Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Tiesitkö, että se vauva nukkuukin välillä", totesi anoppini, kun käytiin synnärillä tarkistamassa,

Vierailija
28.04.2010 |

että kaikki hyvin. Vauvan liikkeet olivat olleet todella heikkoja/olemattomia reilut kaksi vuorokautta. Tein liiketestin, eli join tuoremehua, menin makuulle, "tönin" vauvaa ja laskin liikkeitä. Ensimmäisessä tunnissa sain kaksi liikettä, toisessa yhden. Soitin synnärille, josta kehotettiin tulemaan tarkistettavaksi. Kun anoppi sitten seuraavana päivänä kuuli tästä, totesi hän ivallisesti minulle, että "tiesitkö, että se vauva nukkuukin välillä? Ei sinne sairaalaan heti tarvitse huvikseen lähteä" Ja nauroi vittumaisesti päälle. Mulle tuli oikeesti tosi paha mieli tosta. Kai mä olen jotenkin herkkä, mutta surulliseksi veti.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on, on ollut anoppi ja itsekin olen anoppi. Vai olenko ovat vasta kihloissa? Tyttärien miehille olen anoppi ,mutta ei nämä miehet taida haukkua yleensä. Ei minun tarvinnu haukkua omaa anoppiani. Ei se meille mitään pahaa tehnyt .

kun anoppi haukkuu minua koko ajan. Hänen mielestään en osaa tehdä mitään oikein.

Vierailija
2/39 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä tyota dopplervouhutusta. Sillähän pystyy kuuntelemaan vauvan sykkeen, ok, useimmat onnistunevat maallikkonakin sen löytämään ja eivät ehkä sekoita äidin sykkeeseen. Mutta ei maallikko osaa siitä sykkeestä arvioida, onko siinä normaalia vaihtelevuutta, rytmihäiröitä jne. Vai osaatteko? Dopplerilla saadaan esille vain syke ja se kertoo vain, että vauva on hengissä, ei sitä, voiko vauva hyvin. Parempi mennä äitipolille tai synnärille, jos liikkeet eivät tunnu.

pyytäisi sairaalaan näytille jos ei ois tarkastamisen arvoinen asia. Vauvat toki nukkuu välillä, mutta kyllä liikkeitäkin pitää tuntea. Hyvä et kävit näytillä. En tiedä kuinka pitkällä olet et kannattaako enää hankkia, mutta mulle se dopleri oli pelastus kun sain hiljaisempina päivinä kuunnella sydänäänet...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En henk. koht. asioista kertoisi tuollaiselle ilkimykselle mitään ja terottaisin asian miehellenikin selväksi.

Vierailija
4/39 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän todellakin tilanteen kun saa lähipiiriltään vain vähättelyä ja ylimielisyyttä asiaan kun asiaan. Sekä miehen että minun kotona on ollut hienoa suhtautua ihan kaikkeen välinpitämättömästi. Ei saa jännittää, olla hermostunut, surullinen, pettynyt, iloinen, odotustunnelmissa tai helpottunut. Iloon ja suruun hymähdetään vaan että "niin ja asiaan???"

Vierailija
5/39 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

odotusaikana pitänyt periaatteena, että mieluummin vaikka miljoona kertaa turhaan kuin yksi kerta liian vähän.

Vierailija
6/39 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä noita anoppeja oikein tulee??? omaani en ole ollut yhteydessä sitten, öh, en muista.

hei, älä välitä, sinä olet hyvä äiti, osasit tehdä kaiken oikein. Toivottavasti lapsesi JA sinä voitte mainiosti, oikein hyvää loppuodotusta!

Vierailija
7/39 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyytäisi sairaalaan näytille jos ei ois tarkastamisen arvoinen asia. Vauvat toki nukkuu välillä, mutta kyllä liikkeitäkin pitää tuntea. Hyvä et kävit näytillä. En tiedä kuinka pitkällä olet et kannattaako enää hankkia, mutta mulle se dopleri oli pelastus kun sain hiljaisempina päivinä kuunnella sydänäänet...

Vierailija
8/39 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

odotusaikana pitänyt periaatteena, että mieluummin vaikka miljoona kertaa turhaan kuin yksi kerta liian vähän.

ja yritin myös sanoa anopille, mutta eipä paljon häntä kiinnostanut...ja kun vielä synnäriltäkin sanottiin, että tule näytille heti, niin ei mielestäni ollut mitenkään turha reissu, vaikka vauvalla kaikki näyttikin hyvin olevan.

Ja mies kertoi äidilleen, olin kyllä itse siinä vieressä.

ap

Vierailija
9/39 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

odotat tätä lasta. ei anoppisi.

t: kuuden lapsen äiti, anoppi ja kahden isoäiti

Vierailija
10/39 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan samanlainen kuin ap:n. Jos kerron jonkun vauvaan tai odotukseen liittyvän asian (odotan nyt toista) hänen on pakko päästä pätemään ja esittää joku kommentti, jolla yrittää osoittaa, etten minä tai mieheni tiedetä mistään asioista mitään ja miten HÄN olisi tämän asian hoitanut.

Esikoista odottaessa ja tämän vauva-aikana sitten huomasin, että mielenrauhani säilyy parhaiten, kun en kerro anopille meidän elämästä oikeastaan mitään. Jos hän kysyy kuulumisia, vastaan tyyliin "Hyvää kuuluu" enkä juuri mitään muuta. En halua kuitenkaan mitään avointa sotaa välillemme, joten tämän järjesteln olen kokenut parhaiten toimivaksi...

Vierailija
11/39 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut aina.

Kaverini oli samanlainen. Milloin ei muka tuntenut potkuja, milloin mitäkin.

Jos soittaa äitipolille niin pyytävät kaikkia varmuuden vuoksi käymään. Eivät uskalla ottaa sitä riskiä, että jollain on oikeasti jotain. Hysteerikot laukkovat siellä jatkuvasti.

Eikö ap.n tapauksessa anoppi ollut oikeassa. Vauva oli nukkunut ja ap oli hysterisoinut.

Vierailija
12/39 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tietää, milloin kyseessä on "turha hysteria", paitsi jälkiviisaasti? Tuttuni meni polille tarkastukseen ja muutamassa hetkessä oli vauva jo leikattu ulos. Kyllä niitä tositilanteitakin sattuu.

on ollut aina.

Kaverini oli samanlainen. Milloin ei muka tuntenut potkuja, milloin mitäkin.

Jos soittaa äitipolille niin pyytävät kaikkia varmuuden vuoksi käymään. Eivät uskalla ottaa sitä riskiä, että jollain on oikeasti jotain. Hysteerikot laukkovat siellä jatkuvasti.

Eikö ap.n tapauksessa anoppi ollut oikeassa. Vauva oli nukkunut ja ap oli hysterisoinut.

Vierailija
13/39 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut aina. Kaverini oli samanlainen. Milloin ei muka tuntenut potkuja, milloin mitäkin. Jos soittaa äitipolille niin pyytävät kaikkia varmuuden vuoksi käymään. Eivät uskalla ottaa sitä riskiä, että jollain on oikeasti jotain. Hysteerikot laukkovat siellä jatkuvasti. Eikö ap.n tapauksessa anoppi ollut oikeassa. Vauva oli nukkunut ja ap oli hysterisoinut.

Olen samaa mieltä kotidopplerista ja liikelaskentaa on tärkeää tehdä. Se on helppo ja yksinkertainen tapa arvioida, onko vauvalla kaikki hyvin. Toki vauvat nukkuvat välillä, mutta entäpä jos kaikki ei olisikaan ollut hyvin?

Ota rennosti ap. Älä välitä. Tyhmähän tuollainen anoppi on. Kannattaa perustella hänelle näkemyksesi, että nykyaikana äitejä kehoitetaan tarkkailemaan liikkeitä ja ottamaan tarvittaessa yhteys sairaalaan. Mutta kaikista yksinkertaisimmille ihmisille on perusasioita turha tolkuttaa, toinen vaihtoehto on antaa mennä vain toisesta korvasta sisään, toisesta ulos...

Vierailija
14/39 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietoa liikelaskennasta niille, jotka väittävät sitä toteuttavia äitejä hysteerikoiksi.

Liikelaskenta

Äiti tuntee n. 85% kaikista sikiön liikkeistä. Kullakin sikiöllä on oma yksilöllinen uni-valve-rytmi. Normaali sikiö liikkuu 3-50 kertaa tunnissa. Lepovaiheet kestävät 20-40 minuuttia. Sikiö tekee raaja- ja vartaloliikkeitä, jotka voivat tuntua heikkoina tai voimakkaina, yksittäisinä tai sarjoina. Sikiöllä voi myös olla hikka, joka äidistä tuntuu kuin vasaran naputtelu vatsanpeitteissä. Sikiön päivittäinen liikemäärä pysyy kutakuinkin vakiona loppuraskauteen saakka. Sikiö voi hyvin ja liikkuu normaalisti, kun sen keskushermosto saa hyvin happea ja ravintoa.

Äidin liikkuminen vähentää sikiön omia liikkeitä ja äidin on vaikea havaita niitä huomion suuntautuessa askareisiin. Tämän takia liiketarkkailu suoritetaan äidin ollessa lepoasennossa. Tarkkailun voi tehdä milloin tahansa päivän aikana, vaikkakin usein sikiön vilkkainta liikkumisaikaa ovat iltayön tunnit.

Asetu lepäämään jommalle kummalle kyljelle, ja kirjaa päivittäin tunnin aikana havaitsemasi liikkeet. Kaikki selvästi erilliset liikahdukset lasketaan liikkeiksi – hikkaliikkeitä ei lasketa.

Jos tunnet vähemmän kuin 10 liikettä tunnin aikana, laske toinen tunti 1-2 tunnin kuluttua. Jos liikkeet ovat edelleen vähäiset (alle 10 liikettä/tunti), on sikiön vointi tarkastettava sairaalan synnytysvastaanotolla. Mikäli sikiö liikkuu hyvin paljon, ei tarvitse laskea koko tuntia.

Vierailija
15/39 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP halusi vähän tukea ja sympatiaa, toope. Yleensä onneksi vauvoilla on asiat hyvin, mutta ei aina. Odotusajan saa tuntumaan todelta kurjalta, jos on koko ajan huolissaan. TOisia huolestuttaa enemmän ja toisia vähemmän. Tarkastus äitipolilla edesauttaa myös äidin hyvinvointia.

Teit ihan oikein ap. Mene vaan uudestaan, jos rupeaa vielä huolestuttamaan :-)

Vierailija
16/39 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mistä ne äippäpolilla tietää kuka on hysteerinen odottaja ja kuka ei... Parempi pyytää varmuuden vuoksi käymään.

Minulla oli eka raskaudessa sellainen tilanne että rv38 en yht'äkkiä enää tuntenut liikkeitä, kokeilin kaikki kikat. Join mehua, tönin mahaa ym, eikä yhtään liikettä.

Mentiin sitten polille ja tarkistettiin ultralla, kaikki ok. Lääkäri sanoi että siitä eteenpäin joka päivä pitää 4 kertaa tarkistaa liikkeet ja jos tulee yksikin liike liian vähän, samantien synnärille. En siis saanut jäädä kotiin kokeilemaan että josko se nyt nukkuisi tunnin ja hetken kuluttua potkisi enemmän. Seuraavana päivänä huomasin että vauva oli vaihtanut asentoa ja liikkeet tuntuivat todella pieninä hipaisuina kun ne aiemmin olivat olleet todellista moukarointia kylkiluita vasten. Olen kuitenkin iloinen että kävin tarkistuttamassa tilanteen, enkä jäänyt ihmettelemään, entäpä jos kyseessä olisi ollut tosi tilanne.

Vierailija
17/39 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä otettu ystävääni näytille vaikka hänellä oli veristä vuotoa ja kipuja. Keskenmeno tuli :(

Vierailija
18/39 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ups. tarkoitin tuolla numeroa 16...

Vierailija
19/39 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

välittää!! Tökerö kommentti. Ymmärrän, miksi pahoitit mielesi. Olisin itsekin ilman muuta käynyt tarkistamassa asian sairaalassa.

Vierailija
20/39 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin sanottiin et kun synnytys lähestyy niin vauvakin voi "hiljentyä" ja rauhoittua. Mulle kävi näin, soitin varulta neuvolaan ja laskin liikkeitä. Ei tarvinnut kuitenkaan mennä käymään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yksi