Miksi ylipainoiset lapset tuntuvat minusta niin vastenmielisiltä ja ärsyttäviltä?
Olenko ainoa joka tuntee niin? Yritän tietenkin kaikkeni, jotta suhtautuisin kaikkiin lapsiin tasapuolisesti enkä näyttäisi tuota tunnettani, mutta en tiedä onnistunko siinä. Minua ärsyttää lisäksi äitien selittelyt, kun antavat lastensa mässäillä liikaa. Selityksiä löytyy joka lähtöön.
Kommentit (78)
lihavat lapset, kuin aikuisetkin.
Hitaita, huohottavia, lylleröitä.
En hyväksy haukkumista, johtui se sitten painon puutteesta tai sen liiallisuudesta. Mutta se on fakta että vanhemmat vaikuttavat lapsensa syömisiin ja aika harva lapsi on LIHAVA ilman etteikö ruokavaliossa olisi jotain korjattavaa!
Mä oon tahallani syöttäny 11-vuotiaan lapseni läskiksi lylleröksi. Olen itse aika hoikka mutta haluan että lapseni on kunnon läski! Tämä 11-vuotias tyttäreni painaa 80kg! Tyttäreni aina sanoo ettei jaksa enää syödä mutta minä pakotan hänet! Tyttäreni kauhistelee itsekkin vartaloaan mutta minä aina sanon että minusta läskisi ovat oikein kauniit. Tyttäreni luokka lähti uima halliin ja ostin tyttärelleni tarkoituksella pienen uimapuvun. Siten varmistin että tyttäreni läskit oikein pursuavat uimapuvun alta. Kun tyttäreni sovitti kotona uimapukua hän oli kauhuissaan ja minä sanoin anteeksi kulta mutta en voi olla nauramatta. Sitten sanoin uimahallin pihalla muiden lasten kuullen oletpas sinä pullea.
Usein kyllä myös vanhemmat tai ainakin toinen niistä (yleensä äiti) on samalla lailla läski ja selityksiä tosiaan löytyy joka lähtöön.
Itse olen 44 vuotias ja elämäni kunnossa. On hirvittävää huomata, kuinka 10-12 vuotias hengästyy jo portaissa. Mikä on sellaisen lapsen tulevaisuus fyysisen terveyden kannalta?
toivottavasti aloitus oli provo!!! Älä nyt herranjestas aikuisena lasta syyllistä, jos vanhemmat ovat häntä syöttäneet. Ja muutenkin, mitä pahaa pieni lapsi on sinulle tehnyt. Ei ihme, jos lapset kiusaavat, kun näköjään vanhemmat ovat tuollaisia tunteettomia idiootteja. Jos vanhemmat ovat vastuussa lihavasta lapsesta, niin hävettävämpää on olla kiusaajan vanhempi ja sitten vielä aikuinen, joka kehtaa tulla tänne tekemään tuollaisen aloituksen!!!
jaa että kaikki lihavat lapset ovat inisijöitä ja kiusaajia, olet tainnut nyt laittaa kaikki lihavat lapset samaan katekoriaan kuin tuntemasi lapsi.
Sinut voisi katekoroida ryhmään itsekeskeiset. Luulet että sun arvostus tippuu jos vaikka joku näkee sun puhuvan lihavalle lapselle.
Tuollaiset ihmiset saa mut näkemään punaista ja inhoan tuollaisia ihmisiä, enkä myöskään peittele sitä. tuollaisesta perheestä tulee juuri ne koulukiusaajat, jotka myös saa mun verenkiehumaan......
koska olet dorka
Ei siinä sen kummempaa.
Vierailija - 16.09.10 01:47 (ID 111571]
Naapurissa asui lapsi, joka ei saanut kotonaan mitään ylimääräistä pyylevyytensä vuoksi, normaalit ruuat jne. tällä tytöllä oli niin kova ruokahalu että kipaisi sitten ruuanpäälle naapuriin (mummeli) ja söi sielläkin pääruuan (harrasti tätä paljon)Meillekkin tuli leikkimään monesti ruoka-aikaan kun tiesi että hänellekkin tarjotaan. Kerran asia tuli puheeksi nykypäivänä toisen silloisen naapurin kanssa joka oli kerran aamulla saanut lapsen vieraakseen ja lapsi oli kutsuttu aamupalalle pöytään. Puuron oli syönyt ja kehunut että olipas parempaa kuin ( kotona ja mummelin luona ). Että kolmas puurolautanen sille aamulle... Joo ja oli lihava. Äitinsä kielsi kaiken ylimääräisen (hän itse söi suklaatia jne...) lapsi riepu sai kuulla lihavuudestaan kotonaan kyllä. En tiedä, tietääkö äitinsä tänäpäivänäkään lapsen syöneen muualla ne annoksensa ja karkit jne..joka piti häntä lihavana, vaikka äitinsä yritti kaikin keinoin saada häntä laihtumaan...Näitä kun luki niin tulipa mieleeni =)
Tokaluokkalaisen lapseni luokalla on jo useampi tyttö, joilla on jo selvät rintojen alut; johtuen YLIPAINOSTA! Kun taas hoikilla tytöillä ei ole vielä mitään murkkuiän merkkejä.
varsinkin lapsena, olen sitä mieltä. Jos ei lapsena opi liikkumisen mielekkyyttä myös elinikä lyhenee ja kuinka vastuullista se on aikuiselta? Vanhemman tulisi opettaa rakkaudesta lapseensa tälle terveellisiä arvoja, eikä antaa periksi ja hemmotella rakkauden nimissä syöttöporsaaksi. Kyllä vanhempi on aina lapsestaan vastuussa ja hemmoteltu lapsi ärsyttää kyllä aina, on hän sitten hoikka tai lihava. Itse vaan ajattelen ettei lihava lapsi tule koskaan kiittämään vanhempiaan siitä, että auttoivat häntä olemaan lapsena lihava. Ajatelkaa sitä pilkkaa ja terveydentilaa!
Ehkä ap:ltä kärkevästi kirjoitettu mutta pointti on mielestäni oikea.
Tietenkin on hyvä, että kaikki lapset oppisivat suvaitsevaksi, en sitä aja takaa nyt ollenkaan. Ajattelen lähinnä vaan sitä, että jos tilanne tuntuu ylivoimaisen raskaalta kiusatulle ja kiusatun perheelle, niin herkkujen rajoittaminen ja ruoka-ajoista kuten annoskoosta kiinni pitäminen lienee helpoin apu tilanteesta pois.
Mua on itteeni kiusattu koulussa lihavuuden vuoksi. Kyllä mun mielestä semmonen lähtee aika useesti kotoa. Varsinkin kun on pienistä lapsista kyse. Se riippuu niin paljon siitä että miten vanhemmat on opettanut lapsia suhtautumaan erilaisiin ihmisiin. Lapsellahan ei automaattisesti tule mieleen että "ompa tuo lihava! voisin sitä vähän kiusata". Ei lapsi yleensä kiinnitä huomiota toisen lihavuuteen jos kotona ei ole siihen oppinut. Tälläseen tulokseen olen ite tullut kun olen monia eri lapsi perheitä tässä seurannut. Kodeissa on niin erilaiset kasvatusmetodit. Kaikki vanhempien käyttäytymiset heijastuu lapsiin. Tavalla tai toisella. Ja monesti vanhempien huomaamatta.
että kyllä tuo inhoava ja halveksiva asenne paistaa aikuisista läpi. Lapsi ei ole tyhmä. Hän tajuaa kyllä, miksi joku aikuinen katsoo vähän pitempään kun hän ottaa kahvipöydästä keksiä, miksi joku sukulainen puhuu yli-innostuneesti siitä kuinka hauskaa ois jos me kaikki nyt lähdettäis oikein pitkälle lenkille, ja tämän lisäksi tulee kaikki ne keskustelut, joita lapsen ei haluta kuulevan mut jonka lapsi kuulee silti - ei vähiten koulun pihalla ja päiväkodissa näitten arvostelevien aikuisten lasten toistamana.
On tosi rankkaa kasvaa koko lapsuutensa siihen tietoisuuteen, että on jollain aivan perustavanlaatuiselle tavalla huono, epäonnistunut, säälittävä ja inhottu ihminen. Aivan sama kuinka älykäs, kiltti, sosiaalinen ja ahkera yrittää olla, ei koskaan saa näitten ihmisten silmissä sitä ihmisarvoa, mikä laihoille lapsille lankeaa luonnostaan - riippumatta siitä mitä he tekevät.
Mä toivoisin, että te lihavia lapsia inhoavat aikuiset ymmärrätte, että te olette sen lapsen peili. Siinä teidän asenteessa hän näkee itsensä. Huonot kotiolot ja vanhempien välinpitämättömyys ei yhtään helpotu sillä, että myös muut ihmiset halveksivat. Se tekee elämästä vielä hirveämpää. Onko joku, joka ei tätä käsitä?
sellaisia, että ovat tottuneet saamaan mankumalla tahtonsa läpi. Ehkä myös vanhemmat eivät jaksa kasvattaa, tai kieltää mitään, ja lapsesta tulee huonosti käyttäytyvä.
Ei minua ärsytä. En ylipäätään koe sellaista tunnetta toista kohtaan että haluaisin lyödä tai satuttaa häntä koska hän on ärsyttävä tai lapsi. Miksi teillä tulee tälläisiä tunteita esim lihavuudesta?
se ärsyyntyminen nyt vain on sellaista, että se hoikempi lapsi tuntuu miellyttävämmältä ja silloin häneen suhtautuu automaattisesti positiivisemmin, kun taas sen ylipainoisen ja ärsyttävän lapsen kohdalla voi joutua pinnistelemään, että saa pidettyä hymyn huulilla ja puhuttua hänelle kannustavasti.
lihavat aikuiset tunutvat ihan yhtä epämiellyttäviltä, myöntäkää pois.
jos eivät jaksa tehdä jotain eivätkä heittäydy mahalleen maahan jos väsyttää tai nosta kauheaa huutomyrskyä jos eivät saa jälkiruuaksi suklaapatukkaa... he osaavat jo käyttäytyä.
En osaa selittää, miksi lihavat lapset minua ärsyttävät. Mutta he tosiaan häkellyttävät.
Minua myös ärsyttävät arabin/pakistanilaisen/tms. mustahiuksiset pojat. Nimenomaan pojat. Saan heistä kylmiä väreitä, kun näen heitä. Olen nimittäin vuosia sitten tuntenut erään rikkaan perheen muslimipoikia, ja voi luoja heidän ylimielisyyttään.
Heijastan nämä kokemukseni muutamasta pojasta kaikkiin n. 7-10-vuotiaisiin, mustasilmäisiin ja - hiuksisiin pieniin poikiin.
Jokin sama juttu on ylipainoisissa lapsissa. Todennäköisesti minulla on vastenmielinen kokemus niin kaukaa lapsuudesta, etten pysty sitä analysoimaan.
Ja lihavuuden syistä:
Minun ekaluokkalaiseni hyvä kaveri on lihava. Oma poikani ei ole koskaan sitä kommentoinut kuin sivuten: tämä tyttö kuulemma syö ainakin kaksi lautasellista ruokaa siinä, missä oma hoikkarakenteinen poikani syö.
Herkkuja tuskin hän syö enempää. Ei voi syödä, koska meillä kotona herkutellaan päivittäin...(ja ps. hoikkia ollaan).
Olenko ainoa joka tuntee niin? Yritän tietenkin kaikkeni, jotta suhtautuisin kaikkiin lapsiin tasapuolisesti enkä näyttäisi tuota tunnettani, mutta en tiedä onnistunko siinä. Minua ärsyttää lisäksi äitien selittelyt, kun antavat lastensa mässäillä liikaa. Selityksiä löytyy joka lähtöön.
Et vain voi sille mitään. Sinulla on kutsumus, tehdä maailma laihaksi.
johtua myös siitä, että lihavat lapset keskimääräistä useammin ovat myös pilalle hemmoteltuja tai liian vähällä kurilla kasvatettuja. Ne ovat useammin saaneet niitä herkkuja kun ovat vaan halunneet. Tilanne on usein sama muidenkin kuin ruoan ja liikkumisen( no ei sun sitten tarvitse kävellä, kyllä äiti tai isä vie, tai saat sitten pelata, ei tarvi mennä pihalle)suhteen. Tämä vaikuttaa lapsen käytökseen, joka on usein tällaisilla lapsilla ärsyttävää. En väitä, että kaikki lihavat lapset olivat näin kasvatettuja tai ärsyttävästi käyttäytyviä, mutta mielestäni keskimäääräistä useammin. Ja minulla se käytös on se, joka ärsyttää, ei lihavuus.
Se on niiden vanhempien vika - ei lasten.
Vanhemmat eivät välitä kasvattaa lapsiaan, ja ainoa asia, mistä saavat itselleen huolehtineen tunteen on ruoka: annetaan sitä sitten vähän enemmän, kun muuta ei viitsitä.