Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinityttö voi tulla myös tosi halvaksi! Ei meillä mene paljoa rahaa...

Vierailija
01.05.2010 |

Varmasti osansa on sillä, että tyttö on pienestä saakka tottunut siihen, että raha ei kasva puussa. Jos pienestä saakka antaa kaiken, ja vähän enemmänki,n mitä lapsi hoksaa haluta, niin ei ihme jos teini-iässä rahaa palaa!

Meillä tyttö (tänä vuonna 16v) itse sanoi, että on oikeasti tosi onnellinen meidän perheestä ja sanoi ettei se haittaa yhtään vaikka kavereilla on enemmän rahaa käytettävänä. Tytön itsensäkin mielestä sellainen on tosi pinnallista.

Meillä esim.

- leikkaan itse tytön hiukset, aina kun olen leikannut niin olen harjaantunut oikein taitavaksi eri malleissa, vaikkei kampajaakoulutusta olekaan

- lähiaikoina tyttö on saanut väriäkin päähän jos on tahtonut ja ollaan kestovärjätty kulmat ja ripset (edullisilla kotiväreillä)

- vaatteet ostetaan paljolti huuto.netistä paketteina (saa tosi kivoja ja vain vähän käytettyjä vaatteita 0,50 euroa/kpl tai merkkivaatteita noin 2 euroa/kpl) ja muutenkin kirppareilta

- pyörä on ostettu käytettynä

- tyttö harrastaa paikallisen nuorisoseuran jumppia: jäsenmaksu alle 18v on 50 euroa vuodessa kaikkineen ja saa käydä vaikka joka arki-ilta jumppaamassa tuolla hinnalla! Lisäksi lukee paljon kirjaston kirjoja, pyöräilee, ym.

- saa viikkorahaa 2 euroa viikossa ja säästää niitä huolella, jotta pääsee silloin tällöin kavereiden kanssa leffaan tai koulun diskoon tms.

Pientä luksusta saa lahjojen muodossa: Isän puolelta on suht varakkaat isovanhemmat, joilla on 5 lapsenlasta. Joka vuosi ottavat 1 lapsenlapsen ulkomaille (ihan esim. Thaimaa) mukaansa. Teinityttömme on päässyt jo 5 kertaa, koska alkuun lapsenlapsia oli vähemmän heillä (nuorempi serkku nyt 4v), viimeksi kävi syksyllä -09. Joulu/synttärilahjaksi on tullut lahjakortteja esim. Lindexille ja Seppälään (tyttö on näistä kovasti iloissaan, vaikka varmasti osa palstamammoista pitää tuon merkkisiä vaatteita "kaameina retkuina", mistä jokainen voi sitten olla mitä mieltä tahansa..).

Tyttö on iloinen, tunnollinen ja kiltti tyttö! Keskiarvo on yli 9 koulussa ja on tervehenkinen, vastuuntuntoinen ja kuitenkin iloista elämää puhkuva. Ei juo eikä polta tms. kuten osa tuon ikäisistä.

Syksyllä menee läheiseen lukioon ja opintotukihan sitten kattaa kirjakuluja. Kirjoja ostamme varmasti käytettynä kaikki mitä vaan pystyy ja jos ei pysty niin sitten lainausta kirjastosta tms ;)

Pikkusisaret ovat 12v poika ja 5v täyttävä tyttö ja kyllä tästä katraasta tuo 5-vuotias tulee kalleimmaksi, kuukausittaisten hoitomaksujen (alennettu mutta on se silti 100e/kk) ja nopeasti pieniksi jäävien vaatteiden vuoksi.

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kesätöissä ja niillä rahoilla selvisin sitten koko vuoden. Ostin omilla rahoilla kännykän ja maksoin puhelinlaskuni. Pistihän se miettimään mihin sitä rahaa haluaa tuhlata..

Tai oiekastaan niin, että on tarjoutunut omaksi ilokseen hoitamaan ja tuttavat on sitten yllätyksenä maksaneet siitä.

Puhelinlaskut meillä maksan minä tytön puolesta ja toki maksan kaikki sisään jos käydään yhdessä esim. Korkeasaaressa kesällä tai uimahallissa. Meillä tosin uiminen painottuu enemmän kesiin ja rantoihin, talvella sitten enemmän luistellaan (luistimet kirpparilta) tms. Elämme enimmäkseen kuitenkin ihan peruselämää tässä kotiympyröissä, tyttö käy kavereilla ja siis jumpassa, kirjastossa, lenkillä ym. Kännykkä saatiin ilmaiseksi tutulta kun osti uuden itselleen, hyvin on tytöllä toiminut jo muutaman vuoden eikä uutta ole haikaillut.

ap

Vierailija
22/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta on todella hyvä et lapset tekevät osansa kotona ja huom. siitä ei todellakaan kuulu maksaa.

tuon ikäinen voi mennä myös kesätöihin tai muihinkin hommiin koulun ohella, esim mansikkamaalle, lapsenvahdiksi tai siivoamaan jos rahalle on suuri tarve. minusta sinulla on ap tosi terveen kuuloiset hommat kotona. monella nuorella ei ole mitään rajoja siinä mitä materiaa pitäisi saada vaikka loppujen lopuksi se ei tuo kenellekään onnea vaan enemmän kuviteltuja tarpeita ja hetkellisen onnen tunteen kun saa taas jotain uutta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä saa vaan tietyn ajan. ja sitä ei todellakaan kannata tuhlata sillon ku asuu kotona. menettää muuten tosi ison summan jos myöhemmin opiskelee ja asuu itsenäisesti.

Vierailija
24/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

johtuu, että teillä on niin tiukkaa?

Vierailija
25/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuo 2€ viikkorahaa on sama asia kun ei yhtään rahaa :( Lapsen ja nuoren on saatava rahaa jotta hän oppii sitä käyttämään...!

On aivan käsittämätöntä että pitää säästää viikkokausia jotta pääsee kerran elokuviin! Minusta satunnainen elokuvissa käynti on asia joka vanhempien pitää maksaa, vähän samaan tapaan kun uimahallireissu.

Kannattaa myös katsoa peiliin ja miettiä sitä onko tyttö OIKEASTI tyytyväinen vai sanooko noin vain siksi että sanoo mitä TE VANHEMMAT haluatte kuulla? Yleensä lapsilla on tarve miellyttää vanhempiaan, varsinkin jos näillä on ongelmia (taloudellisia tai muita) ja he sanovat "joo en tarvi uutta takkia" vaikka oikeasti toivoisivat että sen vanhan kauhtanan tilalle saisivat edes H&M:ltä parinkympin tarjoustakin.

Lapsi myös jäänee monesta sosiaalisesta jutusta enemmän tai vähemmän ulos. Mitä enemmän tulee ikää, sitä enemmän istutaan kahvilassa tai pitsalla --> lapsenne säästelee sitä kaksi eurostaa kolme viikkoa että kerran pääsee pitsalle kavereiden kanssa.

Samoin vaatteet ja meikit alkavat kiinnostaa enemmän, 10€ ripsiväriin pitää tytön säästää siis 5 viikkoa...?

+Eikö lapsesi koskaa halua ostaa esim. CD:tä? Entä jos hän tarvitsee uuden kännykän, saako sen vai joutuuko säästämään viikkorahoista?

+Nuorella voi olla omia "salaisia menoja" tuossa iässä, esim. kondomit/e-pillerit mistä ei ehkä halua vanhempien kanssa puhua.

Vierailija
26/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä saa vaan tietyn ajan. ja sitä ei todellakaan kannata tuhlata sillon ku asuu kotona. menettää muuten tosi ison summan jos myöhemmin opiskelee ja asuu itsenäisesti.

Vierailija
27/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan, tytöllä kyllä on rahaa, paljonkin, joten ei ole siitä kiinni. Pitsalla ei ole kertaakaan käynyt kavereiden kanssa, mutta leipovat kyllä meillä itse pitsaa ihan minun ostamista tarvikkeista. Vaatteet eivät todellakaan ole kauhtuneita, vaikka halvalla ne ostetaan ;) Tosi kivoja ovat!

Kavereita on todella paljon ja tulee hyvin toimeen ihan kaikenlaisten ja kaiken ikäisten ihmisten kanssa. On oikeasti tasapainoinen, iloinen ja onnellinen, tunnen kyllä tyttöni :)

Pitsalla ei käy ulkona, mutta leipoo kyllä kavereiden kanssa pitsaa meillä kotona ihan jääkaapista ja kaapista löytyvistä aineksista. Muutenkin tykkää kokkailla ja leipoa.

Ps. Kaikki ei elämässä aina olekaan hauskaa, mutta sellaista elämä on. Kun ei opeta että materia tekee onnelliseksi, niin onni löytyy pienistä asioista arjessa.

ap

että tuo 2€ viikkorahaa on sama asia kun ei yhtään rahaa :( Lapsen ja nuoren on saatava rahaa jotta hän oppii sitä käyttämään...! On aivan käsittämätöntä että pitää säästää viikkokausia jotta pääsee kerran elokuviin! Minusta satunnainen elokuvissa käynti on asia joka vanhempien pitää maksaa, vähän samaan tapaan kun uimahallireissu. Kannattaa myös katsoa peiliin ja miettiä sitä onko tyttö OIKEASTI tyytyväinen vai sanooko noin vain siksi että sanoo mitä TE VANHEMMAT haluatte kuulla? Yleensä lapsilla on tarve miellyttää vanhempiaan, varsinkin jos näillä on ongelmia (taloudellisia tai muita) ja he sanovat "joo en tarvi uutta takkia" vaikka oikeasti toivoisivat että sen vanhan kauhtanan tilalle saisivat edes H&M:ltä parinkympin tarjoustakin. Lapsi myös jäänee monesta sosiaalisesta jutusta enemmän tai vähemmän ulos. Mitä enemmän tulee ikää, sitä enemmän istutaan kahvilassa tai pitsalla --> lapsenne säästelee sitä kaksi eurostaa kolme viikkoa että kerran pääsee pitsalle kavereiden kanssa. Samoin vaatteet ja meikit alkavat kiinnostaa enemmän, 10€ ripsiväriin pitää tytön säästää siis 5 viikkoa...? +Eikö lapsesi koskaa halua ostaa esim. CD:tä? Entä jos hän tarvitsee uuden kännykän, saako sen vai joutuuko säästämään viikkorahoista? +Nuorella voi olla omia "salaisia menoja" tuossa iässä, esim. kondomit/e-pillerit mistä ei ehkä halua vanhempien kanssa puhua.

Vierailija
28/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin monta lasta kun ei ole rahaa yhteenkään?

Vierailija
29/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ap

Opintotukea voi kyllä Suomessa saada ihan koko lukion ajan ja vielä jos tahtoisi toisenkin 2-asteen tutkinnon niin sekin kustannettaisiin opintotuen avulla valtion taholta. Lukion jälkeen maksetaan opintotukea toki vielä yliopisto-, amk- tms. opinnoissa! Takuulla ei ole kitkuttamista opiskeluaika tyttöni osalta, hän kun on tottunut järkevään rahankäyttöön.

ap

Vierailija
30/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettehan ottanut huomioon, että kun opintotuki alkaa, niin lapsilisä loppuu? Tämä kylläkin tarkoittaa ihan oikeasti miinusta.

Minä taas olen opettanut mielelläni lapsille, että mitään ei saa ilmaiseksi, mutta työnteolla voi ansaita rahaa. Niinpä olen maksanut kotitöistä.

En kylläkään mistään pikkuhommista, mutta jos teini on tehnyt viikkosiivouksen, olen maksanut hänelle n.20e. Samoin isommista remonttihommista olen maksanut, olisinhan joutunut maksamaan näistä myös ulkopuoliselle.

Ja meille on teinin työpanoksesta suuri hyöty, koska itse olen sairauteni takia välillä pois pelistä.

Lisäksi, että teini oppisi käyttämään rahaa, olemme ohjanneet tilillensä elatusmaksun ja kelan matkalippukorvaukset, niillä hän on hoitanut lippuostokset, henkkohtaiset hygieniatuotteet, pikku vaateostokset, kosmetiikan ja eväät opiskelukaupungissa. Raha ei ole kahden vuoden aikana loppunut kesken kuin kerran. Silloinkin oli pitänyt ostaa jotain isompaa, muistaakseni työvaatetta.

Lapsilisä on nyt loppumassa ja syksyllä tilalle tulee opintoraha n.30-> euroa muistaakseni.

Olen varma, että tyttäreni pärjää hyvin itsenäistyessään ja osaa jakaa palkkansa, kun on jo etukäteen oppinut käyttämään rahaa ja tietää, mitä asiat maksavat.

Vierailija
31/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin se on kaiken hauskan ei tarvitse maksaa mansikoita. =)

Vierailija
32/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä minäkin 16 vuotiaalleni opintotukea nostaisin. Täytyykin muuttaa porvooseen

Vierailija
33/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 VUOTIAS EI SAA OPINTOTUKEA, K-O-S-K-A HÄN SAA L-A-P-S-I-L-I-S-Ä-Ä!!!!!

OIKEUS OPINTOTUKEEN ALKAA VASTA KUN LAPSILISÄ OIKEUS PÄÄTTYY!!!!!

JOTEN JOKO HÄN EI OLE 16 TAI VIELÄ JOPA 15, VAAN 17 VUOTIAS

Vierailija
34/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämää. Me kaikki olemme onnellisia näin emmekä todellakaan kaipaa lisää sitä RAHAA. En voi ymmärtää joidenkin ihmisten materiakeskeisyyttä!

Tällä hetkellä mies opiskelee kokopäiväisesti yliopistossa ja minä teen 6 tunnin työpäivää pienipalkkaisessa, mutta ah niin kivassa työssä :) Olen myös ollut pitkään kotona ja myös vailla mitään tukia/palkkaa ja hyvin on aina mennyt.

t. ap

noin monta lasta kun ei ole rahaa yhteenkään?

Vierailija
35/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaaa liian hyvältä ollakseen totta, tai jotain uskis meininkiä, jokatapauksessa näkymättömässä häkissä tyttö elää ja joskus vielä tajuaa sen, toivon ettei tule ikäviä yllätyksiä.. ap ylpeilee vaan mutta onko aivan varma kaikesta, kuulostaa niin itsekehulta...melkein provolta..

Vierailija
36/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sivuasia tässä.

ap

Vierailija
37/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta on törkeää laittaa 16v kotona asuvaa ottamaan lainaa.

Olethan huomannut, että kun vanhin lapsesi täyttää 17v niin suurin lapsilisäsi loppuu.

Vierailija
38/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ap ei ole edes tukia kuten kotihoidontukea hakenut.. tyhmää askeettista ylpeilyä.. joku tekee köyhyydestä ihailtavaa,,daa,,,

Vierailija
39/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa menee se mikä menee ja tulee se mikä tulee, mutta meidän elämänasenteeella pärjäämme aivan varmasti ja ilman mitään kiristelyjä!

Meille siis kelpaa ihan tavalliset puitteet, ei tarvita hienoa ja uutta ja ei kaipaa tyttökään kun ei moiseen ole opetettu. Huomaan, että nuo materialla hemmotellut lapset on sydämeltään usein todella sivistymättömiä ja psyyke jotenkin sekaisin, eivätkä osaa olla onnellisia. Materia on tainnut mennä kaiken oleellisen edelle?

Monella tulee tässä nyt selkeästi kieltoreaktio päälle, ei uskalleta ajatella tätä asiaa ihan oikeasti, koska siinähän huomaisi, että ne omat arvot on oikeasti ihan syvältä ;)

t. ap

Vierailija
40/88 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia ja jos/kun olin silloin kotona! Tarkoitin, että olen ollut kotona myös kun ei ole ollut alle 3v lapsia ja tahdoin siis olla kotona, en ollut työtön ja silloin EN saanut tukia :) Hyvin meni. Ei meillä raha-asioita yleensä sen pahemmin edes ajatella. Raha on sivuasia, mutta kun täällä se on niin keskeisessä osassa niin oli pakko tulla kertomaan että ihan normaalisti ja onnellisesti voi elää myös ilman isoja masseja.

ap

miksi ap ei ole edes tukia kuten kotihoidontukea hakenut.. tyhmää askeettista ylpeilyä.. joku tekee köyhyydestä ihailtavaa,,daa,,,

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi