Tyhmä kysymys munkkien paistosta
En ole vuosikausiin tehnyt munkkeja ja nyt ajattelin vihdoinkin tehdä ihan itse! Mutta millä rasvalla ne paistetaan? Mulla on lapsuudenkodista mielikuva jostain valkoisesta rasvasta, mutta käykö ihan tavallinen rypsiöljy? Anteeksi kun kyselen tyhmiä, mutta voisiko joku vastata.
Kommentit (11)
Ja oikein muistat, sitä on sellasta "valkoista" rasvaa, mutta siis rypsiöljy on ok. Ja on terveellisempääkin.
Munkkirasva tai jokin sinne päin on sen vaaleaksi jähmettyvän rasvan nimi, jota ainakin äitini käytti.
Itse suosin kookosrasvaa, jotenkin helpommin hallittavissa lämpötila kuin rypsiöljyssä (tämä siis ihan oma mielikuva, ei mikään tieteellinen fakta).
mielestäni kevyemmän makuinen kuin kookosrasva.
Tuo lämpötila kans mietityttää, kun rypsiöljyssä just varoitellaan liian kovasta lämmöstä? Mikä on oikea lämpötila paistaa? Tartteeko olla levy kutosella vai riittääkö pienempi lämpötila? En ole ihan peukalo keskellä kämmentä vaikka tällaisia kyselen, öljyn kanssa vaan on tullut vähemmän paisteltua. ;)
Ap
Tuskin kannattaa pitää kutosella, alkaa varmaan siinä jo vähän ajan päästä palaa. Toki riippuu siitä kattilan lämmönjohtokyvystäkin.
Tuo lämpötila kans mietityttää, kun rypsiöljyssä just varoitellaan liian kovasta lämmöstä? Mikä on oikea lämpötila paistaa? Tartteeko olla levy kutosella vai riittääkö pienempi lämpötila? En ole ihan peukalo keskellä kämmentä vaikka tällaisia kyselen, öljyn kanssa vaan on tullut vähemmän paisteltua. ;) Ap
5:lla ja sitten 4:lla. Sitä joutui kyllä hieman rempaamaan, eli vaihtelin niiden välillä.
öljy on sopivaa?
Siis sen että laitat vaaleasta leivästä kuution paitumaan ja jos siitä tulee minuutissa kauniin ruskea öljy on sopivaa.
Ja sitten nelosella yleensä pysyy hyvänä, välillä laitan hetkiseksi vitoselle vähän lämpeämään.
Ja kansi viereen, jotta saat tukahdetettua mahdolliset lieskat :)
Hyvin se menee, ei ole niin vaikeaa miltä kuulostaa.
-3-
Enköhän mä näillä neuvoilla jo pärjää ja ensi vuonna osaan jo ilman neuvojakin. :D
Ap
kitalakeen sellanen kauhee lisma kuten siitä munkkirasvasta.
Tai munkinpaistorasva.