Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olet eronnut tai aiot erota kirkosta, erotitko/erotatko myös lapsesi?

Vierailija
28.04.2010 |

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäsenyys ja eroaminen

Lapset eivät automaattisesti eroa vanhempien erotessa.

Lapsen kirkosta eroamiseen vaaditaan molempien huoltajien suostumus. 12 vuotta täyttäneeltä vaaditaan myös hänen oma suostumuksensa. Lakitekstissä ilmaistaan asia niin, että 12–14-vuotiaan tulee antaa suostumus huoltajien tekemään eroilmoitukseen, ja 15–17-vuotiaan tulee tehdä itse eroilmoitus ja saada siihen huoltajien suostumus.

Tämä sivusto luo oikeanlaisen lomakkeen eroajien henkilötunnusten perusteella. Lomake on paperinen, sähköinen eroaminen onnistuu toistaiseksi vain yksinään eroavalta täysi-ikäiseltä.

Lapsen tai lapsia voi erottaa samalla kun eroaa itse, tai muulloinkin, vaikka itse jäisi kirkon jäseneksi.

Tulevat lapset voidaan kastaa kirkon jäseniksi, jos toinen vanhemmista on jäsen. Jos molemmat vanhemmat ovat kirkosta eronneita, ei alle 12-vuotiasta voi liittää kirkkoon.

Uskonnon ja ET:n opetus

Jos lapsi ei kuulu kirkkoon, hän opiskelee yleensä elämänkatsomustietoa. Huoltajat voivat yhdessä päättää, että lapsi opiskelee sen sijaan uskontoa. Lukiolainen, joka ei kuulu kirkkoon, päättää itse, opiskeleeko uskontoa vai ET:tä.

Kirkkoon kuuluvalle lapselle ja nuorelle uskonnon opetus on pakollista.

Kummius, nimenanto ym.

Jos lapsi kastetaan, kelpaavat "virallisiksi" kummeiksi vain kirkkoon kuuluvat. Uskonnottomissa nimiäisissä voidaan tietysti valita vapaasti kummeja kirkkoon kuuluvista ja kuulumattomista. Nimiäisistä ks. Pro-Seremonioiden nimiäissivut.

Kummisuhteeseen kirkosta eroamisella ei ole merkitystä. Juridisesti kummius ei sido mitenkään, ks. tarkemmin uskonnonvapaus.fi:n juttu Erosin kirkosta, olenko vielä kummi?.

Rippi- vai protuleiri?

Rippikouluun otetaan ainakin nykyään myös kirkkoon kuulumattomia nuoria. Käytäntö voi muuttua tulevina vuosina.

Uskonnoton vaihtoehto on protuleiri. Siitä löydät lisätietoa protun omilta sivuilta.

http://www.eroakirkosta.fi/eroakirkosta/lastenasema

Vierailija
2/17 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavatpahan valita itse katsomusaineensa (ET tai uskonto). Kirkon jäsenyydellä ei ole mitään annettavaa perheellemme. Lapset saavat isompina päättää, haluavatko liittyä kirkkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi lapsienkaan tulisi kuulua kirkkoon kun ei vanhemmatkaan kuulu

Vierailija
4/17 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasta ei olla kastettu joten saa itse sitten päättää mitä haluaa...

Vierailija
5/17 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja eroamiseni jälkeenkin syntyneet on kastettu seurakuntaan "isän mukaan".

Vierailija
6/17 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli luonnollisesti ei lapsikaan kuulu. Pidimme kauniin nimenantojuhlan... istutimme puun jne. Tulevaisuudessa lapsi saa itse päättää. Kovasti toivon koululta hyvää elämänkatsomustiedon opetusta, että tulee eri uskonnot tutuiksi yleissivistävässä mielessä. Lapsi saa toki sitten itse valita myöhemmin jos kokee jonkun omakseen, kunhan ei mihinkään lahkoon ala ;).

Vierailija
7/17 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies ei ole koskaan kuulunut kirkkoon. Ja jos joku epäilee jotain aivopesua, niin erosin kirkosta ennen kuin tapasin mieheni ;)

Vierailija
8/17 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi lapset olis kirkossa jos vanhemmat eivät tajua koko kirkon meininkiä?

Vierailija
9/17 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vanhinta on jo eronneet itse.

Vierailija
10/17 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevat lapset voidaan kastaa kirkon jäseniksi, jos toinen vanhemmista on jäsen. Jos molemmat vanhemmat ovat kirkosta eronneita, ei alle 12-vuotiasta voi liittää kirkkoon.

Onpa ihmeellisesti muotoiltu. Entä me jotka emme ole koskaan kuuluneetkaan kirkkoon?

Vierailija
11/17 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lapsiakaan ei ole kastettu, kun mieskään ei kuulu kirkkoon.

Vierailija
12/17 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olin yh, sanottiin että laset seuravat automaattisesti äitiä. Erosin kirkosta niin, että kolmas lapsi ei ollut kastettu.

Menin uudelleen naimisiin kastamattoman ollessa 3v, halusin kirkossa vihkimisen, en ollut uskontoa vastaan, vaan muut syyt sanelivat kirkosta eroamisen kun jäin yh:ksi.

Tämä 3-vuotias täytyi kastaa sillä piti liittää seurakuntaan kuten minäkin äitinä liityin vihkimistä varten. Sanottiin ettei lapsi voi jäädä ulkopuolelle vaan taas seuraa äitiä.

Joten 3-vuotias kastettiin kirkossa eräänä pyhänä, parin viikon kuluttua oli vihkitilaisuus.

Erosin kirkosta uuden mieheni kanssa jossain vaiheessa, joten lapset eivät käyneet rippikoulua kuten muut ikäisensä.

Myöhemmin yksi lapsista oli kirkkovihkiäisiinsä menossa ja kävi aikuisena rippikoulun. Toinen lapsi oli kummiksi menossa ja kävi myös aikuisena rippikoulun...ihan OK, ainakin tajuaa mistä on kyse, ei ole pelkästään mopo tai kaulakoru ja lahjaortit mielessä, kuten 15-vuotialla saattaisi olla lahjat mielessä...

Vierailija
13/17 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää lapset eivät automaattisesti seuraa vanhempiaan.

kun olin yh, sanottiin että laset seuravat automaattisesti äitiä. Erosin kirkosta niin, että kolmas lapsi ei ollut kastettu.

Menin uudelleen naimisiin kastamattoman ollessa 3v, halusin kirkossa vihkimisen, en ollut uskontoa vastaan, vaan muut syyt sanelivat kirkosta eroamisen kun jäin yh:ksi.

Tämä 3-vuotias täytyi kastaa sillä piti liittää seurakuntaan kuten minäkin äitinä liityin vihkimistä varten. Sanottiin ettei lapsi voi jäädä ulkopuolelle vaan taas seuraa äitiä.

Joten 3-vuotias kastettiin kirkossa eräänä pyhänä, parin viikon kuluttua oli vihkitilaisuus.

Erosin kirkosta uuden mieheni kanssa jossain vaiheessa, joten lapset eivät käyneet rippikoulua kuten muut ikäisensä.

Myöhemmin yksi lapsista oli kirkkovihkiäisiinsä menossa ja kävi aikuisena rippikoulun. Toinen lapsi oli kummiksi menossa ja kävi myös aikuisena rippikoulun...ihan OK, ainakin tajuaa mistä on kyse, ei ole pelkästään mopo tai kaulakoru ja lahjaortit mielessä, kuten 15-vuotialla saattaisi olla lahjat mielessä...

Vierailija
14/17 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia ei kastettu ja minäkin erosin muutama vuosi sitten. Emme siis kuulu kirkkoon, koko perhe.

Vierailija
15/17 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä meidän tapaus oli 1970-luvulla..mutta kun ajattelee niin vauvani jos olisi jäänyt kirkkoon erottuani, kuinka olisi kirkollisverojen laita..

Vierailija
16/17 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi on jo eronnut kirkosta, toinen miettii, kolmas käy riparia

Vierailija
17/17 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse erosin kun olin noin 19v.

enkä ole siitä pitänyt siitä, että minut 7 vuotiaana kastettiin ev, lut. kirkkoon. silloin en tajunnut asiaa juuri ajatella, mutta myöhemmin kyllä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän