahakin menee takaisin kiertoon. Verojahan maksamme kaikki, mutta veikkaan ap:n perheen jäävän nettosaajien eikä -maksajien puolelle.

Tämähän on toki ok, koska yhteiskuntamme palveluita voivat käyttää kaikki, myös ne, jotka eivät pysty tai halua niiden tuottamiseen osallistua. Pidän vain tosi outona ja ikävänä tuollaista itsensä nostamista ja "materialistien" mollaamista, vaikka juuri nämä ihmiset mahdollistavat ap:n kaltaisen elämäntyylin. Kaikki kun eivät joka tapauksessa voi elää kuten ap, toki kaikki eivät haluakaan.

Vierailija
80/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen yhden todella samalla meiningillä elävän perheen, ja voisin sanoa, että tasapainoisempia ja onnellisempia lapsia saa hakea. JA perustyytyväisempiä! Omanikin ovat selkeästi saaneet liikaa kaikkea, koska mikään ei ole oikein ikinä tarpeeksi. Tuon perheen lapset harrastavat myös ilmaisia/halpoja harrastuksia, mutta kuka ylipäätään selittää lapselle kuinka paljon hänen harrastuksensa maksaa? Miksi siitä rahasta pitää tehdä jo lapselle sellainen juttu, että osaavat kytätä toistensa kamppeita tms. että osaavat sitten nälviä sille, jolla on halvempaa ja vähemmän? Miksi itse kasvatatte lapsistanne sellaisia?

Mä en ymmärrä näitä: "mulla on kyllä varaa ostaa lapselleni vaatteet uutena"- huutelijoita... mitä väliä sillä on mistä ne vaatteet ostaa, kunhan on ehjät ja siistit?

Mä olen myös lapsena ja nuorena ollut "antimaterialisti", isolta osin sen takia, että meillä ei ollut rahaa. Eipä tuo elämääni mitenkään haitannut. KAvereita riitti, ja ennen kaikkea todellisia kavereita, joilla oli itselläänkin arvot kohdallaan, eikä mitään pintaliitoporukkaa, joille merkitsi vain toisten vaatetus ja perheen elintaso. Sellaisiakin ihmisiä on, vielä nykyäänkin, uskottekos? Kaikki eivät opeta lapsiaan kyttäämään toisten varallisuutta ja elämään sen mukaan.

Tänä päivänä meillä on ihan ok elintaso. Edelleenkään materia ei mulle merkkaa juuri mitään, mutta huomaan ehkä yleisen painostuksen ja sen takia, että meillä on rahaa, tarjoavani lapsilleni liikaa kaikkea. Se ei kuitenkaan aiheuta kuin tyytymättömyyttä ja sitä, ettei mitään osata oikeasti kunnolla arvostaa.

PS. Kaikkein tyytymättömimpi tuntemiani lapsia ovat ne, joiden kotona pidetään kovaa meteliä elintasosta. Ne joilla on jokainen mahdollinen uusin vempele ja härveli. Se elämä tosiaan on vain sitä ostamista ja siitä hetkellisten kiksien saamista, naapurien kanssa kilpailemista, jokahetkistä vahtimista, ettei kenelläkään vaan ole enempää kuin omilla lapsille. Kyllä se ihmisen mielen kierouttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän