Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Tiesitkö, että se vauva nukkuukin välillä", totesi anoppini, kun käytiin synnärillä tarkistamassa,

Vierailija
28.04.2010 |

että kaikki hyvin. Vauvan liikkeet olivat olleet todella heikkoja/olemattomia reilut kaksi vuorokautta. Tein liiketestin, eli join tuoremehua, menin makuulle, "tönin" vauvaa ja laskin liikkeitä. Ensimmäisessä tunnissa sain kaksi liikettä, toisessa yhden. Soitin synnärille, josta kehotettiin tulemaan tarkistettavaksi. Kun anoppi sitten seuraavana päivänä kuuli tästä, totesi hän ivallisesti minulle, että "tiesitkö, että se vauva nukkuukin välillä? Ei sinne sairaalaan heti tarvitse huvikseen lähteä" Ja nauroi vittumaisesti päälle. Mulle tuli oikeesti tosi paha mieli tosta. Kai mä olen jotenkin herkkä, mutta surulliseksi veti.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
27.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan turha väheksyä odottajaa. MUTTA kuinka monta tapausta tiedätte, joissa liikkeiden vähyys (kotona havaittu) on johtanut sairaalassa toimenpiteisiin? Hyvä jos tällaisia tapauksia on. Ja sille, kenen ystävää ei vuodon takia huolittu sairaalaan ja sitten tuli keskenmeno, oletko varma että asialle olisi voinut tehdä jotain? Keskenmenoja ja kohtukuolemia tulee aina olemaan, eikä niitä kertakaikkiaan voida saada kokonaan häviämään. Kannattaisikohan sekin asia hyväksyä.

Vierailija
22/39 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan turha väheksyä odottajaa. MUTTA kuinka monta tapausta tiedätte, joissa liikkeiden vähyys (kotona havaittu) on johtanut sairaalassa toimenpiteisiin? Hyvä jos tällaisia tapauksia on. Ja sille, kenen ystävää ei vuodon takia huolittu sairaalaan ja sitten tuli keskenmeno, oletko varma että asialle olisi voinut tehdä jotain? Keskenmenoja ja kohtukuolemia tulee aina olemaan, eikä niitä kertakaikkiaan voida saada kokonaan häviämään. Kannattaisikohan sekin asia hyväksyä.

Luuletko että esimn HUS in sivuilla olisi liikkeiden laskemisesta ohjeet ja käsky mennä synnärille jos liikkeitä liian vähän, jos se ei olisi oikeasti riskitekijä. Vai luuletko että niillä on niin vähän hommaa, että huvikseen juoksuttavat ihmisiä tutkimuksissa.

Ja kyllä tiedän tapauksia, joissa liikkeiden vähyys on johtanut toimenpiteisiin, itselläni kiireelliseen sektioon. Menin sairaalaan keskellä yötä, koska liikkeitä ei tuntunut. Vauva leikattiin ulos mahasta heti. Lääkäri totesi jälkikäteen, että viime hetkillä tehtiin sektio. Aamulla olisi mahassa ollut kuollut vauva.

Joten jos tulee sellainen olo, ettei kaikki ole kunnossa niin PITÄÄ mennä käymään tarkistuksessa.

Itse olin käynyt kerran "turhaan" muutamaa päivää aiemmin. Silloin vielä kaikki vaikutti olevan normaalia. Kun sitten taas tuli tilanne päälle, mietin voinko mennä jos on taas väärä hälyytys.

Onneksi siis onneksi menin, enkä kuunnellut kaltaisianne urpoja.

Niin ja tiedän muuten myös tapauksen jossa odottaja ei mennyt tarkistuttamaan tilannetta ja tulos oli täysiaikaisen vauvan kohtukuolema.

Hyvä AP kun kävit, mene jatkossakin jos tuntuu siltä. Luota sairaalan ohjeisiin ja omaan vasitoosi.

Anopista älä välitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja katsottiin jatkuvaa käyrää kun oli vastaava tilanne etten tuntenut liikkeitä. Ottivat tilanteen sairaalassa hyvin vakavasti, vaikka kaikki näytti olevan ihan hyvin.

Vierailija
24/39 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka "turhaan" jos siltä tuntuu. Itse olen ihan sitä mieltä ettei turhia kertoja ole. Jos ei mitään muuta syytä ole, niin ainakin odottajan mielenrauha ja sitä ei saisi väheksyä. Ja todellakin mielummin vaikka 10 kertaa turhaan kuin yksi liian vähän.

Inhottava kommentti anopilta. Helppo ulkopuolisen sanoa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta se on ainoa, joka oman anoppni kanssa toimii. En vaan reagoi v**tuiluun.

Vierailija
25/39 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen äitipolilla töissä kätilönä ja ilkkujille haluaisin todeta ettei siellä ravaa mitään hysteerikkoja. Kyllä jokaisella äidillä on todellinen huoli sinne tullessa.

Ja monta hätäsektiota on minunkin työni aikana lähtenyt kun äiti tullut polille ja sanonut että on outo fiilis. Eli luottakaa naiset vaistoihinne!

Ja ei meistä polilla kukaan ajattele että olisitte sinne turhaan tullut. Vauvalla on voinut olla ahdinko vaikka tilanne ei enää vakava olisi. Kukas vauvan tuntemuksista ja hädästä polille kertoisi jos ei äiti.

Vierailija
26/39 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut aina.

Kaverini oli samanlainen. Milloin ei muka tuntenut potkuja, milloin mitäkin.

joten ei liene ihan pahimmasta päästä. minä tiedän kaksi äitiä joilla on vauva kuollut kohtuun ihan viimeisinä viikkoina (1 ja 4 vkoa ennen laskettua aikaa) joten kyllä minä ymmärrän tuon huolen ihan hyvin vaikken itse olekaan noin toiminut.

Vierailija
27/39 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ap:n oli hyvä käydä tarkistuttamassa tilanne. Tietää itse parhaiten vauvansa normaalista eroavat tilanteet.

Meillä oli niiiiin hiljainen poika vatsassa, että hyvä jos tunsin kolme liikettä päivässä koko raskausaikana, joten en suuremmin hermostunutkaan. Ja istukka oli takana, ettei johtunut siitä. Ihmettelin vain, kun muut mulle selittivät, että eikoo jännää, kun ne vauvat potkii niin, että voi jalankuvakin näkyä ihon läpi. Ja kuinka jytyyttävät päivät pitkät.. Tämä toinen tuntuu olevan ihan pikkuisen vilkkaampi tapaus vaikka istukka onkin nyt etuseinässä. Tuskin silti tulen jalankuvia näkemään.

Vierailija
28/39 |
28.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on, on ollut anoppi ja itsekin olen anoppi. Vai olenko ovat vasta kihloissa? Tyttärien miehille olen anoppi ,mutta ei nämä miehet taida haukkua yleensä. Ei minun tarvinnu haukkua omaa anoppiani. Ei se meille mitään pahaa tehnyt .

Kun tassa nyt ap:ta haukkuikin se anoppi, ei toisin pain.

T: ei ap

Vierailija
29/39 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan vaan yritti keventää tilannetta! Missä huumorintaju? Jos samaisen kommentin olis heittänyt kuka muu tahansa, niin et olisi reagoinut mitenkään!!

olisi noin sanonut...eikä tosiaan ollut mikään "kevennys-kommentti", vaan ihan selkeä vittuilu...

Tuntuu hyvältä, kun moni on sitä mieltä, etten mennyt tyrhaan...(tokikaan en sitä täällä saatujen vastauksien perusteella valitsisi;))..siis moni tuntui ymmärtävän, että en tosiaankaan halunnut jäädä kotiin miettimään, josko vauva ylipäätään on hengissä vielä. Käynnistä on tosiaan viikko aikaa, ja sen jälkeen vauva on taas liikkunut tavalliseen tapaansa, hurjasti :)

ap

Vierailija
30/39 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että jatkotutkimuksissa ei löytynyt mitään?

onko kyseessä äidin syke vaiko vauvan. Äidin syke on hidasta, kerran sekuntiin lyövää ja vauvan syke hevosen laukan kuuloista, kyllä ne maallikkokin erottaa. Toisekseen kun kuuntelee usein, huomaa kyllä jos vauvan pulssi on tosi nopeaa (sitä paitsi sen voi jopa laskea kellon avulla). Kolmanneksi, ainakin itse kuulin, ettei syke ollut tasainen ja tämän johdosta otin asian puheeksi neuvolareissulla. Myös terkka huomasi, että yksi lyönti puuttuu välistä (kuuleehan sen) ja jouduimme jatkotutkimuksiin.

