***Huhtikuun Helmet 2009 Toukokuuhun***
Kommentit (153)
näin melko autuasta unta, unessani olin voittanut niin ison summan rahaa jostain kilpailusta (?), että olin menossa Espanjaan ostamaan asuntoa lomailua ja sijoitusta varten. Tein siinä unessa muitakin arvokkaita ostoksia ja onnellisena ajattelin, että niin paljon rahaa ettei tällaiset hankinnat tunnu missään...
Herätessäni olin taas oma köyhä itseni, no ei tässäkään mitään vikaa ole onhan meillä nuo kalleudet joita ei minkäänlaiseen rahasummaan vaihtaisi, pienet poikamme. Mutta olisihan sekin ehkä kivaa jos ei raha-asioita tarviisi koskaan isommin ajatella, ostaisi mitä mieleen juolahtaisi, vaikka sen loma-asunnon jostain. Ja jos oikein rikas olisin niin luulisin antavani siitä johonkin hyväntekeväisyyteenkin. Ensimmäiseksi antaisin rahaa kaikille tuttaville joiden tietäisin tarvitsevan.
aamukahveilla uneksin yhä
Me voitais tulla sinne pikkuäidin espanjan talolle sitten lomalle kyläilemään :) Joskus opiskeluaikana miehen kummisetä tarjosi meille viikkoa lomaosakkeellaan, oli siltä kesältä jäämässä käyttämättä, kun ei ollut espanjaan lähtijöitä. Olimme jo varanneet Pariisin matkan, eikä ollut mitään mahdollisuutta mennä molempiin. Vieläkin haaveilen siitä, että jos vaikka joskus kävis niin hyvä tuuri, että se osake olis tyhjillään kesällä. Olis aika huippua, varsin lasten kanssa!
Kaiholla olen katsellut ensi talven lomamatkoja, kamalan hintaisia brrr.Meidän perhe ei liikahda halvalla minnekään. Normaali hotellihuonekin on liian pieni, eivät myy viidelle, vaikka ei se tilasta olis kiinni.
Mä aina haaveilen, että lottovoiton saatuani ilmoittaisin töihin, että tulen sit kun jupe täyttää 3 v ja sittenkin vain 20 h/viikko. Muita suuria haaveita ei ole, ehkä ostaisin kakkosauton, niin päästäis räntäsateella mukavammin kerhoon. Ja sinne espanjaan sit lomalla...
Jos muuten helsinki-treffit on keskiviikkona, voipi olla että jupen kanssa ilmaannutaan. Varmaksi en sano, kun pitäis hommata juhla-asu äidille ja inhoan shoppailua pakon edessä. Löytöjä tykkään kierrellä tekemässä, mutta jos on pakko löytää jotain.... Joka tapauksessa olemme menossa jupen kanssa stockalle keskiviikkona ja sit niihin sataan muuhun paikkaan, jos stockalla ei tärppää.
tuuti
Meille kävis miittipäiväksi paremmin ke, to yritetään päästä pyöräilemään jos on hyvä keli. Yhdeltä sopis siinä mielessä, että voitas lähteä kun neiti menee unille ja sitten katsotaan kauanko nukkuu. Tai sitten työntelen vaunuja ympäriinsä ennen miittiä, kyllä me saadaan aika kulumaan. Jos pistän partsille päikyille, niin me päästään liikkeelle vasta kolmen jälkeen. Hissittömyyden pahin harmi on se, ettei voi nukuttaa lasta ensin ja lähteä myöhemmin liikkeelle. Eikä pääse kotiin, jos tyyppi on juuri nukahtanut.
Tulevaisuuden haavemiitti Pikkuäidin Espanjan huvilalle! =)
Nyt äkkiä pihalle, ennenkuin sataa vettä niskaan. Eiku siellä sataakin jo, höh.
t.Tsili&Sylvi
Urho katsoo Baby Einstein -eläimet dvd:tä ja naureskelee innoissaan.
Meille ei käy keskiviikko, kun sisko tarvitsee apua Lahdessa. Mutta tavatkaa muut ihmeessä. Mehän voidaan sopia miittipäiviksi molemmat :)
Päkkänää olisi myös kiva tavata muutenkin kuin kiireessä vai onko meillä aina kiire?
Siis tullaan tosi mielellään torstaina johonkin, jos on tulijoita (onkohan mikään paikka auki? Mies on prätkäreissulla ke-la, joten seura ei olisi muutenkaan pahitteeksi, varsinkin kun kummi-kelmi lähti vaihteeksi Karibian-lomalle (siis ah ja voih niitä sinkkuaikoja - toki tässäkin on puolensa). Sillä on siellä joku rakastajakin...
Meidän Urho taitaa olla ihan päiväunikuningas. Nukkuu siis 2,5-3 h unet, siellon teen työt ja kotityöt, mitä kerkee ja jaksaa. Kaupasta haen yleensä (puoli)valmista ruokaa. Jos on just nukahtanut, yleensä saan kannettuna nukkuvan lapsen portaita ylös ja parvekkeelle.
Hyvä Aamu! Siitä se lähtee!
Espanjaan ilmoittaudumme myös me :) Sisko (toinen) palasi juuri kuukauden reissulla, olivat kolmen lapsen kanssa viettämässä isäkuukautta.
Nyt tuli pikkuhäirikkö tohon, hali-aika,
S
Jos sitä Pikkuäitin ulkomaanhuvilaa vielä tähän hätään ole, niin mee Tuuti katsomaan sinne homeaway.fihin asuntoja. Otatte lennot erikseen ja asunnon sieltä. Siellä on kämppiä mistä vain. Tai googlaa muualta. Onhan lasten kanssa helpompi olla jossain kämpässä kuin hotellihuoneessa hipihiljaa kun lapset on menny nukkumaan.
Mä oon tulossa kipeäksi. Saas nähdä miten käy meidän miittaamisen oli sitten tapaaminen ke tai to tai molempina. Toivottavasti ei tauti äidy kunnolliseksi minulla, Inka ja mies on kyllä olleet räkäköhäsiä jo yli viikon.
Lyyti
Huomenna Tomppa jo niin vanha tai se taidetaan sanoa, että 1v1kk. Tilasin tänään ajan hammashoitajalle kun tuli kehotus postissa. Kesäkuussa pääsee aukaisemaan suunsa suureksi.
Joo kutsun teidät kaikki sitten sinne Espanjan huvilalleni jos onni joskus rahan muodossa lykästää mua. No jos se lykästäisi jotain toistakin niin olen iloinen puolestaan. (ja voin laittaa tilinumeroni myös..)
Tompalla ripulin tapaista yhä. Pari päivää mentiin vain kaksilla kakoilla, mutta tänään on tullut taas ehkä viidet. Viimeiset vaipassaan nukahti syliini, mutta onneksi ei herännyt vaipan vaihtoon, pieni rassukka.
Mullakin hiukan kurkku kipeä, mutta voipi johtua siitepölyistäkin. Hyvää yötä ja mukavia unia kaikille äideille ja niille joiden vuoksi äitejä olemme!
sylissäni nukkuu pieni ihme, jupe heräsi tapansa mukaan 6.15, mutta ei ollut vielä valmis tähän päivään. nyt nukkuu sylissä, niinkuin sellainen ihan pieni vauva ja minä surffaan netissä selkä mutkalla toinen käsi puuduksissa.
lyytin ehdotuksestakävin katsomassa homeaway -koteja ja oli siellä monenlaista.pitää harkita lomasuunnitelmia tehdessä. ennen rakastin matkojen suunnittelua, halpojen lentojen metsästystä ja tsekkasin halvimmat lentokenttäkuljetukset ja metroliput. nyt olen onnellinen, jos joku valkkaa mulle pakettimatkan tjäreborgilta, ettei tarvi ajatella. ehkä tässä pikkuhiljaa piristyy ja saa aivot takaisin...
nyt keskityn jupen tuijottamiseen
tuuti
Huomista siis teille kaikille ihanille äideille.
Lyyti
Meilläkin tapahtui eilen ihmeitä kun Saku nukahti iskän syliin sohvalle illalla ennen kasia. Tuollaista ei olekaan meillä tapahtunut sitten vauva-aikojen. Tai no joo, tälläinen erehdys pääsi käymään silloin kun mun äiti rojahti jakkaralta alas ja odotettiin ambulanssia (helmikuu). Silloin Saku simahti mun syliin. No joo, toissijaista juttua.
Tänään käytiin metsästämässä mattoja ja parveketuoleja yms. yms. Harmitti kun ikeasta jäi lasten leluhylly ostamatta kun oli korit siihen loppu. No, olohuone on siis edelleen lelukaaoksen vallassa.
Mielenkiintoisinta tässä päivässä lienee se, että käytiin yksityisellä lekurissa tänään. Yskä loppui kuin seinään tietysti ennen lääkäriä, mutta ihottuma on pahempi kuin koskaan. Lääkärin loppupäätelmä, lähdetään olettamuksesta, että mahdollisesti siitepöly allergia. Jos on siitepöly allerginen niin silloin on varmuudella allerginen myös, munalle, omenalle ja porkkanalle. Korvissa ei tuhlehdusta vaikka raapii ne päästä. Joten, zyrtec kuuri, muna, omena ja porkkana pois ruokavaliosta. Kortisonia iholle niin että poika jää valkoiseksi. Tällä seurataan noin viikon ajan, jos ei tule muutosta, niin sitten allergia verikokeisiin.
Että näin. Kurjaa vaan, että kaikissa valmissapuskoissa tuntuu olevan porkkanaa. Ja omenaahan on tungettu niin ikään lähes kaikkiin yhdistelmä hedelmäsoseisiin. Kyllä ne ollaan jo normiruokaakin kotona syöty, mutta jos nälkä yllättää ja ruoka ei ole valmis niin purkki pelastaa aina.
Niin ja lisäksi. Napatyrä kun ei painu enää nätisti takaisin, niin epäili että on syytä leikata samantien. Maanantaina mennään kirurgian erikoislääkärille, joka antaa siitä sitten lausunnon. Olisivat vaan sen hoitaneet silloin kun nivustyrä leikattiin heinäkuussa niin ei tätäkään rumbaa olis. Mutta kun ei.
Niin, nyt kun pääsin näihin lääkärijuttuihin niin voisin samantien rutkuttaa, että isältäni leikattiin kaihi toisesta silmästä noin vuosi sitten. Toisessa silmässä oli myös kaihi, mutta ei tarpeeksi paha jotta se leikattaisiin samanaikaisesti, koska säännöt on säännöt. No, lopputulos nyt on sitten se, että nyt on toinenkin silmä melkein sokee, joten taas sitten jonotellaan puolivuotta että toisen silmän näkö pelastetaan. Tälläiseksi tää on näköjään tämä suomen terveydenhoito mennyt.
Mutta, iloinen olen, että oli hyvä lääkäri tänään meillä. Tuli kunnon ohjeet ja jatkotoimenpiteet ja nyt sitten katsotaan kuin käy.
Minäkin nyt siis toivottelen kaikille ihanille äideille täällä palstalla hyvää äitienpäivää! Me mennään huomenna keräämään mummille valkovuokkoja ja viedään ne kun käydään kahveella.
Hyvää äitienpäivää myös täältä. Ihana herätä aamulla lauluun ja kukkasiin, esikoinen oli oikein kerhossa kasvatellut kukkasen äidille. Ja hienot kortit oli väsätty. Viime äitienpäivänä jupe oli maitoa juova nyytti ja nyt kävelee ympäri kämppää leipä kädessä, mistä se senkin löysi???
Päkkänän kokemukset terveydenhuollosta kuulostaa just mun käsitykseltä julkisesta terveydenhuollosta. Apua saa, kun on hätä ja sit on se arvauskeskus, josta saa joko loistavaa palvelua tai sit jotain ihan muuta. Me ostettiin mummille kuulolaite yksityiseltä, kun se oli saanut vaihdossa (käyttänyt siis jo vuosia) jonkun surkean maanantaikappaleen ja pääsi sit uusintajonoon, joka on vuoden mittainen. No, kun sillä on jo kuulolaite, niin ei ole tärkeysjärjestyksessä korkealla. Mitä väliä sillä vaikka vanha ihminen ei kuule vuoteen?
No, vähän asian vierestä, piti sanoa että voi Sakua! Toivottavasti ihottuma paranee. Pikkulasten allergiat on onneksi ohimeneviä, mutta silti aika ikäviä. Muutamalla ystävällä on allergisia lapsia, niin on sivusta tullut seurattua. Ja inhottavaa, jos joutuu sen napatyränkin vielä leikkaamaan. Tsemppiä sinne.
tuuti, joka on siis herännyt 2 h tavallista myöhemmin ja juo vasta aamukahvia
Ja jaksamista päkkänän perheelle. Onneks oli hyvä lääkäri ja otti ongelmat tosissaan.
Me lähetään iltapäivällä kohti sitä häähullua Tukholmaa, nauttimaan siis äitienpäivästä kunnolla.
Mutta taidan juoda aamukahvin ja mennä pakkailemaan viimeset tavarat mukaan.
Satuilija ja Aamu, joka ei jaksa leikkiä iskän kanssa olkkarissa, vaan tuli mieluummin kuuntelemaan äitin kanssa lattareita ja laittamaan teille terveiset.
Ihanaa äitienpäivää kaikille ihanille huhtikuun äideille! Sain tänään lukea lehden ja juoda kahvit rauhassa, oikein hyvä lahja tuo oma aika. =)
Voi pientä Sakua, toivottavasti ihottuma lähtee nyt pois. Jostain taisin myöskin lukea, että pienten lasten allergiat saattavat hyvinkin kadota kolmevuotiaaksi mennessä. Eikös se ole nykyään suositus, että allergiaa aiheuttavia juttuja ei täysin vältetä, vaan otetaan jossain vaiheessa takaisin ruokavalioon kun oireet ovat helpottaneet?
Satuilijalle ja Aamulle vielä hyvän matkan toivotukset, paistakoon aurinko häähulluun Tukholmaan!
t. Tsili&Sylvi
Tervehdys pitkästä aikaa..
Ei oo ollut voimia kirjoitella tänne, eikä kyllä oikeen mihinkään muuhunkaan ole ollut voimia.. Nea imee musta joka ikisen energia hiukkasen ja tuntuu ettei mistään saa lisää sitä.. Kaikki on raskasta suorittamista..
Ja tähän väliin tiputtiin sohvalta pää edellä. Ei se olekaan tähän mennessä ihme ja kumma kuin oliskos kolmas kerta! Ja nimenomaan sohvalta.. Mistään muualta ei ole tippunut, ihme.. Vaikka pakko on kiivetä sitten ihan joka paikkaan..
No mitäkäs.. Tuossa joskus Nealla oli peppu ihan rikki.. Ei tuntunut auttavan bebanthenit eikä sinkkivoiteet.. Bebanthenia meni 100g tuubei kaks siihen peppuun ja yks sinkkivoidetuubi.. Siitä se lähti sit jossain vaihees helpottaa kuiteskii.. Mut nyt taas ollaan siinä tilanteessa, että pahenee ja pahenee vaan vaikka kuinka lykkäisi rasvaa tai olisi lykkäämättä.. Kuitenkaan ei vielä olla siinä vaiheessa että huudetaan koko päivä pepun takia.. Mutta pian sekin tulee.. En vaan ymmärrä.. Sitten se on siinä välissä varmaan parikin viikkoa hyvä ja taas lähtee paranee.. Ihan tollai niinku säännöllisesti tuon peffa tuota tekee..
Pepusta kun päästiin niin meil alko järkyttävä kastelu.. Pari viikkoa vaihdoin joka ikinen aamu kaikki petivaatteet petareita ja peittoja myöden, ku Nea pissas niin paljon yön aikana. Ja sen lisäksi päivisin meni neljä vaatekertaa pesuun. Pesukone huusi aamusta iltaan koko ajan ja silitysrauta huusi hoosiannaa.. Neuvolasta sain kehotuksen vähentää juottamista iltaisin.. Eihän meil silloinkaan juotu kuin 18 ja 21 aterioilla molemmilla 2dl mutta piti vähentää.. No mie sitten vähensin niin, että 18 sai vaan 1dl ja 21 sai vaan 1dl..
Samaan aikaan meille muutti hetkeksi miehen sisko asusteleen, puoleksitoista viikoksi.. Samana päivänä aloitin iltamaidon vähentämisen, kuin tämä muutti meille.. Siinä oli sitten viikko, että nukkumaan menot oli ihan yhtä helvettiä.. Nea on aina juonut sylissä maidon ja tarvinnut vaan nostaa sänkyyn nukkumaan.. Ei sillon sitten enää juu.. Se oli sen viikon verran sitä, että se joi sen maidon ja sen jälkeen huudettiin täyttä kurkkua tunti! Ja kaikilla hermot tiukalla.. Siinä sitten mietein, että onko kyse nyt mustasukkaisuudesta vai protestointia, että maitoa on vähemmän kuin ennen.. Kokeilin ensin maidon muuttamista illalla takaisin 2dl ja se auttoi :) .. Taas on arki normaalia..
Päädyin sitten tekemään niin, että jos syö huonosti niin ei saa maitoa joko lainkaan tai vaan hyvin vähän, jos syö hyvin niin 2dl ja 18 ruualla silti vaan 1dl.. Ihan senkin takia näin, ettei mahaansa täytä sitten maidolla jos ruoka ei ole maittanut.. Ja tämä on toiminut.. Päivisin ei tarvinnut enää vaihtaa neljästi vaatteita.. Mutta tosi usein meillä aamuisin menee petivaatteet silti pesuun taas nykyisin.. Ostettiin myös isompia kerttiksiä yötä vasten, kutosen housuvaippoi ja kutosen flexei.. Flexit toimii ja housuvaipat ei kyl yhtään.. Ihan turhanpäiväsiä meillä..
Aika luxus aikaa oli tuo, kun miehen sisko täällä oli.. Vaikka silloin tuntui, että se ei muuta tehnyt kuin roikkui netissä tai jäi hengaamaan kaupungille jonkun ostosreissun yhteydessä tai pelas pleikkaa.. Mut ne kerrat, kun se syötti Neaa tai katsoi sen perään ja kielsi pahanteossa, niin kyllä jälkeenpäin huomaa miten suuri apu sekin oli! Sen jälkeinen aika on ollut ihan tuskaa..
Nea huutaa mun kanssa kotona lähes tulkoon koko sen ajan, kun mies on töissä. Se ei suostu enää syömään jos mä syötän sitä ja vaipanvaihtoon meni yhtenä aamuna puolitoistatuntia!! Mulla oli voimat ihan loppu jo, ku Nea pisti niin paljon vastaan vaippaa vaihdettaessa, et mä en saanut sitä enää pysymään paikallaan, et olisin uutta vaippaa sille enää laitettua.. Laitoin sen sitten puolen tunnin tappelun jälkeen potalle istumaan ja siinä syötiin aamupalat ym ja kokeiltiin taas uusiksi niin ei – täyttä tappelua.. Sit ku sain taas voimia kerättyä, et saan muksun pidettyy väkisin paikallaan niin puolentoista tunnin päästä kaikenkaikkiaan sain likalle vaipan ja osan vaatteista päälle..
Ja sit tosiaan tuo syöminen.. Nea ei suostu syömään aamupalaa mun kanssa, se syö puolikkaan yogurttia aamupalalla, haarukallisen ruokaa lounaalla.. 15:sta välipala jätetään yleensä suosiolla miehen hoidettavaksi, kun töistä tulee.. Sen kanssa Nea syö hyvin..
Sitten tuossa oli aikakausi, kun Nea ei suostunut syömään mitään muuta kuin kinkkukiusausta.. Ei kelvannut peruna missään muodossa, ei makkara / nakki / lihapulla / maito / erikoisemmat kastikkeet.. Eikä kelvannut nugetit, kalapuikot, lihapullat yksinänsä.. Ei mikään.. Vaan kinkkukiusaus.. Ja tietenkään meillä ei sitä silloin ollut eikä ollut varaa tehä..
Tuossa sitten, kun saatiin sitä tehtyä taas niin alkoi samalla maistumaan muutkin ruuat; ensin makaronilaatikko tai siitä vaan makaronit, sitten lihapullakastike ja nyt makkarakastike menee tosi hyvin alas ja tietty se peruna siinä ohella..
Mutta on meillä sitten hampaitakin tullut.. Parin viikon sisään tullut nyt 3 hammasta, viimeisin eilen.. En ole uskaltanut tänään edes katsoa suuhun, että mihis tänään on hammas tullut :D
Unet meillä on myöskin ihan päin p:tä nykyisin.. Nea nukkuu vaan yhdet päiväunet, nukkunut jo joku puolitoista – kaksi kuukautta.. Ensin alkuun sekin meni hyvin, nukkui kerralla vähintään puolitoista tuntia, mutta kerta viikkoon vähintään kolmekin tuntia.. Mutta semmoiset 3vko on mennyt niin, että unet kestää ihan max 45min eikä sekunnillekaan yli! Mutta yleisimmin jotain 30-45min väliltä.. Ja niillä mennään sitten iltaan saakka, että jippiaijee!! En muista koska meillä olis nukuttu yli 45min.. Eli omaa aikaa ei oo siis yhtään koko päivän aikana.. Kun tuosta 45min menee se puoli tuntia melkein siihen nukuttamiskierrokseen ulkona ja se viimonen vartti siihen, et lukee päivän postin ja ehtii ehkä syömään tai juomaan..
Ja sitten tämä meiän hemmetin sohva joka aiheuttaa päänvaivaa!! Älkää ostako sohvianne finnlandiasta! Me tilattiin sohva sillon joskus tammi-helmikuun vaihteessa ja siitä tilauksesta 6vko päästä tuli sohvamme 21:45 illalla.. Seuraavana aamuna lauantaina purettiin sohva ja laitettiin divaani paikalleen.. Lopputuloksena, että sohva on vääräkätinen.. Soitettiin heti liikkeeseen, että meidän sohva on vääräkätinen ja lisäksi valitimme toimituksesta joka oli 45min myöhässä; ei lapsiperheeseen tuohon aikaan toimitella sohvia!! Tämä myyjä sanoi kirjaavansa nämä ylös ja tilasi uuden sohvan meille vasen kätisenä niin kuin olimme sohvamme alunperinkin tilanneet (ja myyjä sen tarkisti vielä tziljoona kertaa silloin).. Sovimme, että saamme sohvaamme käyttää siihen saakka ihan normaalisti sitten..
Kuusi viikkoa meni, sohvan olisi pitänyt saapua viimeistään samana päivänä, kun Nean synttäreitä juhlittiin.. Ei kuulunut.. Soitettiin sitten liikkeeseen, että missäs meidän sohva on.. Koko sohvaa ei oltu edes laitettu tilaukseen + haluamamme kangas oli loppuunmyyty ja koko kuljetuksen reklamaatiosta ei ollut mitään tietoa siellä!! Pikkasenko kilahti ja asiaa puitiinkin sitten firman isomman pomon kanssa, että mitäs nyt tehdään.. Meillä olisi ollut täysi oikeus purkaa kauppa..
Saimme kuitenkin sovittua niin, että rahaa takaisin päin ja uusi sohva meille ja he tilaavat sitä varten kankaan minkä halusimme.. Hyvä näin..
Paitti, että nyt ei ole rahoja kuulunut.. Pari viikkoa ovat niitä maksaneet.. Kun kyselty perään niin on ollut kiirettä, mutta tänään menee maksuun.. Ei ole vielä näkynyt tilillä.. Viimeisin viesti on taas torstailta, että pitäisi jälleen olla mennyt maksuun ja näkyy tilillä sitten maanantaina.. Saa nähä näkyykö taaskaan.. Ja ellei näy niin lähtee tämä perhe suoraan liikkeeseen sitten mesoomaan!
Siinä kun on meidän loppu kuukauden ruokarahat.. Talousongelmat siis edelleen samanlaiset kuin aiemmin.. Paitsi, että saimme onneksi seurakunnalta ruoka-avustuksen ja pärjäämme tässä nyt pienen hetken, mutta ellei ne sohva rahat tule niin..
Njuu.. Nean synttäritkin tosiaan oli tuolla viime kuussa.. Kahtena päivänä niitä sitten vietettiin. Kaverisynttärit kun peruuntui, kun kukaan ei tullutkaan..
Lahjaksi Nea sai kaikkea ihanaa; pehmolelui ainakin pari kappaleet, soivan vasaralla hakkaus lelun, hiekkalaatikko setin, vaatteita, dubloja, puupalikoita.. Ei voi edes muistaa mitä kaikkea sai :) .. Synttärit oli varsin onnistuneet, vaikka olinkin extra super väsynyt kaiken järjestämisen jälkeen.. Mitäs me tarjoilimmekaan.. Täytekakut tietty (http://kakkulakrou.blogspot.com), kuningatarjuustokakkua, pizzapaloi, kinkkukolmioita, kääretorttui.. Ei voi muistaa kaikkea..
Yhtenä kappaleena myös ollaan edelleen.. Pelkopolil on tullut käytyä nyt sitten kolmesti.. Ekan kerran päin puuta mennyt lekurireissu, toisella kertaa hyvin sujunut mieltä rauhottava kätilöreissu ja kolmannella kertaa hyvin sujunut lekurireissu.. 2900g oli painoarvio tällä viikkoa, kun olin.. Eikä oo syntymäs ihan hetkeen.. Huomattavasti pienempi ja sirompi tämä, kuin mitä Nea oli..
Niin ja sitten olin tyksin mammajoogassa.. Ja tyksin tuntien meninkin sinne niin, että tuskinpa se on mikään kiva mammajooga käynti.. Tai semmoinen kuin pitäisi.. Eipä ollut ei.. Se oli keskusteluryhmä.. Puolitoistatuntia keskustelua.. Olin ensimmäistä kertaa ja viimeistä, kun se oli viimeinen ryhmän kokoontumiskerta. Siellä oli neljä muuta pelosta kärsivää mammaa myös.. He olivat olleet parhaimmillaan kuusikin kertaa ja tutustuneet synnytysosastoon ja synnytysmahdollisuuksiin siellä jne.. Siellä minä sitten istuin ja kuuntelin ulkopuolisena heitä.. Että tämmöinen mammajooga tyksillä..
Toisinaan supistelee ihan reippaastikkin, mutta..
Äitienpäivä tänään. Hyvää äitienpäivää kaikille!!!
Tein eilen kakun ja sitä sitten tarjoiltiin minulle aamulla sänkyyn kera viinirypäleiden, kahvin ja tuoremehun.. Sitten sain lahjani; halaukset ja suukot.. Ja isopää ihaan, rasmuksen kokoelma levyn kera pienen kirjasen ja sitten rakkaus kirjan :)
Että semmottias tänne tällä väliin.. Jos nyt laittaisi tän sepustuksen palstalle ja lepäisi hiukan, ku armoton väsy on.. Pitäisi taas jaksaa kolme päivää Nean kanssa.. Onneksi to on miehellä vapaa.. Viisi päivää Nean kanssa kaksin on ihan tuskaa..
Verticia & Nea pian 1v1kk & Vuokralainen Rv 37+4
Vertician kirjoitusta lukiessani mietin miten voisin pelkoa osaltani poistaa. Kaksi lasta synnyttäneenä ehkä voisin kertoa, että toinen syntyy yleensä helpommin ja varsin jos edellisestä ei ole kulunut kovin pitkää aikaa. Itse olen äitini toinen lapsi olin tosin syntyessäni alle 2,5kg, mutta äitini kertonut, että oli niin helppo synnytys, että olisi voinut "tehdä" useampiakin jos olisi aina yhtä helppoa, no sainkin sitten pikkusiskon alle kaksivuotiaana. Vanhemman sisareni syntymä olikin ollut vaikeampi.
Mulla loppui voimat esikoista ponnistaessani ja imukupilla hänet autettiin maailmaan. Sama imukuppi toistui Tompan kanssakin, mutta syy oli Tompan sydänäänet (oli napanuora lenkuralla olkavarrella) voimia mulla vielä olisi ollut eli ei myöskään ollut niin rankka synnytys. Mene synnyttymään luottavaisin mielin sinusta löytyy voimaa synnyttää ihana terve vauva. Sitä ei kannata alkaa etukäteen suremaan mikä voi mennä pieleen kun sitä ei voi koskaan tietää. Ja aattele jos sureekin ihan suotta!
Satuilijalla toivottavasti mukavaa siellä häähullujen maassa. Valkovuokko kimppu mummolle oltaisi kerätty ehkä myös jos täällä jossain niitä kasvaisi. Mummon pihassa istuttettuna on mutta eivät vielä kuki, ehkä loppuviikosta jo kun on niin lämmintä lupailtu. Meilläkin oli täytekakkua kun sain leivottua kantsii kyllä tehdä itse on maku parempi ulkonäkö tosin tekijän mukaan. Verticia ehkä pyörtyisi jos mun kakunkuvatukset näkisi.
Lämmintä viikkoa!
Viettelen tässä äitien päivän ehtoota. Juon viiniä ja katon kreikkalaista naimakauppaa. Ei voisi paremmin äitienpäivää lopetella. Koko päivän onkin tullut huhkittua.
Naimakaupasta tuli jotenkin hassusti mieleen viikolla olleet puheet, eli pikkuäidin voitokkaat rahansaanti unet, espanjan kämppä ja oliko se sanden siskon vai kenen karibianmatka ja heila. Vähän outoja nää mun aasinsillat, mutta mutta. Joo, eikö olisi vähän hienoa voittaa hiukan ylimääräistä. Taitaisi olla meille itsekullekin tarpeen. Verticialle toivon onnenpotkua raha-asioiden suhteen. Mulla on vähän sama ajatus kuin pikkuäidillä eli jos joskus jotain voittaisin niin maksaisin varmaan veljen ja anopin velattomaksi. Jotenkin sitä tulee aina heti ajateltua muitakin.
Meillä on ollut onni ja saadaan vuokrata kohtuuhinnalla mun entisen työkaverin asuntoa espanjassa. Ei se kyllä mikään huvila ole vaan kerrostalo kaksio, mutta vallan ihanalla paikalla ja vuokrakin ei päätä huimaa. Meillä on esikoinen ja mies narissut jo toista vuotta, että pitäisi sinne päästä taas käymään. Viime kesänä ei Sskun huudoilta olis kehdannut lentokoneeseen lähteä. Nyt voisi harkita, mutta kenties nyt ei ole mahdollisuutta noin rahallisesti.
Joopa joo, toistahan se ehkä ois se elämä jos pääsis lentelee karibialle ja kenties olis siellä sutinaakin. Jos totta puhutaan vaikka arki välillä tympäseekin niin miestäni en kuitenkaan ihan helpolla ole vaihtoon laittamassa. Sen verran olen elämää ehkä jo nähnyt että uskon ettei se vaihtamalla parane ja eikä nyt vaihtamisen tarvettakaan ole. Esikoista on alkanut kovasti kaikki asiat kiinnostamaan ja joskus kyseli meistä niin totesin vaan, ettei me olla koskaan iskän kanssa mitään erikoisen romanttisia olleet. Ehkä se on niin, että kun on jalat maassa niin ei sitten odotakaan mitään turhaa klamuuria. Menipä syvälliseksi. Joo, mutta omaa aikaa ois kiva välillä olla. Sen voi sitten kokemuksena muille sanoa, että esikoinen kun ehti jo aika vanhaan ikään ennen sakua, niin kyllä jo monesti mietin, että mitä sitä illalla tekee kun lapsi tohuu omiaan ja ei ole kauheammin velvotteita. Sitten sitä jo ehti miettimääkin, että tätäkö se sitten on se seuraava 40 vuotta. No, sitten ilmoitti Saku tulostaan joten eipähän ole enää vapaa-ajan pulmia. Ja taas meni syvälliseksi....
Pikkuäiti mietti synnytyksiä, joten komppaan minäkin rauhaa vertician mieleen. Jos eka synnytys ois ollut niin helppo kuin kakkonen ehkä olisi miettinyt lapsia jo aiemminkin. Ei kai se synnyttäminen koskaa helppoa ole, mutta en voi valittaa kyllä viime kerrasta.
Me käytiin keräämässä mummille valkovuokkoja ja sinivuokkoja. Joskus on sanottu ettei niitä sinisiä saisi kerätä, mutta tuossa lähellä on niitä rinteet täynnä joten rohjettiin.
Huomenna luvassa tyrätuomio joten saas nähdä miten poitsun käy.
Nyt jatkan naimakauppaa siis teeveestä ja kohta suunnittelen unten maille menoa.
Mukavaa alkavaa viikkoa!
Yksikseni viissiin täällä höpöttelen. Onko kaikki menneet Ruåtsiin katsomaan Vickan krääsää?
Erikoislääkärikäynti kannatti eilen. Ei tarvitse leikkaa napatyrää. On kuulemma selvästi reikä umpeutunut, mutta jäänyt vaan hassu hattu siihen. Ei aiheuta terveyshaittaa (vaikka kaikki yleislääkärit niin kauhistelevatkin). Haitta kosmeettinen jonka voi sitten joskus 4 v iässä korjata. Eli huokaisen helpotuksesta.
Viime yönä alkoi taas kammo yskä. Yht äkkiä yllättäen ja salakavalasti ilmeistyi kun oli pysynyt vajaa viikon pois. Ärsyä. Nukuttiin siis osa yöstä istuvassa asennossa.
Tälläiset terveyskuulumiset täältä. Tulkaahan kertomaan muutkin kuulumisia.
Hyvä ettei tarvi sakua heti uudelleen leikkailla! Yskä ei taas ole kovin kiva vieran, blaah.
Jupe kävi korvakontrollissa, parantuneet on, ja uusi tulehdus alkamassa. Huoh. Jos käy tuuri, niin ei tarvi antibiotteja, jos nousee kuume tai loppuu syöminen (kuten edellisissä) niin uudestaan lääkäriin. Huoh, uudelleen.
Onks joku treffaamassa keskiviikkona?
Yhden viestin aikana olen nyt saanut kammettua kaksi tyyppiä jäähylle ja yhden pois tv-pöydältä. Ehkä toisella kerralla jotain syvällisempää
tuuti
Eilen kirjotin pitkät pätkät mutta en tiedä mihin läks kun lähetin; ei ainaskaan tänne...
Nyt lyhennettynä versiona että meille kuuluu hyvää. Mies sai elämänsä työtarjouksen ja aloitti työt ja itse jäin puolelle työajalle: viikonloppuja ja yövuoroja jolloin mummit tarvittaessa auttaa. Lapset hoidamme kotona toistaiseksi. Tämä sopii nyt meille ja tuntuu hyvältä järjestelyltä.
Saga on reipas tyttö, kk päälle vuosi ikää. Puhetta tulee heihei mutta passiivista sanavarastoa paljon. Muutaman kerran jonkun askelen ottanut ilman tukea, pääosin pintoja pitkin kulkee. Motoriikan osalta käydään fys.terapiassa; liikkeet aika kokonaisvaltaisia ja kömpelyyttäkin. On aivan iki-ihanssa iässä kun koko ajan hoksii uusia juttuja ja esittelee niitä äipäelle. olemukseltaan itse aurinko.
Olette hirmu aktiivisia täällä edelleen ja vaikka näin laiskaan kirjoittelen niin aika ajoin luekelen juttujanne.. Vauvakuulumisia muutamalla, kovasti onnea. Itsekin kipuilen taas tuon ikuisen vauvakuumeen kanssa; vielä yhden lapsen tahtoisin mutta miehen perhe on näissä kolmessa.. pieni ristiriita siis...
Verticia kuulostaa olevan aika väsy ja vaikka kukaan muu ei täällä ole asiaa kommentoinut niin sohaisen varmaan taas mutta mitä jos puhuisit neuvolassa nyt ensin olostasi. Sydämeni ihan särkyy kun luen juttuasi Nean itkuisuudesta ja kaksinolonne vaikeudesta. Nea rukka kun on vasta yksivuotias eikä varmaan ilkeyksillään arkeanne vaikeuta. Ajattelen vain että jos teillä nyt on noin hankalaa niin miten ihmeessä sinä jaksat ja Nea tulee pärjäämään kun vauva ihan kohta muuttaa kotiinne ja pakostakin tarvitsee sinua ja sylisi on varattu ja Nea jotuu luopumaan pakostakin äidin ajasta aika paljon. En todellakaan tätä pahalla kirjoita vaan toivoisin että arkenne voisi helpottua jotenkin.
Toinen Vertician jutusta : Käytätkö Nealla nro 6 vaippoja? Olisiko ne liian väljiä ja siksi kastelee sänkynsä ja vaatteensa. Meillä Sagalla nro 4 ja 2.5 veelläkin juuri kutosen yövaravaippaan siirrytty.
Mukavaa kevättä ja hellepäiviä. Suuntaamme ylihuomenna etelään viikoksi mutta hellettä luvattu myös tänne.
Orvokki
Mä en ainakaan koskaan kyllästy kesken viestien. Niitä on niin kiva aina lukea!
Mulla ei kyllä taida nyt olla mitään kummallisempaa asiaa. Aika hauska muuten, että Aamu aktivoitui kengistä. Yleensä niillä on aluksi päinvastainen vaikutus.
Viime yö meni sitten vähän kenkusti. Oli kenties vähän liian väsynyt. Tosin kyllä aamulla ihottuma kuvitti kovin joten en tiedä kutittiko kenties yölläkin. Minäkin sain hyvän opetuksen siitä miksei töitä kannata tehdä ennen nukkumaanmenoa. Pitäisi nostaa viime yöltä ylityökorvaukset sillä tein töitä unissani melkein aamuun asti.
Tänäänkään ei nukkuttu iltapäikkyjä ja oli varmaan helpoin ilta sitten ever. Ei maristu eikä kitisty. Tosin iltapuuron korvasin iltavellillä sillä muuten ois ehkä väsy iskenyt. Lisää tälläisiä mukavia iltoja niin tämäkin äiti pysyy järjissään.
Nyt toivan kaikille autuaita unia.