Voisiko joku kirjoittaa oman tai kuulemansa tositarinan siitä,
että pitkänkin lapsettomuuden jälkeen voi vielä lapsi tulla? Multa on toivo menossa, yritystä takana 1v6kk ja hormonejakin napsittu jo monta kuukautta huonolla menestyksellä. Tuntuu, että tsempistä olisi hyötyä..
Kommentit (25)
Juuri, kun olivat päättäneet lakata yrittämästä, niin kaverini tuli raskaaksi. Monesti sanotaan, että liika yrittäminen on pahasta ja niin se taisi olla tässä kyseisessä tapauksessa. Hirveä stressi ja kaikki elämä pyöri vain lapsenteon ympärillä. Eli heti auttoi, kun vähän relasivat.
mukaan mahtuu myös useita keskenmenoja
nyt sängyssä nukkuu 7viikoinen miehen alku
Hoitoihin ei menty koska olen lääkärikammoinen ja en vaan saanut aikaiseksi vaikka kärsin asiasta kovasti. Sittenpä yllättäen tärppäsi ja kun esikoinen oli 1.5v niin oli jo toinen tulossa! Kyllä se siittä!
pitkissä vaikeissa lapsettomuustapauksissa. Mieti nyt itsekin, kuka on kuukauden ympäri stressaantunut useamman vuoden peräkkäin! Turha syyllistää lapsettomia noilla kommenteilla. Satunnaisvaihtelut se kenties selittää, mutta ei useiden vuosien lapsettomuutta. On tietenkin kiva tarina sepitää, että sitten kun lakattiin yrittämästä, sitten se tuli. Ei kai nyt lakattu yrittämästä jos kerran se alkunsa sai!
Nyt kakkosta on tehty 2,5 vuotta. Kyllä usko on kova, että nytkin se tulee ennen pitkään.
Eräs sukulainen sai lapsen 7 vuoden yrittämisen ja kolmen keskenmenon jälkeen. Kakkonen tuli ihan heti putkeen kertalaakista. Ikäeroa tuli lapsille vain 1v2kk, vaikka oli varautunut vuosien odotteluun myös toisen kanssa. On nyt onnellinen, kahden koululaisen äiti.
miehestä johtuva lapsettomuus ja itselläni ylipaino. Lääkäri sanoi että miehellä vain 0.5% normaaleja siittiöitä kaikki muuten epämuodostuneita tai elottomia, eli sanoi että luomuna mahdotonta.
Menin yksityiselle tehtiin icsi ja saimme pojan ensimmäisellä yrityksellä. Sitten pojan ollessa 2kk olinkin luomusti raskaana ja pojilla ikäeroa 11k. Nyt odotan kolmatta ihmettä luomuna. Mies kuntoilee ja syö terveellisesti, ja syö kuureittain sinkkiä, seleeniä , e vitamiinia jne.kyl se sieltä
Mulla on yks tuttu pari, joka sai 20v odottelun ja hoitojen jälkeen lapsen. Kertoivat, että hoito, josta lapsi sai alkunsa oli viimeinen, sitten olisi hoidot lopetettu. Alkoi ikää olla jo liikaa molemmilla.
Tämä ketju toi aidosti hyvää mieltä minulle :) Odotuksen odotus on tosi vaikeaa.. tällaiset tarinat luovat toivoa.
T. Ap
Sitä en tiedä, tuliko hoidoilla vai luomusti. Pikkusisko syntyi 5 v myöhemmin.
tullut. Ihan tyytyväisiä ovat kokonaismäärään, vaikka aika monta vuotta on kutakin yritety, keskimäärin siis viisi vuotta.
tullut. Ihan tyytyväisiä ovat kokonaismäärään, vaikka aika monta vuotta on kutakin yritety, keskimäärin siis viisi vuotta.
6 vuotta tutkimuksia (ei syytä kummassakaan), hoitoja, useampi keskenmeno... Pari kertaa keinohedelmöitys tuloksetta, minkä jälkeen pitivät hoitotaukoa, ja yhtäkkiä olikin luomusti raskaana, ja raskaus päättyi täysiaikaisen ja terveen vauvan syntymään!
Yhteisestä päätöksestä emme menneet hoitoihin ja olimme jo aloittaneet adoptioneuvonnan, kun ihan luomusti täysin yllätyksenä olinkin raskaana. :)
luomusti 7 vuoden toivomisen jälkeen.
Naapurissa toivottiin toista vauvaa kaksi vuotta.
Ehkäisyn (kondomi, pillerikokeilu alle puolivuotta) jäätyä pois ensimmäistä raskautta odotettiin viisi-kuusi vuotta. Vihdoin sitten tärppäsi. Kaikki meni hyvin ja syntyi terve lapsi.
Toista alettiin toivoa heti perään, ei siis ehkäisyä käytössä. Vasta esikoisen ollessa kolme vuotias, tärppäsi toisen kerran. Ehdittiin käydä tutkimuksissa tässä välissä, siis ennen toista raskautta, mitään vikaa ei löytynyt kummastakaan. Tämä raskaus meni kesken aika alussa.
Sitten vähän reilu puoli vuotta keskenmenosta tulin kolmannen kerran raskaaksi. Nyt kaikki on mennyt hyvin, vauva syntynee pikapuoliin.
Kaikki kolme raskautta on alkaneet eka karkkilakon ja toinen + kolmas karppaamisen aikana. Mulla menee siis niin, että kun jätän sokerin pois niin alan ovuloida normaalisti vissiin... Pco tyyppiset munasarjat mulla, mutta sen on todennut vain yksi gyne, muut ei oo puhuneet mitään eikä varsinaisissa lapsettomuustutkimuksissa"löytynyt" eli lievää ilmeisesti.
Jos syöt epäterveellisesti ja syytä lapsettomuuteen ei ole löytynyt tai se on pco niin kannattaa kokeilla karppaamista tai ainakin karkki/sokerilakkoa! :)
Pari oli tehnyt lapsettomuudesta johtuvan surutyönsä, mutta sai päähänsä kokeilla hoitoja vielä kerran ennen kuin olisi liian myöhäistä. Ja tärppäsi.
toinen antoikin sitten odotella itseään yli kaksi vuotta, uskon että sillä oli merkitystä ettemme "varsinaisesti tehneet" ykköstä, mutta kakkosta oikein lopulta kellon kanssa. Luovuin ajatuksesta ja olin kiitollinen ykkösestä päätin, että keskityn vain häneen ja kuinkas ollakkaan olin RASKAANA!
Hoitojen puolesta olin jo ihan lopussa kun elinkelpoisia soluja ei vain tullut. Neljännestä IVFstä tuli 2 solua, molemmat siirrettiin. Toinen menehtyi 3 kk paikkeilla ja toinenkin meinasi syntyä jo puolivälissä raskautta. Nämä asiat eivät unohdu vaikka tuo meidän koeputkityttö on jo eskarissa. Tsemppiä ja voimia, tie saattaa olla pitkä ja uuvuttava, mutta toivon todella että teille lapsi suotaisiin.
esikoisensa 2,5v häiden jälkeen vaikkei ikinä käyttänyt ehkäisyä. Oli niin onnessaan ja luuli vauvan jäävän ainokaiseksi mutta niin vaan hänelläkin on nyt 5 lasta. Ja kaikki luomusti alkunsa saaneita :)