Vierailija
31/39 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tasaista mutta jos yksi lyönti "puuttuu" välistä niin onko se normaalia? Meillä raskausaikana "puuttui" vauvalta yksi lyönti välistä ja diagnoosina oli sydämen lisälyönnit. Ja lisäksi vielä takykardia eli tiheälyöntisyys mikä pitkään jatkuessaan voi aiheuttaa sydämen vajaatoimintaa. Ja nuo voi myös itse havaita kotidoplerilla :)

Vierailija
32/39 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitse luottaa anoppien arvioihin. Neuvolasta kun ohjeistetaan oikeaoppiseen liikelaskentaan ja annetaan ihan taulukko kouraan, josta voi liikelaskennan päätteeksi katsoa, onko aihetta käydä synnärillä tarkistuttamassa.

voit myös kertoa, että jatkossakin aiot toimia neuvolan ohjeiden mukaan, ei anopin, mikäli jokin lapseen liittyvä asia arveluttaa.

Kuulostaa olevan sellainen anoppi, että ap joutuu pian harjoittelemaan jämäkkää mutta ystävällistä rajanvetoa anopin kanssa...

Vierailija
33/39 |
01.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitse luottaa anoppien arvioihin. Neuvolasta kun ohjeistetaan oikeaoppiseen liikelaskentaan ja annetaan ihan taulukko kouraan, josta voi liikelaskennan päätteeksi katsoa, onko aihetta käydä synnärillä tarkistuttamassa.

voit myös kertoa, että jatkossakin aiot toimia neuvolan ohjeiden mukaan, ei anopin, mikäli jokin lapseen liittyvä asia arveluttaa.

Kuulostaa olevan sellainen anoppi, että ap joutuu pian harjoittelemaan jämäkkää mutta ystävällistä rajanvetoa anopin kanssa...

En tullut ajatelleeksi asiaa tuolta kantilta...

Kannattaa käydä tämä asia selväksi jo ennen lapsen syntymää, muuten sulla on varsinainen besserwisser osanasi. Toivottavasti ette asu ihan lähekkäin.

Mä sain aikanaan hyvän vinkin. Lapsiajan ohjeita kannattaa ottaa vastaan realistisesti lähinnä niiltä joilla on samasta vaiheesta henkilökohtaista kokemusta alle vuoden takaa. Aika kultaa muistot, ja monessa asiassa isovanhemmatkaan eivät muista kaikkia karikkoja.

Tsemppiä sulle, pitäkää miehesi kanssa yhtenäinen linja!

Vierailija
34/39 |
28.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on, on ollut anoppi ja itsekin olen anoppi. Vai olenko ovat vasta kihloissa? Tyttärien miehille olen anoppi ,mutta ei nämä miehet taida haukkua yleensä. Ei minun tarvinnu haukkua omaa anoppiani. Ei se meille mitään pahaa tehnyt .

Vierailija
35/39 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntuu 1-2 liikettä/tunti, niin PITÄÄ mennä tarkistuttamaan tilanne!

Vierailija
36/39 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ilmeisesti sinä et tiedä, että vauva ei nuku 2 vuorokautta putkeen, vaan noin puolen tunnin pituisia jaksoja!"

Vierailija
37/39 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko kyseessä äidin syke vaiko vauvan. Äidin syke on hidasta, kerran sekuntiin lyövää ja vauvan syke hevosen laukan kuuloista, kyllä ne maallikkokin erottaa. Toisekseen kun kuuntelee usein, huomaa kyllä jos vauvan pulssi on tosi nopeaa (sitä paitsi sen voi jopa laskea kellon avulla). Kolmanneksi, ainakin itse kuulin, ettei syke ollut tasainen ja tämän johdosta otin asian puheeksi neuvolareissulla. Myös terkka huomasi, että yksi lyönti puuttuu välistä (kuuleehan sen) ja jouduimme jatkotutkimuksiin.

Vierailija
38/39 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
39/39 |
30.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan vaan yritti keventää tilannetta!

Missä huumorintaju?

Jos samaisen kommentin olis heittänyt kuka muu tahansa, niin et olisi reagoinut mitenkään!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan