Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon alkoholia voi mielestäsi nauttia, jos lapsi kotona?

Vierailija
29.04.2010 |

Saako mielestä alkoholia nauttia kun lapsia on samassa asunnossa vaikkapa nukkumaanmenon jälkeen? Saako toinen vanhemmista humaltua, jos toinen on selvinpäin?

Mikä teidän mielipiteenne asiasta on? Itse muistan lapsuudesta, että kun meille tuli juhlimaan ystäväperheitä niin juomaa kyllä kului ja aikuiset oli mukavassa hiprakassa, mutta meistä lapsista se oli lähinnä hauskaa, koska kukaan ei siis ollut missään konttauskunnossa tai aggressiivisia. Sitten toisaalta on negatiivisia kokemuksia humalaisista, jotka itki, huusi tai tappeli, mutta tätä ei siis kotona tapahtunut.

Omasta mielestäni vanhempani toimi ihan oikein, kaikilla oli hauskaa ja lapsetkin piti näistä juhlista, mutta onko nykypäivänä yleinen mielipide, että alkoholia ei saa enää nauttia lasten seurassa tai edes heidän nukkumaanmenon jälkeen?

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pystyy huolehtimaan lapsista.

Kyllä meillä ainankiin juodaan olutta tms. kun lapset on nukkumassa. Saunaoluet otetaan kyllä ihan lasten nähdenkin.

Sitten jos tarkoitus on humaltua ja pitää enemmän hauskaa niin lapset viedään mummolaan hoitoon :)

Vierailija
2/86 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kerran juotu kunnon humalat ystäväperheen vanhempien kanssa. Eipä siinä mitään, ilta (ja puoli yötä) meni mukavasti jutellen.

Muuten olen saattanut ottaa siiderin tai pari lasten mentyä nukkumaan. Saman verran saattaa ottaa mieskin. Taksit kulkee, jos tarvii, mutta oikeasti on vähän hullua joka hetki (jopa lasten nukkuessa) varautua siihen, että taivas tippuu niskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kotona on aina nautittu alkoholia, lapset on tottuneet siihen jo pienestä pitäen, pitävät ihan normaalina aikuisten juttuna.

ja ei, ei vedetä kossua pullotolkulla, vaan olutta ja viiniä.

Vierailija
4/86 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja näin toimitaan meilläkin, tosin harvoin on tällaisia juhlia. Mutta niin kauan kuin pysytään hyväntuulisessa pikkuhiprakassa ja vanhemmista ainakin toinen on lastenhoitokuntoinen, ei tässä minusta ole mitään pahaa. Varsinkaan kun tätä ei tapahdu usein. Örvellyskännit ovat tietenkin eri asia!

Arkielämässä nautimme paremmalla ateria lasin-pari viiniä, satunnaiset saunaoluet ja satunnaiset viski- tms. paukut, eivätkä lapset nähdäkseni tällaisesta kärsi. Sellaisille ihmisille, joille alkoholi on ongelma tai joille se aiheuttaa aggressiivista käytöstä, asia on aivan eri.

Vierailija
5/86 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MEillä lapset on olleet mukana juhlisa ja kotona on juhlittu. Kukaan ei ole ollut kännissä, kaikki olleet siinä kunnossa että lapsista on kuka tahansa voinut huolehtia eli alkoholin kanssa on pysytty kohtuudessa. Jos on todennäköistä että porukka humaltuu kunnolla ei lapsia olla otettu mukaan, tai sitten on pistäydytty nopeasti alkuvaiheessa kun kukaan ei ole juonut 1 tai 2 annosta enempää.

Nautimme kotona usein (ei joka pv ;) pari lasia viiniä ruuan kanssa. Minusta on hyvä että lapsi näkee hallittua alkoholinkäyttöä, ja pohjaan tämän omiin kokemuksiin: en koskaan nähnyt tuttuja ihmisiä kännissä enkä koskaan ole ymmärtänyt humalahakuista juomista. Alkoholi oli normaalia eikä mitenkään erityisen houkuttelevaa, ekan kerran join alkoa serkun häissä (onnittelumalja) 17-vuotiaana.

Saako mielestä alkoholia nauttia kun lapsia on samassa asunnossa vaikkapa nukkumaanmenon jälkeen? Saako toinen vanhemmista humaltua, jos toinen on selvinpäin?

Mikä teidän mielipiteenne asiasta on? Itse muistan lapsuudesta, että kun meille tuli juhlimaan ystäväperheitä niin juomaa kyllä kului ja aikuiset oli mukavassa hiprakassa, mutta meistä lapsista se oli lähinnä hauskaa, koska kukaan ei siis ollut missään konttauskunnossa tai aggressiivisia. Sitten toisaalta on negatiivisia kokemuksia humalaisista, jotka itki, huusi tai tappeli, mutta tätä ei siis kotona tapahtunut.

Omasta mielestäni vanhempani toimi ihan oikein, kaikilla oli hauskaa ja lapsetkin piti näistä juhlista, mutta onko nykypäivänä yleinen mielipide, että alkoholia ei saa enää nauttia lasten seurassa tai edes heidän nukkumaanmenon jälkeen?

Vierailija
6/86 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kotona on toinen, selvä aikuinen niin sen verran, ettei lasten tarvitse pelätä hallitsematonta vanhempaansa. Toisin sanoen sen verran, ettei lasten tarvitse siitä kärsiä.

Hyvin tiukka tai löysä suhtautuminen alkoholiin ei liene yleinen mielipide, äänekkäin varmaankin.

Vierailija
7/86 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni lapsen ei pidä KOSKAAN joutua näkemään omia vanhempiaan humalassa. Lapsi vaistoaa kyllä jo pienenkin hiprakan ja kokee tilanteen hyvin epämiellyttäväksi.

Eri asia sitten jo teini-ikäiset lapset, jotka ei samalla tavalla järkyty, jos vanhemmat vähän humaltuiskin.

Vierailija
8/86 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimim. omat lapsuudenkokemukset. Me asuttiin kaukana sukulaisista, eli olin AINA vanhempien mukana. Ja useimilla perhetutuilla oli myös lapsia, ja kun vanhemmat istuivat iltaa niin kyllä sitä viiniä kului niin että hiprakassa olivat, eivät humalassa. Mutta kun kukaan ei koskaan räyhännyt tai riidellyt, ei se myöskään haitannut. Usein vanhemmat hassutteli lasten kanssa enemmän kuin normaalisti, se oli tiety kivaa. Ei jäänyt traumoja enkä pitänyt tilanteita epämiellyttävinä koska hiprakasta huolimatta aikuiset olivat turvallisia.

Mielestäni lapsen ei pidä KOSKAAN joutua näkemään omia vanhempiaan humalassa. Lapsi vaistoaa kyllä jo pienenkin hiprakan ja kokee tilanteen hyvin epämiellyttäväksi.

Eri asia sitten jo teini-ikäiset lapset, jotka ei samalla tavalla järkyty, jos vanhemmat vähän humaltuiskin.

Vierailija
9/86 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisen vanhemman tulisi olla ajokuntoinen eli yksi siideri tai lasi viiniä on ok ja toinen sitten voi juoda enemmän, jos haluaa. Miksi olisi pakko juoda enemmän? Itse en ainakaan halua mihinkään lööppiin: Lapsi sai sairaskohtauksen kotona, vanhemmat humalassa tms. Faktaa on, että pienikin promillemäärä vaikuttaa käytökseen ja arviointikykyyn. En antaisi itselleni koskaan anteeksi jos lapselleni kävisi jotain ja loppuelämäni miettisin olisinko tehnyt jotain toisin selvinpäin. Ei se mummolaan hoitoon vieminen niin suuri synti ole ettei se kannattaisi jos juopotella haluaa.

Vierailija
10/86 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

BENSA LOPPUU?

siinä ei selvä pää auta ollenkaan :)

Vierailija
11/86 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos juo tarpeeksi hitaasti. Silloin promillemäärä ei nouse.

tjeu: http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/terveyden_riskitestit…

toisen vanhemman tulisi olla ajokuntoinen eli yksi siideri tai lasi viiniä on ok ja toinen sitten voi juoda enemmän, jos haluaa. Miksi olisi pakko juoda enemmän? Itse en ainakaan halua mihinkään lööppiin: Lapsi sai sairaskohtauksen kotona, vanhemmat humalassa tms. Faktaa on, että pienikin promillemäärä vaikuttaa käytökseen ja arviointikykyyn. En antaisi itselleni koskaan anteeksi jos lapselleni kävisi jotain ja loppuelämäni miettisin olisinko tehnyt jotain toisin selvinpäin. Ei se mummolaan hoitoon vieminen niin suuri synti ole ettei se kannattaisi jos juopotella haluaa.

Vierailija
12/86 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

BENSA LOPPUU?

siinä ei selvä pää auta ollenkaan :)

Vierailija
13/86 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ei voi etukäteen tietää kokeeko lapsi pienen hiprakan epämiellyttävänä vai ei. Suurin osa kyllä hämmentyy. En ottaisi riskiä. Itse olen nähnyt lapsena monenlaista humalatilaa ja en mielestäni yleensä mitenkään järkyttynyt, mutta salaa olen lapsesta asti oirehtinut ainakin pakko-oireilla. Sitä en voi tietää mikä vaikutus näkemisilläni on ollut. Joillakin aikuisilla on hassu käsitys, että lapset ovat aina enemmän turvassa vanhempien luona, vaikka vanhemmat pienessä sievässä olisivatkin. Kannatan mummolaa juopuneiden lapsille! :)

Vierailija
14/86 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on eri asia kuin että on tarkoitus ajaa autoa, pässinpäät! Autoa kun saa ajaa vain tarpeeksi selvänä, miksi lasta saisi hoitaa enemmän humalassa? Ja tottakai sen KAKSI lasia viiniä voi ottaa jos koko yön tissuttaa! Olen kyllä tietoinen juomisen, ajan ja promillemäärien suhteesta!

Vierailija
15/86 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen voi ottaa sitten halutessaan ennemmänkin, mutta siten, ettei tule tolkuttomaan humalaan. Ja lapsen pitäisi olla jo nukkumassa. En halunnut lapsena nähdä humalaisia enkä halua, että minunkaan lapseni joutuu heitä pienenä ja kotonaan kohtaamaan. Teini-ikäisenä oman äidin näkeminen humalassa oli kyllä traumatisoivaa, isän olin nähnyt humalassa jo ennenkin ja vaikka isä oli tuolloin selvä, kokemus oli epämiellyttävä. En usko, että itse tulen lapseni läsnäollessa koskaan käyttämään alkoholia yli yhtä annosta. En kyllä muutenkaan käytä juuri alkoholia. Alkoholi on meidän perheessä kuitenkin täysin luonnollinen juttu, ei mitään moralisointia.

Vierailija
16/86 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se olen yleensä minä, kun en muutenkaan juo :). Lasillisen saatan seuraksi ottaa, mutta siinä se.

Joskus juhlissa voi mennä tosinpäin eli minä juon vähän enemmän, kun mies ajaa. Mun juominen on kuitenkin vaan niitä ruokajuomia eli vähän viiniä ruoan kanssa.

Vierailija
17/86 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla sitä humaltuu myös viinistä. Toki on eri asia juoda lasi viiniä ruualla kuin kolme ravintola-annosta väkeviä/olutta/viiniä tuosta vain. Viinin juominen ei ole sen "hienompaa" tai hyväksyttävämpää kuin muidenkaan alkoholijuomien. Minusta. Kauheata on minusta ollut katsoa naapurien elämänmenoa (rivitaloyhteisö), kun vanhemmat vetävät laatikko- ja pullotolkulla punkkua päivällisellä ja sitten sinisin huulin huhuillaan lasta leikkipaikalta nukkumaan. Selvästi humalassa. Ei liene edes huonosta viinapäästä kysymys vaan siitä, että viini todella maistuu.

meillä kotona on aina nautittu alkoholia, lapset on tottuneet siihen jo pienestä pitäen, pitävät ihan normaalina aikuisten juttuna.

ja ei, ei vedetä kossua pullotolkulla, vaan olutta ja viiniä.

Vierailija
18/86 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni sen verran, että voi vielä lain mukaan autollakin ajaa. Toisen vanhemman on vähintään oltava niin hyvässä kunnossa, jos toisen on pakko juoda enemmän niin ei sitten osallistu lapsen hoitamiseen. Vaikka itse et kokenut tilannetta pelottavana, humalaisen ihmisen käytös voi lapsen mielestä poiketa niin paljon normaalista, että lapsi oikeasti pelkää omia vanhempiaan.

Itse juon lasillisen tai kaksi viiniä joskus (muutaman kerran kuussa), enkä ole mielestäni huono äiti, mutta joku tietysti täälläkin on valmis kivittämään...

Vierailija
19/86 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

viiniä ja saunan jälkeen siideri/olut, yksi tai kaksi. Eipä sellaisesta määrästä aikuinen miksikään muutu. Mitä tulee tuohon lapsen sairaskohtaukseen yöllä, vaikka olisin vesiselvänä, olisin varmaan sen verran hädissäni etten lähtisi itse ajamaan minnekään vaan soittaisin taksin. Haluaisin mm. pitää lasta sylissä ajon aikana, mites pidät jos itse ajat.

Vierailija
20/86 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei piilotella alkoholia kotona, eli lapsille esimerkiksi se, että voi ottaa oluen tai kaksi ja siinä ei ole mitään pahaa. Ei pidä tehdä alkoholista peikkoa. Nytkin kauniilla ilmoilla haravoin tuntikausia niin otin palkaksi keskellä kirkasta päivää siiderin ja toisen vielä vähän myöhemmin. Siihen se sitten jäikin siltä päivältä.

Meillä toinen voi ottaa sitten vähän enemmän vaikka ihan kunnon kännit, lasten nukkumaanmenon jälkeen. Mutta toinen eli yleensä minä tissuttelee juhlapyhinä koko illan aikana max kuus siideriä. Siten kuitenkin, että en ole humalassa. Riippu kauan jaksaa valvoa muiden mukana:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän