Kertokaa, mikä siinä kohdun kaavinnassa on niin kamalaa?
Täällä usein tulee jonain "peikkona" esiin kohdun kaavinta. Mikä siinä on niin kamalaa? Mitä komplikaatioita voi olla?
En ole ajatellut sitä ikinä hirveänä vasta kuin nyt jälkeen päin. Synnytin esikoiseni normaalisti alakautta, mutta istukka ei irronnut, vaikka sain jotain "nappeja", että se lähtisi tulemaan. Lisäksi noin 6 eri henkilöä kävi painelemassa vatsan päältä, mutta leikkauseen mentiin. Istukan irrotuksen jälkeen kohtu kaavittiin En silloin ajatellut ollenkaan asiaa, mutta nyt on käynyt mietityttämään. Mutta eihän siinä tilanteessa ollut vaihtoehtoja.
Kommentit (60)
Onhan se ihan hemmetin kurjaa lähteä kaavintaan (nukutus ym.) kun olis kivempi jäädä seurustelee just syntyneen vauvan kanssa.
Esim. kohtutulehdus todennäköisempi. Voi myös johtaa jatkossa esim. siihen, ettei alkio mahdollisesti kiinnity arpeutuneeseen kohtaan = lisää keskenmenoriskiä. Ja synnytyksen jälkeen on tietty ikävä toimenpide, harva haluaa siinä vaiheessa leikkuriin...
kyllähän se oli tosi masentavaa lähteä vauvan luota pois leikkuriin, mutta kun ei ollut vaihtoehtoja niin en ole jäänyt enemmin murehtimaan sitä asiaa. Se vaan meni niin.
Mua ei kyllä nukutettu kaavintaan, vaan ihan epiduraalissa toimenpide tehtiin. Tosin epiduraalia annettiinkin sitten sellaiset määrät, ettei jalkoja "ollut".
Kai nuo tulehdukset yms. ilmenisivät aika piankin toimenpiteen jälkeen?
Mulla siitä on jo yli vuosi.
Ap
jossa nainen makaa toimenpiteessä polvet koukussa ja kohdusta kaavitaan pikkuriikkisiä jalkoja ja käsiä pois :(
jossa nainen makaa toimenpiteessä polvet koukussa ja kohdusta kaavitaan pikkuriikkisiä jalkoja ja käsiä pois :(
Mulla sen noin 3050 grammaisen "paketin" kädet ja jalat olivat turvallisesti kapalossa oman isän hoidossa sillä aikaa kun minä olin toimenpiteessä.
ap
toinen samasta syystä kuin sulla, toinen keskenmeno, josta jäi "raskausmateriaalia" sisään, aiheutti kohtutulehduksen ja jouduin pikana kaavintaan. Se olikin sitten niin tehokas, ettei oma limakalvo kasvanutkaan takaisin. Kuukautiset hävisivät lähes kokonaan ja myöhemmin lapsettomuushoidoissa havaittiin, että kohtu oli kasvanut täyteen kiinnikkeitä. Vaikka ne poistettiinkiin on edelleen oma limakalvo vain muutaman millin parhaimmillaankin. Tämä siis kaavinnan seurauksena.
Eli sikiö oli kuollut mutta ei tullut ulos.
En pitänyt kaavinnasta, sillä ensin sidottiin jalat levälleen niihin telineisiin ja sitten vasta nukutettiin. Oli aika turvaton ja alaston olo kun lääkäriä ja opiskelijaa ja hoitsua seisoi aseet tanassa sängyn alapäässä ja minä siinä sidottuna ja paljaana ja muutenkin oli surkeaa kun vuoden verran yritetty vauva olikin kuollut.
Mulla ei ole vielä menkat alkaneet, vaikka synnytyksestä on jo yli vuosi aikaa ja imetyksen lopettamisestakin kuukausi. Pitäisikö jo huolestua?
ap
8 viikkoinen raskaus meni itsestään kesken, kevyt nukutuksessa suoritettu kaavinta meni ohi aika pian. Suru oli ainoastaan menetetystä sikiöstä.Vuoden ja kolmen kuukauden perästä ,sain terveen vauvan
Esimerkiksi äidilleni se tehtiin keskenmenon jäkneen ilman nukutuksia tai kunnon puuduteita. Meni taju kivun takia. Lääkäri oli vaan todennut, että lopeta parkuminen, sattuisi se synnytyskin. 70-luvulla.
kaavinta nukutuksessa. Olin ruvennut vuotamaan liikaa ja oli pitänyt jotain toimenpiteitä tehdä etten vuoda kuiviin. Kaavinnasta seurasi kohtutulehdus ja siitä asti ollut aika koviakin yhdyntä kipuja. Siis kärsin AINA seksissä yhdyntäkivuista.
Ennen nautin seksistä, sormetuksesta/dildottelusta ym. sellainen ei tule enää kysymykseenkään. Ennen harrastimme seksiä 3-7 kertaa viikossa enää ei ollenkaan. Ehkä kerran kuussa. Ollan hoidettu meidän "seksielämää" suuseksillä. (sitä on viikottain, mutta ei se ole sama asia kuin yhdyntä)
Tämänkun olisin tiennyt, niin olisin valinnut toisin. Olen 28 vuotias ja loppuelämä pilalla yhden kaavinnan takia!
Minulle tehtiin raskaudenkeskeytys (sikiö kuollut kohtuun) kaavinnassa koska en olisi kestänyt pillereillä tehtävää keskeytystä. Pillereillä tehtiin kerran aikaisememin (silloinkin sikiö kuollut). Mutta jos olisin tiennyt, että loppuelämäni menee pilalle, olisin valinnut pillereillä tehtävän keskeytyksen.
kohtu vaurioitui niin, että raskautta ei saanut yrittää moneen kuukauteen. Onneksi se sentään sitten myöhemmin alkoi, ettei seurauksena ollut lapsettomuus. Kaavinta tehtiin keskenmenon seurauksena.
riskiä kohdun sisäpinnan kiinnikkeisiin jotka voivat aiheuttaa kipuja ja estää raskauden.
Lisäksi lisää riskiä istukan epänormaaliin kiinnittymiseen seuraavissa raskauksissa, joka taas pahimmillaan voi johtaa hengenvaaralliseen verenvuotoon synnytyksen yhteydessä.
Ei siis automaattisesti yksi kaavinta tuollaista aiheuta, mutta mitä useampi kaavinta niin sitä isompi riski noihin ongelmiin. Siksi nykyään tehdään kaavinta vain, jos ei mikään muu tule kyseeseen (esim. keskenmenot yleensä hoidetaan lääkkeellisellä kohduntyhjennyksellä, joka kohdulle vaaraton ja muutenkin luonnollisempi tapa tyhjentää kohtu)
minulla oli aikoinaan keskenmeno ja kaavinta tehtiin hereillä ollessa, suoneen tippa ja jotain rauhoittavaa niin etten minnekään päässyt.
Tuntui kuin sisukset olisi revitty ulos ja sen jälkeiset jälkisupistukset oli helvettiä.
Toisessa keskenmenossa tehtiin kaavinta nukutuksessa. Ensimmäinen kysymys olikin kun tiesin että kaavintaan joudun että nukutetaanhan.
kolmen elävän äiti
Minulle tehtiin kaavinta ensimmäisen synnytyksen jälkeen. Nyt olen yrittänyt toista lasta kaksi vuotta. Minulle on tehty ultraäänitutkimuksia tosi monta kertaa, joissa on todettu, että kohdun limakalvo on aina tosi ohut (kierron päivä 9 ja 10 yleensä noin 4-5 mm) ja se on ainoa syy tähän lapsettomuuteen. Alkio ei pysty kiinnittymäään noin ohueen limakalvoon. Kaikki mahdolliset lääkkeet on minulla ollut käytössä jo monien kuukausien ajan eikä mikään auta. Lääkärini on myös sitä miletä, että kaavinnassa on poistettu liikaa minun kohdun limakalvoa. Sitä ei voi enää kasvattaa millään takaisin. Ainoa hoito minulle olisi sijaisynnyttyjä, joiden käyttö on nyt Suomessa kielletty. Onko ketään muuta kenelle on näin käynyt ? Itselleni tämä oli kamala järkytys kun en voikaan enää saada lapsia. Olen tietysti erittäin kiitollinen tästä yhdestäkin lapsesta.
Mulla sen noin 3050 grammaisen "paketin" kädet ja jalat olivat turvallisesti kapalossa oman isän hoidossa sillä aikaa kun minä olin toimenpiteessä. ap
kaikkilla ei ole aina näin onnellisesti, kuin sinulla
Itse jouduin kaavintaan, kun "vauva" päätti syntyä viikolla 15. Lopulta päädyttiin siihen, ettei kaikki kuitenkaan tullut joten kaavittiin.
Ei se toimenpide niin kauhea ollut fyysisesti, mutta sitäkin raskaampi HENKISESTI.
KOITA YMMÄRTÄÄ, ETTEI KAIKKILLA OLE SAMAT LÄHTÖKOHDAT KUIN SINULLA.
Mulla sen noin 3050 grammaisen "paketin" kädet ja jalat olivat turvallisesti kapalossa oman isän hoidossa sillä aikaa kun minä olin toimenpiteessä. ap
kaikkilla ei ole aina näin onnellisesti, kuin sinullaItse jouduin kaavintaan, kun "vauva" päätti syntyä viikolla 15. Lopulta päädyttiin siihen, ettei kaikki kuitenkaan tullut joten kaavittiin.
Ei se toimenpide niin kauhea ollut fyysisesti, mutta sitäkin raskaampi HENKISESTI.
KOITA YMMÄRTÄÄ, ETTEI KAIKKILLA OLE SAMAT LÄHTÖKOHDAT KUIN SINULLA.
Eikä kaikki kaavinnat ole abortteja. Itselle tehtiin tutkimusmielessä (limakalvoa labrakokeisiin) kevytnukutuksessa (ahtaat paikat kun olen vielä neitsyt), vuotoa tuli vain vähän, kipua oli vain kun sain tabletin, joka avasi kohdunsuun.
Eli ei kamala kokemus.
koska en ole kuullut että sitä kukaan "peikkona" pitää. Moni tosin tiuedostaa siihen liittyvät vakavat riskit, kuten esim kohdun puhkeamisen joka voi johtaa kuolemaan tai lapsettomuuteen.